Status
Stängd för vidare inlägg.
Nästan alla hingstföl brukar ha problem med bajset,så dom flesta uppfödare ger oavsett problem eller inte,det kan hända att du behöver ge mer.

PS jag blir så glad när någon lyssnar på vad man säger och inte gamblar med sitt föl,bra jobbat i natt med maten :bow:

Tack! :o Och tack för snabba svar inatt! Guld värt med kunnigt avelsfolk här inne! :bow:

Tänkte faktiskt fråga om man kunde ge mer senare, så tack på förhand! :p Det var himla kletigt och äckligt det som kom ut efter första svängen. Kan inte minnas att mina tidigare gossar hade såna problem med bajset... Men det var ju fem år sen sist. :o
 
Ja som sagt, jag bombar väl vidare. :angel: Mätte honom hjälpligt med tumstock innan de gick ut. Ca 96-97 cm i manken! Mamma är 141. Hur tusan fick han plats!?

DSC_0168_zpsum0xqnq9.jpg


DSC_0196_zps9k7zafrm.jpg


DSC_0212_zpsmi1p5rze.jpg


DSC_0216_zpslcfo8vy8.jpg


DSC_0234_zpszcvhjjtr.jpg


DSC_0244_zps2ay35ytj.jpg


DSC_0247_zpsza0t7hts.jpg


DSC_0260_zpslcae8b7l.jpg
 
Jättefin @Maja_Kandi ! Men han ser stor ut, undrar också hur det gick till, tyckte inte Queenie var så extremt rund :p

Han ÄR stor! Uppskattningsvis lika stor som de andra tre jag fött upp som varit undan stor häst. Mätte aldrig dem som nykläckta. Tycker han har himla bra ordning på sina långa älgben redan. Är bara bakkotorna som är lite långa och veka som synes men det är ju inget extremt på nåt sätt. :)

Din är bara alldeles underbart ljuvlig! :love:
 
Fortfarande svårt att bajsa så gav en till dos microlax. Ut kom fler stenhårda pluttar. Pratade med vet som rekommenderade en dos paraffinolja också så hon skulle va snäll att svänga in med det när hon ändå var påväg förbi. :)

Nu har han så bra koll på mjölkbaren så att han utforskar lite olika ättekniker. ;)

DSC_0261_zpsxbeoqxhj.jpg
 
@Maja_Kandi åh herregud så söt liten lr tja stor kille :love::love:
Men attans att du lyckades få dig ännu en liten pojke, höll tummarna lite för att du äntligen skulle få ett stoföl men ikke då.

Ser fram emot och följa er :love::bump: Grattis igen =D
 
21.38 igår kom denna lilla kille. Dygn 334.
Han är efter Centaurus- D-Day- Swift och heter numera Y Draconis KGL. Brun med tre vita ben och bläs.
Idag har han varit ute länge men han ser typ inget så han yrar mest runt. Imorgon ska han få vara inne med mamma Darina.

13124818_10156911760475512_4281742936632263329_n.jpg
 
21.38 igår kom denna lilla kille. Dygn 334.
Han är efter Centaurus- D-Day- Swift och heter numera Y Draconis KGL. Brun med tre vita ben och bläs.
Idag har han varit ute länge men han ser typ inget så han yrar mest runt. Imorgon ska han få vara inne med mamma Darina.

13124818_10156911760475512_4281742936632263329_n.jpg
Grattade på fb men säger GRATTIS även här!! Jättefin är han..
 
Vi har fortsatt problem med magen. Nu har jag fått i honom 20ml paraffinolja. Inväntar hjälp för att få ut dem en gång till och hoppas han får snurr på magen. Tänkte ge en till dos microlax precis innan vi går ut för att hjälpa lite på traven. Har inte sett honom kissa heller, så nu oroar jag mig för både kiss och bajs.
Som det är nu bara kliver han upp, äter och lägger sig direkt. Rullar och visar tydligt att han är besvärad. Kommer inget när han försöker. Har haft bra kontakt med vet hela tiden. Ska prova det här nu, men om han vill lägga sig direkt ute blir det jourvet direkt för smärtstillande.
 
Vi har fortsatt problem med magen. Nu har jag fått i honom 20ml paraffinolja. Inväntar hjälp för att få ut dem en gång till och hoppas han får snurr på magen. Tänkte ge en till dos microlax precis innan vi går ut för att hjälpa lite på traven. Har inte sett honom kissa heller, så nu oroar jag mig för både kiss och bajs.
Som det är nu bara kliver han upp, äter och lägger sig direkt. Rullar och visar tydligt att han är besvärad. Kommer inget när han försöker. Har haft bra kontakt med vet hela tiden. Ska prova det här nu, men om han vill lägga sig direkt ute blir det jourvet direkt för smärtstillande.
Åk och köp ett Klyx om du har möjlighet.
Och vänta inte med att ringa,det går mycket fort utför!
 
Följer också tråden slaviskt och det är så kul att få ta del av era resor och era fina fölingar! Grattis till er som fått hittills och @Maja_Kandi hoppas det löser sig med följs!
 
Veterinär är påväg. Jag misstänker att det även är kisseriet son spökar. Ser lite konstigt ut i skapet... Huvva vad man ska behöva oroa sig...
Åh hoppas det löser sig! Jag fick ju två små killar -14 och minns att jag också var orolig för det där de första dagarna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
391
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
728
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
764
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
6
· Visningar
662
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp