Födda -21

Visa bifogad fil 97711

Kajan kikar in här i tråden och hälsar att han lever och frodas trots att han äventyrar livet dagligdags numera genom att exempelvis: Parkera på järnvägsspår, lägga sig och rulla fast i eltråden i hagen, försöka ÄTA på tråden (…), samt visa alla kompisarna vilken hopptalang han är genom att hoppa ur hagen. Den här flytten har förvandlat vår beskedliga lille ponnyplutt till en ungdomsligist av rang 😜 Bollarna ryker dock den 12/9 så förhoppningsvis coolar han ner sig några kg då. Croppar bort mig själv ur bilden pga ser ut som jag har gått igenom 7 svåra år, vilket det också känns som att jag har 🙈
Vilket vackert huvud han har!
Det du beskriver om hans temperament kan nog mycket väl vara så att han vid miljöombytet blev tonårsslyngel de luxe!

Vi flyttar våra killar till vår gård nu i september och jag är bara ett telefonsamtal bort för en kastrering.

Hittills har vår lille inte gett mig anledning att ens tänka på det oundvikliga ingreppet, mer än att han är nafsig. Han kan liksom inte låta bli att nypa tag i kläder, hår och ibland skinn.

Men i hans fall så tror jag att det kan vara så att storebrors nacktag lite då och då håller honom på mattan.
 

Bifogade filer

  • 20220719_175842.jpg
    20220719_175842.jpg
    510,4 KB · Visningar: 93
Vilket vackert huvud han har!
Det du beskriver om hans temperament kan nog mycket väl vara så att han vid miljöombytet blev tonårsslyngel de luxe!

Vi flyttar våra killar till vår gård nu i september och jag är bara ett telefonsamtal bort för en kastrering.

Hittills har vår lille inte gett mig anledning att ens tänka på det oundvikliga ingreppet, mer än att han är nafsig. Han kan liksom inte låta bli att nypa tag i kläder, hår och ibland skinn.

Men i hans fall så tror jag att det kan vara så att storebrors nacktag lite då och då håller honom på mattan.
Ja, han har ett ädelt litet huvud! Väldigt lik sin morfar Hoppenhofs Raphael.

Nä alltså innan flytten kändes det ju inte angeläget med kastrering här heller. Tror det är dels att dom bara är tre kvar i ursprungsflocken, i kombination med att det är massa nya hästar som kommer och går som utlöst detta. Han är, för att uttrycka sig milt, inte helt obrydd om främmande hästar 😂 Inte direkt hingstig kanske, även om ston kan provocera fram ett brummande gnägg ibland. Men mest är han bara nyfiken tror jag.

Ja, alltså det är helt klart guld värt med någon som kan uppfostra! Norlie har ju skött den biten väldigt bra måste jag säga. Men både han och Texas har väl varit lite oroliga också nu såhär på nya stället och dom smittar ju varandra. Känns dock som att han är lite, liiiite mindre brydd om dom nu, så det går förhoppningsvis åt rätt håll iaf.
 
Maggan ska opereras inom en snar framtid vänster has och kota då hon fått reaktion vid belastning pga av lösa benbitar/fragment. Så nu ska operations tid bokas också.
 
Maggan ska opereras inom en snar framtid vänster has och kota då hon fått reaktion vid belastning pga av lösa benbitar/fragment. Så nu ska operations tid bokas också.

Håller tummarna att det går bra!

Har sett flera inom travet som röntgar och opererar dom kring den här tiden, själv har jag hört att de bör vara 18 månader innan ocd-röntgen, någon som vet om det skiljer sig för ridhästar och travare?
 
Håller tummarna att det går bra!

Har sett flera inom travet som röntgar och opererar dom kring den här tiden, själv har jag hört att de bör vara 18 månader innan ocd-röntgen, någon som vet om det skiljer sig för ridhästar och travare?
Ingen aning faktiskt första hästen med ocd vi har. Andra har varit rena på röntgen så även hennes mamma 😅 Tränaren som har Maggan vill alltid röntga alla 1 åringar innan inkörning ifall att sådant här kommer upp då vet man ju exakt hur man ska hantera det. Nu har hon ju hunnit gå på bete sedan i våras och ska ändå stallas inom om några få veckor så blir lagom med operation då.
 
Apropå tecken som krymper. Mitt sto hade större stjärn som föl ☺️ Nu är den pytteliten. Dottern fick bläs men vi får väl se om den hänger ihop eller blir bruten senare 😅
Visa bifogad fil 97862
Jag har tänkt att huvudet växer ju och därmed vore det inte så konstigt att det blir en slags synvilla där vita tecknen ser ut att vara mindre men egentligen är det bara resten av huvudet som växt.
Men ditt sto verkar ju motbevisa min hypotes :eek: det där är verkligen stor skillnad!
 
Nu börjar det mesta falla på plats vad det gäller Maggan. Försäkringen kommer gå in och täcka en del av hennes operations kostnader, hon måste först få ett veterinärintyg som påvisar att hon har problem vilket hon har. Hon är svullen i hasen och små halt. Sen efter operation kommer hon att åka tillbaka dit hon är idag för konvalescensen och sen fortsatt träning fram tills 2 års säsongen ❤️
 
Hertha är såld till en duktig YR. Hon flyttade i tisdags.
Hon har fått det jättebra och de älskar henne men fy vad jag grät när hon stod i släpet och sen när de åkte iväg.
De har skickat massa bilder och filmer och hon sköter sig som en stjärna med allt.
Jag är så stolt över henne. 💕
Om allt fortsätter gå bra ska hon ut i sporten om några år och det blir ju väldigt roligt att följa henne.
Fina, söta, älskade lilla häst.❤
 

Bifogade filer

  • 86B6419B-F291-4C3E-B4DB-AB1BD739F3B6.jpeg
    86B6419B-F291-4C3E-B4DB-AB1BD739F3B6.jpeg
    224,4 KB · Visningar: 53
Icarus har knappt blivit petad på hela sommaren mer än verkar och pysslat lite med små sår.
Och sen hamnat lite i skymundan också kanske för jag har köpt mig en ridbar häst.

Växt en del och ser för tillfället ut som grodan boll.
Han har börjat gå åt det mörka hållet igen på huvudet och benen.
Ska bli spännande och se hur han ser ut i höst sen.
Tänkte mäta när dom kommer in från betet sen.
Som det ser ut nu blir dom kvar så länge iaf september ut.
Finns tillräckligt med skog och vi kan köra ut en bal sen.


20220721_184539.jpg
 
Icarus har knappt blivit petad på hela sommaren mer än verkar och pysslat lite med små sår.
Och sen hamnat lite i skymundan också kanske för jag har köpt mig en ridbar häst.

Växt en del och ser för tillfället ut som grodan boll.
Han har börjat gå åt det mörka hållet igen på huvudet och benen.
Ska bli spännande och se hur han ser ut i höst sen.
Tänkte mäta när dom kommer in från betet sen.
Som det ser ut nu blir dom kvar så länge iaf september ut.
Finns tillräckligt med skog och vi kan köra ut en bal sen.


Visa bifogad fil 98351
Jag är också sugen på att mäta. Jag tycker inte min åring vuxit alls. Han känns väldigt liten ännu.

Men det kan bero på storebror som ju är två år. Han var vuxit enormt, känns det som. Han var ca 152 cm i april och nu tror jag att han ligger på 160 någonting. Men jag TROR bara detta.

Det är inte särskilt lätt att mäta i hagen så jag väntar tills vi stallar in.

Åringen var ca 135 i april och han känns lika liten ännu.
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 616
  • Artikel
Hästnyheter Mannen födde upp fler hästar än han hade tillstånd för. Nu döms han i tingsrätten för brott mot djurskyddslagen.
Svar
0
· Visningar
117
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
383
Senast: VLMF
·
Avel I förmiddags 11.21 kom det en liten hingstunge till världen! Mycket pigg, fina tecken (bläs, vita strumpor) och korrekt i benen. 🥰 Lite...
Svar
3
· Visningar
569
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp