Denna saken har gått ute hela dygnet för första gången I hennes liv trots ett antal minus. Hovslagare kommer i veckan, tycker han att hon är helt bedrövlig så blir det blå bilen. Annars åker vi ner för ny rörelsekoll, nytt UL och ny röntgen om ytterligare en vecka. Då blir står det mellan blå bilen eller så får hon några veckor till. Igår sprängde hon tråden i stora hagen, hon vill hemskt gärna gå i mittenhagen runt ligghallen, då är hon nöjd. En mycket speciell häst är det onekligen...
20210131_094254.jpg
 
Denna saken har gått ute hela dygnet för första gången I hennes liv trots ett antal minus. Hovslagare kommer i veckan, tycker han att hon är helt bedrövlig så blir det blå bilen. Annars åker vi ner för ny rörelsekoll, nytt UL och ny röntgen om ytterligare en vecka. Då blir står det mellan blå bilen eller så får hon några veckor till. Igår sprängde hon tråden i stora hagen, hon vill hemskt gärna gå i mittenhagen runt ligghallen, då är hon nöjd. En mycket speciell häst är det onekligen... Visa bifogad fil 64082

Usch, jag får en sån klump i magen av bara tanken att det ska behöva vara så mycket elände och oro kring en sån liten. Det är illa nog med en vuxen eller äldre häst, men någon som precis har börjat sitt liv - det är ju bara för hemskt. Även om jag såklart är medveten om att det enda man är säker på med hästar är att det kan hända vad som helst, när och hur som helst. Håller i alla fall tummarna hårt för att den fina tjejens livsvilja ska greja detta med bästa möjliga utfall, så hon får finnas med i tråden länge till. Med bara positiva saker. :heart
 
Ja... alltså som jag nog skrivit så fattar jag att många säkert tycker att jag är helt puckad som inte tagit bort den för länge sen, men det är inte så himla enkelt.
Det började med en okomplicerad hovbensfraktur vänster fram i somras och nu är det höger bak som krånglar mest. Jag känner mest att ska jag ta bort den på grund av att den har ont i hovarna (p.g.a för mycket motion på hårt underlag)? Det känns inte rättvist för hovarna växer ju ut igen.
Ska jag ta bort henne för en svullen kota? (Den var inte öm att böja för 2 veckor sedan och inte halt, och svullnaden är bättre nu, trots att den inte går på mediciner).
Ska jag ta bort den för att den går illa höger bak? Ja, eventuellt, men vad är hovarna och vad är ev leden. Det vill jag ju gärna veta innan isf, så jag inte skjuter en häst p.g.a ont i hoven.

Så sammanfattningsvis suger det att vara Zemlan, och jag tycker så väldigt synd om henne för allt hon behövt gå igenom. Hon är iaf go och glad och världens snällaste
 
20210131_152809.jpg
Kom precis hem ifrån den här skitungen. Han och polaren hade satt i sig nåt olämpligt så han är lite risig i magen för dagen, men de fick diarsanyl nu ikväll så förhoppningsvis mår de prima snart igen. Han är ungefär så vacker som åringar kan vara så här års, och halsen är 2 meter lång på honom i nuläget.
 
Nervöst ihopsläpp av ungdomarna idag, men allt gick bra och de ser ut att kunna få ett fint utbyte av varandra. Darwin hade jag knappt sett mer än lite skritt av före köp, men lyckligtvis rör han sig riktigt fint.

Återstår bara att släppa ihop alla tre (farbror Z står i bakgrunden och spanar), men det kan vänta några dagar så de får gå bredvid varandra först.

F4C5961A-F2A0-49F5-9674-2C1804484D5D.jpeg
 
Senast ändrad:
Jino har nu flyttat och bor på lösdrift ihop med 2 andra föl som är åringar nu ju (!) och två som blir 2 och så två äldre unghästar (varav en flyttade igår) och det har fungerat bra. De tre små tyr sig till varandra och har blivit värsta bästisarna. De busar och klättrar runt på kullar i hagen och verkar ha det perfekt.

Han är så snäll och lugn, jag har kunnat ta ut honom själv ur hagen och gå en sväng till ridhuset bredvid och han gick snällt in i stallet ensam och träffade hovslagaren. Så himla stabil och cool kille.
20210113_133902.jpg
 
Jag har förvisso ingen egen häst, men är "del-leasare" av denna lilla flicka.
Hon heter L.Q. Winja och tanken är att hon ska trava ihop delar av min pension 😎 Det är min syster som tränar henne och vi är en drös som betalar en andel.
Kallblod som synes och med bra stam och släkt. Sägs det, jag bara betalar och hoppas 😇 Bedårande söt är hon i alla fall och inkörning pågår med bravur.
FB_IMG_1608467493597.jpg
 
Jag har förvisso ingen egen häst, men är "del-leasare" av denna lilla flicka.
Hon heter L.Q. Winja och tanken är att hon ska trava ihop delar av min pension 😎 Det är min syster som tränar henne och vi är en drös som betalar en andel.
Kallblod som synes och med bra stam och släkt. Sägs det, jag bara betalar och hoppas 😇 Bedårande söt är hon i alla fall och inkörning pågår med bravur.Visa bifogad fil 64432
Jättefin 😍
 
20210213_103928.jpg
20210213_103928.jpg
En solig hälsning från Zemlan där hon står i solen och myser med polarna. Den där hästen verkar ha en egen agenda med sitt liv och skulle ha varit avlivad för över en vecka sedan. När jag skrev sist hade hon nog gått av metacamen och höger bak gick åt helt fel håll samtidigt som jag märkte på henne att hon hade ont och var ovillig att röra sig. Då fattade jag beslutet att hon skulle få gå och bokade tid för avlivning med SLT. Long story short så fick först sambon inte tag i henne (problemet brukar vara att hon vill sitta i knäet) när de kom utan ringde mig som var och hämtade barn på dagis. Jag fick tag på henne utan problem men hon var så stökig (hästen är som ett lamm vanligtvis) att jag beslöt att vi skulle bryta för att inte riskera att bulten skulle gå fel. Jag har bultat hästar förr utan problem och framför allt skulle denna vara sederad då hon fått duktigt med domosedan en timme innan men av den märktes inte ett spår... Ut sprang hästen i hagen medan lilla blå bilen fick åka iväg igen, utan häst medan jag stod som ett frågetecken och fattade ingenting.
Det var bara att boka tid hos veterinär igen (som blivit informerad om att hästen skulle tas bort), då fick de väl ta henne där nere då om hon var så dålig tänkte jag men det var inte så pass akut utan hon fick tid till igår för att hovis skulle kunna vara med vid bedömningen.

Nu har det gått ett tag och nåt vände med hästen från den dagen när blå bilen var här. Jag har varit riktigt sjuk här en vecka så hon gick av metacamen på nytt i söndags då jag blev inlagd och visst svullen är hon ju men hon är faktiskt inte halt och nu springer hon och busar och är mer som en "normal " häst. Jag ska boka ny tid för bedömning på måndag och det kan ju se kstastrof ut i den kotan, men om inte så får hon väl en chans att leva vidare och vi får se hur vi lägger upp det. Hon har verkligen lurat döden med en hårsmån i så fall.
 
Åh, jag har funderat på hur det gått för Zemlan - men vilken jäkla påfrestning att balansera så nära dödsgränsen. Heja Zemlan, håller tummar och hovar för dig!

Här tyckte jag att det var fullt tillräckligt med mental påfrestning att få hem två småkillar och börja hantera och släppa ihop dem med senioren, vilket ju i jämförelse är en väldigt futtig sak.

Men allt har gått bra och hela den lilla flocken har stabiliserats riktigt fint på kort tid. "Barnen" är verkligen som ler och långhalm, viker inte många centimeter från varandra, så jag är så himla glad för mitt beslut att skaffa en lekkamrat till Dominus att växa upp med på hemmaplan. Men även onkel Ziggy är nöjd med läget, sätter lite fart på dem ibland och håller koll på att de följer med in och ut som de ska.

Rutinen att klä på grimmorna var ett mindre projekt från början, Darwins ögon spärrades upp och riktigt trängde ut som på en tecknad seriefigur - typ :eek: - de första dagarna när jag kom in i boxen. :D Men nu har de båda blivit hanterbara och trygga där också, så nu ska vi gå vidare till att öva lite lyfta hovar inför kommande fotvård.
 
Var och hälsade på min syster igår och vi åkte ut till Winja för att jag skulle få se henne. En liten dam med mycket humör, men rätt inställning. Gick med på en liten tömkörningsvända och förvånades över hur fin hon var. Öronen framåt och inte speciellt rädd av sig. Kom en bil så vi fick stanna i kanten. Det var värre att stå still än själva bilen, den såg hon knappt. Jätteduktig! Hon går fortfarande med ledare, men ledaren börjar gå mer bakom. Dom voltade henne några gånger och då blev hon lite frustrerad. Men hon gick bara och slog med huvudet, försökte inte dra eller nått. Så duktig liten tjej!!
 
Visa bifogad fil 64693Visa bifogad fil 64693En solig hälsning från Zemlan där hon står i solen och myser med polarna. Den där hästen verkar ha en egen agenda med sitt liv och skulle ha varit avlivad för över en vecka sedan. När jag skrev sist hade hon nog gått av metacamen och höger bak gick åt helt fel håll samtidigt som jag märkte på henne att hon hade ont och var ovillig att röra sig. Då fattade jag beslutet att hon skulle få gå och bokade tid för avlivning med SLT. Long story short så fick först sambon inte tag i henne (problemet brukar vara att hon vill sitta i knäet) när de kom utan ringde mig som var och hämtade barn på dagis. Jag fick tag på henne utan problem men hon var så stökig (hästen är som ett lamm vanligtvis) att jag beslöt att vi skulle bryta för att inte riskera att bulten skulle gå fel. Jag har bultat hästar förr utan problem och framför allt skulle denna vara sederad då hon fått duktigt med domosedan en timme innan men av den märktes inte ett spår... Ut sprang hästen i hagen medan lilla blå bilen fick åka iväg igen, utan häst medan jag stod som ett frågetecken och fattade ingenting.
Det var bara att boka tid hos veterinär igen (som blivit informerad om att hästen skulle tas bort), då fick de väl ta henne där nere då om hon var så dålig tänkte jag men det var inte så pass akut utan hon fick tid till igår för att hovis skulle kunna vara med vid bedömningen.

Nu har det gått ett tag och nåt vände med hästen från den dagen när blå bilen var här. Jag har varit riktigt sjuk här en vecka så hon gick av metacamen på nytt i söndags då jag blev inlagd och visst svullen är hon ju men hon är faktiskt inte halt och nu springer hon och busar och är mer som en "normal " häst. Jag ska boka ny tid för bedömning på måndag och det kan ju se kstastrof ut i den kotan, men om inte så får hon väl en chans att leva vidare och vi får se hur vi lägger upp det. Hon har verkligen lurat döden med en hårsmån i så fall.

Nu blev jag lite tårögd... :heart Det verkar som om det är meningen att hon ska leva :love: Vi håller tummar, tår och tassar inför veterinärbesöket :up:
 
Det verkar som att Zemlan vill leva vidare. Vi var på återbesök idag och hästen må kanske inte vara det mest bildsköna jag ägt men kan nog klassa in som en av de snällaste. Lastade henne själv i morse med full inredning i släpet vilket hon aldrig åkt med innan, hon gick rätt in och stod som ett ljus trots världens snöoväder. Väl där nere stod hon snällt och väntade på sin tur, men var faktiskt lite upprymd och gapig, något som jag ser som ett friskhetstecken då hon var helt nollad när jag hämtade henne.

Hon lär ju aldrig bli nån supermodell i benstället, men hovis var faktiskt förvånad över hur bra hon blivit i höger bak med bara lite plastning då hon blödde från sulan sist då hon snedslitit så. Nu plastade vi andra bak istället så får vi se hur länge det sitter. På vägen hem var det en stor olycka så hon fick stå still i släpet i över en timme, vilket hon gjorde som ett ljus. Väl hemma verkade hon bli glad över att träffa sina vänner igen, men framför allt var kvällsmaten uppskattad.
20210217_195500.jpg
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
282
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Jaasse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
601
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
32 570
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Svensk politik nr 3
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp