Status
Stängd för vidare inlägg.

Bifogade filer

  • 1DF18496-857D-44B7-8AEF-0D8FB5665939.jpeg
    1DF18496-857D-44B7-8AEF-0D8FB5665939.jpeg
    275,3 KB · Visningar: 220
Åh tack @prinsessfeminist

Precis hemma ( well, är i stallet där jag har min andra häst). Så Calle o mamsen är hämtade o installade på lösdriften (på box) igen. Operationen hade gått bra. 2 veckor på box nu, sen återbesök o då kanske man kan se mer prognos. Visa bifogad fil 111914
Men, oj så tufft.... lilla gubben. :(

Vilken olidlig väntan för både dig och Calle.

Vad kom de fram till att det var? Jag har inte riktigt hängt med i tråden, och du kanske har nämnt det, men jag ber i så fall om ursäkt.

Lycka till ändå med dessa två veckor. Vi hoppas att han blir bra!!
 
Länge sen jag var här senast så det har hänt en del. Min röda tävlingshäst som startat 145 blev äntligen dräktig 2021 och fick en liten hingstunge i maj -22. Pappa är Lövstas Rimaro van de Looise Heide.
För er som varit här länge är mamman Tarazzu e. Baltimore - Nostradamus inte helt okänd då hon föddes här inne 😁 2009, skadade sig i en olycka i transporten strax före 3-årstestet med 2 frakturer i mankens tornutskott. Trots detta har hon haft en helt fantastisk karriär och jag försökte 2 år med ET innan jag gav upp och lät henne vila från tävling istället.
Är såå glad över den lille även om jag önskade mig ett sto.
 

Bifogade filer

  • IMG_20220524_153933_766.jpg
    IMG_20220524_153933_766.jpg
    500,2 KB · Visningar: 103
Här händer inte mycket! Hade ”något” förra lördagen. Jag jobbade och mannen ringde och sa att Berra inte vill resa sig! Jag stressade hem efter slutedags. Då hade min man fått honom att resa sig, genom lite påtryck. Spänd i buken men hade bajsat. Var dock också rinnit /löst.
39,1 i temp.
Å vi som inga jourveterinärer har..
Fick ut en god vän som är duktig!
Fick matolja och salt.
Å extra koll.
Febern gått ner på morgonen.
Men fy vad man blir orolig..
17211BC4-37C5-461F-B0FE-760438D50A6F.jpeg
 
Här jobbar Marvin på att växa med rumpan först 🌱✌️

Hoppas på att kunna få till avvänjningen nu under februari, hög tid för det. Blir ju 9 mån.i mitten av februari 😅.

Leker o härjar med sin kompis (hingst på blivande 8 mån.)

Hur hade ni andra resonerat kring att bara vara 2 st på lösdriften?, ta och lösa eventuellt problem när det kommer ?(tex.om någon blir skadad)

@Hippocampus Håller alla tummar för Calle ❤️
 

Bifogade filer

  • E7575A5D-1468-4856-9395-265DD9B4E2A9.jpeg
    E7575A5D-1468-4856-9395-265DD9B4E2A9.jpeg
    229,1 KB · Visningar: 92
Här jobbar Marvin på att växa med rumpan först 🌱✌️

Hoppas på att kunna få till avvänjningen nu under februari, hög tid för det. Blir ju 9 mån.i mitten av februari 😅.

Leker o härjar med sin kompis (hingst på blivande 8 mån.)

Hur hade ni andra resonerat kring att bara vara 2 st på lösdriften?, ta och lösa eventuellt problem när det kommer ?(tex.om någon blir skadad)

@Hippocampus Håller alla tummar för Calle ❤️

Jag hade velat ha en trygg, äldre valack som kan styra upp lite i flocken. Märkte enorm skillnad den vecka mina två var utan valacken (akut avlivning) och då var de ändå två år gamla. De kommande fyra åren såg jag också väldigt många beteenden hos min kvarvarande unghäst som jag kunde härleda till min äldre valack.
 
Här jobbar Marvin på att växa med rumpan först 🌱✌️

Hoppas på att kunna få till avvänjningen nu under februari, hög tid för det. Blir ju 9 mån.i mitten av februari 😅.

Leker o härjar med sin kompis (hingst på blivande 8 mån.)

Hur hade ni andra resonerat kring att bara vara 2 st på lösdriften?, ta och lösa eventuellt problem när det kommer ?(tex.om någon blir skadad)

@Hippocampus Håller alla tummar för Calle ❤️
Min går med bara en annan på lösdrift, å andra sidan går de parallellt med 2 vuxna hästar som också står i stallet de kan gå in i på natten. Det verkar fungera bra och de är trygga. Sen verkar min ha en stor grundtrygghet som den andra förlitar sig på och det kan så klart vara sämre om båda två är otrygga och lättstressade.
 
Nu måste jag tyvärr vänja av Berra!
Mamma ska iväg på foder och lugn igångsättning! Hon behöver slippa fölis snart och byggas upp då är väldigt mager!
Men ska man bryta tvärt?
Han står redan själv om natt men diar vid ca 21-22 och sen går med mamma på dagtid.
Mätte idag ca 152 i mkh lite högre bak .
 

Bifogade filer

  • 3AEBA343-708E-4F89-B34C-C4D8EBC8EC47.jpeg
    3AEBA343-708E-4F89-B34C-C4D8EBC8EC47.jpeg
    189,8 KB · Visningar: 85
Nu måste jag tyvärr vänja av Berra!
Mamma ska iväg på foder och lugn igångsättning! Hon behöver slippa fölis snart och byggas upp då är väldigt mager!
Men ska man bryta tvärt?
Han står redan själv om natt men diar vid ca 21-22 och sen går med mamma på dagtid.
Mätte idag ca 152 i mkh lite högre bak .
Vi bröt tvärt efter det hade fått bo i varsin box ett tag. Helt enkelt för att vi skicka iväg dåvarande 1 åring på lösdrift med andra 1 åringar. Mamma mu var lite ledsen första dagen sen var det inget mer.
 
3:e mars flyttar Haflingern tillbaka till sitt gamla hem och lilla Nova kommer få klara sig på egen hand💔
Mitt fina lilla team. Jag hoppas att jag någon gång i framtiden kan ha dem tillsammans igen.

Är inte så orolig, åker iväg med mammahäst utan bekymmer. Det blir nog mest Jasmin som kommer vara ledsen när hon märker att vi inte ska åka hem igen. Hon måste gå själv i nya hagen också för det känns så onödigt att släppa ut henne med nya, broddade hästar.

Det känns som ett kapitel avslutas här, och vilken resa det varit. Vad mycket jag har lärt mig. Och vad pengar det kostat 😂
Nu fortsätter resan med att utbilda lilla Nova, även om det inte blir på allvar förens nästa år.

Mina fina fina tjejer🥰

6D04CD48-3827-4A3E-A978-CD01C935AC53.jpeg
 
Nej nu har vi börjat tveka igen om vi verkligen ska sälja 😂 Går så bra för oss. Nu är iaf Ella helt färdig registrerad och det var rätt pappa 😊 Ella blir bara vackrare och vackrare för varje dag. Man kan börja ana hur hon kommer se ut som vuxen. Senast idag fick hon komplimanger om att hon syns i mängden så att säga dels pga av sin färg men också för att hon utstrålar väldigt mycket.Kommer bli en ståtlig madame som vuxen.

Pappa tog en så himla fin bild på henne och mamma mu i helgen, måste be honom skicka den. Det är så ofantligt lika till utseendet verkligen en mini me, bara hoppas hon ärver mammas godhet också.
 
Men, oj så tufft.... lilla gubben. :(

Vilken olidlig väntan för både dig och Calle.

Vad kom de fram till att det var? Jag har inte riktigt hängt med i tråden, och du kanske har nämnt det, men jag ber i så fall om ursäkt.

Lycka till ändå med dessa två veckor. Vi hoppas att han blir bra!!
Han har bockhov vänster fram.
 
Borde skämmas?
Ja att jag borde ha sett detta vid hans födsel. Nu föddes han inte med bockhov men ingen vill lyssna. Jag hade veterinär och hovslagare ute från när han föddes till han åkte (hon har bilder, jag har bilder osv) på lösdrift och lösdrifts-hovslagaren har hittat på en annan historia framför sina kollegor på kliniken nu. Så nu är jag både utskälld och ska skämmas för jag har tagit livet av mitt föl mer eller mindre.
 
Ja att jag borde ha sett detta vid hans födsel. Nu föddes han inte med bockhov men ingen vill lyssna. Jag hade veterinär och hovslagare ute från när han föddes till han åkte (hon har bilder, jag har bilder osv) på lösdrift och lösdrifts-hovslagaren har hittat på en annan historia framför sina kollegor på kliniken nu. Så nu är jag både utskälld och ska skämmas för jag har tagit livet av mitt föl mer eller mindre.
Men va? Vad är det för konstigt folk?
Den kliniken hade inte jag velat anlita igen..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
741
Senast: Ramona
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
711
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp