Föl och avvänjning...

Hera

Trådstartare
Eftersom man hör så mkt olika saker är det alltid intressant att höra hur alla bukefalister gör.

Hur gör ni och varför??
Hur gammal är fölungen vid avvänjningen?
Hur gör ni, vänjer ni över en period eller bara rätt av?
Gör ni skillnad på om stoet är dräktigt igen eller inte?

Har hört de som delar redan vid fem månaders ålder pga att stoet "går ner" sig.....
Har även hört av en att de aldrig skulle skilja fölet helt från mamman förren de är åtta månader pga att föl inte har någon egen tarmflora förren vid den åldern....
Å sen det man hör mest, ca sex månader gammal vid avvänjning.....

Bara lite nyfiken på era tankar o funderingar.
 
Senast ändrad:
Sv: Föl och avvänjning...

Jag ser till stoet i första hand. Nu har ju jag mer än ett föl varje år och de är väldigt trygga i sin flock. Så sent som i går så stannade lilla Hilton kvar i hagen (15 dgr) när mamma skulle betäckas. Han var itne det minsta orolig när mamma försvann runt hörnan.
Jag brukar vänja av alla föl samtidigt så det blir runt november-december då yngsta fölet är runt 5-6 månader.
Mina föl är då vana vid att vara kvar i hagen med kompisarna under stoets ridning. (stora problemet är när man inte får tag på fölen och de stannar kvar i hagen :smirk: )Vi särar på dem först dagtid så de går i hagar brevid varandra senare även på nätterna då fölen delar box.
har vant av ett föl redan vid 5 månaders ålder helt då mamman var ett gående skelett. Inget höll hull på henne. Den fölungen gick kvar i flocken och mamman skickade jag iväg till ett annat stall. Ibland har nöden ingen lag.
 
Sv: Föl och avvänjning...

Min fölunge var bara fem månader och tre veckor när hon flyttade hemifrån, då hade hon vart skild från mor på nätterna i en månad. Med facit i hand så var det på tok för tidigt! Hon hade nog behövt stanna hos stoet för att växa till sig lite . Idag är hon bara 1,40 m vilket är ca 1 dm lägre än hennes jämnåriga kompisar...
 
Sv: Föl och avvänjning...

Som iallt annat så gäller sunt förnuft... ;)

I ditt fall, med ett äldre sto som dessutom är dräktigt igen så kan det mkt väl bli så att hon faller ur rejält vid fyra/fem månader...

Låt dom i sådana fall endast gå ihop dagtid(ej för långa dagar ;) ), ta in dom vid 6 tiden, i varsin box jämte varandra, ge stoet rejält med mat... detta kan du säkert börja med vid fyra månaders ålder vid behov!!!

Jag har´delat på sto/föl i allt från 4 månader upp till nio månader... beroende på omständigheterna...

Likadant så har jag fått göra "direkt" avvänjning någon gång pga "hysteriskt " sto... då valde jag att köra henne på bete en mil hemifrån... hon var kolugn när jag lastade av henne där, tio minuter innan hade vi haft en rasrande furie på transporten :crazy: :angel:

fölet gick med sin flock här hemma, han gnäggade lite mer första dygnet men absolut inget hysteriskt...

Så...använd ditt sunda förnuft, det kommer man mkt långt med!
 
Sv: Föl och avvänjning...

Jag har tänkt att använda mitt sunda förnuft.

Jag är bara intresserad av hur andra gör. Fick höra idag att föl inte har någon egen tarmflora förren de är åtta månader gamla och att de fram tills dess bör ha "tillgång" till sin mamma.

Detta är något som jag aldrig tidigare hört talas om, därför undrar jag hur andra gör.

Jag själv har en egen plan som precis som allt annat bygger på sunt förnuft. Och jag har blivit rek av fler att börja dela på dem delvis på dygnet om stoet börjar att falla ur.....
 
Sv: Föl och avvänjning...

Hera skrev:
Eftersom man hör så mkt olika saker är det alltid intressant att höra hur alla bukefalister gör.

Hur gör ni och varför??
Hur gammal är fölungen vid avvänjningen?
Hur gör ni, vänjer ni över en period eller bara rätt av?
Gör ni skillnad på om stoet är dräktigt igen eller inte?

Har hört de som delar redan vid fem månaders ålder pga att stoet "går ner" sig.....
Har även hört av en att de aldrig skulle skilja fölet helt från mamman förren de är åtta månader pga att föl inte har någon egen tarmflora förren vid den åldern....
Å sen det man hör mest, ca sex månader gammal vid avvänjning.....

Bara lite nyfiken på era tankar o funderingar.

Som sagt var...sunt förnuft, men så här gör jag....givetvis efter individuella förutsättningar för sto OCH föl!

Börjar ungefär vid 6-7 mån ålder får fölis bo i egen box på natten, men gå hos mamma och flocken på dagtid i hagen

Efter c:a 3-4 veckor så provar jag dela på dem även dagtid, och om möjligt drar ag ner på mammans kraftfoder, så att hon sinar ur.
Fölis får då gå med unghästarna (som annars också går i stora flocken).

Efter c:a 14 dagar får fölis komma in i stora flocken igen tillsammans med sina unghästkompisar.

Brukar sällan/aldrig vara problem så här.....för min del...
Men vi gör alla olika och man får se vad som lämpar sig för just "det" stoet och "det" fölet.
Lycka till
mvh
Carina på Cesam Arabians
 
Sv: Föl och avvänjning...

Hur funkar det med hingstföl??

De blir väl könsmogna kring 6-7 månader och bör väl då säras från mamma och övriga ston?
Om de då inte har någon egen tarmflora hur gör man då??
 
Sv: Föl och avvänjning...

Fölungarna äter av mammans avföring för att bygga upp en tarmflora...

Hälsningar Helen
 
Sv: Föl och avvänjning...

Blizzard skrev:
Hur funkar det med hingstföl??

De blir väl könsmogna kring 6-7 månader och bör väl då säras från mamma och övriga ston?
Om de då inte har någon egen tarmflora hur gör man då??

Tja, nu har jag inte det "problemet" :D ;) ....har inte fått ett hingstföl på 15 år, bara stoföl.... :o :angel:
MEN skulle en liten kille dyka upp, så löses detta ganska enkelt med en Minishettisvalack som f.n. går med min avelshingst.
Eller så släpper jag in hingstfölet (när det nu kmmer, om det kommer) till min hingst.....
mvh
Carina på Cesam Arabians
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Ketrawzc
·
  • Artikel
Hästnyheter En del gör det gradvis, andra abrupt. Några hävdar att fölet kan vänjas av vid fem månader, andra vill helst att det går kvar hos stoet...
Svar
5
· Visningar
1 128
Senast: IngelaH
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 124
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
786
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp