Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så är vårat sto också och hon har fått fyra avkommor hittills. Vill inte lämna boxen alls utan man får tvinga ut henne första tiden. Vill absolut inte gå i hagen utan vandrar non-stop så vi har anpassat oss tills att ungarna varit starka nog. Öppnat boxdörr och stall så att hon får gå in och ut på tomten/gräsmattan istället som hon vill.
Idag öppnade jag boxen så att de kunde gå lite i stallgången om dom ville och när han går hänger ju mamma på såklart men hon tar inte initiativ själv. Leder man henne går det hyfsat så länge han är nära typ vid bogen eller framför. Kanske kommer hon fortsätta vara så, men det vore skönt för henne om hon kunde slappna av lite tror jag.
 
Idag öppnade jag boxen så att de kunde gå lite i stallgången om dom ville och när han går hänger ju mamma på såklart men hon tar inte initiativ själv. Leder man henne går det hyfsat så länge han är nära typ vid bogen eller framför. Kanske kommer hon fortsätta vara så, men det vore skönt för henne om hon kunde slappna av lite tror jag.
Vår går att leda ut men så fort hon kommit utanför stalldörren vänder hon och går som en bulldozer raka vägen in igen, totalt omöjlig att stoppa (trots att hon är världens lättaste på alla sätt i vanliga fall). Väl där inne står hon och vrålar i panik över att fölungen inte följer efter, som såklart vill uppleva världen utanför och inte vill bli invallad igen. Sådär håller hon på första dagarna. Efter en vecka kan hon smyga ut på baksidan själv men vänder så fort något "suspekt" händer och rör sig sen längre och längre bort. Efter ca 3-4 veckor brukar vi börja vänja in henne i hagen med någon timme åt gången i början/så länge fölungen orkar vandra efter mamma 🙈 Därefter brukar det så småningom släppa även om hon är en överbeskyddande mamma. Man hade säkert kunna göra annorlunda men eftersom vi har möjligheten här hemma så har vi låtit henne styra. Fölungarna är ju lika nöjda över att sträcka ut benen på gräsmattan och hoppa över rabatterna som i hagen & så länge det gör att stoet är nöjt så.
 
Vår går att leda ut men så fort hon kommit utanför stalldörren vänder hon och går som en bulldozer raka vägen in igen, totalt omöjlig att stoppa (trots att hon är världens lättaste på alla sätt i vanliga fall). Väl där inne står hon och vrålar i panik över att fölungen inte följer efter, som såklart vill uppleva världen utanför och inte vill bli invallad igen. Sådär håller hon på första dagarna. Efter en vecka kan hon smyga ut på baksidan själv men vänder så fort något "suspekt" händer och rör sig sen längre och längre bort. Efter ca 3-4 veckor brukar vi börja vänja in henne i hagen med någon timme åt gången i början/så länge fölungen orkar vandra efter mamma 🙈 Därefter brukar det så småningom släppa även om hon är en överbeskyddande mamma. Man hade säkert kunna göra annorlunda men eftersom vi har möjligheten här hemma så har vi låtit henne styra. Fölungarna är ju lika nöjda över att sträcka ut benen på gräsmattan och hoppa över rabatterna som i hagen & så länge det gör att stoet är nöjt så.
Det låter ju som ett jättebra upplägg! Jag hoppas att det kommer bli enklare och enklare men så svårt att veta när det är första fölet! Ibland får jag påminna mig att det faktiskt bara gått två dagar också 😁
 
Harry är hemma. :heart Han var inte redo att dö än, så vi får se hur det går helt enkelt.

Han rejsade runt i hagen som en tok efter transporten, ska se om jag kan lägga upp film sedan. Vågade inte ens släppa hans mamma, var rädd det skulle bli för mycket för honom efter en vecka på box med endast små promenader....! Det positiva är dock att benen har rätat upp sig jättebra, man kan nästan inte se att han varit windswept.

De hittade inte hans gomspalt hemma heller @service pga den sitter så långt bak... Så ja, baserat på vår historia skulle jag ha koll på om det fortsätter komma mjölk eller fölet börjar hosta. Men håller tummarna att det inte är något farligt med din fölunge! 💕
 
Harry är hemma. :heart Han var inte redo att dö än, så vi får se hur det går helt enkelt.

Han rejsade runt i hagen som en tok efter transporten, ska se om jag kan lägga upp film sedan. Vågade inte ens släppa hans mamma, var rädd det skulle bli för mycket för honom efter en vecka på box med endast små promenader....! Det positiva är dock att benen har rätat upp sig jättebra, man kan nästan inte se att han varit windswept.

De hittade inte hans gomspalt hemma heller @service pga den sitter så långt bak... Så ja, baserat på vår historia skulle jag ha koll på om det fortsätter komma mjölk eller fölet börjar hosta. Men håller tummarna att det inte är något farligt med din fölunge! 💕
Åh jag hoppas allt går åt rätt håll nu!
 
Grattis till fölet @emma-vsm 👌 och lycka till med lille Harry @sorbifolia 🙏
Idag blir Nemo 1 vecka gammal 🥰 regnat konstant sen i tisdags kväll och har nyss slutat 😅😱

Kan inte bestämma mig om jag ska betäcka om mamman eller inte 😆

Antingen betäcker jag om, men då måste jag sälja Nemo, eller så sätter jag igång stoet och matchar mot kvaliten och behåller Nemo.

Skulle egentligen vilja behålla för att kunna vara med på ungponnychampionaten med honom.

Men jag blir typ sågad för att jag ens tänker tanken med att behålla honom, Alla undrar vad jag ska med en ponny till 😓.

Jag läser ju också till förskolelärare, så känns ganska rimligt att ha en på tillväxt. Och om det skulle krisa sig med tid/ekonomi , så är ju stoet värt en del också.

Hur tänker ni andra? Input tack 🙏

bild på sötisarna från igår 😍
 

Bifogade filer

  • 7797C376-DDDA-4003-954C-F21CBCE0D985.jpeg
    7797C376-DDDA-4003-954C-F21CBCE0D985.jpeg
    150,9 KB · Visningar: 102
Grattis till fölet @emma-vsm 👌 och lycka till med lille Harry @sorbifolia 🙏
Idag blir Nemo 1 vecka gammal 🥰 regnat konstant sen i tisdags kväll och har nyss slutat 😅😱

Kan inte bestämma mig om jag ska betäcka om mamman eller inte 😆

Antingen betäcker jag om, men då måste jag sälja Nemo, eller så sätter jag igång stoet och matchar mot kvaliten och behåller Nemo.

Skulle egentligen vilja behålla för att kunna vara med på ungponnychampionaten med honom.

Men jag blir typ sågad för att jag ens tänker tanken med att behålla honom, Alla undrar vad jag ska med en ponny till 😓.

Jag läser ju också till förskolelärare, så känns ganska rimligt att ha en på tillväxt. Och om det skulle krisa sig med tid/ekonomi , så är ju stoet värt en del också.

Hur tänker ni andra? Input tack 🙏

bild på sötisarna från igår 😍

jag tänker att det ska väl folk skita i. Vill du ha en ponny så är ju det ditt val :)
 
Harry är hemma. :heart Han var inte redo att dö än, så vi får se hur det går helt enkelt.

Han rejsade runt i hagen som en tok efter transporten, ska se om jag kan lägga upp film sedan. Vågade inte ens släppa hans mamma, var rädd det skulle bli för mycket för honom efter en vecka på box med endast små promenader....! Det positiva är dock att benen har rätat upp sig jättebra, man kan nästan inte se att han varit windswept.

De hittade inte hans gomspalt hemma heller @service pga den sitter så långt bak... Så ja, baserat på vår historia skulle jag ha koll på om det fortsätter komma mjölk eller fölet börjar hosta. Men håller tummarna att det inte är något farligt med din fölunge! 💕

Åh vad härligt , det är alltså gomspalt Harry har? <
Hur märkte ni att något var tokigt ?
Du har säkert skrivit.. ber om ursäkt isåfall :cool:
Ja det får vi verkligen hoppas att det inte är.
Haft tillräckligt med otur känner jag :(
 
Måste göra en insats med grimman och ledträning till veckan, fick lämna barnet i sadelkammaren medan stoet betades på ängen. Lillan far som en kanonkula och det är ben överallt, var nära att få en bäbyhov i baken både en och två gånger. Drog iväg tillbaka till stallet på egen hand också, mamma orkar inte oroa sig om det finns grönt att äta så det gjorde ingenting att fölet försvann ur sikte. Hon har blivit sitt vanliga jag nu, inte så om sig och kring sig kring fölet. Suttit som ett plåster medan jag mockat hagen och tar varje tillfälle att smyga uppå mulen på axeln. Fina mammahästen, den bästa jag haft :heart
 

Bifogade filer

  • Snapchat-1351827074.jpg
    Snapchat-1351827074.jpg
    261,7 KB · Visningar: 97
Åh vad härligt , det är alltså gomspalt Harry har? <
Hur märkte ni att något var tokigt ?
Du har säkert skrivit.. ber om ursäkt isåfall :cool:
Ja det får vi verkligen hoppas att det inte är.
Haft tillräckligt med otur känner jag :(

Ja det är tydligen en "spalt" helt bak i gomen vid struplocket, det fattas lite av den blöta delen av gomen. Cleft palate på engelska. Det upptäcktes vid endoskopi av luftvägarna efter att han hostat och de sett det rinna mjölk ur nosen.
 
Måste göra en insats med grimman och ledträning till veckan, fick lämna barnet i sadelkammaren medan stoet betades på ängen. Lillan far som en kanonkula och det är ben överallt, var nära att få en bäbyhov i baken både en och två gånger. Drog iväg tillbaka till stallet på egen hand också, mamma orkar inte oroa sig om det finns grönt att äta så det gjorde ingenting att fölet försvann ur sikte. Hon har blivit sitt vanliga jag nu, inte så om sig och kring sig kring fölet. Suttit som ett plåster medan jag mockat hagen och tar varje tillfälle att smyga uppå mulen på axeln. Fina mammahästen, den bästa jag haft :heart

Haha, jag fick en fölhov (Arielles) i benet i dag, gjorde jätteont för att vara en så liten häst! Båda mina fölisar har tyvärr blivit alldeles för präglade på människor hittils, så de tror att vi är deras lekkompisar....! Så nu blir det att greja/mysa minst möjligt med dem framöver, och hoppast att det bättrar sig när de får busa tillsammans. Du har ingen lämplig lekkompis til din lille (det var shettisföl eller?)? :)
 
@sorbifolia
Åh vad skönt att ha honom hemma! :heart Håller tummarna för att allt ska få flyta på nu! :heart

Det där med människopräglade föl är nåt jag har i bakhuvudet jämt nu med Allan... Det man hör om flaskföl är ju att de lätt blir odrägliga. Så jag försöker verkligen att inte vara med honom mer än absolut nödvändigt. Bara han kan få komma ut i hage några timmar per dag så blir det ju enklare att få honom att bli mer häst. Kallblodsstoet är en superbra fostermamma, sträng men snäll. Tillrättavisar med öron och piskande svans istället för hugg och spark. Väldigt väldigt skönt... Vi leder henne ut på åkern intill så att hon får beta i grimskaft medan han springer. Han tyr sig ändå mer och mer till henne och hon tillåter honom att komma närmare och närmare för varje gång. Igår kväll när han inte följde med in i stallet direkt så hummade hon efter honom. :love:
Här även fixat en napp för lamm som passar till en kalvhink som jag snott med mig hem från jobbet. Så vi ska sätta upp en krok i boxen så att man bara kan gå dit med hinken, hänga upp den å gå därifrån. Allt för att få så lite kontakt som möjligt.
 
Nu är Fire 10 dagar. Allt har gått bra förutom att han har varit lite trög i magen den här veckan. Har gett han Klyx två gånger men jag hoppas det ordnar upp sig när mamman börjar brunsta.
Han håller sig helst undan oss människor men han är söt och gnäggar åt mig när jag kommer ut ändå 😍
20210525_090907.jpg
 
@sorbifolia Tyvärr inte, ingen lika liten iallafall. De kommer få gå med flocken så fler att interagera med blir det men inga fler föl. Jag har nog skrivit att vi hade det, både en plan a och b men som det föll sig kommer jag inte köra iväg dem på bete även om det vore nyttigast för lilla.
 
Ja det är tydligen en "spalt" helt bak i gomen vid struplocket, det fattas lite av den blöta delen av gomen. Cleft palate på engelska. Det upptäcktes vid endoskopi av luftvägarna efter att han hostat och de sett det rinna mjölk ur nosen.

Okej kan dom leva med det?
Eller kan det bli bättre med tiden osv?
Får se hur det utvecklar sig, inte hört han hosta eller något.
Men vore ju typiskt om det vore så nu blev jag orolig här känner jag :(
 
Okej kan dom leva med det?
Eller kan det bli bättre med tiden osv?
Får se hur det utvecklar sig, inte hört han hosta eller något.
Men vore ju typiskt om det vore så nu blev jag orolig här känner jag :(

Ja vissa lever med det och det upptäcks inte förens dom är vuxna. Det kan ju även opereras, kanske de är bättre på sådana operationer i Sverige än här i Norge, ni har ju flera kliniker än vi och lite större hästbransch generellt... Men förhoppningsvis är det inte det din har! :heart Hur gammal var han igen?

Med Harry så kommer jag nu bara ha koll att han inte får andingsproblem, värre hosta eller lunginflammation, inte så mycket annat att göra framöver förutom att hålla tummarna.
 
@Bluefish Hur gammal är din nu? Har du börjat ledträna?

Har funderat en del på det här med prägling på människor som flera av er skriver om. Min veterinär sa att det inte är någon större risk om de inte är flaskmatade. Men min lilla börjar bli rätt kaxig nu och jag får sätta lite gränser när han blir för närgången eller visar tendens till att jag är en lekkamrat. Jag gissar att det också blir lite bättre när de kan vara ute mer, vädret ska bli fint nu så hoppas det löser sig lite. Och ännu mer när han får gå med kompis i sommar. Försöker pyssla med stoet och då får han hålla sig på sin kant lite, även om han helst vill krypa upp i knät. Hur resonerar ni?
 
@Bluefish Hur gammal är din nu? Har du börjat ledträna?

Har funderat en del på det här med prägling på människor som flera av er skriver om. Min veterinär sa att det inte är någon större risk om de inte är flaskmatade. Men min lilla börjar bli rätt kaxig nu och jag får sätta lite gränser när han blir för närgången eller visar tendens till att jag är en lekkamrat. Jag gissar att det också blir lite bättre när de kan vara ute mer, vädret ska bli fint nu så hoppas det löser sig lite. Och ännu mer när han får gå med kompis i sommar. Försöker pyssla med stoet och då får han hålla sig på sin kant lite, även om han helst vill krypa upp i knät. Hur resonerar ni?
Gosa är okej, bitas och knuffas är inte okej. Då säger man ifrån på skarpen. Fölen brukar bli lite konfunderade och gå iväg en stund men efter 30 sekunder har de glömt att matte sa ifrån och är lika sociala som innan. Gör man rätt fattar de vinken snabbt. :) Man ska inte vara mesig. Jag gissar att det är anledningen till att flaskföl gärna blir odrägliga, för man tycker ju de facto synd om dem och vill gärna gosa och gulla... Det gäller att hålla lite extra distans helt "enkelt".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
4
· Visningar
838
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
136
Senast: Gunnar
·
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 923
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
973
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp