Tapter till torp - inspiration!

Såg nyligen att Ellos (jo, faktiskt!!!) hade riktigt fina tapeter!

Ja det fanns en del fint. :)

Nu har jag ramlat ner i nån slags retrofälla. Råkade kika lite extra på Smeg och där finns ju även en grymt snygg spis i retrostil men också fristående ugn. Även diskmaskin, dock verkar den bara finnas i knalliga färger och jag är svag för de cremefärgade varorna. Kostar ju inte gratis direkt men jag har tid på mig att samla... :D

Svårt dock med retrotapeter eller vad annars som kan passa till köket? Tar man bort de knallgula väggarna kanske köket till och med kan behålla sin färg. Tyckte den var jättehemsk förut men tja... varför inte? Men vad tusan har man på väggarna då?
 
Hur går det med tapetletandet?
Här är en kul tapet från MissPrint, den gillar jag skarpt.
38659.gif

Ditto Sunshine heter den och har nr: 38659. :up:
 
Nu har jag ramlat ner i nån slags retrofälla. Råkade kika lite extra på Smeg och där finns ju även en grymt snygg spis i retrostil men också fristående ugn. Även diskmaskin, dock verkar den bara finnas i knalliga färger och jag är svag för de cremefärgade varorna. Kostar ju inte gratis direkt men jag har tid på mig att samla... :D

Jag har Smeg diskmaskin och spis (gashäll men el-ugn) i rostfritt stål på båda, så de finns inte bara i knalliga färger. Båda är från 2013 och funkar kanonbra :up:. Men just cremefärgen har jag inte koll på.
 
Hur går det med tapetletandet?
Här är en kul tapet från MissPrint, den gillar jag skarpt.
38659.gif

Ditto Sunshine heter den och har nr: 38659. :up:

Jag har börjat skumma bland retrotryck men många är så himla mycket tycker jag. Färgerna är skarpa, motiven är skarpa. Ungefär som den du visar här, fast grundfärgen är rätt fin. :) Dock finns det vissa med blommotiv som är fina men just nu hittar jag inte tillbaka till de sidorna.

Försöker titta lite vad folk har på väggar och golv i retrokök och funderar över vad som passar till i övrigt rätt så lantlig inredning. Om köket ska förbli så gult som det är nu vill jag nog ha något mer försiktig på väggarna fast kanske en fondvägg (det är det idag med en blommig, gul tapet) som fångar upp det gula. :) Jag känner nog att det retro som jag tycker är fint inte är "skrikiga" tapeter med väldigt grafiska mönster, och inte heller blomstertapeter (eller liknande) med skarpa färger och mycket svart. Hmmm... Jakten fortsätter!
 
Jag har Smeg diskmaskin och spis (gashäll men el-ugn) i rostfritt stål på båda, så de finns inte bara i knalliga färger. Båda är från 2013 och funkar kanonbra :up:. Men just cremefärgen har jag inte koll på.

Åh vad kul! Är du nöjd med dem, användarvänlighet etc? För det är de som ser retroaktiga ut som du har? :) Spisen (och inbyggnadsugn) finns i creme i alla fall. :)
 
Diskmaskinen är inte retrovarianten utan ser ut som en vanlig diskmaskin. Spisen ser ut så här (men standardstorlek, inte dubbel som på bilden). Båda passar jättebra in i mitt 30-talskök. Har cremefärgade väggar, annars hade creme varit snyggt med men nu hade det blivit over the top.

Har själv inte valt dem utan de fanns installerade när jag köpte lägenheten men jag är jättenöjd! Diskmaskinen är tyst, snabb, bra att packa i och enkel att använda. Och spisen bara älskar jag! Induktionshällar kan slänga sig i väggen, gas is the shit! :love:
 
Den är jättefin men inte så 50-tal, tror jag. Om det var det du ville ha?

Nej den kanske inte är det.... men hittills är retrotapeterna inte så fina. :p

Ändrar mig ständigt i vad jag vill ha. Det är väldigt klurigt att renovera ett helt hus! Men jag gillar tanken på att inkorporera det gamla köket så att det fungerar med resten.
 
Diskmaskinen är inte retrovarianten utan ser ut som en vanlig diskmaskin. Spisen ser ut så här (men standardstorlek, inte dubbel som på bilden). Båda passar jättebra in i mitt 30-talskök. Har cremefärgade väggar, annars hade creme varit snyggt med men nu hade det blivit over the top.

Har själv inte valt dem utan de fanns installerade när jag köpte lägenheten men jag är jättenöjd! Diskmaskinen är tyst, snabb, bra att packa i och enkel att använda. Och spisen bara älskar jag! Induktionshällar kan slänga sig i väggen, gas is the shit! :love:

Vad kul med en liten recension! :)
 
Här har vi Josef Frank på väggarna, sedan de såldes via boråstapeter. De har ju inte kvar dem, men Svenskt Tenn säljer dem numera. Det är just "Vårklockor" vi har. Och jag är fortfarande lika kär i den. Men det finns ju fler underbara mönster.


TA12120_VIT_1.jpg
 
Här har vi Josef Frank på väggarna, sedan de såldes via boråstapeter. De har ju inte kvar dem, men Svenskt Tenn säljer dem numera. Det är just "Vårklockor" vi har. Och jag är fortfarande lika kär i den. Men det finns ju fler underbara mönster.


TA12120_VIT_1.jpg
Det där är en av mina favorittapeter! Jag älskar nästan allt av J Frank. (Men ts ville inte ha blommigt, förstod jag det som.)
 
Oj, det missade jag! Det är ju ganska blommigt... ;)

Det är det sannerligen! :D Nej jag är mer sedesam med tapeterna och känner mig alldeles för överväldigad av de starka färgerna och mönstret.

Jag får åka och kika på lite tapeter i affär så man får känsla för dem. :) Som den @aprilmaj precis länkade, den är okej-fin och mer av min typ. Jag tycker t.ex. denna vore underbar i vardagsrummet vägg i vägg med köket:
6629_w1.jpg

Vilket skvallrar om vad som är mer min typ. :)

Funderingarna ramlar nu iväg till att använda tapeten jag visade tidigare tillsammans med att köket målas om till lindblomsgrönt... Mjukare och lugnare intryck men fortfarande retro.
 
Ja, jag tycker bara det är väldigt svårt att hitta rätt... så lite inspiration är därför önskvärt. :) Speciellt till vardagsrummet velar jag jättemycket mellan något rejält med färg och mönster t.ex. mustigt mörkrött med medaljonger, eller mer sedesamt ljust med enkelt mönster. På en herrgård är det ju jätteläckert med vågade färgglada (fast dova) tapeter. I ett torp kanske det ljusa och strama är bättre?

Min favorit till köket är därifrån men som sagt, ingen annan gillar den. Sambon tycker den ser ut som arga flugögon. :p
durocollage.jpg

Och denna har jag så gott som bestämt till hallen/farstun, men jag har redan ändrat mig cirka tusen gånger i de flesta rummen...
10618693-origpic-d0d501.png
Om jag hade varit du, skulle jag helt klart satsat på att bevara och återskapa 1800-talskänslan i torpet. Den översta tapeten är underbar! Den fanns i köket i mitt barndomshem och jag hade den själv i köket i mitt förra hus i en annan nyans men jag har ändå inte tröttnat på den. Så fin! Den understa tapeten är också helt i min smak.

Ett annat alternativ till ett gammalt torpkök är ju annars att ha panel på hela väggarna. Pärlspont eller ännu hellre v-spont. Det tycker jag är ursnyggt och ger en riktig gammaldags torpkänsla.

Vi har ett gammalt hus här på gården där jag har målat och tapetserat lite i torpstil. Det är ingen som bor där eller använder det så det är inte jättedekorerat men jag delar med mig av några bilder därifrån ändå.






 

Liknande trådar

Hemmet Det börjar dra ihop sig för lägenhetsrenovering, vilket varit på tal om sedan inflytt (flyttade in april -12). Jag bor i en etta på 45...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
19 537
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp