Bukefalos 28 år!

Födda 2022

Nova❤️
Hälsade på idag! Hon är en stjärna.
Tog in henne själv o hon bara knatar från kompisen. Binder upp själv i stallet, hon ser ingen häst från gången. Står som ett ljus och låter sig borstas. Tar ut henne igen och går rakt på transporten som står framme, inte våran. Stängt fram och med hingstvägg kändes det lite mörkt och trångt jämfört med vårat egna, men det bekom henne inte alls. Backar ut igen och får gå till kompisen i hagen. Det känns som att hantera en vuxen liten häst. Trygg och nöjd med mitt sällskap.

IMG_7183.jpeg
 
Idag fyllde Leia 16 månader, så det var dags för mätning och fotografering. Hiskeliga 137 cm och lika hög i bak fast bilden visar nåt annat. ;)

IMG_4240.jpeg


Sen fick hon hänga med mamma en sväng i vagn, hon har redan koll på kommandona (speciellt s-ljudet…) och är totalt obrydd i trafiken. Däremot var det lite läskigt när hästarna i hagarna bredvid vägen (vi är omgivna av fem andra hästgårdar) rejsade runt för att vagnen var ”farlig”. Men hon hanterar det bra ändå, jag glömmer ibland att hon inte är vuxen och knappt gjort nåt.
 
Känner lite samma med min, vore bra att separera dem lite mer. Tog ut mamma på en kort promenad en dag och då blev det kalabalik i hagen så får väl ta det försiktigt. Tänkte sälja mamma men det går trögt.
Min har gått ensam i egen hage vissa dagar medan mamma har käkat gräs på annan del av gården. Fia har inte fått följa med p.g.a bristande följsamhet för staketet (😡) och då har det gått lugnt till så jag är inte så orolig för den delen, mer att hon är så sjukt bortklemad av att gå med mamma och borde lära sig veta hut..
 
Vår lilla docka Ella fortsätter sköta sig prickfritt med det som det begär av henne. Inte träffat henne sedan i slutet på april när hon åkte ( medvetet och lite omedvetet val ). Husse har hälsat på henne några gånger bara för att se så hon växer och frodas som hon ska. Hon växer för fullt och har hittat en trygg kompis hon hänger ihop på betet med ♥️ Blev alldeles perfekt att precis som storasyster lämna bort henne.
Hon är fortfarande till salu och börjar väl bli dags att försöka få ut henne på annons. Hon kommer göra någon väldigt lycklig iaf.
Klok, lättlärd och otroligt snygg vad mer kan man begära egentligen? Det som blir är att vi kommer få i princip skänka bort henne om vi ska bli av med henne, marknaden står verkligen stilla iaf på den här fronten on man inte har en häst efter en poppis pappa tillsammans med en mamma som man verkligen vet har lämnat bra avkommor eller har själv gjort jätte prestationer på banan .. Inte lätt att föda upp lite lagom travhästar ( som i princip vem som helst kan träna pga av att det är snälla ) när det inte längre finns en marknad för dem. I för sig kan man aldrig veta vad det blir av Ella i framtiden hoppas hon får ett bra hem som satsar på henne för det är hon värd ♥️♥️
 
Vår lilla docka Ella fortsätter sköta sig prickfritt med det som det begär av henne. Inte träffat henne sedan i slutet på april när hon åkte ( medvetet och lite omedvetet val ). Husse har hälsat på henne några gånger bara för att se så hon växer och frodas som hon ska. Hon växer för fullt och har hittat en trygg kompis hon hänger ihop på betet med ♥️ Blev alldeles perfekt att precis som storasyster lämna bort henne.
Hon är fortfarande till salu och börjar väl bli dags att försöka få ut henne på annons. Hon kommer göra någon väldigt lycklig iaf.
Klok, lättlärd och otroligt snygg vad mer kan man begära egentligen? Det som blir är att vi kommer få i princip skänka bort henne om vi ska bli av med henne, marknaden står verkligen stilla iaf på den här fronten on man inte har en häst efter en poppis pappa tillsammans med en mamma som man verkligen vet har lämnat bra avkommor eller har själv gjort jätte prestationer på banan .. Inte lätt att föda upp lite lagom travhästar ( som i princip vem som helst kan träna pga av att det är snälla ) när det inte längre finns en marknad för dem. I för sig kan man aldrig veta vad det blir av Ella i framtiden hoppas hon får ett bra hem som satsar på henne för det är hon värd ♥️♥️
Intressant perspektiv. Jag har inte reflekterat över att topp-presterande travhästar, och kanske även galoppörer, kan vara lika känsliga och "svåra" som våra ridhästar, när de skall prestera?

Är det så i din bransch också?

Sedan tror jag att marknaden är helt död för unghästar öht. Jag roade mig en dag med att filtrera på treåringar på vår välkända hästförsäljningssida. Antalet har varierat, men det finns gott om dem.

Det är (idag) 111 treåriga hästar av rasen swb som är till salu. Fölen är 174 till antalet.

Kan det ens finnas så många köpare, funderar jag...?
 
Senast ändrad:
Intressant perspektiv. Jag har inte reflekterat över att topp-presterande travhästar, och kanske även galoppörer, kan vara lika känsliga och "svåra" som våra ridhästar, när de skall prestera?

Är det så i din bransch också?

Sedan tror jag att marknaden är helt död för unghästar öht. Jag roade mig en dag med att filtrera på treåringar på vår välkända hästförsäljningssida. Antalet har varierat, men det finns gott om dem.

Det är (idag) 111 treåriga hästar av rasen swb som är till salu. Fölen är 174 till antalet.

Kan det ens finnas så många köpare, funderar jag...?
Jodå det kan det 😅 Det flesta av det absolut bästa är inte helt enkla att han och göra med. Det är väl precis som de flesta högpresterande hästar. Sen finns det såklart undantag där med precis som med alla hästar det är ju inga maskiner. Men Ella skulle jag säga att det flesta klarar av att hantera, hon anpassar sig efter den som förtillfället håller på med henne.
 
Min lilla har varit hemma i en vecka nu. Är fantastiskt skönt att ha henne hemma igen så jag kan trycka i henne mat, som synes på bilden är hon tunn. :( Så tråkigt när man har bra bete men det inte räcker. Hon är avmaskad nu också så förhoppningsvis vänder det snabbt igen. Är hon minsta lik sin mor går det fort när det vänder :D
Går fortfarande själv i hagen bredvid två andra eftersom svullnaden tagit lite tid att försvinna, hon har inte varit halt men vill vara på den säkra sidan. Nu på morgonen hade hon inte tillstymmelse till svullnad kvar så i eftermiddag hoppas jag kunna släppa över henne till dem andra. Den ena har hon gått med innan betet och varit kompis med och den andra är stor men snäll.

Har passat på att göra lite med henne också. Hon har fått vara i det separata skötselrummet för första gången, jag har bara borstat eller haft henne uppbunden i stallet tidigare. Hon skötte sig utmärkt. Hon har också fått ett bad vilket var uppskattat även om det var lite otäckt när det rann vatten bredvid svansen. Sist men inte minst har hon fått ett besök hos hovslagaren, där jag tror enda bilden tagits hittills jag är sämst på att ta fram mobilen och fotografera. Och ja, hon hade lite åsikter med ena bak när det skulle verkas. Hon sparkade lite med det men med hovslagarns otroliga lugn och tålamod accepterade hon det snabbt och stod sen som ett ljus. Svårt att öva på det också när hon alltid lyfter benen snällt när jag gör det. Får be stallägaren lyfta fötterna på henne då och då så hon gör det fint när andra lyfter också.

Jag tycker verkligen så mycket om henne :love:

Snapchat-377261957.jpg
 
Ikväll fick de komma in för att komma undan alla myggor.

Det måste vara luftfuktigheten som gör allt detta?

Visa bifogad fil 126388
Vi har sjukliga mängder mygg, knott och syggflugor just nu hemma. Hästarna är vansinniga så hos oss åker det in på natten om vi inte vill ha dem ute på bygden.
Måste vara allt regnade iaf hos oss som gör att det exploderat sista veckorna och det är inte bara hästarna som är sönder bitna vi ser likadana ut.
 
Vi har sjukliga mängder mygg, knott och syggflugor just nu hemma. Hästarna är vansinniga så hos oss åker det in på natten om vi inte vill ha dem ute på bygden.
Måste vara allt regnade iaf hos oss som gör att det exploderat sista veckorna och det är inte bara hästarna som är sönder bitna vi ser likadana ut.
Vad är syggflugor?
 
På fredag ska jag åka och hämta min lillhingst och köra över honom till Sverige, där han ska få bo på lösdrift med 3 andra åringshingstar tills att jag hunnit bygga stall så han kan få flytta hem till mig. :heart

Nu har jag inte sett honom på en månad, och han har gått 3 månader på sommarbete, så det ska bli spännande om han sköter sig med veterinär och lastning och sedan en låååång resa helt själv... En hovtrim lär han också behöva, det har han inte fått på 7 veckor. Håll tummarna att det går snabbt i tullen, så han inte blir uttråkat och hittar på hyss! :nailbiting:
 
På fredag ska jag åka och hämta min lillhingst och köra över honom till Sverige, där han ska få bo på lösdrift med 3 andra åringshingstar tills att jag hunnit bygga stall så han kan få flytta hem till mig. :heart

Nu har jag inte sett honom på en månad, och han har gått 3 månader på sommarbete, så det ska bli spännande om han sköter sig med veterinär och lastning och sedan en låååång resa helt själv... En hovtrim lär han också behöva, det har han inte fått på 7 veckor. Håll tummarna att det går snabbt i tullen, så han inte blir uttråkat och hittar på hyss! :nailbiting:
Ja o han ska få träffa Calle!
 
Fia har fått en lillebror. De släpptes ihop förra veckan och det blev succé. Den lille har fått lära sig veta hut lite mer och mamman har taggat ner då hon kan få avbyte i barnpassningen. Fia verkar ha fått en uppgift i livet genom att agera förebild, samtidigt som hon blir hårt fostrad av det andra fölstoet. 😅
20230903_180345.jpg
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
402
Senast: Nevermind
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Dalarna har dömts för djurplågeri. Sommaren 2022 gjorde länsstyrelsen en oanmäld kontroll på grund av att hennes häst...
Svar
9
· Visningar
1 103
Senast: Blyger
·
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
899
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter Julkalendern från 2022 får en uppföljning där Susanne Reuter ska rida på hästen Wilma. Till P4 Skaraborg berättar ägaren Johan Holmgren...
Svar
0
· Visningar
197
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp