Födda 2022

Jo .. först ska vi kolla ev brister typ selen mm. Sen får han gå på kortison ett tag.
För att riktigt utreda är det skiktröntgen som gäller men nu är det mest väntan ..
Jag är inte så hoppfull så det känns ganska pest just nu.
Nu har jag inte all info som du har men försök hålla modet uppe, ibland fungerar saker ♥️
Förstår det är jättetungt och jobbigt! Håller tummarna för er.
 
Min plutt🥰
Just nu känns hon såå liten 🙈😆 hennes bästis är 174 och vi mätte årets föl till 122 igår, 4v gammal🤷🏼‍♀️ Nova är runt 135. Ska mäta igen nästa gång hon går hemöver. Gräset sätter nog fart på henne, men jag hoppas ju hon ska få vara liten och bli maxad d-ponny. 🙄

445B7D04-EBE3-47C2-946E-8C1E19585C68.jpeg
 
Igår åkte Nopreza på sommarbete där hon ska vara hela sommaren tillsammans med 4a andra 1-åriga ston.
Blev en hel del rejsande i hagen och var nog första gången Nopreza blev svettig!😁
Men rangordningen blev snabbt avgjord. Ett litet ettrigtc-ponny sto tog kommandot direkt, räckte med att hon lade öronen bakåt så flyttade de andra sig.
Är glad att Nopreza inte är så bestämd utan mer obrydd.
Hon hittade snabbt sin bästis i ett sto efter Magic Park. De gick sida vid sida och betade när jag tittade till dem på kvällen.
Var ju tvungen att mäta henne innan hon åkte, 146 i manken och 150 bak. Börjar jämna ut sig lite i alla fall.
VideoCapture_20230529-073414.jpg
 
Calle ska provtas för fästingsjukdom. Han är lite stel i bakdelen så veterinären ville ta ett prov. De ska också kolla selen. Förhoppningsvis är det bara stelhet pga växer eller något annat odramatiskt.
Fick se film på när han rörde sig och jag tycker också det är något som inte stämmer. Går inte att sätta fingret på men något stör. Sen rör han sig som en miniponny-travare :rofl: så några gångartsdiplom hägrar nog inte :rofl:
 
Calle ska provtas för fästingsjukdom. Han är lite stel i bakdelen så veterinären ville ta ett prov. De ska också kolla selen. Förhoppningsvis är det bara stelhet pga växer eller något annat odramatiskt.
Fick se film på när han rörde sig och jag tycker också det är något som inte stämmer. Går inte att sätta fingret på men något stör. Sen rör han sig som en miniponny-travare :rofl: så några gångartsdiplom hägrar nog inte :rofl:

Hur gick det med hans hov som nån veterinär tyckte var så dålig att du skulle avliva? Jag förstår att det har blivit bättre eller att veterinären hade fel men jag missade nog upplösningen

// en smygläsare 😎
 
Calle ska provtas för fästingsjukdom. Han är lite stel i bakdelen så veterinären ville ta ett prov. De ska också kolla selen. Förhoppningsvis är det bara stelhet pga växer eller något annat odramatiskt.
Fick se film på när han rörde sig och jag tycker också det är något som inte stämmer. Går inte att sätta fingret på men något stör. Sen rör han sig som en miniponny-travare :rofl: så några gångartsdiplom hägrar nog inte :rofl:
Världens bästa 1 åring. Veterinären gick ut i hagen och tog blodprov och Calle sa inte ett smack.
 
Mim ska åka på bete på lördag. :heart Tyvärr får han åka själv, då hans kompis blivit såld och ska till ett annat bete. Men jag tror det kommer vara flera "ensamma" killar där, så förhoppningsvis hittar han nya vänner snabbt.

Sedan behöver jag även hitta en ny lösdrift till honom från hösten, då det börjar se lite tveksamt ut att jag hinner köpa en egen gård innan betesslut... Var och kollade på ett ställe för två veckor sedan, men det kändes inte helt bra, så jag hoppas det nästa jag ska titta på är bättre.

Kommer säkert bilder från betessläppet sedan!
 
Ni som har hingstar, när ska ni kastrera? Calle är ju inte kastrerad ännu, bör man göra det i höst eller ska man vänta till han är 2?
 
Men oj, jag har ju glömt att spamma ner tråden med bilder från betessläppet! Here we go: 😎

352157661_1199567998106823_2112437829250999211_n.jpg


351417529_582403917338536_7840585447041319358_n.jpg


351481045_942011580370600_2737093016658109226_n.jpg


351337376_2471946396305670_1059158693100820435_n.jpg


1686419391001.png


351307441_204158095863837_7979081295601569220_n.jpg


Det var ett alldeles fantastiskt ställe som han ska gå på - 240 mål (24 ha) ravinlandskap, men branta gräsbackar, naturliga vattendrag och massa träddungar som de kan hitta skugga under. De är totalt 22 hingstar på 1 och 2 år, av alla möjliga raser. Sjukt kul at se hur de interagerade, och min fina kille är otroligt social och lekfull.
Han fick dessutom stor guldstjärna för sitt uppförande på resan - han traskade snällt in på ny transport ila bara 10 min lasting, blev lite orolig när inte kompisen var med, men lugnade sig direkt vi började köra, och stod och åt hö det mesta av resan + nästan 20 min efter att vi kommit fram medan vi väntade på att lasta ur. :love:

Nu blir det kondis och styrketräning för honom hela sommaren i de branta backarna (på eget bevåg, i fall någon undrar!), så jag ränkar med att få hem en riktig muskelknutte om 3 månader!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Dalarna har dömts för djurplågeri. Sommaren 2022 gjorde länsstyrelsen en oanmäld kontroll på grund av att hennes häst...
Svar
9
· Visningar
1 020
Senast: Blyger
·
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
830
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter Julkalendern från 2022 får en uppföljning där Susanne Reuter ska rida på hästen Wilma. Till P4 Skaraborg berättar ägaren Johan Holmgren...
Svar
0
· Visningar
143
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Anna Hassö som tidigare tagit flertalet SM-guld i fälttävlan, lämnade hösten 2022 Sverige tillsammans med sina hästar. Nu har hon köpt...
Svar
0
· Visningar
189
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp