Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_20220920_102555.jpg

Jäkla tur vi föder upp travhästar och inget annat när det lägger av i räcer fart 🥵
 
Vi var till veterinären idag för chip och signalementbeskrivning. Mamma fick tänderna fixade. Så duktiga båda två💕
har lastat dem 3 gånger innan och det har gått bra så jag åkte själv med dem nu och det var inga problem. Min veterinär var också själv så lite meck, men Nova var med och höll koll när mamma fick tänderna fixade med slipaskinen. 😅 hon charmar alla och fick så mycket beröm💕

Men veterinären var jätteosäker på hennes vita tecken på benen. Jag sa att jag tror hon kommer få lite vitt eftersom hovarna är fortsatt vita fram men inte bak. Man ser ju konturen av endel ojämna linjer. Men hon tyckte det var bättre att det inte stod några tecken alls än att det står att det är vitt och det sen försvinner. Så nu är hon fux med stjärn och snopp kort och gott. 🤓

Medans mamma nyktrade till så tog Nova en power nap 😍

D335D8AE-3E71-4720-9849-FEBF1ECE7948.jpeg
 
En herre som laddar för återbesök imorgon 🙏❤️🍀

Stått lite mer än 3 v.på boxvila nu - hoppas att dem iaf.kan få flytta till lösdriften men vara instängda i ena ligghalls-delen, så dem hade kunnat få röra på sig lite mer. 🙏🍀
 

Bifogade filer

  • 00668B73-4BA1-431F-AE95-DA4726D0BD89.jpeg
    00668B73-4BA1-431F-AE95-DA4726D0BD89.jpeg
    321,4 KB · Visningar: 74
Min lilla har börjat runda till sig riktigt ordentligt nu. Snart tre månader, och det stämmer nog det där med att föl är som sötast/finast vid 3 dagar, 3 veckor och 3 månader. Nu är hon riktigt grann att titta på ju!

Här om dagen red jag Empa en liten stund på ridbanan, vi har bytt hage nu när de är installade på nätterna och den hagen Empa och Emeri har är inte bra att rida i, tyvärr. Men Emeri fick följa med såklart, skötte sig mycket fint. Fick sedan springa lös tillbaka till hagen, då passade hon på att hälsa på grabbarna i hagen mitt emot. :love:

Min lilla, försiktiga fölunge har verkligen utvecklats, nu är hon väldigt framåt, nyfiken och så go att "jobba" med. Inga problem alls med den dagliga hanteringen, lyfta fötter, borsta, gå i snöre osv. Kämpandet i början har verkligen gett resultat! Och såklart, en väldig bra mammahäst som guidar henne så fint :love:
IMG_20220923_091438.jpg
 
Idag var det en dag med väldigt blandat resultat från Leia...

Red ut med henne som handhäst och den där tjuriga genen (som både hennes bror och hon har, men inte mamman) slog till ordentligt. Hon skulle INTE gå genom leran (vi har gått där flera gånger förut) utan satte sig i princip på rumpan. Jag fick ett fint blåmärke av grimskaftet... Efter flera försök fick jag sitta av och leda henne (men inte genom leran, det gick inte) tio meter så vi kom igång. Bästaste mamman stod snällt stilla och väntade på att den ouppfostrade skitungen skulle uppföra sig.

Sen upprepade sig samma sak när vi red tillbaka samma väg en stund senare. Var redigt arg när jag kom hem. Leia fick gå in i boxen medan jag red en stund på ridbanan med mamman. Det var inga bekymmer alls att vara själv, hon stod och kollade på allt spännande som hände på stallplanen (hennes bästis stod i boxen bredvid också).

När det lite senare var dags att ta ut hästarna igen testade jag att gå ut med enbart mamman och lämna kvar Leia. Samma sak då, inga som helst problem. Hon gnäggade glatt när jag kom för att hämta henne, men inte mer än så. Sen fick hon gå helt själv ut till hagen inkl passera läskig person som städade garage med tryckluft (jag gick emellan henne och det farliga och då gick det bra) och se mamma på avstånd vid grinden. Så lugn och okomplicerad hela tiden.

Nästa gång vi kör i vagn (då sitter hon fast i tömringen) tänker jag vara elak matte och köra i leran. :devil: Så får hennes mamma dra henne istället för mig.

Bild från innan vi gav oss iväg.

69D32A17-E734-40F2-A33D-ED26ADEE4CE3.jpeg
 
Leia blev inspekterad av fysioterapeut idag. Alltså inte så att hon kändes igenom på nåt vis, utan bara lite koll för att fysioterapeuten var nyfiken.

Jag som skämtat om att jag fått en elefant får tänka om. Tydligen är det ”bara ben” på fröken, så hon fick epitetet giraff istället.

Bra rörelser i skritt och trav hade hon, så nu är det upp till mig att förvalta. ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
746
Senast: Ramona
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
715
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp