Födda 2022

Idag fick Leia prova ponnyns sele, men tyvärr var den en dm för kort i däckeln på yttersta hålet. Trots hjälp från Leia. ;)

IMG_3853.jpeg
 
Här kommer en hälsning från en emlig liten hingst! Men glad att få gå ut!
Maskkoll visade på något förhöjt blodmask men jag fick ivomec comp så det blir nog bra att avmaska!
Han är vaken och lite brötig/bitig rastlös och hingstig så hoppas det läker som det ska så han får ut och busa!
Vill få upp honom i hull då han tappat massa och är grådaskig ..
CA9F9F00-9B87-4386-BB50-A1DD2AFEB499.jpeg
 
Hur höga är era nu? Ska mäta Calle när jag åker o hälsar på, men han var ju en liten fis innan. På min andra häst mätte jag vid 1 år o fick den där ”förväntade” mankhöjden och det stämde ganska bra faktiskt.
Tycker ni Calle ser normal ut i storlek? Svårt att se på bild kanske?
 
Kan lägga till att jag nog hoppar över dem rekommenderade skrittpromenaderna vid hand 20 min och upp till en timma efter 14 dagar ! Vill överleva!
Kors så fort det gick från timid liten mes till något heelt annat! Jag som trodde han var lite bakom flötet eller något.. :angel:
Var han väldigt snäll och lugn innan? Jag undrar lite när/om Calle ska vända sådär.
 
Längesen jag uppdaterade nu. Jag har bara en född -22 kvar. Welshåringen är såld uppåt i landet. Hon verkar funka jättebra, det blev en bra lösning för henne.
Kvar är "lilla" Fia, som är allt annat än liten... Hon fick följa med till veterinären i förra veckan för mamma skulle ändå ner på service. Vi passade på att kolla det där tjocka bakbenet för 4e gången sen i höstas, och det är bara ett skadat blodkärl som försämrar cirkulationen. Det är inget som påverkar henne men ser lite fult ut. Sen kände och klämde han igenom hela hästen då hon dels fastnade för några veckor sedan med nacken i en uppbindning (med säkerhetshake...), men också för att jag på riktigt ställt mig frågande ibland till hur klantig en häst får vara utan att nåt räknas som knas med henne. Hon var lite öm över nackbasen, troligtvis relaterat till den händelsen, men hade god rörlighet runt om så nån röntgen kändes inte aktuellt just nu. Hon ska ändå exportröntgas nästa år så då tar vi nacken också är tanken.

Hon är väldigt snäll och trevlig på alla sätt, så länge det passar Fia. När det inte passar däremot så vet hon exakt hur stor hon är. Hon visade tendens redan vid lastningen hemma att veva lite med frambenen men sen gick hon in. Eftersom jag åkte med 2 stycken själv var det svårt för mig att korrigera för mycket i stunden. På kliniken var hon snäll och medgörlig fram till lastningen men då reste hon sig raklång på baklemmen och slog med frambenen mot en av assistenterna i värsta svarta hingsten-stil. Samma sak där, det var inte läge att ta den diskussionen just där och då, men jag såg på henne att ett ljus tändes att aha, så här kan man göra om man tycker nåt är jobbigt. Hon är knappast unik i att ha en räv bakom örat, framför allt storebror e Touchdown var en liten j*vel som liten, och hade antagligen blivit livsfarlig med fel hantering.

Sen vi kom hem i onsdags har jag varit ute och gått med henne nån gång själv, och det har varit noll problem. Hon är världens snällaste, så länge hon inte hamnar utanför sin comfort zone. Igår backade jag ner släpet i lösdriften och skulle bara gå igenom med henne. Det tog inte 5 sekunder innan hon slog i backen och reste sig raklång. Skillnaden var att denna gången var matte beredd och blev _inte_ glad. 2 gånger reste hon sig och sprängde sönder halva dörren till lösdriften ena vändan, sen föll polletten ner att det där inte var ett önskvärt beteende, sen var det inga problem. Jag tänkte upprepa proceduren idag och se om hon fattat grejen. Sammanfattningsvis: det är en väldigt smart häst, "inget" bekommer henne när man har henne med sig, men det är ingen häst för den räddhågsne
 
Hur höga är era nu? Ska mäta Calle när jag åker o hälsar på, men han var ju en liten fis innan. På min andra häst mätte jag vid 1 år o fick den där ”förväntade” mankhöjden och det stämde ganska bra faktiskt.
Tycker ni Calle ser normal ut i storlek? Svårt att se på bild kanske?

Tack för påminnelse! Leia är 132 cm nu och idag ska jag försöka komma ihåg att mäta förväntad mankhöjd. Det brukar inte stämma på fjordhäst, men det är ändå kul att göra (min första uppfödning skulle bli 152 cm hög, men blev maxad c-ponny).
 
Upptäckte nu när jag kollade i Leias mammas gamla blogg att måttet stämde perfekt på henne, hon var 130,5 cm vid ett års ålder och skulle bli 143 cm, vilket hon slutmättes till som åttaåring. Spännande att mäta Leia idag!
 
Hon ska tydligen bli 152 cm. :crazy:

Vi promenerade för första gången ut på tur med mamma som sällskap före och det gick så himla bra! Passerade över ån två gånger utan att hon knappt tittade. Tydligen är allt mycket mindre farligt med mamma med. :heart Så nu fortsätter vi med de här promenaderna så ofta min kompis har tid att rida. :)
 
Imorse avmaskade jag både mamsen och Ella. Ella lura jag lite genom att stoppa in en morotsbit först sen sprutan 😂 Slurk så var avmaskningen nere. Mamsen lura jag med, hon brukar vara hemsk att avmaska men gick bra denna gång. Hästar ska inte kunna spottas och annat men hon kan 😆 Tur hon inte lärt Ella ännu eller så är Ella bara snäll vad det gäller just detta. Hennes 1 år äldre syster fick vi vara minst två och tvångshålla henne vid avmaskning så var lite rädd att Ella skulle vara likadan även om de gick bra i höstas man vet aldrig med dessa barn, de som går bra ena gången behöver inte gå bra nästa osv.
 
Här pågår grästillvänjning. Gott sa E. 😍
Hovslagaren om två veckor sen ska hon troligen rätt ut på storbetet (16ha kuperat naturbete) med många kompisar (ston i blandade åldrar). Kommer bli toppen för henne. Största pluset? Betet ligger 700m (150m om man genar) från stallet och jag går/åker förbi hela hagen minst en gång om dagen 😁
IMG_20230502_180937.jpg

Hon är fortfarande rätt liten tycker jag. Svårt att avgöra dock, tidigare unghästar jag träffat/hanterat senaste åren har varit gigantiska tidigt. Sen är hon ju bara 10 månader... Samtidigt vet jag att både mamma häst och mormor växte länge (Empa, morsan, var 158som 3åring och är i dag 165 och mormodern var 164 som 3åring och slutade på dryga 170). Så jag har fortfarande hopp om att hon i alla fall blir lika stor som morsan.
 
Här pågår grästillvänjning. Gott sa E. 😍
Hovslagaren om två veckor sen ska hon troligen rätt ut på storbetet (16ha kuperat naturbete) med många kompisar (ston i blandade åldrar). Kommer bli toppen för henne. Största pluset? Betet ligger 700m (150m om man genar) från stallet och jag går/åker förbi hela hagen minst en gång om dagen 😁
Visa bifogad fil 118029
Hon är fortfarande rätt liten tycker jag. Svårt att avgöra dock, tidigare unghästar jag träffat/hanterat senaste åren har varit gigantiska tidigt. Sen är hon ju bara 10 månader... Samtidigt vet jag att både mamma häst och mormor växte länge (Empa, morsan, var 158som 3åring och är i dag 165 och mormodern var 164 som 3åring och slutade på dryga 170). Så jag har fortfarande hopp om att hon i alla fall blir lika stor som morsan.
Vet du hur stor hon är? 😃

Matmor till min Nova sa idag att baken börja skjuta iväg igen 😂 lär ge henne stopp o väx 🛑 för jag har ju beställt en d-ponny 🙈 om hon inte mot förmodan tänker bli typ 160 men det tvivlar jag på 🥲
 
Vet du hur stor hon är? 😃

Matmor till min Nova sa idag att baken börja skjuta iväg igen 😂 lär ge henne stopp o väx 🛑 för jag har ju beställt en d-ponny 🙈 om hon inte mot förmodan tänker bli typ 160 men det tvivlar jag på 🥲
Vet inte exakt, men kanske 141-142 fram, och typ 147-148 över rumpan, ojämn alltså. Men det lär ju räta ut sig lite i alla fall :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Dalarna har dömts för djurplågeri. Sommaren 2022 gjorde länsstyrelsen en oanmäld kontroll på grund av att hennes häst...
Svar
9
· Visningar
1 039
Senast: Blyger
·
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
840
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter Julkalendern från 2022 får en uppföljning där Susanne Reuter ska rida på hästen Wilma. Till P4 Skaraborg berättar ägaren Johan Holmgren...
Svar
0
· Visningar
149
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Anna Hassö som tidigare tagit flertalet SM-guld i fälttävlan, lämnade hösten 2022 Sverige tillsammans med sina hästar. Nu har hon köpt...
Svar
0
· Visningar
201
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp