Födda -21

Så himla tråkigt med din häst! Tycker det är väldigt intressant också då det måste vara ganska så ovanligt. Hoppas det går vägen så att hon kan leva ett bra liv🥰
Det är inte alls vanligt enligt veterinären. Det flesta hästar som drabbas av OCD utför man rutinoperationer på och det lever ett fullgott liv efteråt. Maggan har både ocd men hennes största problem är att leden är skadad av att den är mjuk och skivar sig. Därför de vill spruta henne nu med kortison under en 9 veckors period för att försöka få bukt på det värsta problemet så benet förhoppningsvis kan stelna och läka ut inflammationen. Troligtvis har hon haft väldigt ont men stenhård som hon är har hon inte visat någon hälta eller liknande förutom att benet svällde upp. Då bokade vi operation direkt. Just nu får hon också hyaluronsyra. Vi gör allt i vår makt för att häva inflammationen och så hon iaf kan leva ett hyfsat normalt hästliv. Men vi kommer inte veta hur hon reagerar för ens hon får börja träna ordentligt igen vilket betyder någon gång i vinter.
 
Det är inte alls vanligt enligt veterinären. Det flesta hästar som drabbas av OCD utför man rutinoperationer på och det lever ett fullgott liv efteråt. Maggan har både ocd men hennes största problem är att leden är skadad av att den är mjuk och skivar sig. Därför de vill spruta henne nu med kortison under en 9 veckors period för att försöka få bukt på det värsta problemet så benet förhoppningsvis kan stelna och läka ut inflammationen. Troligtvis har hon haft väldigt ont men stenhård som hon är har hon inte visat någon hälta eller liknande förutom att benet svällde upp. Då bokade vi operation direkt. Just nu får hon också hyaluronsyra. Vi gör allt i vår makt för att häva inflammationen och så hon iaf kan leva ett hyfsat normalt hästliv. Men vi kommer inte veta hur hon reagerar för ens hon får börja träna ordentligt igen vilket betyder någon gång i vinter.
Att leden är mjuk och skivar sig, vad kommer det sig av? Inflammationen?
 
Det är inte alls vanligt enligt veterinären. Det flesta hästar som drabbas av OCD utför man rutinoperationer på och det lever ett fullgott liv efteråt. Maggan har både ocd men hennes största problem är att leden är skadad av att den är mjuk och skivar sig. Därför de vill spruta henne nu med kortison under en 9 veckors period för att försöka få bukt på det värsta problemet så benet förhoppningsvis kan stelna och läka ut inflammationen. Troligtvis har hon haft väldigt ont men stenhård som hon är har hon inte visat någon hälta eller liknande förutom att benet svällde upp. Då bokade vi operation direkt. Just nu får hon också hyaluronsyra. Vi gör allt i vår makt för att häva inflammationen och så hon iaf kan leva ett hyfsat normalt hästliv. Men vi kommer inte veta hur hon reagerar för ens hon får börja träna ordentligt igen vilket betyder någon gång i vinter.
Ja precis, lösa benbitar brukar inte vara ngt svårt så i sig mer än i enstaka fall, det intressanta tycker jag är, varför den är mjuk och skivar sig, vet ni det? Hoppas verkligen att det funkar!!
 
Ja precis, lösa benbitar brukar inte vara ngt svårt så i sig mer än i enstaka fall, det intressanta tycker jag är, varför den är mjuk och skivar sig, vet ni det? Hoppas verkligen att det funkar!!
Nej veterinären hade inget bra svar på det. Han har sätt några få fall under sin tid som veterinär men troligtvis beror det på genetiken. Som han sa många hingstar går till avel efter presentationerna inte för hur hållbara det är.
 
Nej veterinären hade inget bra svar på det. Han har sätt några få fall under sin tid som veterinär men troligtvis beror det på genetiken. Som han sa många hingstar går till avel efter presentationerna inte för hur hållbara det är.
Prestationer såklart ska det stå 🫣
 
Verkligen jätteledsamt med Maggan, @MayGrace! :( Håller tummarna att det går vägen för henne.

Är det vanligt med endast två veckor boxvila när man opererar dom som åringar? På min 3-åring har de sagt att hon kommer behöva stå 2-3 månader på box för att läka ihop ordentligt om vi ska plocka bort hennes benbit. (Även den i ett bakknä) Men det kanske går långsammare på äldre hästar?
 
Min lilltös har varit snorig och hostig ända sedan hon kom hem från betet för en månad sedan. Hur länge var era snoriga innan det gick över? Har haft veterinären ute och kollat på henne två gånger, men har inte fått någon medicin pga det inte varit tecken på bakterier eller inflammation.

Nu är planen att även hon ska röntgas för ocd antigen denna eller nästa vecka, funderar på att kolla närare på luftvägarna samtidigt då, jag gillar inte att det ska vara så långdraget... Men är nog en form av virus, då flera hästar på stallet har börjat hosta litegrann.

Bild från i dag, öppnade upp till en del av betet som vilat några veckor, vilket blev populärt. 🥰

IMG_3619 (2).JPG
 
Verkligen jätteledsamt med Maggan, @MayGrace! :( Håller tummarna att det går vägen för henne.

Är det vanligt med endast två veckor boxvila när man opererar dom som åringar? På min 3-åring har de sagt att hon kommer behöva stå 2-3 månader på box för att läka ihop ordentligt om vi ska plocka bort hennes benbit. (Även den i ett bakknä) Men det kanske går långsammare på äldre hästar?
Normalt sätt får det gå ut efter två tre dagar bara i hage sen efter två veckor brukar det gå börja komma igång och träna igen. Så Maggan har ovanligt strängt schema, först boxvila 2 veckor sedan 2-4 veckor liten hage och minst två veckor till i hage men normalstor. Allt efter beroende på hur hon reagerar.
 
Normalt sätt får det gå ut efter två tre dagar bara i hage sen efter två veckor brukar det gå börja komma igång och träna igen. Så Maggan har ovanligt strängt schema, först boxvila 2 veckor sedan 2-4 veckor liten hage och minst två veckor till i hage men normalstor. Allt efter beroende på hur hon reagerar.

Vad konstigt att det skiljer sig såpass mycket! Jag frågade tre olika, stora kliniker, och alla sa att det var jätteviktigt med minst två månaders boxvila när man opererat i leden.
 
Vad konstigt att det skiljer sig såpass mycket! Jag frågade tre olika, stora kliniker, och alla sa att det var jätteviktigt med minst två månaders boxvila när man opererat i leden.
Artroskoperade båda bakknäna på min 6-åring, då var det 10 dagar boxvila och sen ut i sjukhage och börja promenera. Efter 2 månader fick hon komma ut i riktig hage igen☺️ Samma sak med en stallkompis, de opererade på en annan klinik, en lite äldre häst och en framkota istället men det var i princip samma upplägg där.
 
Gick allt bra?

@miumiu Har allt gått bra? Min ska troligtvis kastreras på måndag. Så mycket känslor kring det :( Men det ska ju göras nångång så det är lika bra att få det gjort tänker jag.

Jodå, det har gått bra! Hade bra stöttning vid själva ingreppet av dels en jättesnäll stallkamrat som stod "där bak" och assisterade veterinären samt min mammas väninna som råkar vara dotter till en hästveterinär och varit med vid mååååånga kastreringar genom åren. Så det kändes otroligt skönt att inte vara själv, jag är så känslig och äckelmagad av mig så jag stod med ryggen vänd mot hela tiden och klappade på huvudet. Han var helt väck, morsans kompis fick bremsa honom för att han inte skulle ramla ihop fullständigt.

Sedan var det tänkt att han skulle gå i en mindre "sjukhage" två dagar med en kompis men det accepterade han inte, rymde samma kväll genom att helt sonika hoppa över staketet till resten av gänget så beslutade i samråd med vet att han får gå med flocken eftersom det blir lugnast så. Nu är mitt största problem att jag inte får tag i Hippotrim någonstans, skulle egentligen gett antibiotika intramuskulärt men nu har Kaj helt och hållet ledsnat på att bli stucken så det går inte alls. Det ges ju i förebyggande syfte så läget är ju inte akut men hade ändå känts bra om man kunde följa ordinationerna. Han går just nu på metacam också, och verkar må bra. Såret ser ut att läka fint, lite svullet men det går åt rätt håll skulle jag ändå säga. Han går ju på lösdrift så han rör ju på sig hela dagarna + att jag promenerar honom för hand 2x20 min/dag.

Tror verkligen det är lika bra att få det gjort så tidigt som möjligt, för mig har det varit ett stort orosmoln och jag har också haft många jobbiga känslor kring detta, men nu känns det mest skönt att det är gjort. Dom verkar ju ha väldigt gott läkkött dom små och det kan ju vara en tröst, att dom slipper gå igenom detta när dom blir äldre och det blir mera riskfyllt.
 
Maggan ledsnade ju totalt på boxvila efter några dagar när hon började kvickna till ordentligt 🫣 Promenera var ingen ide, hon skulle bara "gå hem" till sin gamla hage och sina kompisar. Så vad gör man? Hästen ska hålla sig i stillhet men river hela boxen så fort någon lämnar stallgången. Så det fick helt enkelt bygga en boxhage i hennes bästa kompis hage. Där har hon stått sedan i helgen, hur snällt som helst hela dagarna. Äter hö, pratar lite med sin kompis och håller sig i skinnet. Vi förstod att två veckor på box i stillhet är lång tid för en unghäst som dessutom knappt sätt en box sedan i våras. Hon längtade efter sina kamrater vilket är fullt förståeligt. Så det har helt enkelt fått flytta in brevid henne i stallet, en går i hagen som hon står i osv. Det håller henne lugn och det är det viktigaste. Att stå och hoppa på bakbenen inne, springa runt runt osv det är inte vad som är tanken.
 
Röntgade min lilltös i dag, och allting såg fint ut, vilken lättnad! :heart
Känns ännu mera rätt i hjärtat nu att jag ska behålla henne för framtidig ridning och avel.

Veterinären tyckte hon var riktigt stor för att vara åring, så han var rätt säker på att hon kommer bli en långbenad dam, till skilnad från sina äldre syskon. Blir spännande att se vart hon landar, och hur hon utvecklas vidare det nästa året - har redan börjat se fram emot att visa henne på utställning som tvååring... :love:
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
408
· Visningar
51 598
Senast: Esswe
·
  • Artikel
Hästnyheter Mannen födde upp fler hästar än han hade tillstånd för. Nu döms han i tingsrätten för brott mot djurskyddslagen.
Svar
0
· Visningar
120
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
392
Senast: VLMF
·
Avel I förmiddags 11.21 kom det en liten hingstunge till världen! Mycket pigg, fina tecken (bläs, vita strumpor) och korrekt i benen. 🥰 Lite...
Svar
3
· Visningar
595
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp