Status
Stängd för vidare inlägg.
received_2471441973019050.jpeg
Den lilla fem månaders...De går fortfarande på gräs men har börjat tillskottsfodra Fia och mamma med Krafft föl och lucern sista veckan. Ponnyn ska chippas och id-kollas framöver, sen är bägge fölen registrerade. Jag har medvetet dragit ut på det i år, dels för att ponnyn varit för ohanterad och dels för att jag ville se var Fia tog vägen med sina ben.
De får gå ute på stubben ett tag till så länge vädret tillåter, sen är det höst på riktigt och vinterhagen väntar.
 
received_413121531002814.jpeg
Hon hittar på så mycket bus denna fölunge. Hennes bror e Touchdown gav mig ett digert jobb som liten men blev fantastisk sen. Frågan är om inte denna är snäppet mer ändå. Jag är medvetet lite defensiv med henne nu också för att minska skaderisken, hon är väldigt lätt i framdelen och slänger gärna ut frambenen och slår när något inte passar henne. Inte optimalt när matte är i vecka 38...
 
Jag är så glad över att ha två stoföl hemma i år. Jag har ju bara haft hingstar innan där jag känt en press att börja leta lösdrift med kompisar och att avvänja. De här två tjejerna kommer få gå med sina mammor länge. Halvblodet är jag inte det minsta orolig för att hon inte vänjer av, fölet är redan så självständig. Ponnyn är lite hönsigare men där leker jag så smått med tanken på att skicka iväg på inridning och utbildning/foder till våren så det lär lösa sig på något vis där med.

Fölen är maskade som de ska men mammorna ska träckkollas framöver när frosten kommer. Halvblodet brukar sällan ha nåt medan ponnyn antagligen behöver en kur, hon är yngre och brukar ligga lite högre i status.
 
Tog med Nova som handhäst igår, en riktig lite tur. Innan har vi bara gått i skogen.

Nu mötte vi fyrhjuling med vagn, ett par bilar efter grusvägen och red förbi några läskiga hus och en damm.
Mamma funderade varför vi inte kunde galoppera i favoritbacken 🥰 båda var så duktiga. 😍

Idag har vi tagit hem dem permanent från sommarbetet också. De finns gräs att dra i hemma också som tur är 😃

extremväxten börjar lägga sig också tror jag. Nu 115cm i mkh och 117 i baken 🤓

EC089F27-8E22-4818-A481-6A8F63015E66.jpeg
 
Jag har varit på besök. Stoet såg jag inget på eftersom hon var gipsad på båda hovarna.
Fölet såg jag att han inte ville riktigt sätta ner hoven. Bockhov. Det har då gått 2 veckor från mitt senaste besök.
Min hovslagare/veterinär har fått se film och foto. Hon säger början till bockhov, ta bort ev kraftfoder, skor, boxvila. Då klarar vi nog det.
Stallets hovis säger ”på gränsen till försent men vi kan prova med skor först”.
Så ja… Min hovslagare är bortrest nu så jag har sagt att de får sko honom så får jag fortsätta med att leta efter stallplats närmare hemmet.
 
Jag har varit på besök. Stoet såg jag inget på eftersom hon var gipsad på båda hovarna.
Fölet såg jag att han inte ville riktigt sätta ner hoven. Bockhov. Det har då gått 2 veckor från mitt senaste besök.
Min hovslagare/veterinär har fått se film och foto. Hon säger början till bockhov, ta bort ev kraftfoder, skor, boxvila. Då klarar vi nog det.
Stallets hovis säger ”på gränsen till försent men vi kan prova med skor först”.
Så ja… Min hovslagare är bortrest nu så jag har sagt att de får sko honom så får jag fortsätta med att leta efter stallplats närmare hemmet.
Håller tummarna för att det rättar till sig med hovarna.
 
Idag blev Leia vaccinerad. Veterinärens första kommentar var "oj vad rejäl, är det en hingst?" :o Leia fick beröm för att hon var så välhanterad. Tycker lite synd om veterinären, det enda vi gjorde var ju att ta ut Leia ur boxen och så fick hon stå stilla medan veterinären vaccinerade. För mig är det liksom nåt fölet ska kunna redan vid en månads ålder...

Sen har jag försökt ett tag nu att ge Leia kraftfoder i egen bytta, men jag får nog se mig besegrad. Hon vill inte äta ur nåt annat än vad mamman äter ur, trots att det är samma foder de får. :crazy: Så jag får helt enkelt ge lite extra till stoet och försöka nöja mig med det.

Efter att ha varit inne ett par timmar är kompisen väldigt kärvänlig. :love:

6B3CC59C-59BD-4A3A-B1ED-94C8B37993B4.jpeg


Just ja. Blåsljudet hon hade vid foal check var nu helt borta. Så skönt!
 
Mina ska vaccineras på tisdag, tycker också synd om min veterinär för Fia är ytterst skeptisk till sprutor efter sina erfarenheter. Lycklig är den ovetande, som man så fint brukar säga. 😅 De fick gå in igår och bli ompysslade och Fia äter rätt bra av fölpelletsen nu. Får hålla koll så hon inte rätar sig för mycket i kotorna bara men än så länge verkar det vara lugnt.
 
Mina ska vaccineras på tisdag, tycker också synd om min veterinär för Fia är ytterst skeptisk till sprutor efter sina erfarenheter. Lycklig är den ovetande, som man så fint brukar säga. 😅 De fick gå in igår och bli ompysslade och Fia äter rätt bra av fölpelletsen nu. Får hålla koll så hon inte rätar sig för mycket i kotorna bara men än så länge verkar det vara lugnt.

Jag har haft en spruträdd häst tidigare så jag vill verkligen göra allt för att vaccinering ska bli så trevligt som möjligt. Men har de blivit sprutade en del innan så är det såklart inte alltid en rolig upplevelse. Leia uppfattade ingenting av vaccineringen, men blev glad över en äppelbit. ;) Det hör inte till vanligheterna att hon får godis, men hon vet att mamman och ponnyn brukar få ibland och hon försöker klura ut vad man måste göra för att få.
 
received_631866155073016.jpeg
Det blir lite mer uppdateringar från mig nu när jag gått hem från jobbet. Tjejerna fick på prov gå tillsammans några timmar idag. Jag släppte ihop dem efter sista återbesöket för Fia men märkte rätt fort att hon inte orkade efter sin långa vila utan hon behövde lite tid att komma ikapp med kroppen på egen hand. Höger bak är hon fortfarande svagare i men har blivit bättre, så vi provar oss fram. Tycker storleksskillnaden ser så rolig ut. 😅
 
Jag börjar inse efter ha knappt sätt Ella i veckan att till årskiftet bör hon hon flytta ifrån sin mamma 😅 Herre min jäklar vad hon växer och börjar se ut lite mer som en riktigt häst inte bara en tanig fölunge. Det går fort nu, hon är dessutom grymt sur på mamma mu när hon 1 inte får välja krubba och två inte får tutta när mamma äter kraftfoder. Hon piper sen går hon runt i boxen och blänger. Något hon börjat med nu sista veckan enligt hennes husse. Det här kommer bli en bestämd madame känns det som 😂 Men hon går fint i grimskaft nu tillsammans med mamma både ut och in. Fungerar alldeles utmärkt, vilket är skönt då Pappa ofta är själv med dem både på morgonen och kvällen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
768
Senast: Ramona
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
403
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: Nikan
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
121
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp