Status
Stängd för vidare inlägg.
Visa bifogad fil 109860
Ella benämns numera som den brittiska tekokaren 😂 Ända sedan hon föddes har hon ett speciellt ljud när hon är sur på något, hon låter helt enkelt som en tekokare.
Idag muttra hon över att det tog för lång tid för husse innan hon fick gå ut, kom två dm snö inatt som hade blåst omkring på hela gården så tog lite extra tid innan det kom ut i hagen.
Vilken bra bild!

Här har du lyckats få med hela hennes uttryck och alla färger.

Det är inte lätt att fotografera svarta hästar.
 
Min lilla är 6 månader nu. Det fick hon fira med att flytta hemifrån (boxen bredvid morsan) på nätterna. Empa (mammahäst) har tyvärr fallit ur en hel del sista tiden, trots fri tillgång till hö och rätt bra med kraftfoder (avmaskad osv efter konstens alla regler).

Flytten var inga som helst problem, ätit, druckit och låg ner och sov ordentligt. Duktig.
De får dock gå tillsammans dagtid ett tag till.
Visa bifogad fil 109813
Alltså vilken bläs, eller är det lykta?
 
Var för ovanlighetens skull ute i dagsljus, så försökte fota de gigantiska öronen. ;)

D6E62043-3A68-4802-80B6-2CB4D74CB177.jpeg
 
Det är lite spännande (bra) saker på gång i Leias liv, men jag törs inte skriva mer förrän allt är påskrivet och klart. Snart, hoppas jag!

Försökte även fota när hon stod bredvid mamma, för att visa hur oerhört lika de är, men det är hopplöst att få Leia att stå kvar när man kommer. :love:

D2A23441-30A9-48CE-872A-2EA892492A24.jpeg
 
Nån som har ridsport + och kan berätta vad som stod i den där artikeln om att inte avvänja så tidigt? Jag siktar ju på att inte avvänja alls, nu när jag har möjlighet till det, men vore intressant att läsa ny forskning på området.
 
Nån som har ridsport + och kan berätta vad som stod i den där artikeln om att inte avvänja så tidigt? Jag siktar ju på att inte avvänja alls, nu när jag har möjlighet till det, men vore intressant att läsa ny forskning på området.
"I det franska försöket avvandes 34 welshponnyföl vid sju månaders ålder genom ett direkt skiljande från modern. Det var 15 stoföl och 19 hingstföl. Fem månader senare fick de då ettåriga ponnyerna träffa både sin mamma och ett annat sto de kände igen från den flock de vuxit upp i, inne i en paddock. Tre fjärdedelar av dem sökte upp mamman först och nosade mer på henne."

Länk till hela artikeln: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1751731122001938
 
"I det franska försöket avvandes 34 welshponnyföl vid sju månaders ålder genom ett direkt skiljande från modern. Det var 15 stoföl och 19 hingstföl. Fem månader senare fick de då ettåriga ponnyerna träffa både sin mamma och ett annat sto de kände igen från den flock de vuxit upp i, inne i en paddock. Tre fjärdedelar av dem sökte upp mamman först och nosade mer på henne."

Länk till hela artikeln: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1751731122001938

Intressant! Mitt förrförra föl skiljdes från sin mamma vid 10 månaders ålder och efter ett år ifrån varandra ville han ändå dia direkt han släpptes ihop med henne. ;)
 
Nopreza växer och frodas. Fick spänna ut grimman igen, sista hålet i ponnystorlek så får börja leta reda på en i cob snart.
Borstade av och grejade lite med henne, har inte gjort så mycket med henne på flera veckor utan hon har bara fått gå ut och in från hagen.
Provade även att lägga på ett schabrak och täckesgjord. Brydde sig inte över huvudtaget så då gick vi ut och gick på stallbacken med grejerna på.
Hon är verkligen trygg med allt man gör.😃
20230111_123713.jpg
 
Här kommer man inte i närheten med en borste aldrig gjort, finns inget som Ella ogillar så mkt som att bli borstad 🫣 Husse skulle vara snäll och borsta bort snön från ryggen på henne när det snöade som mest, hon deklarerade omgående att det var inte okej. Systeryster och Mamma är tvärtom, de nästan hoppar upp i knät på dig när du tar fram en ryktborste. Kan vara det som de älskar mest förutom morötter. Vi får väl försöka göra borstningen till något mysigt här framöver men samtidigt har ingen av oss orkat/anser det som något problem ännu att hon ogillar att bli borstad. Det flesta hästar släpper ju de med tiden även den som vi haft som var/är ett yrväder älskar att bli borstad numera så inte så orolig för Ella. Allt annat fungerar utan problem som att ta på och av grimma, verka henne, avmaska och vaccinera osv.
 
Min gillar att bli borstad och pysslad med. Hon är generellt väldigt chill och tar saker med ro. Fick åka in till klinik för hon fick hög feber, men det var ingen fara så efter provtryckning och justering av medicinering så fick vi åka hem igen. Hon har ju inte åkt innan men det gick toppen, mammahäst var med och visade hur det skulle gå till. Guldstjärna. Idag var tempen normal igen som tur är. Rätt stadig tös, vägde 333 kg. Vägde mamma också, hon vägde 620.
 
Nu så! Papper påskrivna vilket betyder att 25 februari flyttar Leia med bästis och mamma till ny lösdrift. Större hage, kuperat och med flera ligghallar. Höet är grönt, luktar så gott och har kvot på 10. :love:

Ena ligghallen är inne i stallet, dvs jag kommer inte behöva leda Leia långa sträckor som nu. Hon kan äntligen få vara lite vildhäst.

Dessutom är ridbanan en del av hagen, så om jag vill kan jag rida mamman med Leia lös bredvid utan att behöva leda. Lyxigt!

Sommarhagen har jag inte sett än, men den är på 5 ha. Dessutom skrittavstånd till ridhus och 4 km kantzon som aldrig fryser på.

Gissa om jag längtar till flytten.
 
Nu så! Papper påskrivna vilket betyder att 25 februari flyttar Leia med bästis och mamma till ny lösdrift. Större hage, kuperat och med flera ligghallar. Höet är grönt, luktar så gott och har kvot på 10. :love:

Ena ligghallen är inne i stallet, dvs jag kommer inte behöva leda Leia långa sträckor som nu. Hon kan äntligen få vara lite vildhäst.

Dessutom är ridbanan en del av hagen, så om jag vill kan jag rida mamman med Leia lös bredvid utan att behöva leda. Lyxigt!

Sommarhagen har jag inte sett än, men den är på 5 ha. Dessutom skrittavstånd till ridhus och 4 km kantzon som aldrig fryser på.

Gissa om jag längtar till flytten.
Låter helt fantastiskt ☺️
 
Nån som har ridsport + och kan berätta vad som stod i den där artikeln om att inte avvänja så tidigt? Jag siktar ju på att inte avvänja alls, nu när jag har möjlighet till det, men vore intressant att läsa ny forskning på området.
Vår tvååring har gått med sin morsa och övriga flocken varje dag sedan hon var tre veckor och med avbrott för två veckor när lillasyrran föddes. Hon är helt naturligt avvand och lillasyrran född i maj -22 hänger mer med henne och än tråkiga morsan.

Här den nyblivna ettåringen i rumpan på "moster". Precis som övriga familjen gillar hon lerbad 🤣
PSX_20221231_163510.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
761
Senast: Ramona
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
377
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
725
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp