Föl som skakar igen =/

Intag idag, +5.5 grader och hård nordlig (KALL!) vind. Skakar, ungefär grad 2-3 på en femgradig skala där fem är högst (igår var en femma). Varm kropp, "svala" öron och ben.
 
Ta omgående ett blodprov på hästen och köp inte vet, argument att de aldrig hört talas om detta.
När en häst skakar så här kan den även vara rädd/osäker.
 
Hon är INTE rädd, tro mig =)

Ett blodprov GER ju ingenting, det är det som är det jävliga. man kan köra ett standardtest. Det är osannolikt det visar ngt. och man kan inte köra specialtester för man vet inte ens vad man letar efter.

Och sålänge TRE oberoende veterinärer säger att blodprov är ingen ide så kör jag henne INTE till klinik för att ta ett blodprov. Blir det lika lyckat som sist är det enda jag får ut av det att hon plockar upp någon käck smitta där.
 
Ring och se om LK kanske har ngt att komma med? För långt att åka men en idé eller en chansning vore kanske inte fel? Man VET ju aldrig?

Hoppas hon slutar skaka bums!
 
Det kan helt enkelt vara ett inlärt beteende som blivit missriktat.
Det kan vara så att hon när hon var mindre lärde sig att koppla ihop skakningarna med någonting annat än att frysa.

En kompis till mig har en tunnhårig hund som på vintrarna fryser när det är riktigt kallt. Efter ett tag började hunden frysa så fort man tog fram kopplet för att gå ut. Egentligen frös den inte utan skakade (inomhus alltså) för att höja kroppstemperaturen någon grad, för att inte frysa SENARE när den kom ut.
Så småningom började skakningarna så fort man sa "gå ut" och slutligen började den även skaka inför promenaderna ÄVEN om det inte var kallt ute.
Skakningarna blev en inlärd reflex.

Kan det vara så att hon frös mycket då hon var sjuk och helt enkelt "lärde sig" att skaka?
Du kanske borde fundera på NÄR skakningarna började och i vilket samband, istället för att fundera på den nuvarnade orsaken till det.
Beteenden som blivit vanemässiga är svåra att bryta och kan fortsätta länge utan att ha någon verklig orsak.
 
TYvärr är det inte så enkelt =/

Hon frös inte som liten. Trots kallt i stallet (föddes ju under värsta jäkla köldknäppen och sen regn, regn och mer regn).

Frös dock i regn även som liten. Under sommaren så frös hon när det regnade, aldrig annars. Sen nu på hösten frös hon när det blev råkallt och fuktigt. Och nu när det är kyligt.

Och det är inte i någon specifik situation (t ex inne/ute, vid mat/icke mat etc)
 
Men jag vill att du skall ta reda på antalet vita/röda blodkroppar.Och nej kör INTE hästen till klinik, detta prov kan vet, ta hemma. Min kan i alla fall.

Om du ryktar/masserar slutar hon skaka då?
 
Fölet lider av exceptionell sprut/stickrädsla och det går inte att ta ett blodprov på hemmaplan. Man måste minst ställa henne i tvångsspilta och försöka få i henne sederande. Annars får man kasta ikull henne. Fattar du nu varför jag INTE tar ett blorprov när tre veterinärer säger "Det är ingen ide"?

Hon slutar inte skaka för hon masseras, frotteras eller borstas.
 
Det finns lugnande medel att ge blandat i maten. ;) :D

Nog tycker jag att det är väsentligt att ta blodprov för att kolla antal vita och röda blodkroppar...annars vet du ju inte om det är hennes immunförsvar som fått sej en känga!?!Detta går ju att göra hemma. ;)

B-vitaminer ökar de antalet blodkroppar och förbättrar därmed immunförsvaret. Även vitlök har ju en positiv verkan på immunförsvaret. ;)
 
Nej pleg i sirapsform finns inte kvar längre.

Jag som har haft en extremt spruträdd (stor) häst vet Alex problem och det är inte att leka med :crazy:
 
Lyssna noga nu, jag börjar lessna på att upprepa det =)

Det går INTE att ta blodprov på fölis hemma. Det fungerar INTE med lugnande i siraps eller tablettform. TYVÄRR:

Tro mig, jag ägnade många nätters funderande och klurande och jag har provat dte mesta för att ens kunna sticka henne med PC. Och vi hade ett rent HELVETE att få i henne stelkrampsvaccinationen.

Lugnande, bedövande kräm, olika stickställen, fast, lös, förberedd, överaskat, mat, mamma intill, ögon täckt, nypa på annat ställe i huden först, bedöva med is, nypa och nypa, träna - du kan föreslår vad som helst, jag har provat det och det fungerar inte. Hon EXPLODERAR när hon KÄNNER nålen.

Det går inte att ta blodprov hemma =/ Det går inte ens att spruta henne med PC hemma. Så jag är INTE så road av att åka till klinik och utsätta henne för smitta för att ta ett blodprov som VETERINÄRERNA anser är onödigt.

Var hennes immunförsvar nere för räkning skulle hon få en massa infektioner och virus (förkylningar etc). Hon skulle dessutom ha fler symptom. Allt enligt tre oberoende vet, och efter att ha haft en häst med fel på (nedsatt) immunförsvar så kan jag ju kallt konstatera att det finns inte en enda gemensam nämnare.

Sen, hon får B-vitamin, hon får ADE-vitamin och hon får vitlök. Hon fick vitlök redan som två dagar gammal, och via mamams mjölk då.
 
För mycket vitlök kan göra att hästen får blodbrist (anemi).

Iaf enligt en forskare i USA (veterinär Karen Hayes).

Sulfiden i lök/vitlök inaktiverar ett enzym. Detta enzym skyddar blodkropparna mot skador från syre. Hemoglobinet oxiderar och blodkropparna ändrar form och blir förstörda.
 
Ja,ja...det var bara ett förslag. ;)

Men jag tyckte min fölis som är född i år som har stort fullblodsinslag var skakig från och till(ja även i somras också)...tills hon nu fått hyfsad höst/vinterpäls. Hon kunde också börja skaka till och från....men nu gör hon inte det längre. ;)

Jodå jag vet att det kan vara svårt att ge pencillin till en fölunge...speciellt om man ej får hjälp av någon. ;)

Att vitlök skulle vara skadligt har jag aldrig hört talas om...då måste det ju handla om hiskelig överdosering till max isåfall.Vitlök är ju vetenskapligt bevisat att det ökar immunförsvaret.Jag kommer alltid att köra med vitlök! ;)

Det där med blodsockernivån kan det ju inte vara heller...eftersom det inte stämmer med tidpunkterna. Dessutom är det så att det är när sockernivån sjunker för mycket som man får så kallad "känning" och blir darrig....för mkt socker gör bara att de pissar i mängder...bara för att reda ut den biten. ;)

Jag hoppas verkligen din bäbis snart får må bättre(ja för din skull med så du kan sova gott om nätterna utan att behöva oroa dej!) ;)

Men som en veterinär sa till mej...så länge hon äter bra och dricker bra...så behöver man inte oroa sej...slutar hon äta däremot...ja då har man bekymmer och en sjuk häst. ;)

//Anneli :banana:
 
Haha, äta har hon gjort hur sjuk hon än varit så det törs jag inte gå på. Slutar hon äta är det dock ilfart till djursjukhuset =)

Hon får en högst blygsam vitlöksgiva så den tror jag inte gör varken från eller till egentligen och absolut inte negativt.
 
Hoppas att lilla Kele blir bra.
Skulle vara intresant och veta uppföljningen. :bow:
 
1. Ta bort vitlöken.

2. Skicka in ett träckprov. Billig peng som kan ge bra resultat. Även om hon är avmaskad som hon ska kan det vara nåt knas med mask.

3. Kontakta fler veterinärer!!!! Jag skulle inte ge mig med "har aldrig sett förr".
 
Tog faktiskt bort vitlöken imorse =)

Fast kom på att i somras när de inte fick kraftfoder så fick hon ju ingen vitlök och det var likadant då med skakningarna.

träckprov - jag avmaskade igår, då var det exakt 8 veckor sen sist (ivermektinpreparat), ger det något då? (Alltså, om det är så att avmaskningen inte fungerat, syns det ändå då?).

Jag börjar få slut på ideer om vad jag ska ringa för veterinärer bara. Ska prata med braiga vet på MK imorgon, och så ska jag prata med en annan vet som jag hade nere i södertälje för 100 år sen som är lite mer inne på "alternativbehandling" med. Men säger de OCKSÅ att "inte en aning" då får jag nog inse att det är så och se om det växer bort. Hon verkar ju inte må dåligt av det själv, men jag tycker att det kan ju inte vara bra.

Kalla öron och kalla ben vid intag idag men skakade INTE.
 

Liknande trådar

Hästvård Jaha, så har jag ägnat några veckor åt att föra dagbok över skakningarna. Om vi exkluderar NEDERBÖRD (då fryyyser hon, inget snack om...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 717
Hästvård Jag börjar bli desperat. De har ju uppenbarligen glömt skicka med regntålighetsgenen med fölis. Hon fryser något fruktansvärt såfort...
Svar
12
· Visningar
1 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp