H

Hästbiten

Vad ger ni era fölungar för foder?
Jag har en föllunge som är 140 cm hög och 5 månader. Ska snart börja med avvänjningen och nu äter han ungefär ett kg havre, fri tillgång på hö och mineraler. Ska man ge de något mer att äta? Han växer mycket men är inte alls tunn! Snarare tvärtom... :D
Men sen när han "flyttar hemifrån" Ska man ge honom något annat foder då? Jag är rädd att han ska tappa i hull eller inte få i sig tillräckligt med näring...

Tacksam för alla svar!

:-Walter-: :banana:
 
Det som behövs är PROTEINER. Vet du vad höt innehåller som han äter?
 
Mitt föl som är dryga 6 månader (snart 7) och helt avvand äter nu:

Hö : 6 kg
Havre : 1,5 kg
Betfor : 3 dl
Kli : 3 dl
Krafft Breed : 0,75 kg
Miner grön : Fri tillgång
Krafft vitamin multi
Morötter
Då blir det en bra kvot för växande unghästar.
Höt ligger på 61 i smrp, de andra värdena har jag inte i huvudet
 
Nej inte än, vi har lämnat in en analys nyss, men det är bra för alla hästar är jättefina i hull.
Det är bättre än förra årets skörd.
Tack för inläggen!
Fler tips och foderstater?

:-Walter-: :banana:
 
Bättre att vänta till analyssvaret kommer. Att hästarna har bra HULL spelar ju ingen större roll, det säger ju bara att energin är tillräcklig. Proteinbrist tar längre tid att synas.
 
Analysen borde komma när som helst tror jag... Problemet är att det inte är jag som har skickat in analysen så jag vet inte riktigt när den kommer.
Men då ska jag kolla upp det ordentligt.
Jag vill bara vete vad folk brukar ge sina fölungar eftersom jag inte vet så mycket om det.
:banana:
 
Jag ger min D ponny föl Welsh cob
1 kg havre
1 kg krafft Breed
3 dl betfor
samt fri tillgång på ensilge (6-8kg brukar det bli, lämnar en del på natten)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
635
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
687
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 523
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp