Bukefalos 28 år!

Födda 2022

Igår fyllde Leia 17 månader, så idag blev det mätning (fortsatt 137 cm så drömmen om d-ponny lever), manklippning och fotografering. Jag vet inte vad jag gör för fel när jag fotar, men hon är verkligen inte sådär bakhög. :crazy:

IMG_4316.jpeg
 
Sen löshoppade vi för andra (och sista) gången i år. Tog med mamma och bästis på banan. Men ingen var intresserad av att hoppa samtidigt som de andra, utan det blev ändå en i taget. Jaja, det var kul så länge det behövdes. Leia hoppade riktigt bra, det är tydligt att hon redan lärt sig rutinen. Vi testade oxer och det var inga bekymmer.

IMG_4329.png


Nu väntar fem pass till innan vintervila, tror det blir bra då hon verkligen är snabb att lära sig det hon ska göra.
 
Mitt troll 😍
IMG_20230922_183606.jpg


Växer som ogräs både på höjden och mantillväxt. Lika mycket man som morsan så kommer behöva börja tunna ut den nästa år om den ska bli redo till framtida treårstest 😂

Igår fick hon vandra på ridbanan, öva lite gas och broms och vandra över lite bommar, duktig! Förhoppningsvis får vi till lite löshoppning i veckan.
 
Vet inte om jag nämnt det tidigare, men stallägaren har byggt på en hinderbana i en hage ett tag. Idag fick vi premiärtesta även om alla hinder inte var klara. Leia tittade mest på allt läskigt; fladdrande band, traktordäck, grop för att begrava fjordingar i (dvs en vattengrav som inte är klar än). Men hon vågade faktiskt gå genom skumgummihindret, så modig. :love:

Sen följde vi med ledarstoet upp på kullen (där det ska bli en trappa) och gick brant nedför i lugn takt med bakdelen väl under sig. Hon är verkligen så vansinnigt välbalanserad för att bara vara ett år. Ibland glömmer jag bort mig…

Inga bilder tyvärr, det var fullt fokus på tittig och smårädd häst. Men vi kan träna när vi vill nu, så jag ska försöka fota nästa gång.
 
Fått på sig eksemtäcke nu så jag hoppas det kan underlätta för henne. Hon har aldrig haft täcke alls, men sa ingenting när jag trädde det över huvudet. Hon avskyr flughuvan så trodde det kunde bli problem. Ifs går det bättre med luvan nu, den tas ju av och på varje dag.

Här med årets föl 😂 dom är lika höga 😁


IMG_7352.jpeg
 
Calles pappa betedde sig väl på unghäst-vm, bästa svenska 5 åring med en bom ner på 3 klasser, och det var väl hans första eller andra 130 nånsin.
Calle däremot är ju fortfarande en liten nordsvensk så ska han komma över 130-hinder behöver vi nog en studsmatta 😁
Han är snart 1.5 år och det är helt galet vad tiden går. Han har aldrig gjort något annat än varit hos hovis, veterinären och blivit ledd mellan hagar. Ibland blir jag stressad av att jag inte kan göra mer med honom men på nåt sätt har jag också känslan av att han är så enkel så det fixar sig ändå.
Min andra häst fick jag hem som 9 månaders och nu när jag tänker efter gjorde jag inte mer med henne heller. Kanske jag nångång fångade henne i hagen o ställde henne ensam i stallet o påbörjade ensamhetsträning.
Gammal bild från i somras. Han har verkligen fått stoets fullblodsrumpa.
 

Bifogade filer

  • IMG_1960.jpeg
    IMG_1960.jpeg
    598,1 KB · Visningar: 85
Calles pappa betedde sig väl på unghäst-vm, bästa svenska 5 åring med en bom ner på 3 klasser, och det var väl hans första eller andra 130 nånsin.
Calle däremot är ju fortfarande en liten nordsvensk så ska han komma över 130-hinder behöver vi nog en studsmatta 😁
Han är snart 1.5 år och det är helt galet vad tiden går. Han har aldrig gjort något annat än varit hos hovis, veterinären och blivit ledd mellan hagar. Ibland blir jag stressad av att jag inte kan göra mer med honom men på nåt sätt har jag också känslan av att han är så enkel så det fixar sig ändå.
Min andra häst fick jag hem som 9 månaders och nu när jag tänker efter gjorde jag inte mer med henne heller. Kanske jag nångång fångade henne i hagen o ställde henne ensam i stallet o påbörjade ensamhetsträning.
Gammal bild från i somras. Han har verkligen fått stoets fullblodsrumpa.
Vad ska vi göra mer tänker du? 🙈
Min kan samma som din. En gång har hon sprungit lös på ridbanan. Hon kan gå runt mig i långt grimskaft också. 😋

Har tänkt åka på löshoppning med henne kanske ett par gånger på vårvintern. Fram tills dess får hon skrota 😍
 
Min ska kastreras på tisdag, han går fortfarande på bete men tas hem efter kastreringen. Planen sen är att longera honom några gånger och förhoppningsvis testa löshoppning här hemma. Min inhyrning får hem en treårig valack i morgon så tanken är att han och Bob ska gå ihop sedan, blir perfekt då jag bara har ston annars!
 
Igår var Leia väldigt upprörd. För första gången i sitt liv blev hon lämnad av sin mamma. :arghh: Det blev mycket spring i hagen och hon fick även sin bästis att haka på i springandet och gapandet. Man kan ju tycka att en stor flock med ytterligare fyra trygga ston borde duga som sällskap, men icke. ;)

Det hade iaf lugnat sig när mamman kom tillbaka efter två timmar, men då började såklart gapandet igen. Jösses... Ska dock tillägga att hon har inga som helst problem att själv lämna mamma, det är tydligen att bli lämnad som är traumatiskt. ;)
 
Calles pappa betedde sig väl på unghäst-vm, bästa svenska 5 åring med en bom ner på 3 klasser, och det var väl hans första eller andra 130 nånsin.
Calle däremot är ju fortfarande en liten nordsvensk så ska han komma över 130-hinder behöver vi nog en studsmatta 😁
Han är snart 1.5 år och det är helt galet vad tiden går. Han har aldrig gjort något annat än varit hos hovis, veterinären och blivit ledd mellan hagar. Ibland blir jag stressad av att jag inte kan göra mer med honom men på nåt sätt har jag också känslan av att han är så enkel så det fixar sig ändå.
Min andra häst fick jag hem som 9 månaders och nu när jag tänker efter gjorde jag inte mer med henne heller. Kanske jag nångång fångade henne i hagen o ställde henne ensam i stallet o påbörjade ensamhetsträning.
Gammal bild från i somras. Han har verkligen fått stoets fullblodsrumpa.

Förstår inte riktigt stressen. Som du säger, han är bara 1 ½ år, det finns gott om tid att göra saker sen. Det är ju fördelen med unghäst. :)
 
Så himla, himla stolt över Leia idag. :love: Hon vågade både gå upp på lastpallen med frambenen, krafsa i jorden på ett av traktordäcken och gå genom skumgummihindret. Dessutom stod hon nära de fladdrande plastbanden fast de var läskiga.

Hon tappar fokus ibland, men det går fort att få tillbaka det.

IMG_4388.jpeg
 
15 månader nästa vecka❤️
Hon är 141cm hög och drar 115 i täcke 😄

Hon fick ju hastigt och lustigt lära sig att få både täcke o huva dragen över huvudet. Men det går bra. La för första gången på ett regntäcke också, för att prova storleken. Hade varit bra att haft ett i höst och vinter om det blir riktigt grisväder. Hon går på lösdrift utan möjlighet att stalla in.
Promenerade hem från hagen idag, är nog 1,5km och vi hade bästisen med. Gick först och känns trygg ändå. Tvättad och insmord men lär smsa veterinären imorn för hon kliar fortfarande massor💔


IMG_7370.jpeg
 
15 månader nästa vecka❤️
Hon är 141cm hög och drar 115 i täcke 😄

Hon fick ju hastigt och lustigt lära sig att få både täcke o huva dragen över huvudet. Men det går bra. La för första gången på ett regntäcke också, för att prova storleken. Hade varit bra att haft ett i höst och vinter om det blir riktigt grisväder. Hon går på lösdrift utan möjlighet att stalla in.
Promenerade hem från hagen idag, är nog 1,5km och vi hade bästisen med. Gick först och känns trygg ändå. Tvättad och insmord men lär smsa veterinären imorn för hon kliar fortfarande massor💔


Visa bifogad fil 129144
Är hon haflinger /swb?
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
396
Senast: Nevermind
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Dalarna har dömts för djurplågeri. Sommaren 2022 gjorde länsstyrelsen en oanmäld kontroll på grund av att hennes häst...
Svar
9
· Visningar
1 102
Senast: Blyger
·
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
896
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter Julkalendern från 2022 får en uppföljning där Susanne Reuter ska rida på hästen Wilma. Till P4 Skaraborg berättar ägaren Johan Holmgren...
Svar
0
· Visningar
194
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lädervård
  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp