Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja att jag borde ha sett detta vid hans födsel. Nu föddes han inte med bockhov men ingen vill lyssna. Jag hade veterinär och hovslagare ute från när han föddes till han åkte (hon har bilder, jag har bilder osv) på lösdrift och lösdrifts-hovslagaren har hittat på en annan historia framför sina kollegor på kliniken nu. Så nu är jag både utskälld och ska skämmas för jag har tagit livet av mitt föl mer eller mindre.
Men vad är det för bemötande?

Att skuldbelägga är väl inte konstruktivt?

Hur skulle du agerat, tycker de?
 
Jag skulle åkt omedelbart efter födseln och opererat honom.
Mot din egen hovslagares och veterinärs inrådan då? Vilka spån på kliniken du är på, och jag antar att det kommer att kosta massor också. Jag hade påpekat att bemötandet varit under all kritik (och om jag inte orkat själv bett en vän göra det). Blir uppriktigt ledsen för din skull när tråden genomsyrats av din omtanke och oro för ditt föl ❤️
 
Jag skulle åkt omedelbart efter födseln och opererat honom.
Om det är någon som ska skämmas är det den veterinären som behandlar en förstagångsuppfödare på det sättet. Och om någon ska klandras måste det i så fall vara hovslagaren som tittade på honom när han föddes, inte den som anlitat henom och försökt göra allting rätt.
 
Om det är någon som ska skämmas är det den veterinären som behandlar en förstagångsuppfödare på det sättet. Och om någon ska klandras måste det i så fall vara hovslagaren som tittade på honom när han föddes, inte den som anlitat henom och försökt göra allting rätt.
Han föddes ju svag så jag hade ute veterinär 3 timmar efter födseln. Sen behövde han korrigering av bak en omgång för han gick på kotorna. Jag hade ute en hovslagare och veterinär varannan/var 3e vecka till han åkte på lösdrift. Jag fick godkänt att skicka honom på lösdrift i mitten av september av veterinär och hovslagare. De borde ha sett bockhoven om de fanns någon. Utbildning finns i fölkorrigering osv. även lärare på hovslagarskolan.
En månad/två månader efter lösdriften säger lösdrifthovslagaren (som dessutom diagnosticerade stoet med förlossningfång 5 månader efter förlossningen, vilket är skitsnack) att fölet har påbörjan till bockhov. Hovis förslag var att korrigera, jag sa ja. Han korrigerade och efter några veckor sa han att "nu är allt bra, grattis och härligt".
Fölet skadade sig i januari i samma hov, hovslagaren var ute o "grävde" i hoven, Fölet jättehalt men inga åtgärder föreslogs. Jag åkte in med fölet då till kliniken och där var också lösdrifts-hovisen (klinik-hovis var där med) den dagen för att gå bredvid klinik-hovisen.
Det var då detta kom upp, akutoperation pga bockhov och lösdriftshovisen står och säger att hästen varit dålig sen dag 1 han kom till lösdiften och hästen hade fötts med detta men jag hade inte brytt mig osv osv. Veterinären hängde på och sa att jag borde skämmas, jag har släckt hästens liv pga mitt agerande osv.
Klinikhovisen sa sen till mig "jag tror detta blir helt ok". Men jag vet inte vad jag ska tro. Bara stressen o pressen att inte ha hästarna hemma, inte lita längre på någon är hästarna finns, där pengar bara rusar iväg, att inte hitta plats närmare så jag kna ta hem de, att inte kunna vänja av honom, att han ska som hingst gå med sin mamma och tänk om han betäcker henne osv osv osv...
 
Han föddes ju svag så jag hade ute veterinär 3 timmar efter födseln. Sen behövde han korrigering av bak en omgång för han gick på kotorna. Jag hade ute en hovslagare och veterinär varannan/var 3e vecka till han åkte på lösdrift. Jag fick godkänt att skicka honom på lösdrift i mitten av september av veterinär och hovslagare. De borde ha sett bockhoven om de fanns någon. Utbildning finns i fölkorrigering osv. även lärare på hovslagarskolan.
En månad/två månader efter lösdriften säger lösdrifthovslagaren (som dessutom diagnosticerade stoet med förlossningfång 5 månader efter förlossningen, vilket är skitsnack) att fölet har påbörjan till bockhov. Hovis förslag var att korrigera, jag sa ja. Han korrigerade och efter några veckor sa han att "nu är allt bra, grattis och härligt".
Fölet skadade sig i januari i samma hov, hovslagaren var ute o "grävde" i hoven, Fölet jättehalt men inga åtgärder föreslogs. Jag åkte in med fölet då till kliniken och där var också lösdrifts-hovisen (klinik-hovis var där med) den dagen för att gå bredvid klinik-hovisen.
Det var då detta kom upp, akutoperation pga bockhov och lösdriftshovisen står och säger att hästen varit dålig sen dag 1 han kom till lösdiften och hästen hade fötts med detta men jag hade inte brytt mig osv osv. Veterinären hängde på och sa att jag borde skämmas, jag har släckt hästens liv pga mitt agerande osv.
Klinikhovisen sa sen till mig "jag tror detta blir helt ok". Men jag vet inte vad jag ska tro. Bara stressen o pressen att inte ha hästarna hemma, inte lita längre på någon är hästarna finns, där pengar bara rusar iväg, att inte hitta plats närmare så jag kna ta hem de, att inte kunna vänja av honom, att han ska som hingst gå med sin mamma och tänk om han betäcker henne osv osv osv...

Men Gud, den där hovisen på lösdriften verkar ju vara en riktig skitstövel! Håller tummar och tår att du hittar stallplats till honom hemma snart. ❤ Du skulle inte kunna fråga om de kan kastrera honom samtidigt på fredag när ni åker in på åb? Så får du en sak mindre att tänka på... för visst var han klar med boxvilan nu?
 
Men Gud, den där hovisen på lösdriften verkar ju vara en riktig skitstövel! Håller tummar och tår att du hittar stallplats till honom hemma snart. ❤ Du skulle inte kunna fråga om de kan kastrera honom samtidigt på fredag när ni åker in på åb? Så får du en sak mindre att tänka på... för visst var han klar med boxvilan nu?
Jo jag har funderat på det men hört skräckhistorier om den veterinären när det gäller kastrering. Men han har säkert gjort tusentals men såklart fokuserar jag nu på allt dåligt jag hört. Han har ju ändå varit veterinär sen 90talet.
Förhoppningsvis är han klar med boxvilan. Sen ska det vara 3 veckor i sjukhage, sen 3 veckor i större hage o sen kan jag få släppa ihop med andra hästar. Sen ska hans hov korrigeras 3-4e vecka också.
 
Han föddes ju svag så jag hade ute veterinär 3 timmar efter födseln. Sen behövde han korrigering av bak en omgång för han gick på kotorna. Jag hade ute en hovslagare och veterinär varannan/var 3e vecka till han åkte på lösdrift. Jag fick godkänt att skicka honom på lösdrift i mitten av september av veterinär och hovslagare. De borde ha sett bockhoven om de fanns någon. Utbildning finns i fölkorrigering osv. även lärare på hovslagarskolan.
En månad/två månader efter lösdriften säger lösdrifthovslagaren (som dessutom diagnosticerade stoet med förlossningfång 5 månader efter förlossningen, vilket är skitsnack) att fölet har påbörjan till bockhov. Hovis förslag var att korrigera, jag sa ja. Han korrigerade och efter några veckor sa han att "nu är allt bra, grattis och härligt".
Fölet skadade sig i januari i samma hov, hovslagaren var ute o "grävde" i hoven, Fölet jättehalt men inga åtgärder föreslogs. Jag åkte in med fölet då till kliniken och där var också lösdrifts-hovisen (klinik-hovis var där med) den dagen för att gå bredvid klinik-hovisen.
Det var då detta kom upp, akutoperation pga bockhov och lösdriftshovisen står och säger att hästen varit dålig sen dag 1 han kom till lösdiften och hästen hade fötts med detta men jag hade inte brytt mig osv osv. Veterinären hängde på och sa att jag borde skämmas, jag har släckt hästens liv pga mitt agerande osv.
Klinikhovisen sa sen till mig "jag tror detta blir helt ok". Men jag vet inte vad jag ska tro. Bara stressen o pressen att inte ha hästarna hemma, inte lita längre på någon är hästarna finns, där pengar bara rusar iväg, att inte hitta plats närmare så jag kna ta hem de, att inte kunna vänja av honom, att han ska som hingst gå med sin mamma och tänk om han betäcker henne osv osv osv...
Jag kommer ihåg allt du har gjort för honom, och du har verkligen gjort allt man kan begära. Lösdriftshovisen är uppenbarligen totalt inkompetent, men hur ska man veta det, man tänker ju att man kan lita på yrkesfolk.
Klinikhovisen bör ha stor erfarenhet av olika sorters hovproblem och kunna göra en bättre bedömning.
 
Fy farao @Hippocampus ! Den där ”lösdriftshovisen” verkar vara en ryggradslös jäkel :devil:!
Du har ju gjort rätt i din tro ned både veterinär och hovis från början.
Vad säger dom nu som du hade när han var föl och korrigerades innan han åkte till lösdrift?

Jag lider med dig och hoppas att allt får en bra upplösning!
 
Fy farao @Hippocampus ! Den där ”lösdriftshovisen” verkar vara en ryggradslös jäkel :devil:!
Du har ju gjort rätt i din tro ned både veterinär och hovis från början.
Vad säger dom nu som du hade när han var föl och korrigerades innan han åkte till lösdrift?

Jag lider med dig och hoppas att allt får en bra upplösning!
Ja stake har han inte.
Jag har pratat med de andra och skickat bilder och det enda svaret jag får nu är ”ta hem hästarna”.
 
Emeri, Emeri ❤️

Min lilla är delad från sin mor nu.
Emeri har funnit sig fint med sina nya kompisar, äter ur samma höhög som 5-åringen och lyssnar snällt när tanten (17åringen) sätter gränser. Är snällast av alla att ta till och från hagen. Bästa!

Och i dag åkte vi till hovslagaren, fick åka med 5-åringen. Rätt in i släpet, stod som ett ljus, skötte sig fint hos hovslagarn' och sen rätt in släpet när vi skulle hem igen.
IMG_20230217_093424.jpg

Det bästa med att vara hos hovslagarn' är att det finns massor av tid för mys.
 
Ser ut som att de blir Mamsen som åker först av dem. Har tänkt betäcka om Mamma mu i år ( hej galenskap 😂 ) och då får Ella vara kvar hemma tills mamma mu kommer hem. Men då Mamma mu är tom i år så kör vi henne isåfall tidigt till stationen där hingsten ska vara uppstallad och sen släpper vi ihop på prov med vallacken hemma. Han har en historik av att inte kunna gå med andra hästar ( lång historia, men han är inte elak mot andra hästar ) men tror att han faktiskt fixar att gå med Ella. Dels för att hon är ett sto men sen för att hon är så pass ung. Så ser planen ut, när mamma kommer hem dräktig förhoppningsvis så åker Ella på bete och inkörning med andra 1 åringar. Så ser våra grova plan ut just nu.
 
Återbesöket då. Samma människor. ”Ja det är ju iallafall inte sämre”.
Återbesök om 2 veckor igen.
Han får röra sig lite mer men inte springa runt. Inte så lätt, han är skogstokig i boxen…Visa bifogad fil 112837
Det är så himla jobbigt när hästarna inte fixar att ta det lugnt när de är skadade. För lite mer än 2 år sen hade jag min på box med misstänkt fraktur. Jag satt och grät i stallgången och hon körde rodeo i boxen. Var till slut tvungen att både ordna sällskapsschema och ge henne plegicil i god tid innan de andra hästarna skulle gå ut. Mardrömsvecka..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
773
Senast: Ramona
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
438
Senast: Roheryn
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: Nikan
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
132
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp