Bukefalos 28 år!

föl skötsel

I

iceland

hej. fick ett hingst föl i sommar, 2 månader nu.. nu undrar jag när ger ni dem första vaccinationen?? när sätter ni på dem grimma? när sklijer ni dem från mamman? tack för hjälp.
 
Sv: föl skötsel

hej. fick ett hingst föl i sommar, 2 månader nu.. nu undrar jag när ger ni dem första vaccinationen?? när sätter ni på dem grimma? när sklijer ni dem från mamman? tack för hjälp.


grimman satte jag på lite nätt efter första veckan och när han var ca 7 månader gich han utan mamman på natten och vid 8-9 månader helt avvänjd.
 
Sv: föl skötsel

Vårt föl är drygt 3 månader och han är inte vaccinerad än, vi brukar vaccinera fölen på senhösten. Han var några veckor gammal första gången han hade grimma på sig. Han kommer skiljas från stoet när han är 7-8 månader.
 
Sv: föl skötsel

Grundvaccinerar gör man från 4m ålder.

Jag började vänja min vid grimma från andra dagen. Hon avvandes när hon var 8m.
 
Sv: föl skötsel

Brukar börja ha fölen åtskilda från mamman när de är runt 7 månader.. Avvänja dem helt tycker jag dock inte att du ska vara för snabb med, tycker man märker mycket på mammorna när det är dags...
 
Sv: föl skötsel

Vad vaccinerar ni fölen mot?

Stelkramp (Tetanus) endast, eftersom jag anser att föl, fölmärrar och unghästar skall hållas strikt skiljda från rid/tävlingshästar som kan komma dragandes med smittsamma sjukdomar så som t ex influensa. När sedan unghästen skall börja tränas tillsammans med andra hästar vaccinerar jag mot influensan i god tid innan.

Botulism kan man ju vaccinera emot om man ger hösilage. Börja i tid, jag tror det tar tre månader innan fullt skydd uppnås.

/Jenny
 

Liknande trådar

Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
772
Senast: Nikan
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 109
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: valy
·
Samhälle På vägen hem idag så kom det fram en man till mig. Han sa att han på väg hem från sitt jobb hade blivit misshandlad och rånad på allt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 873
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp