Bukefalos 28 år!

För mycket energi i fodret!!

S

Sassa

Jag har gjort en analys på årets grovfoder och resultatet ser ut så här:
TS 73%
smrp 49 g/kg
Energi 10,0
Ca 3,9
P 2,2
Mg 1,3
K 17,3

Jag har alltså väldigt högt energivärde och lågt proteinvärde. Kvoten av MJ och smrp blir alltså väldigt låg.

I min hage har jag tre föl och alltså tre digivande ston. Dessa ston ska sättas igång nu under hösten lite smått för att ökas på efter avvänjning. Det här gänget kommer att gå på lösdrift med fri tillgång på detta foder, fram till nyår efter det kommer två ston flyttas till stall för fortsatt träning.
Behöver jag vara bekymmrad över detta? Jag vill inte att mina hästar ska bli tjocka som bollar :crazy:

Sedan har jag också ett sto som blivit betäck nu i sommar och som skall ridas in nu på hösten (står ej på fri tillgång) för att sedan ställas av i december och få gå med fölen och då fri tillgång.
Enligt ett foderstatsprogram skulle det räcka med en stor högiva (förutom att jag måste tillsätta selen och lite mineraler), men den säger självklart att min häst får betydligt mer energi än vad som är rimligt. I programmet går det ju inte att välja "fri tillgång". Hur många kg brukar en häst äta som står på fri tillgång?

Alltså min fråga: Hur ska jag få upp kvoten MJ/smrp? utan att det blir ÄNNU mer energi? Det är inte fölen jag är orolig för utan dom hästar jag vill träna. Jag har ju för lågt proteinvärde för att bygga muskler :(
 
Sv: För mycket energi i fodret!!

jag har oxå för högt energi värde men för lågt protein - ska ge lusern för detta men ökar energin ännu mer då?
 
Sv: För mycket energi i fodret!!

Siffrorna du skriver är per kg foder eller per kg TS?

hmm fel av mig. Jag har lyckats skriva in per kg ts

Så här ser det ut per kg foder

Smrp 36
Energi 7,3
Ca 2,9
P 1,6
Mg 0,9
K 12,7
 
Sv: För mycket energi i fodret!!

Då är det ju faktiskt in ok energinivå, kanske ngt låg t.o.m. beroende på vad det är för hästar, och "bara" lågt protein.

Det blir dock lite dyrt att få upp proteinet både till digivande stona och avvanda fölen! Mycket proteinfoder kommer det gå åt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 606
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
3 751
Senast: super
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 816
Senast: Bee
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 384
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp