Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var ute hos Rödluvan idag. Hon har vuxit på sig ytterligare och nu ser det inte längre omöjligt ut att lägga sadel på henne! 😅

Vi planerar att ta hem dem från betet till helgen och nu ska hon äntligen gå på samma gård som min andra häst, så nu hoppas jag att det blir lättare att komma igång och jobba med henne.

Jag tog in henne i stallet och band upp henne i en box, det var inte alls populärt och hon stökade ordentligt emellanåt och när hon gick rakt på mig fick jag säga åt henne rejält. Sen tog vi en promenad i skogen och det var inga problem, hon följde glatt med fastän flocken skrek efter henne, där är hon mycket coolare.
709F71E5-2035-4C34-9EE3-0180179090EE.jpeg
 
Tänkte testhänga lite på Svea från pallen idag, men hon är hal och rund och stod lite för nära väggen för att det skulle bli bekvämt, så jag smög över benet istället ;) Reaktionen uteblev :angel: Hon konstaterade mest bara att jag var på ryggen istället och kollade om jag hade godis. Vilket jag naturligtvis hade. Hon ska ju inte ridas in nu, utan typ nästa höst, men nu har jag i alla fall testat utsikten!

73016098_10157647069642566_3883822613763457024_n.jpg
 
Jag har varit lite omotiverad pga allt regn och Nugget har inte velat ha grimman på sig så jag har låtit henne vara.
Under tiden har hon kommit väldigt bra in i flocken och i måndags följde hon efter mig genom hagen ensam fast ville inte ha på sig grimman ;)
Igår gick det bra, tog på och av flera gånger och gav morot. Sen gick jag. Hon såg ut såhär :confused:
Tror hon ville följa med mig men nu kör vi lite omvänd psykologi :laugh:
 
Nu ska de avmaska alla hästar i stallet, utan kolla masken och min var avmaskad när vi kom 26 september?
Fick veta det igår då det gick ut på facebook i en grupp jag inte var med i. De avmaskas idag.
 
Nu ska de avmaska alla hästar i stallet, utan kolla masken och min var avmaskad när vi kom 26 september?
Fick veta det igår då det gick ut på facebook i en grupp jag inte var med i. De avmaskas idag.
Det låter jättekonstigt. Vad står det i era kontrakt? Olika maskmedel tar ju olika masksorter plus att det är problem med resistens så det är inte ok att göra som i ditt stall.. Tycker jag. Att det ska vara så svårt att hitta ett bra stall :(
 
Det låter jättekonstigt. Vad står det i era kontrakt? Olika maskmedel tar ju olika masksorter plus att det är problem med resistens så det är inte ok att göra som i ditt stall.. Tycker jag. Att det ska vara så svårt att hitta ett bra stall :(

Ska kolla kontraktet.
Fått svar att det är såhär de gör här för de är smidigast.

Ja jag tycker det är jättejobbigt. Nu hoppas jag att vi kan prata om det till nästa gång men jag tycker sånthär blir väldigt tråkigt.
 
Ska kolla kontraktet.
Fått svar att det är såhär de gör här för de är smidigast.

Ja jag tycker det är jättejobbigt. Nu hoppas jag att vi kan prata om det till nästa gång men jag tycker sånthär blir väldigt tråkigt.
För mig är det kanske lite extra känslig eftersom min stora hade massa maskproblem även som vuxen, så där på ett sätt som knappt är möjligt. Han var tom med i ngt maskprogram på Ultuna. En dag står vi där med spolmaskar som inte svarar på maskmedel så hästarna får kolik och dör. Det är min absoluta mardröm...
 
För mig är det kanske lite extra känslig eftersom min stora hade massa maskproblem även som vuxen, så där på ett sätt som knappt är möjligt. Han var tom med i ngt maskprogram på Ultuna. En dag står vi där med spolmaskar som inte svarar på maskmedel så hästarna får kolik och dör. Det är min absoluta mardröm...

Ja och det står tydligt i SVAs hemsida som jag länkade till.. även angående stygnflugelarver som någon hänvisade till.
Vi ska inte bara slentrianmässigt avmaska alla hästar. De skaffar sig sitt eget immunförsvar mot maskarna. För mycket avmaskning skadar hästens immunförsvar och låter de maskar som överlever bli resistenta.

Va tråkigt med din häst :( Hur gick det?
 
Ja och det står tydligt i SVAs hemsida som jag länkade till.. även angående stygnflugelarver som någon hänvisade till.
Vi ska inte bara slentrianmässigt avmaska alla hästar. De skaffar sig sitt eget immunförsvar mot maskarna. För mycket avmaskning skadar hästens immunförsvar och låter de maskar som överlever bli resistenta.

Va tråkigt med din häst :( Hur gick det?
Vi avmaskade, mockade som en dåre och bytte hage flera gånger men maskarna kom tillbaka. Han hade spolmask fast han var vuxen och han lyckades inte utveckla sitt immunförsvar, som hästar brukar göra. Han hade också lite blodmask som var svår att bli av med och fick bandmask också vi ett tillfälle. Men det är ju OT här, men jag rekommenderar INGEN att avmaska hej vilt. Tyvärr hade han andra problem också så han lever inte längre. Men den gången han hamnade på Ultuna med skadade tarmar (troligtvis också pga mask) så var jag INTE lycklig.
 
Jobbigt med avmaskningsproblemen! Jag har faktiskt ett litet dilemma, jag tog träckprov på alla mina. Mollan och Calle behövde maskas då de hade lilla blodmasken, men Calles mamma hade bara sparsamt så jag valde att inte maska henne, eftersom jag dessutom mockar hagen varje dag och hon är vuxen så kände jag att jag kan invänta och ta nytt prov i vår.
Dock har vi haft SJUKA mängder styngflugor hos oss i år. Alltså verkligen helt stört mycket, fattar inte varför då inga hästar gått på markerna på 20 år och inga hästar finns på minst en kilometers avstånd. Kommer de med kossor tros? För det har det gått här hemma hela sommaren.
Iaf, jag skrapade benen så gott det gick men nu bajsar Rosevelten ut flugägg, mycket också. Sjukt vidrigt och jag har aldrig sett det innan. Ska jag avmaska henne bara för äggen?

Vi pratade om det när Calle besiktigades och enligt veterinären på Mantorp verkar de mest orsaka obehag när de gräver sig in i tungan ( vidriga djur...), men gör ingen skada när de passerar tarmen.
 
Tillbaka till "topic" så fick Molly följa med på promenad idag, med Rosevelten som sällskap. Hon gick sist på vägen bort och först på vägen hem. Hon skötte sig jättefint, men det är lite sprak i henne, hej vad det går ibland och hon är väldigt akrobatisk, hehe.

Hon ska få en kompis nästa helg, det blir nog uppskattat för just nu letar hon efter substitut att leka med och det råkade bli mig häromkvällen. Tråkigt nog för Molly så uppskattar matte inte ponnyer som kommer i hundra knyck och ska "leksparka". Nu är hon lite mer försiktig. En tvååring som knappt gjort nåt alls är inte konstigt att de testar gränser, men hon är himla bra i lynnet måste jag säga, och lär sig fort. Hon har stått som ett ljus nu sista gångerna de varit uppbundna. :)
 
Igår fick Korazon följa med och löshoppa på bortaplan för första gången,. Andra gången han löshoppas, och andra gången han åker transport ensam. Lasttränade lite dagen innan utan några större problem. Dagen för löshoppningen knallade han på transporten utan att blinka. Sen stod som ett ljus på resan till ridhuset (ca 15 min), stod lugnt i transporten ca 10 min när vi byggde klart löshoppningsbanan. Han uppträdde sedan väldigt coolt på bortaplan både utanför transporten och ridhus var inte konstigt alls trots att han aldrig varit i ett tidigare.

Vid själva löshoppningen var han lite avvaktande och var inte riktigt lika stabil som på hemmaplan. Han är dock totalt orädd och rättar sig när han märker att det blir lite pannkaka. Han tog sig över serien med oxern på kanske 75 cm på slutet. Han är så himla cool min lilla häst. Man märker att han gillar när det händer saker, så det börjar nog bli läge att påbörja inridningen lite mer seriöst. Han har väldigt gott självförtroende :heart

Hemresan skötte han såklart lika galant. Rakt in och sen stod lugnt som ett ljus hela vägen tillbaka till stallet. Det är så man glömmer bort att han bara är två.
 
Äntligen är kastrering bokad för bägge killarna i nästa vecka. Ska bli skönt, Hebbe har börjat visa lite väl mkt attityd i hagen nu när man kommer, annars är han ängel som vanligt att hålla på med. Har introducerat longering (2 ggr), mest för att det är bra att kunna. Superduktiga bägge två, lyssnar på kommandona o fattade direkt vad jag ville 😍. Tänker försöka åka på ngn löshoppning i vinter/vår men vill ha dem som valacker först 😅. Om det blir treårstest för dem, är det inte förrän i september så vi har ingen brådska.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
312
Senast: Roheryn
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
718
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
750
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
435

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp