Födda 2022

Luva på som sårskydd! Rättså nöjd ändå.
Tror hon är ganska snäll. Bara ta spruta och spola rent såret, tröck in hela pipen 🙄 tempar lös i hagen. Hon har aldrig haft något på huvudet men reflekterade inte ens över att jag satte på luvan 🤣
Hoppas det läker ihop som det ska nu i värmen. Vi har redan årets fölunge på boxvila med sin mamma, vill inte behöva ta hem dehär två också när vi måste hushålla med höet 😕
9537D24E-2B6E-4531-9C77-39E9C1041402.jpeg
 
Fia fick promenera ner på bete idag. Jag gick ner med dem och Fia tog täten. Vi passerade glassbilen, en timmerbil i fullt blås och lite vanliga bilar. Timmerbilen var väl lite konstig tyckte hon men i övrigt rörde hon inte ett öra. Hon är rätt speciell men så är hon väldigt snäll, hon är inte rädd för nåt. Det är ett magert skogsbete som troligen är en gammal mosse, dvs inte speciellt hästvänligt men även vi är hårt drabbade av torka detta året och detta betet håller fukten bra. De får gå där nere ett tag iallafall så får vi se hur länge betet räcker.
20230629_182932.jpg
 
Ella blev röntgad i går och svaret var att inget avvikande och det såg bra ut. Så nu är det dags att ta lite nya bilder på fröken och börja smyga ut henne på annons då .. Vi har väntat på att hon skulle röngtas för att kolla efter lösa benbitar, för hade hon haft det måste vi operera till hösten innan hon kunde säljas men fröken var UA.
 
Ella är till salu faktiskt. Vi betäcker om Mamma mu i år och tvååringen kan vi inte sälja av olika anledningar så 😊 Och tror Ella blir mest lättsåld, dels pga av hennes pappa och sen för att det är en mycket snygg häst. Hon ska röntgas först så vi ser att hon är UA bara.

Ella spenderar sin sommar nere hos Göstasson Stable. Det körde in syrran förra året och vi är super nöjda med deras jobb. Plus att det får gå ute dygnet runt även till vintern i stora flockar med jämnåriga kompisar 😊
Jag har faktiskt funderat på om det vore något för mitt halvblod? Tar travfolk emot inkörningsuppdrag på andra raser? Vad kostar det, ungefär?
 
Jag har faktiskt funderat på om det vore något för mitt halvblod? Tar travfolk emot inkörningsuppdrag på andra raser? Vad kostar det, ungefär?
Det finns det som gör det också, i det flesta fall är många inte svåra att övertala 😊 Nu tror jag vi betalar runt 5000 plus moms eller något sådant när hon går på bete. Men det sköter ju allt plus stödfodrar om det behövs osv. Tycker det har fungerat jättebra då alla Unghästar går ute året runt. Vi hade 2 åringen där i 13 månader.
 
Min har redan hunnit bli 1 år och snart 3 månader. Mätte honom då de var inne för att bli verkade och han är 1,57 så han blir nog 1,70 + som vuxen. Blev rätt hingstig vid flytten till betet men är annars snäll och social.
 

Bifogade filer

  • 20230610_104910~2.JPG
    20230610_104910~2.JPG
    521,5 KB · Visningar: 44
Försökte fånga Emeri på bild med mig igår. Gick sådär när hon helst vill vara uppe i kameran eller i famnen på mig. 🥰
Hon är så himla rar när man går ut på betet, kommer traskande mot mig så fort hon ser mig och sen är det bara kli och gos som gäller.

Hon växer på mycket fint, men blir troligtvis ingen jättehäst (mäter 150 nu som 1 åring så borde sluta på ca 165, alldeles lagom för mig). Men hon behöver troligtvis en avmaskning. Visade ingen mask i våras men tycker hon ser lite "skabbig" ut så får kolla över det igen.

IMG_20230711_072931.jpg
 
Var tog ädla Calle vägen?! Calle är en knubbis nu och dessutom ser det ut som han har för kort hals :rofl: Man och pannlugg för ett helt kompani så jag böjar ana att veterinären seminerat med något...mer kallblodsaktigt.... :rofl:
 

Bifogade filer

  • IMG_1867.jpeg
    IMG_1867.jpeg
    488,4 KB · Visningar: 75
Här är det lite tråkigt just nu.😕
Jag och min sambo ska dela på oss efter 25 år ihop. Hus och stall måste säljas för jag har inte råd att ha det kvar själv. Vilket kommer innebära att jag inte kommer kunna behålla Nopreza!😥
Kommer bara ha råd att stalla upp en häst och då väljer jag att behålla hennes mamma som jag kan rida.
Så vet ni någon som söker trevlig unghäst får ni gärna säga till. Billig till rätt person.
20230521_093231.jpg
 
Mor och dotter fick träffas idag efter 4 månader utan varandra. ❤️
Novas kompis behövde in till ridhuset så hon fick hänga med och för första gången stå själv i riktig box idag. Med sin mamma som sällskap i boxen brevid, alla verkade rättså nöjda.
Mamma Jasmin var ledsen när jag tog ut henne i hagen igen, och fortfarande fundersam och gnäggig på kvällen. Tro sjutton när den förlorade dottern återvänder för att sedan försvinna igen 😞 tänk om jag kunnat ha dem tillsammans❤️

Påväg hem ville kamraten inte gå in i transporten och det är lite knöligt att bara vara två när man åker med två unghästar och en dessutom börjar krångla. Men det var inga problem att lasta Nova först, binda upp och stänga bakom för att sedan ha lite fria händer att lasta treåringen. Hon är så duktig min bebis!

Vi skurar stall och byter lite boxar, därav röran 😅

7E07D803-69FC-4C5B-9389-E4E1F5185A91.jpeg
 
Försökte fånga Emeri på bild med mig igår. Gick sådär när hon helst vill vara uppe i kameran eller i famnen på mig. 🥰
Hon är så himla rar när man går ut på betet, kommer traskande mot mig så fort hon ser mig och sen är det bara kli och gos som gäller.

Hon växer på mycket fint, men blir troligtvis ingen jättehäst (mäter 150 nu som 1 åring så borde sluta på ca 165, alldeles lagom för mig). Men hon behöver troligtvis en avmaskning. Visade ingen mask i våras men tycker hon ser lite "skabbig" ut så får kolla över det igen.

Visa bifogad fil 123174
Vilken underbart glad bild!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Dalarna har dömts för djurplågeri. Sommaren 2022 gjorde länsstyrelsen en oanmäld kontroll på grund av att hennes häst...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: Blyger
·
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
846
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter Julkalendern från 2022 får en uppföljning där Susanne Reuter ska rida på hästen Wilma. Till P4 Skaraborg berättar ägaren Johan Holmgren...
Svar
0
· Visningar
154
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Anna Hassö som tidigare tagit flertalet SM-guld i fälttävlan, lämnade hösten 2022 Sverige tillsammans med sina hästar. Nu har hon köpt...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp