Födda -21

Han är nog ganska lik sin pappa men blicken och uppsynen är väldigt mycket mamma!
 

Bifogade filer

  • A72A89B1-F42A-4704-9394-AF6B7E84A3C0.jpeg
    A72A89B1-F42A-4704-9394-AF6B7E84A3C0.jpeg
    161,6 KB · Visningar: 88
Det du beskriver om hans temperament kan nog mycket väl vara så att han vid miljöombytet blev tonårsslyngel de luxe!

En kompis hade en angloarabhingst, egen uppfödning. Han var gudasnäll i all hantering men när hon var på unghästpremiering med honom som tvååring blev han ett monster :D Vrålade, stegrade sig och var allmänt dryg. Hon ringde veterinären när hon kom hem :angel: :laugh:
 
Jag har äntligen fått hem min lilla fröken. Hon har stått en bit bort på lösdrift, men nu när hennes enda sällskap blev en väldigt gammal shettis samtidigt som en box blev tom där hennes mamma står så fick hon flytta hit. Gott om utevistelse, en flock att hänga med och en stor box, hon trivs utmärkt.

Just nu tränar vi för fullt inför en onlinetävling vi ska delta i, för att plocka hem hennes första rosett 😁.
En av delarna i banan är att gå över en presenning, det kommer vi klara utan problem:
33D38E8B-E16B-4D77-B31C-73E2FC7B20FF.jpeg
 
Jag har köpt en ny åring :)
Jag sålde min uppfödning Fire i april då han var hingst och jag bara har ston hemma. Han hade bara en kula nere så det gick inte att kastrera honom då.

För ca 14 dagar sen så var jag och köpte mig ett ponnysto istället. Hon är en Welsh partbred (Welsh/New Forest) och förväntas bli stor C-ponny.
Hon heter Genova men kallas numera mest för Spöket då maken råkade döpa om henne :p
En väldigt trevlig och cool tjej. Just nu övar vi mest på att stanna i hagen när alla andra hästar går in i stallet. Hade lite dålig el på så hon kröp under grinden några gånger men nu blir hon nog ledsen om hon försöker igen :devil:

20220821_202149.jpg
 
Jag har äntligen fått hem min lilla fröken. Hon har stått en bit bort på lösdrift, men nu när hennes enda sällskap blev en väldigt gammal shettis samtidigt som en box blev tom där hennes mamma står så fick hon flytta hit. Gott om utevistelse, en flock att hänga med och en stor box, hon trivs utmärkt.

Just nu tränar vi för fullt inför en onlinetävling vi ska delta i, för att plocka hem hennes första rosett 😁.
En av delarna i banan är att gå över en presenning, det kommer vi klara utan problem:
Visa bifogad fil 99096
Vad kul med onlinetävling! Var hittar man den?

Vår gosse har också kommit hem nu. Så skönt!
 
Maggan opererades igår, vi hade ett långt samtal med veterinären efteråt 💔 Just nu känns det mörkt.

"Hon opererades för lösa benbitar idag, men när man gick in i leden visade det sig att hennes led är inte hård som ben ska vara utan den är jätte porös och går sönder. Därför hon svällt så förbaskat sista månaden i hasen. Hasen hade en storlek som en handbolll ungefär. Kirurgen sa att det här ser man inte så ofta han hade kanske haft 1-3 fall på 25 år han kunde komma på sådär på rak arm. Det är en missbildning i leden som gör att det troligtvis om man inte lyckas häva inflammationen omgående gör att leden går sönder bit för bit. Och då det är svårt att komma in under hasleden har det rensat så mycket som det går. Så nu väntar 8 veckor av hård konvalescens och kortison sprutor. Om vi lyckas hejda förloppet så har hon 50 procents chans att kunna fungera som en hyfsat normal häst annars så får hon väl bli mattes gårdsprynad/promenad häst så länge hon inte har ont och vara sällskap till Trule. Det gör så himla ont i hjärtat, för hon är fruktansvärt klok och snäll och talangfull. Hon är en komplett häst förutom hennes problem i hasen. Hon stod med huvudet på min axel precis som hon gjorde när hon var föl och snusa mig i håret medan mattes tårar rann 💔 Det är så orättvist, hon har hela livet framför sig.

Men vi gör ett försök att få leden att stanna upp nu efter operation och det betyder två veckor strikt boxvila med promenad två gånger om dagen runt stallet typ. Sen återstår 4-6 veckor mera vila men då får hon gå i en mindre hage ensam så hon inte busar. Sen ska hon börja skritta osv .. Det är en lång väg att gå men både veterinären och tränaren tyckte att vi ska försöka för att hon är ung."
 
Efter omständigheterna mår Maggan bra. Ingen feber, lite tråkigt har hon väl när man måste stå på box 😅 Men hon tar det ändå som det verkar med ro för att bara vara 1 och halvt år gammal. Hon har ett strikt schema plus att hon då kommer få kortisonsprutor i hasen. Vi försöker hålla modet uppe för henne skull ♥️
 
Det blir inga problem att klara av momenten i tävlingen vi ska vara med i. Hittade två uppblåsbara enhörningar på vinden och ska använda dom som slalomobjekt, Viva skyndade rakt fram (så pass att jag knappt hann med) och puttade omkull den ena 😂. Satte den på ryggen och hon brydde sig inte ett dugg, här har hon fullt upp med att kolla på en annan häst som går förbi
52FA424F-B3D3-4670-BA35-7D9EFDB46490.jpeg
 
Det blir inga problem att klara av momenten i tävlingen vi ska vara med i. Hittade två uppblåsbara enhörningar på vinden och ska använda dom som slalomobjekt, Viva skyndade rakt fram (så pass att jag knappt hann med) och puttade omkull den ena 😂. Satte den på ryggen och hon brydde sig inte ett dugg, här har hon fullt upp med att kolla på en annan häst som går förbi
Visa bifogad fil 99881
Hur blev det med tanden i örat? O_o:cautious:
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
408
· Visningar
51 598
Senast: Esswe
·
  • Artikel
Hästnyheter Mannen födde upp fler hästar än han hade tillstånd för. Nu döms han i tingsrätten för brott mot djurskyddslagen.
Svar
0
· Visningar
120
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
392
Senast: VLMF
·
Avel I förmiddags 11.21 kom det en liten hingstunge till världen! Mycket pigg, fina tecken (bläs, vita strumpor) och korrekt i benen. 🥰 Lite...
Svar
3
· Visningar
595
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp