Status
Stängd för vidare inlägg.
@sorbifolia
Åh vad skönt att ha honom hemma! :heart Håller tummarna för att allt ska få flyta på nu! :heart

Det där med människopräglade föl är nåt jag har i bakhuvudet jämt nu med Allan... Det man hör om flaskföl är ju att de lätt blir odrägliga. Så jag försöker verkligen att inte vara med honom mer än absolut nödvändigt. Bara han kan få komma ut i hage några timmar per dag så blir det ju enklare att få honom att bli mer häst. Kallblodsstoet är en superbra fostermamma, sträng men snäll. Tillrättavisar med öron och piskande svans istället för hugg och spark. Väldigt väldigt skönt... Vi leder henne ut på åkern intill så att hon får beta i grimskaft medan han springer. Han tyr sig ändå mer och mer till henne och hon tillåter honom att komma närmare och närmare för varje gång. Igår kväll när han inte följde med in i stallet direkt så hummade hon efter honom. :love:
Här även fixat en napp för lamm som passar till en kalvhink som jag snott med mig hem från jobbet. Så vi ska sätta upp en krok i boxen så att man bara kan gå dit med hinken, hänga upp den å gå därifrån. Allt för att få så lite kontakt som möjligt.
Det blev lite blött i ögonen av att läsa om fostermamman 🥲 åh vad skönt att det går mot rätt håll!
 
IMG_20210529_205934_903.jpg

Maggan ( Arbetsnamnet) fick komma ut en liten stund med Mammahäst på eftermiddagen för att Majsan skulle röra på sig ❤️ Majsan sköter sig kanon bra och Maggan hjälpte vi en gång att hitta till juvret sedan dess har hon skött sitt snuttande på egen hand med jämna mellanrum. Skönt att Majsan tar de här med sådan självklarhet då hennes Mamma första dygnet inte alls var rolig när hon fick sitt första föl. Maggan har nästan längre ben en Mammahäst hade som föl och är en pigg kavat tjej som skutta omkring på sina vingliga ben 🤣 Hon försöker hålla ordning på de långa sakerna och testar vingarna lite innan hon blev trött och fick komma in och sova i ny halm. Sedan dess har de plingat i kameran med jämna mellanrum när hon är uppe och äter. Man är ju partisk men hon är helt perfekt ❤️ På dygn 333 bestämde hon sig för att komma med raketfart, fast hade mina misstankar om på Fredagskvällen att de var dags då Majsan hade läckt lite mjölk på benen och stod frivilligt inne i sin box i över 2 timmar på eftermiddagen. Men alla har ju sagt till mig att förstagångsföderskor inte håller tiden, de går alltid över typ vilket vi var inställda på 😴 Maggan höll inte med hon ville ut i tid 😂 Och sedan dess knappt ett dygn gammal går de i ett i boxen. Efter tio minuter försökte hon resa sig och på 45 minuter var hon på benen själv utan hjälp. Nu ska vi bara njuta av vår fina Fölunge och hennes fantastiska Mamma 🥰
 
Vad roligt att det fylls på med fler föl i tråden! :love:


Allan har fått gå i hagen nån timme två gånger idag. :) Funkar fortfarande jättebra med fostermamman Tösen som verkligen gör helt rätt. Hon tycker att maten är bara hennes men i övrigt är hon väldigt snäll och tålmodig med honom. Det känns så skönt att man kan släppa ut och sen gå därifrån, så att han kan vara med bara en häst istället för att det alltid ska vara någon tvåbent med. :) Hoppas kunna hitta någon som är i behov av snålbete till antingen sto med föl eller snällt föl-vant sto så att han får nån fler i flocken.

Blev ett mål mat ute vid 20 :heart

IMG_20210529_200225.jpg
 
Förstår att det är svårt att ”förbjuda” andra att gulla med ditt föl men jag hade varit väldigt tydlig med att be dom låta fölet vara i fred nu i början så att fölet förstår hur den ska bete sig runt dig.

Håller med, evt allra helst köra iväg dem på bete så snart vädret tillåter, @emma-vsm :cool: Jag stod på ett större stall med förra fölet och var jättestrikt med att folk fick titta men inte röra, med mindre jag frågade specifikt om hjälp med hantering.

(I år känner jag dock att det är sjukt svårt att låta bli med at gosa med dem själv, troligen pga jag har varit så nära att förlora Harry flera ggr och inte vet hur länge han kommer få vara kvar...)
 
Visa bifogad fil 70488
Maggan ( Arbetsnamnet) fick komma ut en liten stund med Mammahäst på eftermiddagen för att Majsan skulle röra på sig ❤️ Majsan sköter sig kanon bra och Maggan hjälpte vi en gång att hitta till juvret sedan dess har hon skött sitt snuttande på egen hand med jämna mellanrum. Skönt att Majsan tar de här med sådan självklarhet då hennes Mamma första dygnet inte alls var rolig när hon fick sitt första föl. Maggan har nästan längre ben en Mammahäst hade som föl och är en pigg kavat tjej som skutta omkring på sina vingliga ben 🤣 Hon försöker hålla ordning på de långa sakerna och testar vingarna lite innan hon blev trött och fick komma in och sova i ny halm. Sedan dess har de plingat i kameran med jämna mellanrum när hon är uppe och äter. Man är ju partisk men hon är helt perfekt ❤️ På dygn 333 bestämde hon sig för att komma med raketfart, fast hade mina misstankar om på Fredagskvällen att de var dags då Majsan hade läckt lite mjölk på benen och stod frivilligt inne i sin box i över 2 timmar på eftermiddagen. Men alla har ju sagt till mig att förstagångsföderskor inte håller tiden, de går alltid över typ vilket vi var inställda på 😴 Maggan höll inte med hon ville ut i tid 😂 Och sedan dess knappt ett dygn gammal går de i ett i boxen. Efter tio minuter försökte hon resa sig och på 45 minuter var hon på benen själv utan hjälp. Nu ska vi bara njuta av vår fina Fölunge och hennes fantastiska Mamma 🥰
Ååh vilket fint foto! 😍
 
IMG_20210530_123139310.jpg

Kika in en sväng till stallet när jag var där och tog hand om min vallack. Maggan ägnar sig åt de 1 dygn gamla föl ska göra, äta, bajsa och sova. Hon drömmer om alla löp hon ska vinna när hon blir stor 🐴💨 Mulen rynkar ihop sig när hon drömmer så söt så man smälter ❤️ Hon är pigg och glad, mamma häst längtar ut känns de som hon är inte van att stå inne så här mycket på box. De var ute i förmiddags en stund medan de mockades ur.
 
Visa bifogad fil 70546
Kika in en sväng till stallet när jag var där och tog hand om min vallack. Maggan ägnar sig åt de 1 dygn gamla föl ska göra, äta, bajsa och sova. Hon drömmer om alla löp hon ska vinna när hon blir stor 🐴💨 Mulen rynkar ihop sig när hon drömmer så söt så man smälter ❤️ Hon är pigg och glad, mamma häst längtar ut känns de som hon är inte van att stå inne så här mycket på box. De var ute i förmiddags en stund medan de mockades ur.
Varför är hon inte ute? Vi har toppenväder här nere.
 
Varför är hon inte ute? Vi har toppenväder här nere.
För att hagen är så jordig om bebis lägger sig är husse rädd för bakterier innan naveln dragit ihop sig. De går ut korta svängar ala 15- 20 minuter och så får bebis gå in när hon är trött för att sova :p Hade varit lättare om de hade kunnat gå längre bort vid gräset men nu valde vi att stänga av direkt utanför hennes boxdörr för att göra de lättare då Majsan varit lite hysterisk när inte fölis följer. Men imorgon kan de säkert vara ute när husse vaknat för dagen efter jobb 👍
 
Allan blev 4v i helgen men är som sagt liten för sin ålder. Skulle snarare säga typ 2v utvecklingsmässigt. Men han lägger på sig för varje dag och har fått riktig hjärtrumpa! :heart I helgen har han äntligen fått gå ut i hagen tillsammans med fostermamman några korta stunder. Ca en timme i stöten först och igår kväll var de ute kanske 3-4h. Väldigt skönt att kunna släppa och gå därifrån så att han bara har hästkontakt. Funkar verkligen jättebra! Tösen är en fantastiskt tålmodig häst som gör allt rätt. Hon är exakt som en mamma förutom att han inte får dia och att hon är något med vaktig om maten än de brukar vara mot sina egna föl. Men annars är det precis som om han vore hennes egen. :love: I början var han lite väl benägen att följa efter oss istället för henne, men ju längre vi kunnat lämna dem ensamma desto bättre har det blivit. :) Igår kväll när vi kom ut med kalvhinken kom han farandes som en raket, åt upp, och drog sen tillbaka till Tösen i 110 knyck. :love: Hoppas att det ska fortsätta utvecklas så!

Här ser man en liten vilande rumpa i dörren till höger å fina stoet till vänster. :heart

Screenshot_20210531_111252_com.google.android.apps.photos.jpg
 
Allan blev 4v i helgen men är som sagt liten för sin ålder. Skulle snarare säga typ 2v utvecklingsmässigt. Men han lägger på sig för varje dag och har fått riktig hjärtrumpa! :heart I helgen har han äntligen fått gå ut i hagen tillsammans med fostermamman några korta stunder. Ca en timme i stöten först och igår kväll var de ute kanske 3-4h. Väldigt skönt att kunna släppa och gå därifrån så att han bara har hästkontakt. Funkar verkligen jättebra! Tösen är en fantastiskt tålmodig häst som gör allt rätt. Hon är exakt som en mamma förutom att han inte får dia och att hon är något med vaktig om maten än de brukar vara mot sina egna föl. Men annars är det precis som om han vore hennes egen. :love: I början var han lite väl benägen att följa efter oss istället för henne, men ju längre vi kunnat lämna dem ensamma desto bättre har det blivit. :) Igår kväll när vi kom ut med kalvhinken kom han farandes som en raket, åt upp, och drog sen tillbaka till Tösen i 110 knyck. :love: Hoppas att det ska fortsätta utvecklas så!

Här ser man en liten vilande rumpa i dörren till höger å fina stoet till vänster. :heart

Visa bifogad fil 70613
Skönt att de fungerar så bra med Allan nu de är ni verkligen värda efter allt slit ❤❤


Maggan är en livlig krabat och hoppar och skuttar så fort hon får chansen 🤣 Mamma häst blir lite frustrerad tror jag att barnet är så självständigt och framåt, dock en bra egenskap om man ska bli tävlingshäst när man blir stor 🥰 De fick komma ut vid halv elva tiden och Maggan sikta direkt på dörren när den öppnades sen knalla hon iväg utan mamma 🤣
 
Idag har hovis varit här och filat lite på mamma och det var skönt att få bekräftat att fölis benställning ser bra ut! Bansai (jag tror han är döpt nu, efter min idol Ester Blenda Nordström :love: ), var totalt oblyg och ville sitta i knät på hovis. Mina gränssättningar har inte riktigt uppfattats av honom än men det är väl bara att vara konsekvent tänker jag!
 
IMG_20210531_212042_236.jpg

Måste ju bara visa er den här från idag 😍🐎💨 Förstår att Mamma Majsan känner sig utbränd efter 2 dagar med den här räcer tjejen ..Ända gången hon är Still är när hon äter eller sover 🤣 Hon var ute från halv elva till halv två sen ville de gå in självmant, sen fick de gå ut igen vid halv fyra tiden och var ute till strax efter sju då ville Mamma Majsan gå in och äta kvällsmat eller så var hon trött på barnet som sprang omkring med full fräs i hela hagen 🤣 Vad ska de bli av den här när hon blir stor? Från i morgon får de gå ut med öppen boxdörr så de kan komma och gå som de vill själva då Majsan lugnat ned sig betydligt nu när hon insett att ingen ska ta hennes bebis ifrån henne. Och vi har nog kommit fram till vad namnet blir på pappret med, men hemma kallas hon fortsättningsvis bara för Maggan ❤️
 
Icarus som han heter är ute från morgon till sen kväll varje dag i gräshage med mamma.
Gjordes ett försök släppa ihop med andra stoet med föl, men det stoet blev jättestressad och bara sprang runt hysteriskt som en yr höna.
Så dom fick tyvärr sära på dom.
Tråkigt :(
Kanske funkar bättre senare i sommar.

Lite lös i magen, så rumptvätt försök imorgon.
Han tycker inte vi är så intressanta just nu om vi inte kliar rumpa 🙄
Träna grimma ska vi göra också, innan han börjar bli för stor och stark, och jag tjock och osmidig(gravid)
Kaxig liten fisrumpa 😆

20210528_152213.jpg
 
Idag blir Allan en hel månad! Känns jättekonstigt... Men han fortsätter fylla ut kroppen allt mer, växer så det knakar och äter och busar! Har fortfarande skor bak och går ute i omgångar på dagarna, tycker han rätar upp sig mer och mer för varje dag! Hans fostermamma är helt outstanding och har verkligen tagit honom till sig som sin egen. 😍 En utomstående skulle inte förstå att han inte är hennes föl. Han klättrar på henne, han gömmer sig under svansen, snor hennes mat och igår stod han tillåme och snuttade på henne! 😭🥰

Bild på rallyräkan från ikväll, svårt att få vettiga bilder på ett mycket rörligt motiv i kvällsljus. :love:

IMG_20210602_223914_715.jpg
 
Idag blir Allan en hel månad! Känns jättekonstigt... Men han fortsätter fylla ut kroppen allt mer, växer så det knakar och äter och busar! Har fortfarande skor bak och går ute i omgångar på dagarna, tycker han rätar upp sig mer och mer för varje dag! Hans fostermamma är helt outstanding och har verkligen tagit honom till sig som sin egen. 😍 En utomstående skulle inte förstå att han inte är hennes föl. Han klättrar på henne, han gömmer sig under svansen, snor hennes mat och igår stod han tillåme och snuttade på henne! 😭🥰

Bild på rallyräkan från ikväll, svårt att få vettiga bilder på ett mycket rörligt motiv i kvällsljus. :love:

Visa bifogad fil 70785
Å, så underbart att det gått så bra. Vilket sto 😍 ! Och Allan är bedårande. Han ser frisk och stark ut.
 
Idag blir Allan en hel månad! Känns jättekonstigt... Men han fortsätter fylla ut kroppen allt mer, växer så det knakar och äter och busar! Har fortfarande skor bak och går ute i omgångar på dagarna, tycker han rätar upp sig mer och mer för varje dag! Hans fostermamma är helt outstanding och har verkligen tagit honom till sig som sin egen. 😍 En utomstående skulle inte förstå att han inte är hennes föl. Han klättrar på henne, han gömmer sig under svansen, snor hennes mat och igår stod han tillåme och snuttade på henne! 😭🥰

Bild på rallyräkan från ikväll, svårt att få vettiga bilder på ett mycket rörligt motiv i kvällsljus. :love:

Visa bifogad fil 70785
Underbart! Stoet låter ju toppen, så bra att ni hittade henne :heart
 
Är det mer regel än undantag att fölen får diarré vid första brunsten? Och bör man göra nåt särskilt förutom att tvätta?
 
@Bluefish Hur gammal är din nu? Har du börjat ledträna?

Har funderat en del på det här med prägling på människor som flera av er skriver om. Min veterinär sa att det inte är någon större risk om de inte är flaskmatade. Men min lilla börjar bli rätt kaxig nu och jag får sätta lite gränser när han blir för närgången eller visar tendens till att jag är en lekkamrat. Jag gissar att det också blir lite bättre när de kan vara ute mer, vädret ska bli fint nu så hoppas det löser sig lite. Och ännu mer när han får gå med kompis i sommar. Försöker pyssla med stoet och då får han hålla sig på sin kant lite, även om han helst vill krypa upp i knät. Hur resonerar ni?
Man måste försöka behärska sig och inte gulla för mycket, även om det är svårt så är det för att de inte ska bli för jobbiga som vuxna. Jag har en tioåring som jag fött upp själv, och hon var så bedårande som föl att jag gullade för mycket med henne, och nu som vuxen är hon väldigt bufflig. Hennes äldre syskon var inte lika kontaktsökande som föl och blev därför inte lika gullade med, och de hade aldrig problemet.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Görel
·
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 814
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
430
  • Artikel
Hästnyheter Det lilla hingstfölet i Skåne föddes på nyårsnatten och är antagligen årets första föl. Här berättar hästägaren mer om den oplanerade...
Svar
0
· Visningar
554
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp