För alla dom ensamma med eget stall...

Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

Tycker att det är toppen att ha eget stall på gården.Träffar andra hästmänniskor i býn och på träningar och tävlingar så jag får mina sociala behov tillfredställda.
 
Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

Jag har otroligt svårt att motivera mig till ridning när det är mörrkt o tråkigt o jag är ensam. Har en inackordering som kommer 2 dagar/v övriga dagar rider jag hennes häst (när hon är här mockar hon alltid ett par boxar om hon hinner före mig, fixar vatten i hagar osv, även fast hon betalar för helinackordering, så toppenbra!). Sen 2 inackorderingar på lösdriften, men de kommer bara 1-2 gånger/månaden.

URSKÖNT att kunna göra som jag vill. Vill jag ha pedantiskt krattat o sopat har jag det, orkar jag inte en dag så är det ingen som bryr sig!

Har ett par medryttare så nu får pållarna röra på sig fast matte är lat. Hoppas på att orken återkommer när mina minsta barn börjar på dagis i januari, då kommer jag kunna rida mer på dagtid! :)

Har medvetet valt folk till stallet som inte är där dagligen. Har fått förfrågan av folk som vill jobba av stallhyran, men det är inte aktuellt.
 
Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

Jag saknar faktiskt inte den sociala biten alls. Jag har flera kollegor på jobbet som har häst, och vi pratar häst där i lagom portioner. Jag har stått inackorderad förr och det var väl inget fel med det heller egentligen (inte där jag hade häst i alla fall) men jag saknar faktiskt inte kallpratet i stallgången alls. Nu går jag ut till hästarna, sköter om dem, rider och sedan är jag klar. Jag behöver inte höra allas prat om hur fantastiska de eller deras hästar är och jag har inte heller behov av att framhålla mina hästar som något speciellt heller. Och det är min erfarenhet av vad pratet i stallet handlar om i nio fall av tio. Den enda anledningen till att jag kan tänka mig en inackordering är att jag inte skulle bli lika låst vid att vara hemma som jag är nu.
 
Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

Hej , jag tycker det är jättetråkigt att vara själv ! :(
Har varit medryttare i annat stall förut och allting går så mycket lättare när man har någon att prata med i stallet och någon som undrar om man ska med till skogen/ridhuset osv. Efter att jag skaffat egen häst så hade min man också häst men nu har han ett uppehåll och då är det bara jag och dottern som har varsin.

Har nu insett att dotterns intresse inte är så starkt så nu står man där med en b-ponny som efter ett års slit att få det lilla ekipaget att funka inser att det inte blev så bra. Skulle vilja hitta medryttare till min lilla ponny men det känns svårt att få tag i ? Jag har satt ut annons men inte fått ett enda svar.

Saknar verkligen snacket och det sociala , plus att jag har så lätt att bli omotiverad när jag är ensam. Tack och lov har jag nu hittat en häst som går bra att rida ut själv och är helt underbart snäll :love: !!!
 
Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

Nu har jag en inackordering i stallet, men i perioder jag har varit själv med hästarna. Det bästa med att vara själv är att ingen flyttar mina saker. Allt är som jag vill osv. Minus är just att det inte finns någon att prata häst med. Nu har mina inackorderingar aldrig varit dressyrintresserade som jag så det har ändå blivit samtal på mer allmän nivå men visst är det trevligt med sällskap ibland. Speciellt den mörka årstiden är det roligt med lite draghjälp.
Jag diskuterar mycket med mina tränare och på kurser för där träffar jag likasinnade. För att få samtala om ridning mera så blir det mycket diskussioner här på nätet. Utan Bukefalos hade jag känt mig mycket mera ensam.
Jag skulle inte vilja ha mina hästar någon annanstans än här hemma.
 
Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

Ensam varg här med sen 5 1/2 år tillbaka...

Tidigare hade jag häst uppstallat på ridskola, men när sugen för fler hästar kom och att kunna sköta hästen på mitt vis. då flyttades hästarna hem.

Fördelen e ju helt klart att kunna göra allt själv, hur man vill, ingen kan säga gör si el så...

Har i omgångar haft inack. dock unghäst, så inge ridsällskap ändå. men visst vore de trevligt emellan med ridsällskap.

Min syster på 12 år har ju häst hos mig,,, men hon är ju helt andra tider i stallet än jag så inte mkt till sällskap.

Så både för och nackdelar finns ju. men föredrar ensamheten faktiskt...
 
Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

Jag tycker det är skönt att styra och ställa som jag vill, att ha allt på "mitt sätt"..
Själv bestämma över hästar och tider och sånt.
Vill jag vara själv ute och pyssla och ta hand om hästarna kan jag vara det utan att det kommer dit ngn annan och "stör".

Har medryttare till 2 av mina hästar så får den sociala biten där.
Båda tjejerna är duktiga, tar hand om "sina" hästar och kan lämna över lite ansvar på dom om jag åker bort.

Skulle inte vilja ha ngn inackorderad här om det inte är ngn jag känner sen innan och vet att det kommar funka. Skulle inte heller vilja vara inackorderad nu när jag vet hur det är att ha eget.. (kanske svårt att hitta ngn som hade plats till mina 12 hästar iofs)..
 
Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

Ensam sedan en vecka,bara min pålle o dotterns :laugh:.:laugh:
Dottern sa det riktigt bra härom dagen -mamma vad kul det är att vara i stallet igen man slipper ha en stor knut i magen och må dåligt,jag kan sjunga,mysa med snobbenhennes ponny) och skratta högt om jag vill:bow:

Tyckte det var klokt sagt av henne,så jo jag trivs:bump:
 
Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

Hoppsan! Det var många ensamvargar därute. Vad kul att få sånt gensvar! Det verkar vara övervägande fördelar med eget stall. Det tycker verkligen jag med! Det bästa som hänt sista veckan är när jag började delta här på Bukefalos. Nu får jag snacket jag fick i kollektivstallen förut, men utan att nån gnäller på att jag inte: sopat, släckt i paddocken, tagit upp skiten på vägen, bytt nåns f-bannade täcke o.s.v. Så hur ser det ut hos mig egentligen? Riktigt fint för det mesta för jag är rätt pedant, men är det fredagsmys på G får allt hänga framme och sopar gör jag en annan dag....:banana:
 
Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

Jag har också eget stall, sedan ett knappt år tillbaka.
Tidigare stod jag inackorderad i en större anläggning (38 boxar, dock inte alla uthyrda hela tiden).
Den stora fördelen med att ha eget ställe, är att andras bortskämda ungar inte lägger diverse hästgrejer överallt som man får flytta på, kliva över eller trampa/snubbla på hela tiden. Behöver heller inte vänta på att påselningsplatsen ska bli ledig eftersom andras bortskämda ungar binder upp sin häst där hur länge som helst till exempel medan de mockar eller fikar eller vad som helst.
Man slipper också en massa störande åsikter om hur det enda rätta sättet att sköta och träna häst, är.

Nackdear? Tja, plötsligt måste jag ju mocka, fodra, släppa ut och ta in själv vilket jag inte gjorde förut. Det tar lite tid, men det är ju hästarna jag vill hålla på med.

Jag rider gärna ensam eftersom det gör att jag kan välja tempo och gångart helt själv, utifrån hästens dagsform. Har alltid varit sådan. Att stå på större anläggning innebär verkligen inte med automatik att man finner någon annan inackordering som ägnar sig åt samma typ av ridning som man gör själv.

Känner mig inte ensam gällande mina hästar, men är å andra sidan ganska ofta iväg på träningar för instruktörer och får då utlopp för mitt diskussionsbehov!

Jag har för närvarande ett stall med sju boxar (för C- och D-ponny, ska förstora de två små så jag får alla godkända för D-ponny men det blir inte förrän i vår, har rotat tillräckligt mycket detta första året ändå), och en lösdrift med en ligghall på ca 5.5X12 meter. Har ungefär tio hästar därhemma, de flesta mina egna men en extrahäst som är hos mig för lite uppfostran och "tillridning" i grunderna.
 
Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

Jag har eget stall sen 2 ½ år tillbaks. Jätteskönt tycker jag, då det var sånt strul och pajkastning i det inackorderade, som jag stod i 2002.
Saknar inte det sociala, för på ren svenska så var det rena "kukmätartävling" fast med tjejer. :crazy:
Och nu när jag väntar nr.2 och inte hittar någon medryttare så fick min lånehäst åka hem igen och jag tog med mycket is i magen emot en inackordering. Funkar kanon, jag kan ha mina regler och familjen verkar tycka om stallet, stallkompisen och servicen.
 
Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

Jag och vän har hyrt ett stall under snart två år nu. Bara våra hästar i stallet. Stallägaren har sagt nej till fler inackorderingar eftersom de på sikt inte vill ha hästar på gården mer. De har inget intresse av dem själva så ingen hjälp förutom utfodring i nödfall har funnits. Nu har vi kasstat in handuken och sagt upp stallet. Det blev mer börda än glädje tillslut. Nu har vi under tidens gång fått problem med logestiken eftersom en av oss har flyttat och båda två bor en bra bit ifrån stallet. Men ändå så hade vi nog valt att lösa det såhär nu för det har kännts väldigt ensamt i perioder.

En av oss har åkt dit och gjort morgonrutinen och den andra har tagit kvällen. Vi har varit i stallet samtidigt 1 gång i månaden. Ett sårbart upplägg när någon blir sjuk, ska resa bort eller om någon av hästarna behövt extra omsorg.

Jag har inte haft ridsällskap på två år och vet faktiskt inte ens hur min häst fungerar vid uteritt ihop med andra hästar :o

För mig är den sociala biten och fixet runt hästen lika mycket värt som själva ridningen. Även om jag har mycket arbetskamrater så har man inte chansen att prata så värst mycket på jobbet så det är så uppskattat av mig att få den där lilla sociala stunden med likasinnade i stallet.
Nu ska jag flytta den 1 januari till ett mindre privatstall. Vi blir 4 inackorderingar plus ägaren som i nuläget har en häst. Den oanvända kaffebryggaren från "gamla stallet" flyttar med. :D

Ska bli helt underbart med ridsällskap som hjälper till att sporra en de dagar motevationen tryter. Att ta en kopp kaffe ihop och snacka lite efter en ridtur eller när man går och murpar i stallet. Så skönt att känna att hjälp finns när det skiter sig utan att man ska behöva slå knut på sig själv.

I vårat fall är nya stallägaren en man vilket kan vara bra. Känns som om det blir mer raka rör och inget kärringtrams. Två av de andra är vänner till mig och den tredje känner jag genom jobbet. Alla är på ganska lika nivå inom hästeriet och det känns som om i detta fall kommer resultatet bli bra. Kan knappt vänta till flyttdax :banana:

Jag har tidigare stått inackorderad i 8 år i ett stall med 11 hästar och 5 ryttare. Vi hade ett helt underbart litet stallgäng. Sen har jag under kortare perioder stått i lite mindre stall med några få hästar och ryttare och det har också varit kanon. Bortsett från ridskolan så har jag aldrig under mina 27 hästverksamma år träffat på den där hemska stämningen och bitchigheten som flera nämner i tråden.


Mvh Voff
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

Jag har haft eget stall utan inackorderingar sedan -06 och älskar det! :love: Har tidigare varit inackorderad på olika ställen med 2-10 hästar, eller 2-4 hästägare är kanske bättre att säga.

Tycker det är så himla skönt att bestämma alla rutiner själv, hitta saker där jag lämnat dem, inte behöva plocka undan andras saker (eller irritera mig på att de inte plockat undan själva), aldrig vänta på att skottkärran/gången/spolplatsen/vattenslangen osv ska bli ledig osv. Jag är pedant när det gäller hästarna och stallet så jag ser det nästan som en befrielse att vara själv :angel:

Nu kör jag iväg till ridhus på en lite större anläggning vintertid och brukar då någon gång i veckan samordna med bekanta så vi rider ihop, men att rida ensam gör mig inte mycket, jag är ändå så fokuserad på hästen att det inte spelar någon roll egentligen. Vid hoppning är det dock trevligt att vara flera!

För tillfället har jag dock en kompis inackorderad och visst är det skönt att få hjälp med insläpp eller fodring när man ska iväg någonstans, men det har alltid löst sig annars, både hästarna och jag är flexibla.

OM jag mot förmodan skulle stå inackorderad någonstans igen skulle jag vara oerhört kräsen vid val av stall :angel: Gillar heller inte att andra hanterar mina hästar riktigt, hehe... Usch nej, hemska tanke! Jag får nog hålla mig med gård resten av livet! :D
 
Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

Jag är också ensam med stall o 6 hästar (delar med morsan)...
förra vintern var den hemskaste :crazy:...

Annars njuter jag av att ha dte som jag vill, få släppa in o ut som jag vill o tycke rmina hästar behöver och fodra så mycket ute som mina behöver osv!

Nackdelen är ju förståss att man aldrig kan åka bort, inte ens en dag.. för de ska morgonfodras, släppas ut, lunchfodras, middagsfodras, mockas åt, motioneras, tas in, kvällsfodras o nattfodras..
Men det är det värt!

har haft inackoering men slutade bara i merjobb... (en fick betala 500/mån för allt!! box, mat, strö, hö) men hästen skulle ha egen hage o täckesbyten o motion o mockas åt o ägaren var hellre ute med vänner än att sköta sin häst, så jag fick göra allt, o hon tyckte hyran var förhög trots att det gick minus för oss på bara spånen/höet...

MEN, en nackdel jag hade var ju ridsällskapet, oftast kan jag rid asjälv men när man har unghästar kan dte vara skönt att ha ngn antingen på en stabil häst eller från marken... + att jag varit mkt sjuk så fick en helt underbar medryttare på en av mina hästar och dte var bland det bästa som hänt mig!!!! :bump:
 
Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

*KL*

Jag har varit ensam i perioder, men har för tillfället 3 stycken inackorderade.

Det sociala är ju den stora fördelen, för min del. Jag är nästan lika mycket i stallet som jag var innan och sedan jag flyttade därifrån har hästarna dessutom fått flytta ut 24/7 vilket ger en helt annan frihet för mig. Vi hjälps åt en hel del i mitt stall och försöker ha kul mest hela tiden och det gör ju hästägandet roligare.
 
Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

kl

Äger inte eget stall men hyr ett. Är bara våra två hästar. Ser bara fördelar med att vara själva, som så många andra i tråden skriver, skönt att slippa allt tjafs och jämförelser vem som har bäst häst, skötsel osv.
Det finns hästar runt omkring på gårdarna och saknar inte det sociala alls, ibland ser man någon rida förbi.
Varit i många olika stall med fler hästar och det har fungerat men har alltid strävat efter att få sköta sig själv.
Hästarna verkar trivas bra med att bara vara de två. Min nuvarande häst blev stressad av att gå med andra hästar.
 
Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

Har tidigare haft pållan inackorderad i kollektivstall med ridhus och trivdes kanonbra, men nu har vuxna dottern skaffat gård så nu har vi våra pållar hemma hos henne. Nackdelar: Måste lasta och åka en bit för att komma till ridhuset och så saknar vi den sociala biten och att ha någon mer att bolla med för goda råd och inbördes beundran och spontana aktiviteter:)

Fördelar är att man gör som man själv tycker blir bäst. Man slipper oroa sig för att pållan ska sparka på/bli sparkad av någon annans häst/bita sönder någon annan hästs täcke o.s.v. Det finns hagar som inte är helt och hållet gyttjepölar och vi har bättre koll på vad som händer och det springer inga ungar och busar i stallet utan det är lugn och ro. Har eg. inget emot barn i stallet men..sen mockar man och tar in och släpper ut och rider när helst det passar. Största fördelen är att man på lediga stunder bara kan gå ut och umgås med älsklingarna:love:
 
Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

jag har inte hästen hemma utan innakorderad, skulle på sikt gärna ha den hemma, för förutsättningarna finns,o det är 25 kilometer till stallet,där den står nu.
jag skulle dock tycka det skulle vara ensamt,gillar den sociala biten,fast man bara slänger ett hej ellr nåt,men ändå,att vara helt ensam.jag tror oxo att lättjan skulle ta över hand i busväder osv... vi får se.. det jag tycker kunde vara skönt är att alla egna saker hittas..(sadelkammaren under remont,ganska jobbigt..)
 
Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

KL

Jag har haft eget stall i 7 år nu, och säger som så många andra här att det är lite ensamt ibland. Men jag tyckte inte att det var mer socialt när jag hade hästarna uppstallade. När jag pluggade kunde jag vara i stallet på eftermiddagen/tidig kväll, och då var det jättetrevligt att träffa alla andra. Sedan jag började jobba, och särskilt efter att jag fått barn, är stallet något jag hinner med sent på kvällen, och då var det ändå ingen annan där.

Nu när jag har egen gård har jag förmånen att jag inte behöver göra allt på samma gång. Jag fixar stallet medan barnen springer ute och leker, och jag kan rida när det passar. :laugh:
 
Sv: För alla dom ensamma med eget stall...

I helgen har jag "njutit" av en fördel med ensamsta..:p
bytt hjul på bilen och sedan släpet. Fast det gjordes iochförsig inte kollektivt förut heller utan pappa brukade sköta det. Det var nämligen praktiskt att förvara alla hjul hemma hos honom förut då det saknades utrymme i källarförrådet till lägenheten. Nu har jag dock så fina uthus att alla däck ryms i garaget tillsammans med bil, gräsklippare, rockard, hängrännor, stuprör, stängselstolpar, reservtråd till stängsel och liknande...

Det är klart att det är mycket mer underhåll att själv greja med, hängrännor och stuprör skulle ha bytts nu under sommaren men pappa fick jobb och då var prioriteringen självklar. Nu får det bli nästa sommar istället (och jag har fått ganska mycket gjort ändå för att ha bott ett knappt år på gården).

Igår var jag lite hög igen. Det blir jag med jämna mellanrum. Igår körde jag min 1½-åriga fjording, hon är så trevlig och lugn och snäll. Egentligen lite tidigt att jobba med henne på riktigt, men hon är så tjock så hon behöver röra sig lite grann. Och 25 min skritt med en liten rockard bakom lär inte skada henne när hon får göra det en gång varannan vecka eller så...
och kbl-travarstoet gick i riktigt trevlig form hela ridturen (har inte haft henne mer än 6 veckor och när jag köpte henne, kunde hon inte alls gå i form utan är ganska grön).
Det var tillräckligt för att min dag skulle vara fullkomlig...

för att inte tala om söte Lester som är finast i världen (3½-årig fjordvalack:love:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 229
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp