För liten hjälm?

Androgyn

Trådstartare
Hej!

Jag har precis köpt en ny ridhjälm, en Charles Owen Classic (tror jag det är) i storlek 55. I min gamla hjälm hade jag storlek 54, en normal dressyrhjälm fårn Hööks som har ett par 8 år på nacken och det satt väldigt bra och var skön redan från början vad jag minns. Den nya hjälmen beställde jag från nätet. När jag skulle välja storlek tog jag 55 eftersom jag har hört att de är små i storlekarna, och enligt mått är mitt huvud ca 54,5 cm. När jag väl fick hem hjälmen kändes den trång och jag kan inte ha den på särskilt länge utan att få huvudvärk. Igår kväll hade jag den i ca 30 min som längst, och efter det fick jag ganska ont i huvudet.. :crazy: Jag tror inte att jag skulle orka rida en hel ridlektion med hjälmen på huvudet som det är nu, tyvärr.. Min fråga är därför, tror ni att den kommer töja sig? I så fall, hur mycket, och hur lång tid tar det innan den gör det? Har än så länge endast gått runt med den här hemma två/tre gånger, och då inte mer än 30 min som längst. Jag kan inte heller byta eftersom jag slängt kartongen den kom i och allt. Så hur gör man? Har ni några tips på hur man kan "töja ut den"? Jag vill ju inte ha en superfin och dyr ridhjälm som inte går att använda!
Jättetacksam för svar!
 
Sv: För liten hjälm?

Sälj hjälmen och byt? Får du huvudvärk är den inte bra helt enkelt. Jag kan inte minnas att jag fått huvudvärk av någon hjälm jag haft.
 
Sv: För liten hjälm?

Hej!

Jag har precis köpt en ny ridhjälm, en Charles Owen Classic (tror jag det är) i storlek 55. I min gamla hjälm hade jag storlek 54, en normal dressyrhjälm fårn Hööks som har ett par 8 år på nacken och det satt väldigt bra och var skön redan från början vad jag minns. Den nya hjälmen beställde jag från nätet. När jag skulle välja storlek tog jag 55 eftersom jag har hört att de är små i storlekarna, och enligt mått är mitt huvud ca 54,5 cm. När jag väl fick hem hjälmen kändes den trång och jag kan inte ha den på särskilt länge utan att få huvudvärk. Igår kväll hade jag den i ca 30 min som längst, och efter det fick jag ganska ont i huvudet.. :crazy: Jag tror inte att jag skulle orka rida en hel ridlektion med hjälmen på huvudet som det är nu, tyvärr.. Min fråga är därför, tror ni att den kommer töja sig? I så fall, hur mycket, och hur lång tid tar det innan den gör det? Har än så länge endast gått runt med den här hemma två/tre gånger, och då inte mer än 30 min som längst. Jag kan inte heller byta eftersom jag slängt kartongen den kom i och allt. Så hur gör man? Har ni några tips på hur man kan "töja ut den"? Jag vill ju inte ha en superfin och dyr ridhjälm som inte går att använda!
Jättetacksam för svar!


Sälj/lämna tillbaka och skaffa något annat, fick också ont i huvudet av en hjälm. Den var helt enkelt fel form för mitt huvud, kvittar vilken storlek man tog.
=)
 
Sv: För liten hjälm?

Jag fick köpa en ny hjälm eftersom den var en storlek för liten. Fick också huvudvärk, så det var inte alls kul att rida i den!
 
Sv: För liten hjälm?

Tack alla för svar! Jag ska testa den ett tag till och går det inte så får jag väl helt enkelt sälja och köpa en ny.. Känns lite surt bara! Lär ju förlora en del av pengarna också.. :(
 
Sv: För liten hjälm?

den hjälmen brukar töja ut sig nästan en hel storlek, så om du orkar härda ut ett litet tag till (kanske när du inte rider) så är chansen rätt stor att den kommer o sitta bra om ett tag, såvida du har rätt huvudform för hjälmen. Trycker den jämnt runt hela huvudet?
 
Sv: För liten hjälm?

Jag har en CO Wellington Classic och den har inte töjt sig ett dugg. Köper man rätt stl från början så finns inget behov av att töja, men klart vadderingen till slut trycks i hop om hjälmen eg är en stl för liten.

Hade sålt den, kan omöjligt vara hälsosamt att ha något som sitter så tajt på huvudet att man får ont!
 
Sv: För liten hjälm?

Byt.
En opassande hjälm är en dålig hjälm.
Gå till butik och prova en likadan i en/ett par stl. större och se om den passar bättre, och kontakta butiken du köpte den ifrån och fråga om du i så fall kan få byta till en större stl ( å andra sidan, om de töjer sig så som någon sa så kommer den ju kanske inte passa då istället) annars sälj den vidare.

Gå till butik och prova ut en hjälm som känns bra från början, så kan du också höra dig för om huruvida de töjer/ändrar sig vid användande.
Jag skulle aldrig våga köpa hjälm på nätet, det är så viktigt att den sitter bra, och så skulle jag (kanske obefogat, men ändå) vara orolig för om den kan ha blivit skadad på något sätt under transporten.
 
Senast ändrad:
Sv: För liten hjälm?

Mariaauto: Jag har också hört att den töjer sig, tycker nog att den känns något bättre nu efter ett par ggr än den gjorde från första början. Risken är bara att om den inte töjer sig tillräckligt, så att den slutar göra ont, men samtidigt töjts ut lite, så kanske jag inte kan byta/sälja. Och ja, den trycker jämt över hela huvudet, eller snarare runt huvudet.

Centaur: Okej, det förstår jag. Du har säkert rätt i att det inte är så hälsosamt!

whwycd: Jaa, du har säkert rätt i det du säger också. Problemet är i mitt fall att jag inte kan byta då jag slängt kartongen och allt, ås isf får jag sälja den och sedan köpa ny. Här där jag bor finns inte så många bra hästbutiker heller, tyvärr. Det var därför jag köpte hjälmen på nätet, då det kändes bekvämast.
 
Sv: För liten hjälm?

Jag fattar inte varför alla säger sälj den, har du bara provat den hemma inne och har alla lappar och kvitto kvar så skicka tillbaka hjälmen och ta en storlek större om du vill ha den hjälmen annars ta pengar tillbaka och köp en annan hjälm.
 

Liknande trådar

Utrustning Hallå! Jag som tonåring har inte sådär jättemycket pengar att lägga ut på en hjälm, kanske 700 at the most! Jag undrar om någon på Buke...
Svar
4
· Visningar
994
Senast: Void
·
Utrustning Förut när jag ägde häst var sadel och bett det värsta jag visste att köpa. Nu har jag ett hästlöst problem. vad fasiken ska jag ha för...
Svar
8
· Visningar
2 280
Senast: Drago
·
Utrustning Då var det dags för en ny hjälm då den gamla överskridit sitt "bäst före-datum" på tok för mycket. Nu velar jag mellan de olika...
Svar
18
· Visningar
3 736
Senast: Nomina
·
Utrustning Ska köpa mig en CO Wellington Classic. Har drömt om en sådan hjälm jätte länge nu och nu har jag börjat få huvudvärk av min gamla så nu...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 858
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp