Födda -21

0867B1E8-AD48-4586-9D29-4FBBBA574A86.jpeg
Grabbarna har fått varsin huva, deras ögon var ganska besvärade av insekter. Och faktiskt får dom sitta kvar 😁

Tycker B är så liten, typ att han är ett föl fortfarande. Men när jag mätte honom förra veckan var han 153 cm och det är ju inte så litet! Han är nog bara så ädel och nätt så han upplevs petite, plus att hans höghus till kompis är den jag har att jämföra med 😆
 
Bra jobbat med ny tråd iaf @emma-vsm :) Hoppas alla hittar hit!

Arielle verkar ha det jättefint på betet, nu är dom 6 stycken ston totalt, tyvärr ingen mer i hennes ålder men både syrran på 3 år och dom två 5-åringarna dom gått med längst är rätt "barnsliga". Det finns en till åring på gården, men den har tyvärr en tandsjukdom och behöver stödfodras morgon och kväll så den går på ett annat bete närare stallet.
Min kompis som äger gården (eller den är hennes föräldrars) skickar bilder på hästarna nästan varje dag och har noggran koll på dom, så skönt att veta att dom är väl omhändertagna. 🥰

Här är senaste bilden från i går, ni ser väl vilken som är åringen.... (hojta om länken inte funkar!)

293548072_596689011846191_2122116189550413455_n.jpg
 
Lysingur har läkt fint från den fula sårskadan, 2 veckor på kliniken blev det. Där fick jag igen flera års premier betalda till försäkringsbolaget :grin:

Han har varit så duktig vid omläggningar och återbesök, rätt på transporten och stått snällt hela vägen själv. Så himla fint temperament på den här killen.

Han går fortfarande själv i liten hage, men jag får nog flytta runt hästarna här, och se om han kan gå med en av valackarna en stund. Vill inte skicka tillbaka honom på hingstbetet, och inte kastrera nu under rötmånaderna heller.

Vi fick sy om flugtäcket lite, det var alldeles för brett över ryggen.
20220713_141412.jpg
 
Raudhetta växer och står i, hon är en lite känsligare typ som emellanåt får lite griller i huvudet.
Sist hovslagaren var här gick det absolut inte att gå ut genom den öppna grinden. Jag fick knyta fast henne i ridhästen och släpa ut henne medan hon satt på rumpan. Men snäll vid hanteringen annars. Här är hon med storebror till höger.
20220713_141623.jpg
 
Luna och hennes mamma går själva på bete enligt plan, hon vurpade ju i hagen i våras och slog sig ordentligt, som skönt är så syns inget av det längre 🙏 Hon är ju dock inte avvand än, inte helt lätt att dia längre, hon får böja sig ordentligt 😅
Jag har lite planer på att försöka börja skritta igång mammahäst med Luna som handhäst, får se om hon håller sig i skinnet eller om hon tycker det är för lattjolajbans. Sen blir det avvänjning så fort som möjligt i höst när vi bott in oss i nya stallet.

Igår var jag i Falsterbo och tittade på hennes pappa (Fürst Sinclair S) som gick 7års championatet, sååå fin! Levde upp till alla förväntningar och jag tror att han kommer bli en stjärna som lite äldre! Nu tappade han trycket inne på tävlingsbanan och hade lite svårt att hålla koll på de långa benen i bytena. Så lite missar här och där gjorde att han missade finalen precis, men på framridningen, wow!

Vet inte om det går att länka, film på papsen
https://www.instagram.com/p/CgAZbqMrx0S/
 
Hälsat på Maggan idag ❤️ Hon har tappat pälsen i huvudet sista veckan, så det var lite bekymrade över det men hästdoktorn kommer ju med jämna mellanrum.Men bästa omvårdnaden får hon och mycket omtyckt av alla. Hon fick skritta och trava en liten bit för att visa vad hon hade lärt sig. För att gått så få gånger i vagn som hon gjort så gör hon allt så självklart. Det är förvånande att hon bara hunnit fylla 1 år men ändå beter sig som en vuxen häst för det mesta. Tror faktiskt inte vi hade kunnat hitta en bättre plats för henne att vara på i sommar. Det lever unghästliv på bete samtidigt som det kommer in några dagar i veckan, blir borstade och pysslade med innan det kör en kort sväng och sen vilar bebisarna inne och äter innan det går ut igen.
Hon var dock upprörd över att hennes kompis fick komma ut före henne och göra saker, hon vill gärna hänga med då.
DSC_0137.jpg
 
Hälsat på Maggan idag ❤️ Hon har tappat pälsen i huvudet sista veckan, så det var lite bekymrade över det men hästdoktorn kommer ju med jämna mellanrum.Men bästa omvårdnaden får hon och mycket omtyckt av alla. Hon fick skritta och trava en liten bit för att visa vad hon hade lärt sig. För att gått så få gånger i vagn som hon gjort så gör hon allt så självklart. Det är förvånande att hon bara hunnit fylla 1 år men ändå beter sig som en vuxen häst för det mesta. Tror faktiskt inte vi hade kunnat hitta en bättre plats för henne att vara på i sommar. Det lever unghästliv på bete samtidigt som det kommer in några dagar i veckan, blir borstade och pysslade med innan det kör en kort sväng och sen vilar bebisarna inne och äter innan det går ut igen.
Hon var dock upprörd över att hennes kompis fick komma ut före henne och göra saker, hon vill gärna hänga med då.
Visa bifogad fil 95331

Vill du berätta lite om travhästar? Varför kör man in dem så tidigt?
 
Vill du berätta lite om travhästar? Varför kör man in dem så tidigt?
För dels att hela hösten och vintern som 1 åring går till mängdträning. Det är då det bygger lungor och hjärta för framtiden. Hon kommer i vinter att träna 5 dagar i veckan i snitt efter en så kallad trappa där man ökar hela tiden. Sen som tvååring om hon är mogen så springer hon premielopp på banan och då ska hon fixa att springa 1.35 2140 meter i sulky. En del kvalar redan som tvååringar sen på hösten för att man ska kunna starta tidigt som 3 åring om det är mogna andra väntar tills treårssäongen börjar. Och en del 2 åringar gör en två starter redan på hösten. Det är jätte olika.
 
E8286F3E-A526-4A3B-BA4F-2B519780BF7A.jpeg


Kaj mår bra efter strapatserna och hagbytet! Vi har övat lite på att stå uppbunden (och ha tråkigt) samt tagit en liten promenad idag. Han stannade bara typ två gånger på promenaden vilket måste vara någon slags rekord. Känns som att han mer och mer börjar fatta det här med hur man tar sig från punkt A till punkt B, och att jag faktiskt inte kan bära honom 😜 Har ju läst att det är vanligt att såhär små helt saknar framåtbjudning och precis så har det varit med Kaj, han är ljuvlig på precis alla tänkbara sätt i övrigt men han saknar helt egen motor. Andra hästar har kunnat funka som draghjälp ibland men det har inte varit någon garanti. Hålla en morot framför näsan har också funkat (ibland 😜). Nu känns det som att jag kan entusiasmera honom lite om jag själv rör mig ”med framåtbjudning”, hittar på lite saker att göra längs med vägen som att flytta fram/bakdel, rygga ett par steg osv. Får han en ”uppgift” verkar han tycka att det blir roligare. Bör ju ändå bör ses som ett framsteg 😁
 
Idag hälsade jag på Falki igen. Sist var för lite mer än en månad sen. Då fanns det lite toffsig vinterpäls kvar. Han var lite tunn över överlinjen.
Nu förvarnade hon som har flocken mig att han kliat av sig all man och såg ut som en zebra ut ränder. Fick lite ångest. Hur ser en zebra ut? Tunn överlinje, stor mage och kort lågt ansatt hals. Helvete.

Dock blev jag positivt överraskad! Han har varken man eller pannlugg, men hade tagit sig jättefint i kroppen. Vad jag kunde se är han högst av de jämnåriga.
9077430E-5E01-4D1C-8104-1CF358701E47.jpeg
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
18 19 20
Svar
392
· Visningar
48 064
  • Artikel
Hästnyheter Mannen födde upp fler hästar än han hade tillstånd för. Nu döms han i tingsrätten för brott mot djurskyddslagen.
Svar
0
· Visningar
88
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
304
Senast: VLMF
·
Avel I förmiddags 11.21 kom det en liten hingstunge till världen! Mycket pigg, fina tecken (bläs, vita strumpor) och korrekt i benen. 🥰 Lite...
Svar
3
· Visningar
440
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp