Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_20220916_105408.jpg

Som sagt hon växer 😂
 
Tokfia, i onsdags fick de gå ut i den lilla delen av vinterhagen. Om 2 veckor kör vi nästa återbesök och sen är det definitivt dags för matte att ta föräldraledigt, jag kan inte köra själv med dem i vecka 38 i nästan 30 mil för veterinärbesök.😅 Den lilla rödtotten till höger börjar bli riktigt tam och har fått gå in ett par gånger nu. Hon och mamma har det väldigt förspänt med hela ligghallen för sig själva tills vidare och en tjock halmbädd att gosa in sig i.
received_3223779087885716.jpeg
 
Well Ella var på promenad själv till grannen igår :angel: Så idag blir det aggregatet som är starkt. Hon har väldigt dålig respekt för trådar och haft hela tiden trots att vi alltid har ström på :devil: Skitunge.
Har jag inte strömmen i är Nova på tråden med mulen hela tiden när jag pysslar i hagen, så jag undrar hur ofta hon får stötar……. Och hur länge hon stannar i hagen 🙄
 
Funderar på detta med tillväxt.. mitt dilemma är ju min stora Berra som tillgodogör sig mjölkbaren väldigt bra och mammahäst som är ffa överlinjen är en lite tragisk syn.
Hör ju en del som varnar för att ge stoet för att det kan påverka fölets tillväxt men va gör man:confused:
Försökte hitta bilder på uppdrivna kotor, någon som har/hittar?
Jag tror inte min har det men ibland nojjar och nattgooglar man ;)!
Vore lite intressant att se bilder för att ”jämföra”. Fick mest upp på bockhov mm.

Å ni som har ston som är svårfödda och fallit ur någon gång vad ger ni?
Jag har ju kombinerat med bete och torrhö där det varit ett sämre proteinvärde ( pga det var vad som fanns tillgängligt om jag inte ville öppna storbal hösilage till en häst )
Hon får granngården protein koncentrat special 2 kg samt havre och lite masch och olja.
 
Funderar på detta med tillväxt.. mitt dilemma är ju min stora Berra som tillgodogör sig mjölkbaren väldigt bra och mammahäst som är ffa överlinjen är en lite tragisk syn.
Hör ju en del som varnar för att ge stoet för att det kan påverka fölets tillväxt men va gör man:confused:
Försökte hitta bilder på uppdrivna kotor, någon som har/hittar?
Jag tror inte min har det men ibland nojjar och nattgooglar man ;)!
Vore lite intressant att se bilder för att ”jämföra”. Fick mest upp på bockhov mm.

Å ni som har ston som är svårfödda och fallit ur någon gång vad ger ni?
Jag har ju kombinerat med bete och torrhö där det varit ett sämre proteinvärde ( pga det var vad som fanns tillgängligt om jag inte ville öppna storbal hösilage till en häst )
Hon får granngården protein koncentrat special 2 kg samt havre och lite masch och olja.
Du ser om fölet får uppdrivna kotor och blir rak och spänd, det ”behöver” du ingen bild för. Du kommer se skillnaden om den får det. Det kräver mkt från vissa ston att ha föl vid sidan och vissa kanske är dräktiga på nytt.
Mina får först och främst fri tillgång på hö med bra värde, speciellt framtaget för avelston och unghästar. Sen får dom lite olika beroende på vad dom behöver men det kan tex vara melassfri hackad lusern eller lusernpellets med kraft senior, havre eller ja vad dom nu kan tänkas behövas. Plus mineraler och tillskott såklart. Och mash. Viktigt att det blir rätt formel så man inte bara matar rakt ut i rymden utan att de faktiskt lägger på sig.
När jag ska öka maten så gör jag det långsamt för att vänja in precis som jag hade gjort om hon inte haft föl vid sidan.
 
Du ser om fölet får uppdrivna kotor och blir rak och spänd, det ”behöver” du ingen bild för. Du kommer se skillnaden om den får det. Det kräver mkt från vissa ston att ha föl vid sidan och vissa kanske är dräktiga på nytt.
Mina får först och främst fri tillgång på hö med bra värde, speciellt framtaget för avelston och unghästar. Sen får dom lite olika beroende på vad dom behöver men det kan tex vara melassfri hackad lusern eller lusernpellets med kraft senior, havre eller ja vad dom nu kan tänkas behövas. Plus mineraler och tillskott såklart. Och mash. Viktigt att det blir rätt formel så man inte bara matar rakt ut i rymden utan att de faktiskt lägger på sig.
När jag ska öka maten så gör jag det långsamt för att vänja in precis som jag hade gjort om hon inte haft föl vid sidan.
Tack för bra input! Jag vet ju mycket av det egentligen, bra hösilage kommer, torrhö är ju en liten bristvara i mina trakter men ett tag till får jag liksom hålla till godo med det jag har.
Hoppas om ca 14 dagar kunna börja med hösilaget men kan inte öppna upp en storbal bara för en häst riktigt nu. Dom andra två kommer närmre hem i början av oktober.
Tycker stoet ändå går åt rätt håll men hon kommer väl också in i den mest intensiva di perioden nu när fölis snart är tre månader och därtill blir jag ju lite nojjig.
 
Tack för bra input! Jag vet ju mycket av det egentligen, bra hösilage kommer, torrhö är ju en liten bristvara i mina trakter men ett tag till får jag liksom hålla till godo med det jag har.
Hoppas om ca 14 dagar kunna börja med hösilaget men kan inte öppna upp en storbal bara för en häst riktigt nu. Dom andra två kommer närmre hem i början av oktober.
Tycker stoet ändå går åt rätt håll men hon kommer väl också in i den mest intensiva di perioden nu när fölis snart är tre månader och därtill blir jag ju lite nojjig.
Ja nej jag förstår att det inte går att öppna en storbal till en enda häst men bara ge så mkt torrhö hon äter+lite extra kraft så bör hon ju klara sig fint?
Tror den av mina ston som kräver mest äter förutom gräs i hagen ca 18-20 kg om dagen och jag tycker ändå att hon hade kunnat lägga på sig mera men det är ingen ko på isen ännu 😇 Ökar som sagt långsamt upp för att ta det försiktigt. Här nere i Skåne beklagade min veterinär sig över hur tråkiga stona bland h*ns kunder såg ut i år för näringen försvunnit snabbare än vanligt och det enda som hjälper är ju att mata på eller när fölen avvänjs men det dröjer ju en del för de flesta. 😅
 
Leia är fem månader idag. Det blev mätning och manklippning. Hon har verkligen mognat sista tiden, för nu var det inga problem att klippa. :)

121 cm är hon nu, men som synes väldigt bakhög.

483C3F66-6AAC-4F1D-9CFC-22A3303945BA.jpeg


Var och hälsade på hennes pappa i lördags då han visades på hingstpremieringen och blev höjd till elit. :heart

Såg även en halvbrorsa som var två och fick en försmak på hur min elefant kommer se ut då. Det blir spännande att rida in henne känner jag. Inte bara stege och fallskärm behövs, även enorma benmuskler. :angel:
 
Leia är fem månader idag. Det blev mätning och manklippning. Hon har verkligen mognat sista tiden, för nu var det inga problem att klippa. :)

121 cm är hon nu, men som synes väldigt bakhög.

Visa bifogad fil 100729

Var och hälsade på hennes pappa i lördags då han visades på hingstpremieringen och blev höjd till elit. :heart

Såg även en halvbrorsa som var två och fick en försmak på hur min elefant kommer se ut då. Det blir spännande att rida in henne känner jag. Inte bara stege och fallskärm behövs, även enorma benmuskler. :angel:
Alltså luggen! 🥰 :D 🙈

Vet du varför man klipper fjordhästars man som man gör? Gissar att det är gammal tradition, men vore intressant att veta "hur det blivit så"?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
764
Senast: Ramona
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
391
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
728
Senast: Nikan
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
117
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp