Status
Stängd för vidare inlägg.
nä och det är ju svårt att veta vad, alla gör ju olika bedömningar. Stoet ska stå på boxvila 5 dagar sen skos med lädersula enligt den hovslagaren. Hon är inte halt så min bedömning utan att ha sett något är att hovbenet kan inte ha gjort sår på lamellranden för då måste hästen vara riktigt halt. O ser han hovbenet med blotta ögat måste ju hästen tas bort får då har den ju trängt igenom sulan.
Fölet får ju kollas på såklart också men jag ska se om jag kan få med mig min hovslagare dit också, henne litar jag på 100%.

Ja precis, det kan inte vara så illa som dom sagt - mitt sto blev ju blockhalt när hon var dräktig och jag råkade ta bort lite för mkt sula i tån bara. Om möjligt så låt din veterinärhovis röntga hovarna, så ser ni hur det faktiskt ligger till.
 
Din hovis/veterinär låter vettig. Ha lite is i magen. Det är en kritisk period just nu mtp att fölen växer mycket, jag håller medvetet nere kraftfodret även om mitt sto är lite väl smal, då fölis lätt tenderar att bli för rak. Hur funkar utfordringen där de går nu, får de individuell giva?

Skulle du kunna köra dom till din vanliga hovis antigen var eller varannan månad för hovtrim? Och/eller få denne att rekommendera någon bra hovis där nere som kan följa upp dom?
De går ju i stora gräshagar, får nog hösilage också och sedan (iaf när jag var där senast) individuellt mycket lucern och krafft grov.
Det går nog inte, det är över 2 timmar enkel väg mellan där de står nu och min hovis. Stallet har ju sin hovis som hon använder till alla o han ska ha jobbat på klinik bland annat.
 
nä och det är ju svårt att veta vad, alla gör ju olika bedömningar. Stoet ska stå på boxvila 5 dagar sen skos med lädersula enligt den hovslagaren. Hon är inte halt så min bedömning utan att ha sett något är att hovbenet kan inte ha gjort sår på lamellranden för då måste hästen vara riktigt halt. O ser han hovbenet med blotta ögat måste ju hästen tas bort får då har den ju trängt igenom sulan.
Fölet får ju kollas på såklart också men jag ska se om jag kan få med mig min hovslagare dit också, henne litar jag på 100%.
Ja och ingen har ju facit för de olika alternativen, man gör ju så gott man kan utifrån det man känner till.
Det låter som ett bra första steg att försöka få med hovslagaren, om inte annat så går det kanske att fota och filma i flera vinklar.
 
Min tur fortsätter... De är fortfarande på kollo såklart med andra ston o föl. Det verkar gå bra.
Igår hade hovslagaren varit där och så kom det ett samtal på kvällen:
1. Mamma-häst har haft fång/eller har fång, hennes ena hov är som en skidbacke. Troligtvis har det hänt vid förlossningen. Eller kanske inte fång...men någon separation i hoven. Enligt hovslagaren har hovbenet gjort sår på lamellranden? Så nu är mamma-häst på boxvila med gipsad hov. Dock ohalt hela tiden.
2. Calle är nu på gränsen till ballerina-föl på båda fram. Rekommendation var att åka till klinik för att se om det går att göra nåt åt eller operation måste till.

Jag har själv inte pratat med den hovslagaren. Däremot kontaktade jag min hovslagare och veterinär (smidigt när det är samma person med båda titlar) som jag litar på 100%.
Det är svårt att bedöma såklart på distans, jag tänkte åka dit o kolla själv o ta bilder. Sen ska jag få den hovslagaren att ringa min hovslagare.
Min hovslagare sa att det är osannolikt att stoet skulle ha fått fång under förlossningen och vi har kollat henne hela sommaren utan några indikationer. Däremot sa hon att om man inte håller tån väldigt kort blir hovarna som skidbacke och det blir enorm belastning på tån och från den belastningen kan det bli separation.
Och ang fölis har vi ju haft tvärtom, men eftersom han växt mycket så har vi hållit koll hela tiden på benen. Nu kan det ha blivit så att när han fått gå ut med mer gräs och de fodras med kraftfoder och han har skjutit iväg. Men min hovslagare sa att stryp kraftfoder, låt han stå inne mer (nu blir det mer eftersom stoet är gipsat) men åk inte till klinik direkt, hennes erfarenhet var att de gärna vill operera och det är sista utvägen efter man provat allt annat. Hon frågade om de satt en kil under hoven men inget sånt vad jag vet.

Imorgon ska jag åka till de o kolla. O vet inte vad jag ska göra mer.... Tipset jag fick från min hovis var "Ta hem de så kan vi hålla koll". Men jag har ingen box, inga föl-kompisar. Jag kan nog fixa en box i nåt stall, borde kunna det iaf. Men kompisar...
Vad fan ska jag göra?
Jag hade tagit hem. Måste finnas någon i ditt område som kan ta emot dina hästar, det är ju ett stort ”hästområde”.
Är du säkert på dom menade ballerina och inte bockhov? Tog det lång tid att få ut moderkakan eller varför skulle stoet ha fått fång utan att ni märkt det menade hovslagaren? Jag har haft hingstar som växt upp med andra föl och föl som växt upp utan föl den första tiden pga dom tex varit sjuka eller skadat sig och då fått kompisar i senare ålder och det gör absolut ingen skillnad på dom. Behöver han opereras nu så måste han ändå stå med sin mamma bara så oroa dig inte för kompisar utan ta det sen när han blir avvand. Han kommer bli fullt normal ändå även om han skulle vara utan kompis ett tag nu.
 
Jag hade tagit hem. Måste finnas någon i ditt område som kan ta emot dina hästar, det är ju ett stort ”hästområde”.
Är du säkert på dom menade ballerina och inte bockhov? Tog det lång tid att få ut moderkakan eller varför skulle stoet ha fått fång utan att ni märkt det menade hovslagaren? Jag har haft hingstar som växt upp med andra föl och föl som växt upp utan föl den första tiden pga dom tex varit sjuka eller skadat sig och då fått kompisar i senare ålder och det gör absolut ingen skillnad på dom. Behöver han opereras nu så måste han ändå stå med sin mamma bara så oroa dig inte för kompisar utan ta det sen när han blir avvand. Han kommer bli fullt normal ändå även om han skulle vara utan kompis ett tag nu.
De sa ballerina men min hovslagare/veterinär sa också "undra om de inte menar bockhov". Nej, moderkakan kom ut normalt, i normal tid osv. Det låter lite underligt eftersom jag har haft hovslagare/veterinär flera gånger i månaden på plats pga Calle och hon har ju också gått igenom stoet då och vi har inte märkt något alls på stoet. Däremot har vi ju alltid fått korta tån väldigt mycket på stoet får hon växer väldigt fort där, alltid gjort och det blir direkt ankfötter eller skidbackar om man "fuskar".
 
Fast det är lite skillnad på hingstar och ston vad gäller behov för kompisar. Hingstföl kan bli hemskt understimulerade och odrägliga om de måste gå själv med mamma, såpass att många behöver sära på dom tidigt för att stona inte orkar med dom...
Vi har haft både hingstar och ston föl igenom åren. Sen att det två senaste varit ston gör ingen skillnad. Senaste hingsten släppte vi hos grannen med deras som var lika gammal när det flyttade ifrån sina mammor sen kastrerades det som 1 åringar på hösten.
 
De sa ballerina men min hovslagare/veterinär sa också "undra om de inte menar bockhov". Nej, moderkakan kom ut normalt, i normal tid osv. Det låter lite underligt eftersom jag har haft hovslagare/veterinär flera gånger i månaden på plats pga Calle och hon har ju också gått igenom stoet då och vi har inte märkt något alls på stoet. Däremot har vi ju alltid fått korta tån väldigt mycket på stoet får hon växer väldigt fort där, alltid gjort och det blir direkt ankfötter eller skidbackar om man "fuskar".
Ja ballerina nu låter knepigt men det finns inga regler utan undantag. Konstigt om dom inte gjort ngt åt det? Det måste ju åtgärdas direkt om det är ballerina/ bockhov. Tycker att om stallägaren har helinackordering borde denne har märkt att ditt föl börjat ändra sitt benställ och sagt till..
Ja det låter konstigt, hade nog litat mer på din egna som känner ditt sto och har undersökt henne flera gr. Och som sagt hämtat hem dom..
 
Hur mkt kraftfoder ger ni? Våra går fortfarande på gräs och får bara lite hö än. Stoet är i bra hull och får 3-4dl muscle up. Nova är 14v och har vuxit mycket sista 3v, typ 1,5cm i veckan. Nu blir jag orolig om hon växer för fort och får problem 🥺 hoppas allt går bra med Calle och ditt sto @Hippocampus !

Vi tar hem dem från betet i slutet av nästa vecka och då har jag ju bättre koll vad hon får i sig från höet iallafall.
 
Hur mkt kraftfoder ger ni? Våra går fortfarande på gräs och får bara lite hö än. Stoet är i bra hull och får 3-4dl muscle up. Nova är 14v och har vuxit mycket sista 3v, typ 1,5cm i veckan. Nu blir jag orolig om hon växer för fort och får problem 🥺 hoppas allt går bra med Calle och ditt sto @Hippocampus !

Vi tar hem dem från betet i slutet av nästa vecka och då har jag ju bättre koll vad hon får i sig från höet iallafall.

Inget alls. Leia äter ett par munfullar från mammas soja, men i övrigt äter hon bara gräs. Lite hö varannan dag då de kommer in, blir nog varje dag snart då mamman börjat tunna ut igen.
 
Idag tog jag in Leia utan att mamman följde med. Ponnyn var redan inne som sällskap. Borstade Leia och kratsade hovarna, hon var hur nöjd som helst. Gnäggade först när jag gick och hämtade mamman, men det kändes mer som att hon saknade uppmärksamhet än sin mamma.

Sen red jag mamman på ridbanan 20 min utan att motionera Leia innan. Det gick så bra! Leia stod och sov. :)

Nästa pass får hon hänga med lös, men sen ska jag börja öka tiden som hon är själv. Så skönt att börja kunna rida vettigt igen!
 
Hur mkt kraftfoder ger ni? Våra går fortfarande på gräs och får bara lite hö än. Stoet är i bra hull och får 3-4dl muscle up. Nova är 14v och har vuxit mycket sista 3v, typ 1,5cm i veckan. Nu blir jag orolig om hon växer för fort och får problem 🥺 hoppas allt går bra med Calle och ditt sto @Hippocampus !

Vi tar hem dem från betet i slutet av nästa vecka och då har jag ju bättre koll vad hon får i sig från höet iallafall.
Vi har strypt en del kraftfoder för mamsen nu men det är mest för att hon rullar fram 🤨 Det har mest lite gräs att pilla med inte mkt kvar med andra ord men det har fri tillgång på hö för Ellas skull. Dock delas det ut flera gånger om dagen förutom på natten.
 
Mina fina var till hovslagaren i fredags, lastningen dit gick fin fint! Rätt in, stod som ljus hela vägen och lätta väl på plats. Jag fick hjälp med lastningen hemma men fick ta resten själv och jag är så imponerad över både Emeri och Empa som sköter sig så bra! På hemvägen ville inte Emeri gå på släpet dock, men efter lite övertalning så gick det också. 7 minuter för att gå in på hemvägen och det tycker jag är rejält krångel. Jag är bortskämd med lättlastade hästar som går på direkt ju, men det kommer med övning tror jag.

Hovslagaren tyckte inte det var läge att verka Emeri, hon växer på fint och korrekt så. Empa är han helt ok nöjd med, hon har ju lite speciella fötter. När hon börjar ridas med får vi dock slå på skor bak igen, men för det lilla hon går nu fungerar hon barfota.
IMG_20221007_132824.jpg



Angående foder, Empa äter typ 3 kg krafft grund om dagen och typ fri tillgång på hösilage. I hagen är gräset bara sysselsättning, inget som dem överlever på. Just nu verkar det vara nog. Båda är fina i hullet, pigga, glada och Emeri växer som hon ska.
 
Mitt sto får ca 1 kg kraftfoder (avelsfoder) och 0,5 kg lusernepellets/dygn. Och så mycket hö hon bara orkar. Hon står oftast vid hölådan och käkar medan de andra går och betar, tror hon känner på sig att gräset inte räcker för henne längre.

Vi har precis skickat in analysen på höt, får se om jag behöver ändra något utifrån den sedan.

Mimir får inget kraftfôder än så länge, väntar med det tills han är minst 6-7 månader.
 
Idag fick Leia prova betfor. Som alltid tar hon några munfullar och är sen nöjd. Så mamman var väldigt glad över att få äta upp resterna. ;)

Vi börjar fodra om en vecka, men då det bara blir 1 kg/dag så kommer jag ta in och ge mer. Väntar på analysen då det var lite oklart vad vi skulle fodra med.
 
Idag blev det en tur i vagn igen. Efter att ha pratat med en som har jämnårig fölunge vågade jag öka på tempot lite, men behöll sträckan. Så det blev lite mer trav än tidigare och det märktes att Leia blev tröttare än vanligt. Nästa gång skrittar vi bara, men lite längre sträcka istället.

Älskar fö mamman, som inte reagerade öht när jag tillrättavisade Leia med pisken, trots att hon normalt är väldigt känslig för pisksignaler. Så coolt att hon kan hålla isär vad som gäller henne och vad som gäller Leia. :heart Också coolt är att Leia redan lärt sig kommandot för trav, hon reagerar en mikrosekund före sin mamma.

6307095B-A017-4D7D-A9AB-E653E7B4C982.jpeg
 
Ut på tur med stallkompis idag. Fem månader sen sist, men Leia roade sig kungligt. När vi gick olika vägar så sprang hon hellre med islänningen än med mamma. ;)

Sen provade vi lusern utan tillskott av krafft milk och då åt hon minsann upp! Så jag får hiva den hinken helt enkelt…

74854B66-1CD5-44F9-AEEE-FAB0C3883644.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
747
Senast: Ramona
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
715
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp