Fönsterhjälp

TeamLundVer

Trådstartare
Vi sitter och skissar på en tillbyggnad till vårt hus och har fastnat lite kring det här med fönster i två av rummen.

Det är två barnrum i norrläge (3×4m vardera) med kortsida mot yttervägg. Vi har markerat med en cirkel och en kvadrat på bilden för att förtydliga. :)

Jag vill ha ganska klassiska (stora) sovrumsfönster i dessa rum medan min man är rädd för att man kommer känna sig som en guldfisk isf då rummen vetter ut mot en gata där det promenerar folk hela tiden (se utritat plank och trottoar) och att man därför kommer ha nerrullat hela tiden.

Nu kommer frågan till er. Vad hade ni velat ha för fönster här och varför? (huset blir modernt så det finns inga sådana begränsningar).

Snälla hjälp oss. Det är i stort sett detta som är kvar innan vi kan lämna in bygglovsansökan. :arghh:

13248424_10154269698248953_2280514431330925605_o.jpg
 
Vi sitter och skissar på en tillbyggnad till vårt hus och har fastnat lite kring det här med fönster i två av rummen.

Det är två barnrum i norrläge (3×4m vardera) med kortsida mot yttervägg. Vi har markerat med en cirkel och en kvadrat på bilden för att förtydliga. :)

Jag vill ha ganska klassiska (stora) sovrumsfönster i dessa rum medan min man är rädd för att man kommer känna sig som en guldfisk isf då rummen vetter ut mot en gata där det promenerar folk hela tiden (se utritat plank och trottoar) och att man därför kommer ha nerrullat hela tiden.

Nu kommer frågan till er. Vad hade ni velat ha för fönster här och varför? (huset blir modernt så det finns inga sådana begränsningar).

Snälla hjälp oss. Det är i stort sett detta som är kvar innan vi kan lämna in bygglovsansökan. :arghh:

13248424_10154269698248953_2280514431330925605_o.jpg
klassiska stora sovrumsfönster ja, sen finns det ju mängder med varianter på insynsskydd om man känner sig som en guldfisk. :)
 
Stora fönster för ljusinsläpp!

Det finns olika varianter av folie, frostning etc för att hindra insyn. På min toa har jag ett normastort fönster ut mot vägen men där är halva fönstret täckt med en mönstrad - riktigt snygg - plast.

Frostning av glaset i form av ränder kan bli rätt snyggt!
 
Fick lite kritik av mannen för att jag råkade vinkla inlägget till min fördel :o

Om vi säger som såhär då. Min man vill ha bra ljus in utan att man känner sig iakttagen (hans idé är ett smalt fönster från golv till tak i ena sidan av rummet) medan jag vill ha bra ljus in och att det blir mysigt.

Våra önskemål går inte riktigt ihop och vi behöver därför hjälp för att hitta något som tilltalar oss bägge. :)
 
Fick lite kritik av mannen för att jag råkade vinkla inlägget till min fördel :o

Om vi säger som såhär då. Min man vill ha bra ljus in utan att man känner sig iakttagen (hans idé är ett smalt fönster från golv till tak i ena sidan av rummet) medan jag vill ha bra ljus in och att det blir mysigt.

Våra önskemål går inte riktigt ihop och vi behöver därför hjälp för att hitta något som tilltalar oss bägge. :)

Men det är ju du som hänger här så det är klart vi håller på dig ;) :D

Seriöst, jag håller med ovanstående talare. Jag tror ett högt smalt fönster kommer att släppa in alldeles för lite ljus så det blir som en grotta. Ok om det är det man vill ha men personligen hade jag inte velat det. Det finns hur många snygga insynsskydd i plast som helst så det tror jag blir jättebra.
 
Fick lite kritik av mannen för att jag råkade vinkla inlägget till min fördel :o

Om vi säger som såhär då. Min man vill ha bra ljus in utan att man känner sig iakttagen (hans idé är ett smalt fönster från golv till tak i ena sidan av rummet) medan jag vill ha bra ljus in och att det blir mysigt.

Våra önskemål går inte riktigt ihop och vi behöver därför hjälp för att hitta något som tilltalar oss bägge. :)
Du har rätt i fönsterfrågan. Punkt! :cool:


:D :laugh:
 
Vi sitter och skissar på en tillbyggnad till vårt hus och har fastnat lite kring det här med fönster i två av rummen.

Det är två barnrum i norrläge (3×4m vardera) med kortsida mot yttervägg. Vi har markerat med en cirkel och en kvadrat på bilden för att förtydliga. :)

Jag vill ha ganska klassiska (stora) sovrumsfönster i dessa rum medan min man är rädd för att man kommer känna sig som en guldfisk isf då rummen vetter ut mot en gata där det promenerar folk hela tiden (se utritat plank och trottoar) och att man därför kommer ha nerrullat hela tiden.

Nu kommer frågan till er. Vad hade ni velat ha för fönster här och varför? (huset blir modernt så det finns inga sådana begränsningar).

Snälla hjälp oss. Det är i stort sett detta som är kvar innan vi kan lämna in bygglovsansökan. :arghh:

13248424_10154269698248953_2280514431330925605_o.jpg

Hur långt är det till planket och hur högt är det?
Man kan ju alltid plantera lite snygga buskar eller bygga en spaljé med lite snygga klängväxter vid planket om ni vill ha ljusinsläpp utan frostade fönster.

Jag är uppväxt i ett rum åt norr med ett vanligt fönster och även det kan vara ganska mörkt. Ett smalt fönster blir nog väldigt mörkt som flera redan sagt.
 
Hur långt är det till planket och hur högt är det?
Man kan ju alltid plantera lite snygga buskar eller bygga en spaljé med lite snygga klängväxter vid planket om ni vill ha ljusinsläpp utan frostade fönster.

Jag är uppväxt i ett rum åt norr med ett vanligt fönster och även det kan vara ganska mörkt. Ett smalt fönster blir nog väldigt mörkt som flera redan sagt.

Det är drygt 5 meter till planket som i dagsläget är 1.40cm högt. Vi funderar dock på att höja det till 1.80 då hunden kan hoppa över nuvarande höjd. O_o Innanför planket står det unga fruktträd. Planket börjar i höjd med trottoaren som i sin tur är drygt metern högre än tomten.
 
Det är drygt 5 meter till planket som i dagsläget är 1.40cm högt. Vi funderar dock på att höja det till 1.80 då hunden kan hoppa över nuvarande höjd. O_o Innanför planket står det unga fruktträd. Planket börjar i höjd med trottoaren som i sin tur är drygt metern högre än tomten.

Vilken höjdhoppare till hund :).
Höjer ni planket är väl problemet löst definitivt?
Sen undrar jag om det blir så stort problem som din sambo målar upp. När man ser in är främst kvällstid när det är mörkt och då sover förhoppningsvis små barn och tonåringar drar väl aldrig upp persiennerna ändå :p
Hade det varit ett vardagsrum så hade jag kanske tänkt lite annorlunda.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag skulle behöva lite hjälp och inspiration gällande tapeter till kök och vardagsrum i ett gammalt torp i Småland, och vad gör man om...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
16 222
Senast: Chili
·
Anläggning Vi bygger stall med fyra boxar från grunden och jag tänkte att det kunde vara roligt att dela och diskutera. Det är ett kallstall...
Svar
1
· Visningar
3 720
Senast: fejt
·
Trädgård & Växter jag ocg sambon bor i en uuurmysig lägenhet, men uteplatsen är minimal (minst sagt), och jag skulle behöva er bukefalisters hjälp med hur...
Svar
3
· Visningar
1 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp