För- och nackdelar med utebox.

Sv: För- och nackdelar med utebox.

Vårt utestall stänger vi som sagt typ aldrig överdörrarna i om det inte är snöstorm.
Och inte ens då stänger vi helt utan har alltid en glipa i någon av dörrarna.

Vårt utestall är som ett litet fyrkantigt hus med fyra ganska stora boxar i,två mot norr och två mot söder och öppet däremellan så hästarna kan umgås.
Var häst har sin egna dörr direkt ut,man kan välja att stänga någon dörr om någon är extra frusen eller det blåser hårt från något håll.

Flera vetrinärer och hästmänniskor tycker att detta är den optimala lösningen för hästarna,det är människor som tycker det är bekvämt med värme i stallen inte hästarna.
 
Sv: För- och nackdelar med utebox.

Hur kan det vara optimalt att hästarna står stilla i kyla?

Optimalt för mig är antingen en lösdrift där hästarna kan röras sig för att hålla värme och hålla igång kroppen alternativt ett tempererat och välventilerat stall som håller ca 12 grader.

Kallstall är ju bättre än varmstall med dålig ventilation men knappast optimalt..
 
Sv: För- och nackdelar med utebox.

Optimalt för mig är antingen en lösdrift där hästarna kan röras sig för att hålla värme och hålla igång kroppen alternativt ett tempererat och välventilerat stall som håller ca 12 grader.

Kallstall är ju bättre än varmstall med dålig ventilation men knappast optimalt..

Vill gärna höra dina argument för det :) Gärna också länkar till studier som styrker dina argument!
 
Sv: För- och nackdelar med utebox.

Har inga länkar till studier. Det är bara mitt sunda förnuft som säger att det knappast kan vara optimalt för hästens kropp att hållas stillastående i kyla.
 
Sv: För- och nackdelar med utebox.

Uteboxar kan vara förödande då det inte går att skydda sig mot insekter och värme eller förödande kyla och stormbyar.
 
Sv: För- och nackdelar med utebox.

Har inga länkar till studier. Det är bara mitt sunda förnuft som säger att det knappast kan vara optimalt för hästens kropp att hållas stillastående i kyla.

Och om man har någon koll på hur hästar fungerar så vet man att de står still för att hålla värmen...
 
Sv: För- och nackdelar med utebox.

Uteboxar kan vara förödande då det inte går att skydda sig mot insekter och värme eller förödande kyla och stormbyar.

Hur menar du?
Trivs insekter bättre i detta inomhusutrymme än i ett vanligt stall? Varför?
En utebox kan vara lika isolerad och välbyggd som ett vanligt stall så kyla och stormbyar behöver inte vara några bekymmer.
Utveckla gärna dina tankar lite.
 
Sv: För- och nackdelar med utebox.

Men hur varmt eller kallt det är i boxen beror ju på hur varmt eller kallt det är ute. I ett stall kan du ju hålla värmen uppe och således ha plusgrader hela vintern, men är det -20 ute så lär det vara lika kallt i uteboxen.

.

Nu i vintras, var det -25 grader utomhus. När jag släppte ut hästarna ur sina uteboxar var det -15 hos dem. Fastän det är luftspalter uppe vid taket samt att den stora övre luckan på dörren jämt står öppen så hade alltså hästarna värmt upp boxarna rejält :) . Hade jag stängt luckan hade det nog blivit ännu varmare.

TS.
Mina tankar om uteboxar:
Fördelar:
Bra luft

Nackdelar:
Lite omständigt att fixa bra liggunderlag som inte fryser.
Även vatten krånglar, men med thermotunna är det inga problem.
Kallt för matte :o
Täcken hit, och täcken dit på den känsliga hästen.

Detta är första vintern som jag haft hästarna på det här sättet, och även om vissa saker varit bökiga så är jag väldigt nöjd. Hästarna har trivts väldigt bra :)
 
Sv: För- och nackdelar med utebox.

Kl

är fascinerad av kommentarerna att en utebox skulle ha mer insekter sommartid än en innebox.
i ett stall blir det hur mycket flugor som helst om gödselstacken ligger angränsande och mycket hästar hålls inne, såvida inte varenda box är nitiskt sanerad och mockad dygnet runt. Ju fler hästar i permanent innomhus miljö där ägg och flugor kan gro, desto mer flugor, det säger sig liksom rent logiskt. Titta på alla med lösdrifter med ligghallar! Perioden hästarna står som mest inne i lösdriften är just sommartid - för att ohyran är mindre där.

varför skulle en utebox dra till sig fler flugor? :confused:
och varför skulle kylan i en ute bebox vara värre än i ett kallstall? Hästar rör sig inte när det är kallt. dvs sak samma. täcka den och se till att den har en värmande bädd att sova på, samt grovfoder.

ang. uteboxar så beror ju allt som flera redan skrivit på hur de utformats och hur lösningen ser ut.
har sett uteboxar med inte ett enda fönster och sen en trälucka som bommas igenom om det är riktigt kallt - ingen kontakt med andra uteboxar osv. avskyvärt. men det hör inte till vanligheten, oftast finns det hur trevliga lösningar som helst. vill minnas att tex elektron här på forumet har en underbar utebox lösning.

kan inte alla visa bilder på sina uteboxar så blir tråden mer intressant? eller en ny tråd med just sådant? :idea:
 
Senast ändrad:
Sv: För- och nackdelar med utebox.

Har inga länkar till studier. Det är bara mitt sunda förnuft som säger att det knappast kan vara optimalt för hästens kropp att hållas stillastående i kyla.

Har du ingen koll alls på hur hästar i kyla klarar sig?
 
Sv: För- och nackdelar med utebox.

Hej!
Skulle personligen nog välja uteboxen! Men visst, kolla upp att det är vindtäta väggar och tätt tak. Det är det viktigaste tycker jag. Det är bra om det går att "stänga in" hästen helt med en överdörr. Inte för att hästen vill utan för att kunna stänga ute regn och snö om det faller på tvären så det inte blir blött av den anledningen! Kolla så det finns BRA belysning INNE i boxen, hopplöst att mocka i halvmörker. Insekter o flugor på sommaren brukar det vara mer av inne i ett traditionellt stall. Inte så mycket i uteboxar OM DU HAR LYSET SLÄKT vid mörker! Annars dras ju insekterna till ljuset ;)
Fryser, inte fasiken fryser en häst för att den står på utebox!! Har den stråfoder så klarar den alla minusgrader som vi kan hitta i Sverige....och det finns täcken! (det finns tester som är gjorda vid 40 minus på dräktiga ston, så länge de hade mat frös de inte! UTAN TÄCKEN!) Så 30 minus är inga problem!
En bra bädd som isolerar mot golvet är viktigt. Är det vatten i hink så kolla om du kan ha den mot en vägg som inte är ytter så brukar det klara sej ganska bra. Och fryser det så är det väl inte värre än att du får erbjuda vatten flera gånger per dygn.
Nackdelen är nog som de andra säger att du får kånka på utrustningen kanske, och ev foder o vatten.
Lycka till!
 
Sv: För- och nackdelar med utebox.

Som sagt,jag hade aldrig problem med insekter under hela sommaren,jag tog in hästen ett tag under dagen när det var som värst,hon varken ruskade på huvudet,eller viftade på svansen en enda gång,det var kanske nån enstaka fluga inne i bland som max.

Jag gjorde ju iordning hästen inne i boxen också när det var mycket insekter just för att slippa dom,om jag band henne utanför så var det fullt av flugor igen.
 
Sv: För- och nackdelar med utebox.

Alltså min trådstart blev ju våldsamt tråkig... :)
Det är alltså som så att jag ev ska kika på en ny stallplats.
Dock finns det en risk/chans att det blir så att jag hamnar i en utebox.
Vad anser ni att det finns för fördelar respektive nackdelar med att parkera pålle i en utebox?

Jag hade utan tvekan valt uteboxen, bättre luft och allmänt bättre trivsel. Mina hästar har helt klart trivts bättre när dom kunnat stå ute och titta ut överallt, och gammelstoet som har lite hosttendenser, var helt problemfri när hon stod i utebox. Och den som är fem nu som alltid har haft problem att stå i box inne för att väggar varit söndersparkade relativt snart, var helt lugn och trivdes alldeles utmärkt där ute. Och under de åren dom stod där hade jag inte ens en förkylningstendens på hästarna, och inga sjuka hästar överhuvudtaget, med undantag för någon hälta men de hade jag nog haft i innestallet med ;)

Jag har själv aldrig tyckt det varit ett problem med att sköta mockningen där ute, man jobbar sig varm ;) Fast det gäller ju att tänka sig för hur man klär sig, många tunna lager så att det går att ta av sig så att man aldrig blir svettig, och jag har alltid haft tillgång så att jag kunnat gå in och ställa upp hästen när jag skullat göra i ordning för ridning och liknande.

Vattnet är ett mindre problem det är enstaka dagar som det är så kallt att det fryser där inne, jag har även löst det som så att jag har inte spannar för att undvika metalldetaljerna som drar åt sig kyla fortare jämfört med plast, utan jag har en stor svart murarbalja stående i bädden med vattnet i istället.

Däremot för att bädden inte ska frysa ska man helst ha vanlig halm eller halmpellets, övrigt jag har testat har inte fungerat ordentligt, torv fryser direkt det blir minsta lilla kallt och spånet bränner inte tillräckligt i bädden så att vattnet fryser mycket mer och blir ofta för blöt i bäddarna, papper har jag faktiskt inte testat, så där får du testa och se :angel:

/Camilla(som visst råkade skriva en halv novell i sin svarspost:angel:)
 
Sv: För- och nackdelar med utebox.

Jag jobbar i ett stall i England som bara har uteboxar. Jag tycker det är trevligt - hästarna kan stå och titta ut på ett helt annat sätt än i de stall jag har varit i och blir mycket mer sociala. Dessutom frisk luft! Vi har sektioner med 3-4 boxar i varje, så även om man skulle stänga övre luckan kan de se och röra varandra.
Vi stänger i princip bara övre luckan när en häst står uppbunden på gården och de börjar tjafsa. Men vi har tak ca 3 m ut över gården, så det är väldigt sällan det regnar/snöar in på dem.

Den enda nackdelen jag kan se är att många av hästarna väljer att äta sitt hö utanför boxdörren. Om det sedan blåser lite sprids det över halva stallplanen... Det är ett evigt sopande!

Vet inte vad jag hade tyckt om jag hade bott i Sverige, hur funkar det med snöstorm och minusgrader?
 
Sv: För- och nackdelar med utebox.

Alltså min trådstart blev ju våldsamt tråkig... :)
Det är alltså som så att jag ev ska kika på en ny stallplats.
Dock finns det en risk/chans att det blir så att jag hamnar i en utebox.
Vad anser ni att det finns för fördelar respektive nackdelar med att parkera pålle i en utebox?

Ser dessa fördelar: Bättre luft, kan hålla utkik över stallplanen,

Nackdelar: Kan tänka mig att det är något varmare i en utebox på sommaren, flugor och knott tar in sig lättare .

Det jag kommer på nu :)
 
Sv: För- och nackdelar med utebox.

Utebox är ett utmärkt alternativ, i alla fall de uteboxar jag sett. Hästarna har då stått i en länga med galler emellan varje box så att de ser varandra och kan nå varandra om överdelen på boxarna är öppen. Ett annat stall hade boxar två och två, så att varje häst alltid stod med en granne.

För hästar (Suris exempelvis...) som har nära till stressbeteenden kan det vara jättebra med utebox, då får de vara med i allt som händer på stallplanen, men ändå i lugn och ro. Bra luft - ett mycket starkt argument. En ordentlig bädd med halm, mycket stråfoder, och ett täcke så blir temperaturen inget direkt problem. De är ju skyddade ifrån vind och nederbörd.

Att vattnet frös var väldigt tröttsamt i vårt förra stall, kallstall med öppen taknock. Antar att det är lika stora problem i uteboxar, men det går ju att lösa med termobars som någon skrev. Vi har en stor sådan på lösdriften - jag fattar inte hur den fungerar men det kan vara tjugo minus och vattnet är fortfarande inte fruset... Trodde först att den var inkopplad till något elektriskt som höll den varm, men icke.

Angående täcken så kan det väl inte vara några inga större problem, hästen är ju skyddad från snö/regn och rusk, och den har en tjock bädd och något att tugga på - om det är ett välskött stall. Det är bara att göra som vanligt.

Ser mest problem med uteboxar för människorna, det BLIR ju kallt som X vintrar som denna, men har man någonstans att gå in så löser det sig.
 
Sv: För- och nackdelar med utebox.

Bra saker:

* Hästen får frisk luft.
* Den har bra utkik över gården/stallet.
* Det är aldrig helt "dött" utan hästen har oftast något att se/titta på som intresserar den.
* Är det vinter och kallt, jamen ta på hästen ett täcke eller två! (Tänk på vildhästarna...) ;)
* Och om vattnet fryser är det bara att komma på någon lösning, t.ex. Gräva ner den djupt i marken, hänga värmelampa ovanför, skaffa termobar m.m.

Så egentligen, att ha utebox är ett riktigt kap! Har själv haft häst så, och hästen stor trivdes... :)

Hoppas du kommer fram till något bra beslut! :laugh:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 422
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
561
Senast: Roheryn
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
623
Senast: Blyger
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
2 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp