Vilken ljuvlig! Grattis! :love:
Jag drömde inatt att mitt sto (avataren) blivit tjuvbetäckt förra säsongen och nu plötsligt fölade. En kolsvart gigantisk hingstunge med liten stjärn i pannan. :love:
Hur den kunde vara så stor var dock ett mysterium, den enda hingst som hade kunnat vara "skyldig" är en b-ponnyhingst. :p
Jag hade glömt drömmen helt tills jag fick se din fölunge idag, kusligt lik ändå. :D
 
Känslan när Rally Sally Super Racer kommer störtande mot en som en furie, gör ett lappkast och slår bakut så högt att hon nästan sular en mitt i nyllet... :nailbiting: Har nog inte haft en man måste kasta sig ur vägen för vid under en veckas ålder förut. Hon är jättegullig emellan varven, men lite lurig också då jag kan svära på att hon siktar på en på skoj.
 
Känslan när Rally Sally Super Racer kommer störtande mot en som en furie, gör ett lappkast och slår bakut så högt att hon nästan sular en mitt i nyllet... :nailbiting: Har nog inte haft en man måste kasta sig ur vägen för vid under en veckas ålder förut. Hon är jättegullig emellan varven, men lite lurig också då jag kan svära på att hon siktar på en på skoj.
Låter som min Cristallo, brås på mamma som var mycket speciell för att uttrycka sig milt... Man får akta sig även om det "bara" är bus.
 
Sent i eftermiddag kom denna goa tjej . Hon är undan vårt sto Cilla xx och e. Pontiac Pan som är welshhingst. Hon har varit snabb upp på benen, druckit bra och gjort nr2 lätt. Tyvärr är hon ett Ballerinaföl så jag går ut och stretchar hennes fram och ser förhoppning om snabb bättring ❤️
 

Bifogade filer

  • 1EDA69D6-F1C8-4F56-8C38-F3F527379BF2.jpeg
    1EDA69D6-F1C8-4F56-8C38-F3F527379BF2.jpeg
    482,7 KB · Visningar: 179
Behöver lite goda råd. Liten är flyktbenägen och lite skygg. Han tar sig däremot frihet att gå iväg från mamma när vi ska till och från hagen.. Får på honom grimma/sele i boxen men han blir skräckslagen varje gång. Det går såklart bättre och bättre för varje gång men han blir livrädd så fort jag närmar mej.. Så nu har jag slutat ta på grimma och istället engagerat halva stallet varje gång vi ska ut och in så han följer med morsan vilket såklart är ohållbart i längden. Han måste ju lära sig att grimman inte är farlig. Han är inte det minsta elak utan bara rädd. Vad göra? Fortsätta ta tjuren vid hornen och hoppas på det bästa,att han lär sig att det inte är så farligt? Eller ta det lite senare? Han är nu 3v
 
Foalchecken gav utslag men var inte kritiskt låg så vi ger plasma här i dagarna, det var inte akut. Distriktet bedömde ändå att han borde ligga i den övre skalan men eftersom han är såld så chansar jag inte utan vi kör en boost så är det gjort. 38,2 i temp och normal andning och hjärtljud men inte den piggaste laxen så de får vara ute korta stunder så han hinner vila upp sig och äta ordentligt. Det är en gudasnäll unge som alltid när det gäller detta stoet, jag kunde hålla honom själv medan vi stack och tempade och han stod som ett ljus. Sån skillnad mot förra årets unge som jag aldrig fick komma nära.
 
Behöver lite goda råd. Liten är flyktbenägen och lite skygg. Han tar sig däremot frihet att gå iväg från mamma när vi ska till och från hagen.. Får på honom grimma/sele i boxen men han blir skräckslagen varje gång. Det går såklart bättre och bättre för varje gång men han blir livrädd så fort jag närmar mej.. Så nu har jag slutat ta på grimma och istället engagerat halva stallet varje gång vi ska ut och in så han följer med morsan vilket såklart är ohållbart i längden. Han måste ju lära sig att grimman inte är farlig. Han är inte det minsta elak utan bara rädd. Vad göra? Fortsätta ta tjuren vid hornen och hoppas på det bästa,att han lär sig att det inte är så farligt? Eller ta det lite senare? Han är nu 3v
Det är nog väldigt olika men min var också lite skygg.
Rätt eller fel så hade vi 'tvångsmys' i ett par veckor där i absoluta början. Vilket inte var så illa som det kanske låter, vi kramades några minuter och så fick han kli och mjuka ord och klappar och så fick han stå där och ta emot. Allt i lugn och ro. Plus att jag lade väldigt mycket omsorg på att klia borsta och bara vara inne i boxen och umgås med stoet i sikte, inte fölet. Just för detta.
Efter den tiden vände det och han blev oerhört vänlig och välkomnande.
Det kan ju ha mängder av orsaker till varför det funkade dock. Det kunde ju lika gärna inte ha funkat sas
 
Behöver lite goda råd. Liten är flyktbenägen och lite skygg. Han tar sig däremot frihet att gå iväg från mamma när vi ska till och från hagen.. Får på honom grimma/sele i boxen men han blir skräckslagen varje gång. Det går såklart bättre och bättre för varje gång men han blir livrädd så fort jag närmar mej.. Så nu har jag slutat ta på grimma och istället engagerat halva stallet varje gång vi ska ut och in så han följer med morsan vilket såklart är ohållbart i längden. Han måste ju lära sig att grimman inte är farlig. Han är inte det minsta elak utan bara rädd. Vad göra? Fortsätta ta tjuren vid hornen och hoppas på det bästa,att han lär sig att det inte är så farligt? Eller ta det lite senare? Han är nu 3v
Åh vad jag minns det här sedan förra våren. Båda mina föl var lite rädda för grimman och det går inte att ha föl lösa här, väldigt trafikerat. Jag tog på dem grimman först och höll i den, sedan en större grimma som jag tog av och på, strök försiktigt över hals o nacke med grimman samtidigt som jag höll i den grimma som redan var på osv. Höll på jättemycket med det, det funkade tack o lov :heart
 
Behöver lite goda råd. Liten är flyktbenägen och lite skygg. Han tar sig däremot frihet att gå iväg från mamma när vi ska till och från hagen.. Får på honom grimma/sele i boxen men han blir skräckslagen varje gång. Det går såklart bättre och bättre för varje gång men han blir livrädd så fort jag närmar mej.. Så nu har jag slutat ta på grimma och istället engagerat halva stallet varje gång vi ska ut och in så han följer med morsan vilket såklart är ohållbart i längden. Han måste ju lära sig att grimman inte är farlig. Han är inte det minsta elak utan bara rädd. Vad göra? Fortsätta ta tjuren vid hornen och hoppas på det bästa,att han lär sig att det inte är så farligt? Eller ta det lite senare? Han är nu 3v
Jag är inte så bestämd med att fölen måste ha grimma faktiskt. Det brukar gå bra om man är två och en går med mamman och en bakom som hjälper till med riktningen med fölet. Glöm inte att vänta in honom med mamman så ni inte bara går iväg. Vill du bestämt ha grimma och leda fölet så öva varje dag men tvinga inte dig på honom.
 
Behöver lite goda råd. Liten är flyktbenägen och lite skygg. Han tar sig däremot frihet att gå iväg från mamma när vi ska till och från hagen.. Får på honom grimma/sele i boxen men han blir skräckslagen varje gång. Det går såklart bättre och bättre för varje gång men han blir livrädd så fort jag närmar mej.. Så nu har jag slutat ta på grimma och istället engagerat halva stallet varje gång vi ska ut och in så han följer med morsan vilket såklart är ohållbart i längden. Han måste ju lära sig att grimman inte är farlig. Han är inte det minsta elak utan bara rädd. Vad göra? Fortsätta ta tjuren vid hornen och hoppas på det bästa,att han lär sig att det inte är så farligt? Eller ta det lite senare? Han är nu 3v

Jag har aldrig trängt mig på mina föl utan väntat in dem. En fick jag på grimman första gången när hon var tre veckor. Det tog minst en månad till, kanske två, innan det gick att få på grimman utan krångel. Hästen är idag nio år och kommer springande till mig och stoppar huvudet ivrigt i grimman när jag kommer med den.

Har jag behövt leda fölen har jag gjort det med ett grimskaft runt halsen.
 
Jag har aldrig trängt mig på mina föl utan väntat in dem. En fick jag på grimman första gången när hon var tre veckor. Det tog minst en månad till, kanske två, innan det gick att få på grimman utan krångel. Hästen är idag nio år och kommer springande till mig och stoppar huvudet ivrigt i grimman när jag kommer med den.

Har jag behövt leda fölen har jag gjort det med ett grimskaft runt halsen.
Åh, precis vad jag ville höra 😀 Tack!
 
Åh, precis vad jag ville höra 😀 Tack!

Jag leder alltid fölen med bara ett långt grimmskaft i en 8-a kring bogen och rumpan, använder inte grimma innan de är minst ett par månader gamla. Det går snabbt och enkelt att lägga runt fölis och släppa upp när man är vid hagen. Men om den är för skygg för det med, så gosa bara massor med mamman och lite försiktigt med fölis på dens premissar, tills den är lugn med att du tar över hela kroppen på den.
 
Han är skygg av sig men blir bättre och bättre. Mamman är supersocial och jättetrygg (min egen uppfödning)Nu kan han komma fram för att bli kliad på rumpan och ev lite på halsen men inte mer. Mina andra föl jag haft har varit helt tvärtom så detta är helt nytt för mej. Det där med grimskaftet i en 8 låter bra 😀 Får väl se om han kan tänka sig att acceptera det. Tack för tipset!😀
 
Jag leder alltid fölen med bara ett långt grimmskaft i en 8-a kring bogen och rumpan, använder inte grimma innan de är minst ett par månader gamla. Det går snabbt och enkelt att lägga runt fölis och släppa upp när man är vid hagen. Men om den är för skygg för det med, så gosa bara massor med mamman och lite försiktigt med fölis på dens premissar, tills den är lugn med att du tar över hela kroppen på den.
 
Nu har lille Stig fått sin plasma. Han var så duktig, vi körde en ny taktik och la honom ner, jag är van vid att krama dem men det här gick också bra och var rätt smidigt när han skulle få permanentkanyl. Nu hoppas vi att den lille rackaren har fått i sig det han behöver, han körde full rulle här hela morgonen i hagen så han är mycket piggare. Han ska få gå ut en snabbis under kvällen medan jag mockar, sen om några dagar så ska han få gå ut med ponnyerna tänkte jag.
 

Bifogade filer

  • DSC_1180.JPG
    DSC_1180.JPG
    425,4 KB · Visningar: 116
Stig kom på en ny lek idag när han fick gå ut med ponnyerna för första gången. Hans mamma är lätt överbeskyddande av sig så ville han ha igång hela flocken så var det bara att sätta fart mot valfri ponny. Då kommer mamma efter i full fräs, samtidigt som ponnyerna flyr i panik för hans inte så snälla mamma. 😅 Jag skrattade gott åt dem där jag stod och kikade i köksfönstret. Efter några timmar tröttnade hans morsa så hon ville in i sin box, antagligen trött på bångstyriga barn. Det är rätt dåligt väder här så hon får hållas, hellre att de är inne lite extra än att hon ska behöva springa som en idiot efter Stig för att hålla reda på honom.
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Görel
·
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 259
Senast: Jaasse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
32 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp