Status
Stängd för vidare inlägg.
Det stämmer!!
Vi kämpar och hoppas att stoet tar den lilla till sig.. Än så länge låter stoet fölet endast och dia om någon har en hand på grimman.. Jag hoppas att det går över snart..

Någon här som har erfarenhet?

Det kan ta tid! Att hon är så snäll som hon är redan är ett mycket gott tecken. Jag håller alla tummar för er lilla och hennes bonusmamma
 
om ni inte har efterbörden från stoet som man kan lägga på fölet för att få dess lukt kan man smörja på vicksblå och sätta lite runt näsborrarna på stoet och på korset på fölet för att dom ska få samma doft
 
Stort lycka till @EricaJohnsson ! Tror detta kommer funka utmärkt!

Här har vi välkomnat ett rejält stoföl e Cornet Obolensky-Cash. Nadina nedkom igår kväll kl 23.25 med sitt 12:e föl! En fantastisk mamma som gjort allt enligt "boken"-fick lite problem med efterbörden men med lite Partoxin så släppte den hel och fin! Tog ungefär 2 timmar från att mitt drömföl föddes till att hon stod upp och diade.
Andra roliga nyheter kom från Korea (!!!) samma dag-en annan dotter (född 2004) till Nadina e Diamant de Semilly placerad som 2:a i en WC 145-klass!
 
Himla OT, men bokstaven b inuti ett ord, uttalas v, i spanskan (kan vara någon mer regel, som före vokal el något), så här är det definitivt ett v-ljud. Och dubbel-l ger j- eller lj-ljud, beroende "dialekt".

OT igen, men du har fått det där om bakfoten. Eller snarare bakvänt. Häst på spanska stavas cavallo, och v uttalas som b, inte tvärt om. Om det nu är så att någon tänker döpa sitt föl till nåt relaterat. :)
 
OT igen, men du har fått det där om bakfoten. Eller snarare bakvänt. Häst på spanska stavas cavallo, och v uttalas som b, inte tvärt om. Om det nu är så att någon tänker döpa sitt föl till nåt relaterat. :)
Haha, du har helt rätt, gjorde en tankevurpa! :o
 
Så får jag också sälla mig till tråden, äntligen! :D På dygn 350, kl 00.30 föddes ett stort hingstföl. Fux med bläs och tre vita. Fölningen enligt skolboken, men vi har problem att hitta mjölkbaren. Han är så stor så han måste böja sig så krokigt för att nå så han fattar inte. Har nappat i honom totalt nästan 8dl. Nu sist var det så himla nära att han skulle nå men han ångrade sig en cm ifrån varje gång. Men ju stadigare han blir, ju lättare får vi hoppas att det går. Tills vidare så hjälper jag honom en gång/timmen för att se att han verkligen får i sig nånting.

e. Fairway - Risegårds Leo (welsh e. Paddock Camargue) - Labrador - Bordeaux

DSC_0133_zpsw6kl3ete.jpg
 
Så får jag också sälla mig till tråden, äntligen! :D På dygn 350, kl 00.30 föddes ett stort hingstföl. Fux med bläs och tre vita. Fölningen enligt skolboken, men vi har problem att hitta mjölkbaren. Han är så stor så han måste böja sig så krokigt för att nå så han fattar inte. Har nappat i honom totalt nästan 8dl. Nu sist var det så himla nära att han skulle nå men han ångrade sig en cm ifrån varje gång. Men ju stadigare han blir, ju lättare får vi hoppas att det går. Tills vidare så hjälper jag honom en gång/timmen för att se att han verkligen får i sig nånting.

e. Fairway - Risegårds Leo (welsh e. Paddock Camargue) - Labrador - Bordeaux

DSC_0133_zpsw6kl3ete.jpg
Äntligen, Grattis! Ja, han ser stor ut.
 
Tack för alla grattisar! :) Han har nu hittat maten från båda håll och har varit ute för första gången. Mamman beter sig väldigt världsvant, som om det vore typ tredje fölet istället för första. Jätteduktig är hon! :love:

Han bajsade bra i början men när han var ute (ca två timmar) såg jag att han tog i flera gånger utan att det hände nåt så gav honom en dos microlax. Ut kom en knart lika hård som en glaskula, tro tusan att det hade varit kämpigt! Sen däckade han i ny ren halm och ligger fortfarande och sussar så sött. :love: Han är himla modig och social! Så mysigt! :love:
 
Tack för alla grattisar! :) Han har nu hittat maten från båda håll och har varit ute för första gången. Mamman beter sig väldigt världsvant, som om det vore typ tredje fölet istället för första. Jätteduktig är hon! :love:

Han bajsade bra i början men när han var ute (ca två timmar) såg jag att han tog i flera gånger utan att det hände nåt så gav honom en dos microlax. Ut kom en knart lika hård som en glaskula, tro tusan att det hade varit kämpigt! Sen däckade han i ny ren halm och ligger fortfarande och sussar så sött. :love: Han är himla modig och social! Så mysigt! :love:
Nästan alla hingstföl brukar ha problem med bajset,så dom flesta uppfödare ger oavsett problem eller inte,det kan hända att du behöver ge mer.

PS jag blir så glad när någon lyssnar på vad man säger och inte gamblar med sitt föl,bra jobbat i natt med maten :bow:
 
Jättefina foton på fina fölisen @Vingra! Hoppas det kommer igång med lite mer bilder och uppdatering i tråden, annars kommer det ju bli bara jag son bombar här också. :o :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
392
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
728
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
764
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
6
· Visningar
678
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp