Bukefalos 28 år!

För alla dom ensamma med eget stall...

Vikan

Trådstartare
Blev lite osäker om denna tråd skulle vara under hästverksam, men jag tänker på alla oss med egna stall utan inaccorderingar. Jag byggde mig ett stall och flyttade hem för drygt ett år sedan. Med familj och barn har jag fått mer lugn och harmoni i mitt hästliv, men ibland saknar jag det sociala. Att diskutera allt om hästarna med andra. Tänkte ett tag ta in en inaccordering, för plats finns, men den som nappade på min annons verkade nervös över allting och trots att stallet är tipp topp hittade hon massor av saker som borde ändras. Puh, kände att det skulle bli mer jobb än hjälp. Har istället en medryttare till en av mina hästar och hon är verkligen toppen, hjälper mig när jag åker bort m.m. Skulle vilja höra hur ni har det i alla ensamstall? Vad tycker ni är toppen och botten med ensamlivet? :rofl::rofl:
 
Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

Jag har oxå "ensam"stall =D
Jag trivs faktiskt man kan göra å ha sina saker som man vill.
Man behöver inte ta hänsyn till nån annan.
Visst saknar jag sällskapet ibland när man rider ut eller går till paddocken.
Jag har ju grannar som har hästar här men ingen så direkt kontakt med dom.
Ena stallet är ett travstall och dom e inte så intresserade av skogsmullar om man säger så.
Andra grannen dom har oxå islandshästar men dom rider jag inte så mycke med längre för en av deras hästar blev rädd för en lastbil å slet sig när vi stod å pratade på min gårdsplan så ja dom håller sig bara runt deras gård nu i med d skrämde dom att hästen slet sig.
Tredje grannen ja dom har oxå hästar men rider inte sina hästar alls längre.
Hade en inakoderad innan som jag komme super bra överrens med men hon flyttade till egen gård i ett annat samhälle :(
Visst vi pratar nästan varje dag fortfarande så då blir d häst snack och sen åker jag oxå hem till henne ibland å umgås å bara pratar häst å pysslar häst :D

Så ja jag trivs faktiskt för det mesta som sagt ;)
 
Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

För det mesta är det riktigt skönt att ha eget stall utan en massa inaccorderingar som vill ha det si och så. Men visst kan man sakna att ha någon att prata med och "disskutera häst", men tycker radion fungerar fint, annars har man ju faktiskt hästen där oxå ;).
Så tycker det är positivt då man slipper skit snacket och att de vill ha annat och en massa onödigt tjafs, men annars är det ju trevligt att kunna prata med någon när man fixar hästarna, rida ut med någon och ha någon som kan hjälpa när man rider eller den. Så både för och nackdelar, helt klart :)
 
Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

Här är en ensamvarg till... Har stall hemma som om man vill rymmer 7 hästar. För tillfället är det bara mina två.

Har haft inackorderingar i omgångar. Av någon anledning brukar de dyka upp vintertid. De senaste två åren har jag vägrat att ta emot under vintern. Har insett att det blir mer arbete än vad man tänkt sig. I bland känns det som om man bara arbetar åt andra och deras hästar.

I år har jag vänt på steken. Har haft beteshästar under sommarhalvåret, Det var betydligt trevligare.

Nackdelen med ensamlivet är att det ibland kan bli just det.... ensamt.
Precis som du så saknar jag ibland sällskap i stallet och någon att snattra med.

Fördelen är att man inte behöver ta hänsyn till någon. Känner jag inte för att plocka undan efter mig en dag.... då låter jag sakerna ligga framme.
Jag behöver inte ta hänsyn till andra på ridbanan. När jag rider är jag själv om utrymmet. Rider jag ut så behöver jag aldrig komma överens med någon om vilken väg vi skall rida. Jag väljer själv.

Som du märker.... Jag har kommit fram till att ensamlivet är att föredra... trots att det kan bli lite ensamt i bland.
 
Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

Nu är jag visserligen inackorderad hos en tant som har en gammal ponny som hon bara går promenader med så jag är oftast ensam.

Dock har det kommit en till tjej med två hästar men de är bara här tillfälligt med de gör att det blir lite liv och rörelse utan att det blir för mycket vilket jag gillar.

Men det är ändock ganska ensamt i stallet, jag är alltid ensam där om jag inte bestämt med de andra att vi ska ses en viss tid i stallet och jag tycker det är såååå skönt att ha båda möjligheterna :)

Annars när tjejen med de två hästarna försvinner så lever jag på mina träningar som jag försöker åka iväg på 1-3 ggr/vecka där jag får vara riktigt hästnördig och ha sååå himla roligt *ler*

Dock är tanten med den gamla ponnyn väldigt mysig när vi väl ses och vi kan lita på varandra och det är himla skönt, ingen av oss har heller något emot att hjälpas åt med hästarna så det är enkelt att åka på semester eller så vilket jag också tycker är underbart skönt :)
 
Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

KL
Jag tar lite det bästa från båda kan man säga ;)
Har mitt stall Hemma hos mamma &Pappa där bara mina hästar står 6boxar (4 i stallet och två uteboxar) Sååå skönt att kunna bestämma sina egna rutiner och få ha sina grejer ifred... Nackdelen är väl att man är lite låst men brukar be pappa om hjälp om det krisar till sig. Har tidigare haft inhyrda i detta stall men det var 5-10 år sen och kommer aldrig hända igen. Jag har varit själv för länge nu tror jag skullle va synd om den stackarn som skulle ha sin häst här:devil:
Vill att mina hästar ska skötas på mitt vis.....

Sen hyr jag ett stall till ca 0,5-1 km bort där jag hyr ut boxplatser (finns 8 boxar) Har även två av mina hästar där på lösdrift. Så detta innebär ju att jag kan snacka skit med tjejerna där samt ha ridsällskap om jag vill.
 
Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

Jag har varit ensam i stallet i fyra år... Hade det inte varit för att min sambo borjade rida så hade jag nog lagt av... Men så i vintras hade jag kompisens två hästar hemma o fy va skoj det var! Jag har inte ridit så mycket regelbundet som jag gjorde de två månaderna... Efter det beslutade vi tillslut att köpa en större gård just för sällskapet, så vi kunde ha inackorderingar. Fast bara kompisar. För två månader sedan flyttade vi, o nu har vi plats för fler hästar än bara våra! Min kusins hästar flyttar hit om en månad o jag gläder mig massor! Det blir en stor anpassning att inte längre kunna göra som jag känner, men nöjet och nyttan för min ridning är värt det! Jag skärper mig o anstränger mig mer o allt blir roligare!

Jag är trött på ensamlivet i stallet... Men undrar vad jag säger om ett år... :)
 
Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

Jag är trött på ensamlivet i stallet... Men undrar vad jag säger om ett år... :)

Jag tror inte det är några problem med att ha inackorderingar om man bara vet vem det är som kommer och att man har ganska lika grundläggande värderingar i hästskötsel så som tex hur mkt hästarna ska vara ute osv.

Sen tror jag att det är bra om man inte är allt för många i stallet jag brukar tycka att det är lagom med 2-4 hästägare.

Då får man sällskap utan att det blir massor med spring :)
 
Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

Skulle vilja höra hur ni har det i alla ensamstall? Vad tycker ni är toppen och botten med ensamlivet? :rofl::rofl:

Botten-botten.. botten. :o

Om det inte vore så förbannat bra för hästarna här (mycket kuperad terräng, tillgång till friskt rinnande vatten året om) så skulle jag flytta bums och inackordera dem. :o :o

Fast det har sina poänger också faktiskt.
Men just nu är jag väldigt less på ensamheten och isoleringen.

Inackordering/medryttare är inget alternativ, vi bor för isolerat.
 
Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

Enda fördelen är nog att man kan göra vad man vill och får ha det som man vill. Det är slitit att sköta allting själv, ofta lite ensamt och tråkigt. Har tidigare stått i stora stall där gemenskapen varit otroligt bra, där man skaffat sig vänner och kunnat prata om allt mellan himmel och jord, fått sällskap, hjälp, peppar varandra osv,
 
Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

Var sak på sin plats - Jag håller det tempo som passar mig bäst för stunden - Inget tjafs om vem som ska fodra och när - Inget krångel om när hästarna ska ut/in - Inga andra täckesbyten än efter mitt eget huvud o.s.v. :p
 
Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

Tråkigt med ensamheten ...men som många har skrivit det har sina fördelar. Har stall med fyra boxar 3 används en har jag försökt hyra ut utan napp...då alla nästan här runt ikring har eget stall. Sedan är det väl så att tjejer dras till tjejer !!! Och är man känd för att vara en målmedveten ryttare så kanske det är skrämmande . Av ensamheten blir man ju ganska stark och säker i sig själv. Har mina träningar 2 - 3 gånger i veckan och då lever man ju upp. Sedan har man ju tävlingar på helger som krydda....just nu endast som funktionär då jag för tillfället bara har unghästar, men funktionärslivet ger ju en massa kontakter. I denna mörka tråkiga tiden hade det ju varit kul med en
ryttare som hade föjlt med ut i skogarnar i mörkret.......
 
Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

vi har 4 boxplatser, 3 egna hästar. Annonserat ut boxplats flertalet gånger, men då det inte går bussar hit har det varit svårt att få napp.
Dom få som finns där vi bor har egna stall. Så jag är ensam året runt. Har haft ridhjälp i perioder, men tyvärr blir dom inte långvariga, då dom tröttnar fort.
Men jag förvånas hur dagens ryttare knappt ryktar hästarna längre el. pysslar med lädervård. Dom kommer enbart för att rida & åker snabbt hem igen. När dom rider i paddock så är det 2-3 varv i skritt, därefter kör dom igång. Inte så bra för hästen ! Kan tilläggas att jag inte tar betalt för ridningen, utan är glad om någon kan hålla igång dom, då jag inte hinner rida dom 2 som dom behöver, tredje är ett föl.
Så det är som ni andra skrivit att det är nog bäst att vara själv, lugnast så. Men visst saknar man någon att prata häst med el. rida ut med. Tycker det är skittråkigt att rida ut själv.
 
Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

Men jag förvånas hur dagens ryttare knappt ryktar hästarna längre el. pysslar med lädervård. Dom kommer enbart för att rida & åker snabbt hem igen. QUOTE]

Ja, när jag var ung så frågade vi snällt i stallen ifall de ville ha hjälp med något, allt var roligt bara man fick vara i stallet och nära hästarna... Det kunde vara en massa praktiska saker som lädervård, storstädning, fönstertvätt i boxarna osv Alltså massor som inte var i närheten av att få rida i första taget, men det var kul att få göra fint tillsammans i stallet.
Någon sådan fråga har jag aldrig fått som vuxen...

kl

Jag har eget stall och tycker det är kanon. Saknar bara ngn inackordering när jag är sjuk:o
 
Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

hare haft eget stall i manga ar, men ocksa statt inackorderad emellanat och da pa platser dar det var DIY stall. Men hemma ar allt bra. Och det ar mina hastar endast. Jag kan gora som jag vill har, om jag vill lata dem vara ute langre kan jag, utan att ngn star och hojtar, regnar det far det vara inne och framfor allt, inga "oh jag har 15 tacken som skall vara bytt 5 ggr om dagen" tjafs.. Visst ar det daligt vader far de tacke men mina pallar trivs bast med har endast.
Men som sagt det ar trakigt att rida sjalv, forsoker ta mig till ridhuset emellan at och har granne som rider men dt galler att passa in med hennes tid. Hon har tavlingshastar ocksa sa ibland gar det lite fortare an vad jag vill. ar ju bara mulle med min palle.. Kanske blir battre nar jag far unghastarna under sadel..
Summan, ja tack garna ensam i stallet men garna ngn som kommer och rider med mig..
 
Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

Jag delar stall med min granne, men eftersom hon sällan rider är jag alltid ensam i stallet. Numer har jag dock medryttare som rider två dagar i veckan, och då kan jag rida en av de andra hästarna så att jag får sällskap. Min sambo hänger också med ut ibland, men jag måste säga att stunderna med hästarna är lika mycket värda oavsett om det är folk i stallet eller inte. Jag tycker mig få mer ro och harmoni när jag får styra och ställa som jag vill, och inte behöver ta hänsyn till andra.
 
Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

Jag har funderat på att söka medryttare men kommer inte till skott. Misstänker att jag bor lite för avsides. Fast jag behöver det inte för att jag är ensam utan för att mina arbetstider är lite tjuriga och jag har två hästar som ska jobbas. Någon enstaka gång vore det dock kul att ha lite sällskap, t.ex. på långturer ;)
 
Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

Här är en till "ensaming"

Vi har ju eget stall på gården med 4 boxplatser... Tidigare hade vi 3 egna och 1 inackordering men när den pållen flyttade fyllde vi upp stallet själv... Det är jag och 3 av mina flickor som har hästarna, vi delar på slitet och hjälps åt... dock saknar jag ibland (läs OFTA) en annan vuxen som kan följa med på turer...

Jag uppskattar ridtiden med flickorna, vi kommer varann väldigt nära på ett annat vis än hemma i köket, kan småprata väldigt avslappnat och ibland lösa ganska hårda knutar mellan oss på hästryggen MEN, ibland vill man prata och småfilosofera med nån annan vuxen...

Överlag kan jag ju säga att jag nog förmodligen inte haft 4 hästar om jag inte haft förmånen å kunna ha dom hemma på gården... jag är en sån som gillar att pyssla, dona själv å jag värdesätter min frihet till att ha egna regler och själv kunna styra över min tid...

Jag är inte en sån som gillar att tjattra och skvallra medans jag mockar, tvärtom, jag sätter "bjuttarna" i öronen, startar lite go musik och arbetar under skönt småtänkande...:D
 
Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

Här är den till som har eget stall.
Har på gården min pappa bor på, jag har hästarna och han har korna i en annan del av ladugården.
(Jag har kallstall)

Jag tycker det är skönt att få vara ensam och sköta allt i sin egen takt, göra i den ordningen man bäst gillar, få ha sina saker ifred och kan ha det som jag vill!
Känner jag att jag inte har lust att sopa stallgången en dag, ja då struntar jag idet! :p
Det är sånt man inte kan göra i de flesta inackorderings stall!

Men sen i bland blir det ensamt, man saknar någon att småprata med när man borstar och så.

Grannarna har stall med inackorderingar så ridsällskap finns ibland.
Jag ser mest fördelar med att vara själv i stallet.
Får hjälp av min pappa med ut/insläpp så det är stor avlastning!
 
Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

hej ! jag har haft mina hästar hemma i ca 4.5 år . jag har lösdrift box inte riktig lösdrift kan jag säga behandlas som box hästar äter på sin plats och så men går ute alltid.

jag älskar att kunna göra som jag vill i mitt stall , jag har bete på sommrarna som jag hyr ut till folk. så då kan jag få sällskap . på vintrarna kör jag till ridhuset när jag kan för att träna .

reser jag bort går dom på betet eller i lösdrifts hagen som är hemma vid .

jag älskar mitt hästliv men visst en till är ju roligare men inget jag måste ha , har ju mina hästar skönt att komma från barn och allt ibland och bara vara med hästarna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 229
Senast: incognito
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Häst med eksem
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp