För lite fosfor (för mycket Ca)

fritz_92

Trådstartare
Fick min analys idag.

Är mest orolig över Ca/p kvoten.

Ca 13.64 g/kg foder
P 2.16 g/kg foder

Har provat runt för att ordna detta.

Vad jag förstått kan man ge vetegroddar, vetekli, sojamjöl, majs, korn, havre samt fosforbalans för att få upp kvoten.

Sojamjöl har man ju begränsning på, är det någon som vet om det är så på några av de andra? Eller om det är något som man inte bör försöka med.

Eftersom Ca är så högt så kommer ju fosforen också bli det när jag får upp den. Har hört att det är okey att det är högre så länge det är tillräckligt med fosfor. Men hur mycket högre är okey. Enligt foderstaten blir det typ 5 gånger mer än behovet!

Hoppas någon kan hjälpa mig med mina problem.

Tack på förhand /Frida
 
Sv: För lite fosfor (för mycket Ca)

Ett överskott är helt ok så länge kvoten är ok.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 592
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
1 877
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö har precis fått analysen till mitt hösilage och är rätt så säker på att Ca/P kvoten är för hög? Ca 7,6 g/kg ts P 1,8 g/kg ts Kvoten...
Svar
9
· Visningar
2 112
Senast: mackan
·
Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 639
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp