Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har lätt ångest över nyårsafton då det är glashalt i hagen. Hoppas verkligen att det hinner tina fram lera. Vet ju inte om Leia kommer att följa sin mamma = hysterisk eller sin bästis = tvärlugn.
 
Också lite orolig över nyår. De går ute och alla hästarna är lugna men oroligt med fölis ändå. Men sommarens åskoväder var iallafall inga bekymmer
 
Jag hoppas min man pratar med grannen som brukar ha raketer om hur/när isf.. får hänga nåt för fönstren å sätta in en radio! Mina är ju inne iallafall.
Å hundarna våra är tackochlov inga problem. Halvdöv jaktlabrador som tror han ska få apportera..
Berra å Benny har jag ju ingen aning om hur dom reagerar ..
Gott nytt år från oss
 

Bifogade filer

  • 9F987EF4-7C73-49CC-BD6E-F5306521E667.jpeg
    9F987EF4-7C73-49CC-BD6E-F5306521E667.jpeg
    365,1 KB · Visningar: 46
Verkning för Leia idag igen. Den här gången var några stallkompisar i stallet samtidigt, så hon stod inte själv. Men var precis lika okomplicerad som tidigare. Så sjukt skönt! Vi pratade lite om att ha henne barfota hela livet (jag upplevde att hennes mamma hade bra hovar tills jag började sko henne) och hovis var lite tveksam då vi har så mycket grusvägar och asfaltsvägar häromkring. Men när jag sa att jag såklart kommer ha boots på ifall hovarna nöts för mycket eller hon blir öm, så såg hon inga som helst bekymmer med att fortsätta barfota. Så jag hoppas verkligen att vi kan få det att fungera.
 
Visa bifogad fil 109359
Nu såg jag vad hennes huvudtecken blivit döpt till, oregelbunden bruten strimbläs. Mamma mu har strimbläs i sitt pass tsm med snopp då hon har en fläck på snoken med. Vi har funderat och funderat över vad tusan hon har i huvudet för någon glömde ju en del färg 😂
Jag har alltid tänkt mig hennes stjärna som en teckning av en själ (i form av ett klot som en komet) som far upp mot himlen med en lysande svans efter sig :love:

Är nog därför som jag är fånigt förtjust i henne :angel:
 
Det blev en intressant kväll, jag lärde mig mycket om Leias mentalitet.

Tog in hästarna vid halv åtta för att ge extrafodret. Leias mamma stressade runt som vanligt när det är nyår, räknade att hon bajsade 20 gånger på tre timmar… Åt knappt av hösilaget och sprang i boxen när det small.

Leia stod försynt och tittade på sin konstiga mamma samtidigt som hon åt. :heart

Sen ute i hagen var det sååå roligt, för mamma hade fått senskydd med kardborreband på! Perfekt att dra loss och leka med (vilket Leia gjorde åtminstone två gånger fram till tolv).

När det smällde som mest fick mamman havre, Leia åt lite också men var mest nyfiken på varför matte hängde i hagen? Kanske kunde vi klias lite?

Så lättad över att hon inte tog efter sin mamma, utan var lugn. Nu kan jag andas ut ett år innan det är dags igen.
 
Våra hade varit lugna men det skjuts just inget uppe vid stallet utan nere i byn vilket ändå är några km bort. Ella hade ätit, bajsat och druckit som vanligt. Hon var bara väldigt snutt sugen när hon kom ut pga att det gick in tidigare igår. Det stormblåste och sen ville vi inte ta in dem om det började skjuta raketer man vet aldrig.
 
Min lilla är 6 månader nu. Det fick hon fira med att flytta hemifrån (boxen bredvid morsan) på nätterna. Empa (mammahäst) har tyvärr fallit ur en hel del sista tiden, trots fri tillgång till hö och rätt bra med kraftfoder (avmaskad osv efter konstens alla regler).

Flytten var inga som helst problem, ätit, druckit och låg ner och sov ordentligt. Duktig.
De får dock gå tillsammans dagtid ett tag till.
Snapchat-1989718617.jpg
 
Min lilla är 6 månader nu. Det fick hon fira med att flytta hemifrån (boxen bredvid morsan) på nätterna. Empa (mammahäst) har tyvärr fallit ur en hel del sista tiden, trots fri tillgång till hö och rätt bra med kraftfoder (avmaskad osv efter konstens alla regler).

Flytten var inga som helst problem, ätit, druckit och låg ner och sov ordentligt. Duktig.
De får dock gå tillsammans dagtid ett tag till.
Visa bifogad fil 109813
Så himla gullig :love:!
 
FB_IMG_1672931765530.jpg

Ella benämns numera som den brittiska tekokaren 😂 Ända sedan hon föddes har hon ett speciellt ljud när hon är sur på något, hon låter helt enkelt som en tekokare.
Idag muttra hon över att det tog för lång tid för husse innan hon fick gå ut, kom två dm snö inatt som hade blåst omkring på hela gården så tog lite extra tid innan det kom ut i hagen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
768
Senast: Ramona
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
397
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: Nikan
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
120
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp