Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det är det, ett bra knep är att ge fölen vanlig bakjäst. Ta en knivsudd och rör ut i någon matsked ljummet vatten, dra upp i en spruta och spruta in i munnen på fölet.
Tack! Ska testa det!
Och angående gullandet så förstår jag precis. Han är väldigt kontaktsökande och man får verkligen hejda sig då. Lite gull och kli blir det såklart men på mina villkor. Tycker att nafsandet och bufflandet blivit bättre sista dagarna, kanske för att de går ute från morgon till kväll eller så har han förstått mina gränssättningar.
 
Här blir de inte mer gullande en några minuter morgon och kväll. Skulle säga att vi Gosar mer med mamma häst en Maggan. Majsan vill gärna att man borstar och annat varje dag så matte får snällt ställa upp. Maggan (5 dagar idag) hon kan komma fram nosa lite, vilja bli kliad lite på halsen sen går hon igen. De som är den här veckan är att vi ska sätta på grimman för första gången och se att de fungerar bra. Annars så öppnar vi ju bara dörren åt dem på baksidan när de ska gå ut och in. Därför blir de helt enkelt av naturliga själ inte så mycket gullande. Och Majsan släpper inte fram någon annan en närmaste "flockmedlemmar" med andra ord mig, husse och hans fru. De är oss hon kommer till men andra så gömmer hon bebis bakom sig.
 
Idag blir Allan en hel månad! Känns jättekonstigt... Men han fortsätter fylla ut kroppen allt mer, växer så det knakar och äter och busar! Har fortfarande skor bak och går ute i omgångar på dagarna, tycker han rätar upp sig mer och mer för varje dag! Hans fostermamma är helt outstanding och har verkligen tagit honom till sig som sin egen. 😍 En utomstående skulle inte förstå att han inte är hennes föl. Han klättrar på henne, han gömmer sig under svansen, snor hennes mat och igår stod han tillåme och snuttade på henne! 😭🥰

Bild på rallyräkan från ikväll, svårt att få vettiga bilder på ett mycket rörligt motiv i kvällsljus. :love:

Visa bifogad fil 70785
Åh så fantastiskt roligt att läsa! 😍😍😍😍
 
Är det mer regel än undantag att fölen får diarré vid första brunsten? Och bör man göra nåt särskilt förutom att tvätta?
Det är definitivt vanligt. År 2017 började vi ge Immulix dock och sedan dess har vi inte haft några lösa magar i samband med brunst. Det skall ges direkt efter att fölet föds och under 8 veckor, så inget man kan ta till i stunden tyvärr, men väl värt att ge om man ska ha fler föl då det ger en långvarig effekt på tarmhälsan.
Får fölet dålig mage har jag god erfarenhet av att ge morotspuré, och jag vet att argumentet som brukar komma emot der är att hela morötter kan sätt fart på magen, men i puréform brukar det ha motsatt effekt. Och så är det viktigt att tvätta, torka smörja. Zinkpasta är bra att smörja med tycker jag. Och så är det viktigt att se till att de inte blir uttorkade, då de kan bli dåliga fort.
 
Halvt krig sist och tvätta rumpa, men nu idag så var han ett A barn och insåg att det kanske inte var så farligt.
Mamma mu brunstar nå enormt så gissar det är därför lilla pupp är dålig och hon äter fortfarande en hel del kraftfoder.
Grimman går av och på helt utan problem idag också.
Imponerad hur snabbt dom ändå lär sig fast det inte blir så ofta.
Nu ska vi bara lära oss acceptera och gå i snöre för han hel vild nu och drar enorma repor ifrån mamma.


Har ni funderat/bestämt er för om det blir någon fölvisning?
Hade velat visa tror jag endast för mitt eget nöje, men är 5 september här och jag ska göra kejsarsnitt kring den 13 augusti :cautious:
Så känns kanske lite väl optimistiskt att tro att jag ska kunna klara av springa runt där 😆
 
Fire har haft problem med att han har varit trög i magen så jag har gett han paraffinolja några dagar men i går blev han till sist lös i magen av att mamma brunstar. Så hoppas magen fortsätter hålla igång nu.
Han är rätt skygg fortfarande så jag håller på med dem lite grann dagligen för att han inte ska springa och gömma sig varje gång man närmar sig. Nu börjar det gå rätt bra och det funkar rätt bra att ta av/på grimman och att leda honom till hagen också. In till stallet får han gå lös.
20210602_170910.jpg
 
Idag har vi ledtränat en kortis utanför stallet, jag får passa på när jag har hjälp. Annars springer han lös in och ut från hagen. Tycker ni att det är bäst för inlärningen att de får göra samma sak några dagar i rad eller tar ni det lite då och då?

Tvätta rumpan är inga problem när det bästa som finns är att bli kliad på rumpan :love:

@service Jag har knappt funderat på fölvisning, jag vet inte riktigt vad jag tänker. Å ena sidan kul för en själv att få en bedömning och bra miljöträning kanske, men å andra sidan vad säger bedömningen om vad det blir för häst i slutändan? Registreras bedömningen eller är det enbart för ens eget bruk?
 
Har ni funderat/bestämt er för om det blir någon fölvisning?
Hade velat visa tror jag endast för mitt eget nöje, men är 5 september här och jag ska göra kejsarsnitt kring den 13 augusti :cautious:
Så känns kanske lite väl optimistiskt att tro att jag ska kunna klara av springa runt där 😆
Jag skulle vilja visa men har ju en Welsh partbred. Så det beror på om jag hittar någon fölvisning i närheten :) Har googlat lite men inte hittat någon info. Lite krångligare/annorlunda mot SWB 🙈
 
Grattis @cirkus - vad fin den ser ut!

@service jag brukar alltid visa mina, här i Norge är fölvisningarna även meritterande och resultaten stamboksförs. Men i år vågar jag inte helt planera så långt... Kommer åtminstonde försöka visa Arielle, hon ska nog säljas så småningom tänker jag.

@emma-vsm när jag ska vänja dem vid att ledas så tar jag på grimma och grimmskaft på väg ut i hagen typ några dagar i rad, tills de går snällt. Försökte faktiskt med Harry i dag i fall vi ska åka in i helgen och betäcka om hans mamma. Han gick såpass lugnt och fint så jag kommer nog bara repetera 1-2 ggr hemma och sedan använda det när vi åker iväg. Dvs vi "tränar" inte direkt särskilt mkt på sådana saker. Leder btw alltid med långt grimmskaft runt rumpan tills de är iaf 2-3 månader gamla, för att undvika ryck i nacken.
 
Det är definitivt vanligt. År 2017 började vi ge Immulix dock och sedan dess har vi inte haft några lösa magar i samband med brunst. Det skall ges direkt efter att fölet föds och under 8 veckor, så inget man kan ta till i stunden tyvärr, men väl värt att ge om man ska ha fler föl då det ger en långvarig effekt på tarmhälsan.
Får fölet dålig mage har jag god erfarenhet av att ge morotspuré, och jag vet att argumentet som brukar komma emot der är att hela morötter kan sätt fart på magen, men i puréform brukar det ha motsatt effekt. Och så är det viktigt att tvätta, torka smörja. Zinkpasta är bra att smörja med tycker jag. Och så är det viktigt att se till att de inte blir uttorkade, då de kan bli dåliga fort.
Vad är immulix för nåt?

Inotyolsalva är 👌👌 på alla former av hudbesvär. Den rinner inte av, skyddar och återfuktar. Har haft fantastiskt resultat på allt från torr mugg till brännskadade mular. Skrattade gott åt de där dyra ullpaddarna som marknadsfördes för ett tag sen där ullfettets goda egenskaper framhävdes... Inotyolsalva är en riktig must have-produkt här hemma ihop med diarsanyl och omeprazol vid NSAID-behandling av de vuxna.
 
Min Magnolia föddes vid 20 i sex i morse. Hon var snabbt på fötter och har både diat och skitit. Verkar vara en försikommen och nyfiken unge. Mamma Meja skötte sig jättebra . Det enda orosmolnet är att efterbörden var trasig på ett ställe. Förhoppningsvis bara en reva och inte en bit kvar. Vi får hålla koll på henne.
 

Bifogade filer

  • received_491806341888857.jpeg
    received_491806341888857.jpeg
    332 KB · Visningar: 47
@sorbifolia Det hade varit absolut smidigast att leda till eller från hagen men är oftast själv så det får nog bli så att jag tar en extra sväng när jag har hjälp.

Så himla känsliga deras rumpor är. Har tvättat två gånger och det är redan påverkan på huden (troligen pga av diarrén också förstås). Har tvättat med frottéhandduk men behöver nog något mjukare.

Mor och son önskar trevlig helg :D
49956500-24D5-4913-9298-95C874A6823E.jpeg
 
Grattis @cirkus! Han ser fantastisk ut! :love:


Igår kväll blev Allan av med skorna igen! Både jag och hovis blev lite överraskat optimistiska! :) Fölis var jättetrött, hade precis varit ute i 4h och fått mat, så han sov med paltkoma när hovis kom. :p Så han var mycket beskedlig. ;) Hade vuxit massvis så fick ställa ut grimman både runt nacken och runt nosen. Han står nu nästan på hela hoven, var lite trött som sagt så han tippade bak lite grann. När han går så tippar han inte alls lika mycket. Så vi ska fortsätta med samma utevistelsemönster som tidigare och så kommer hovis tillbaka i helgen och kikar. :)

Här får ni en bild på framstegen! Till vänster en bild från när han var ett par dagar gammal. Mitten efter första omgången skor och till höger igår kväll.

Visa bifogad fil 70848

Jag lyckades lägga det här inlägget i fel tråd :laugh: Det var ju hit det skulle. :angel:
 
@sorbifolia Det hade varit absolut smidigast att leda till eller från hagen men är oftast själv så det får nog bli så att jag tar en extra sväng när jag har hjälp.

Så himla känsliga deras rumpor är. Har tvättat två gånger och det är redan påverkan på huden (troligen pga av diarrén också förstås). Har tvättat med frottéhandduk men behöver nog något mjukare.

Mor och son önskar trevlig helg :D
Visa bifogad fil 70857
Tipsar om att tvätta med vanliga tvättlappar som man har till bebisar. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Görel
·
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 814
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
429
  • Artikel
Hästnyheter Det lilla hingstfölet i Skåne föddes på nyårsnatten och är antagligen årets första föl. Här berättar hästägaren mer om den oplanerade...
Svar
0
· Visningar
554
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp