Födda -21

Bara för att jag tycker att hon är så fin
20221030__N2_3266_webb.jpg
 
Maggan på börja laserbehandling igår av hasen och husse tyckte faktiskt att den såg bättre ut efteråt 🥳 Det är ju massa vätska kvar på insidan efter operationen, nu jobbar vi på att få bort den med alla medel som står till buds då Maggan är ett specialfall. Nu ska hon få laser två gånger i veckan ungefär.
 
Varit och hälsat på Boriz idag. Spöregnade så gick inte att borsta eftersom han var dyngsur men vi gick in i stallet och gosade lite och lyfte lite fötter och sånt.
Han är så mild och snäll. Inget problem att lämna flocken och vara själv i stallet.
Vi bestämde att han kastreras efter vintern. Kulorna är inte helt nere än och eftersom han inte är dryg än så väntar vi lite 😂

76609CF8-9F72-4180-808D-6A6C466C161C.jpeg
 
Jag har inte varit aktiv här på flera år tror jag men nu fick jag tips om den här tråden och måste presentera min lilla herre.
Han heter Lakotas Kliftzon men kallas för Kliffan och är e: Klifton U: Lakota moon och såklart född 01:D
Jag fick hem honom vid nyår och efter de har vi haft lite oflyt med två hovbölder och igår opererade han bort lösa benbitar i hasen. Heeelt otroligt snäll individ som bara hänger med på allt vi utsatt honom för. Är helt galet förtjust i honom.
Tyvärr verkar han bli hemskt stor men vi väntar med kastreringen pga de och hoppas han lugnar ner sig lite. 167cm i mankhöjd och 570kg vägde han igår haha. Så nu blir det boxvila i nästan en månadO_o:down:
IMG_20221107_110000_281.jpg
 
Jag har inte varit aktiv här på flera år tror jag men nu fick jag tips om den här tråden och måste presentera min lilla herre.
Han heter Lakotas Kliftzon men kallas för Kliffan och är e: Klifton U: Lakota moon och såklart född 01:D
Jag fick hem honom vid nyår och efter de har vi haft lite oflyt med två hovbölder och igår opererade han bort lösa benbitar i hasen. Heeelt otroligt snäll individ som bara hänger med på allt vi utsatt honom för. Är helt galet förtjust i honom.
Tyvärr verkar han bli hemskt stor men vi väntar med kastreringen pga de och hoppas han lugnar ner sig lite. 167cm i mankhöjd och 570kg vägde han igår haha. Så nu blir det boxvila i nästan en månadO_o:down:Visa bifogad fil 104980
-21 menar du väl och inte -01? 😅
Känner till syskon till din häst iaf. Hoppas han läker bra och snabbt 😇
 
Jag har inte varit aktiv här på flera år tror jag men nu fick jag tips om den här tråden och måste presentera min lilla herre.
Han heter Lakotas Kliftzon men kallas för Kliffan och är e: Klifton U: Lakota moon och såklart född 01:D
Jag fick hem honom vid nyår och efter de har vi haft lite oflyt med två hovbölder och igår opererade han bort lösa benbitar i hasen. Heeelt otroligt snäll individ som bara hänger med på allt vi utsatt honom för. Är helt galet förtjust i honom.
Tyvärr verkar han bli hemskt stor men vi väntar med kastreringen pga de och hoppas han lugnar ner sig lite. 167cm i mankhöjd och 570kg vägde han igår haha. Så nu blir det boxvila i nästan en månadO_o:down:Visa bifogad fil 104980
Oj oj vilken stor kille! Grattis!

Den där Lakota låter tala om sig. Jag förstår att det är ett fint sto?

Vår är ca 140 cm i strumplästen, men så är han connemara/swb-korsning också.
 
:DOj oj vilken stor kille! Grattis!

Den där Lakota låter tala om sig. Jag förstår att det är ett fint sto?

Vår är ca 140 cm i strumplästen, men så är han connemara/swb-korsning också.
Ja jag tycker stoet är kanonfint och hon verkar lämnar väldigt bra avkommor och komiskt nog så är hon hitplockad ifrån Tyskland av en i kommunen så de kändes tryggt att kunna kolla med henne om stoet också.:D
 
67C88580-CF4A-4574-AA41-4C3347DE0C6C.jpeg


Tänkte uppdatera lite hur det har gått för oss. Vi står kvar där vi står ett tag till iaf. Får just nu hjälp med stödfodring av en tjej i stallet som är därute mycket dagtid, vilket jag är evigt tacksam över 🙏

Märker sån skillnad på Kajs energinivå verkligen, han känns mer som sitt gamla vanliga pigga och glada jag. Men nu får han runt 14-15 kg grovfoder om dagen. Förut hade han ju fri tillgång och jag hade väl helst haft det så nu också men nu är det ju som det är. Sen långsiktigt får vi väl se, om detta blir hållbart för oss. Vill ju helst slippa flytta runt honom en massa såklart.

I övrigt gör vi inte jättemycket just nu, han mest vilar och äter. Har provat lite olika utrustning, nosat lite mer på tömkörning. Han tar det mesta med ro, otroligt cool häst verkligen.
 
Grejen är den att det är en häst i flocken som ska ner 100 kg i vikt, så givarna är anpassade efter honom. Hans ägare brukar även ta ut honom när dom får lunch. Vi har försökt bolla idéer sinsemellan, exempelvis dela av lösdriften, men det känns som att servitris riktigt flyger med stallägare och övriga inhyrda.

Ska iaf kolla på det här andra stället tänker jag. Där vi bor har i princip alla lösdrifter profilen ”lättfödda barfota” alt. bara islandshästar. Många tar in sina boxhästar redan kl. 15 vintertid 😬

Förstår ditt dilemma. Lösdrift är suveränt, när det funkar. Men att ha växande åringar med en häst som ska banta låter inte optimalt.
Stödfodra när man är i stallet tar ju lång tid. Om man ska få i sin häst helst flera kilo grovfoder.
Hade hellre haft på box i det läget.
 
Vi kommer kanske åka iväg framöver för lite lek i ridhuset (”löshoppning”) och jag funderar på vad som är smartast. Bansai har åkt släp några gånger men med mamma. Skulle ni åkt tillsammans med jämnåriga kompisen (som inte heller åkt utan mamma) eller själv? Åker dom tillsammans innebär ju det att de också får ”löshoppas” tillsammans, eller iaf lastas ur samtidigt och typ gå promenad medan man väntar på den andra.

Min har ”löshoppat” tillsammans med mamma när han var liten, kompisen har inte varit i ridhus alls. Kul för dom att göra det ihop eller bara rörigt och större skaderisk?

Åker de tillsammans är det hel mellanvägg (vilket jag inte gillar egentligen) och de är nog båda lite osäkra på lastningen vilket kan vara en nackdel tänker jag. Samtidigt har de tryggheten i varandra. Vi har lasttränat lite grann var och en för sig.

Lite vana att bli lämnade av den andra har dom, jag har promenerat en del med Bansai själv och han är jättetrygg då. Men i övrigt hänger de ihop jämnt.
 
Vi kommer kanske åka iväg framöver för lite lek i ridhuset (”löshoppning”) och jag funderar på vad som är smartast. Bansai har åkt släp några gånger men med mamma. Skulle ni åkt tillsammans med jämnåriga kompisen (som inte heller åkt utan mamma) eller själv? Åker dom tillsammans innebär ju det att de också får ”löshoppas” tillsammans, eller iaf lastas ur samtidigt och typ gå promenad medan man väntar på den andra.

Min har ”löshoppat” tillsammans med mamma när han var liten, kompisen har inte varit i ridhus alls. Kul för dom att göra det ihop eller bara rörigt och större skaderisk?

Åker de tillsammans är det hel mellanvägg (vilket jag inte gillar egentligen) och de är nog båda lite osäkra på lastningen vilket kan vara en nackdel tänker jag. Samtidigt har de tryggheten i varandra. Vi har lasttränat lite grann var och en för sig.

Lite vana att bli lämnade av den andra har dom, jag har promenerat en del med Bansai själv och han är jättetrygg då. Men i övrigt hänger de ihop jämnt.
Jag hade absolut låtit dem göra det tillsammans, både transporten och löshoppningen. Jag ser en mycket större risk med ängsliga, "övergivna" (tror de) unghästar än med kompisar som leker/tränas ihop :)
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
407
· Visningar
51 369
  • Artikel
Hästnyheter Mannen födde upp fler hästar än han hade tillstånd för. Nu döms han i tingsrätten för brott mot djurskyddslagen.
Svar
0
· Visningar
120
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
390
Senast: VLMF
·
Avel I förmiddags 11.21 kom det en liten hingstunge till världen! Mycket pigg, fina tecken (bläs, vita strumpor) och korrekt i benen. 🥰 Lite...
Svar
3
· Visningar
593
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp