För- och nackdelar med utebox.

Sv: För- och nackdelar med utebox.

Alltså min trådstart blev ju våldsamt tråkig... :)
Det är alltså som så att jag ev ska kika på en ny stallplats.
Dock finns det en risk/chans att det blir så att jag hamnar i en utebox.
Vad anser ni att det finns för fördelar respektive nackdelar med att parkera pålle i en utebox?
 
Sv: För- och nackdelar med utebox.

Den främsta fördelen är väl bra luft. Min utebox är dessutom mycket större än en vanlig box. Hästen trivs ypperligt med att kunna stå och titta ut på stallplan. Jag skulle alla gånger välja utebox före innebox oavsett vilken typ av häst jag har. Den enda nackdelen jag kan komma på är att vattnet fryser på vintern.
 
Sv: För- och nackdelar med utebox.

Hur funderar du kring täcken, vintertid?
om du nu använder det vill säga..
 
Sv: För- och nackdelar med utebox.

Ser bara bra saker med utebox! Bra luft,hästen kan kika ut! Skulle vara vattnet då som det så klart blir lite problem med,men vårat vatten höll sig ok så länge det inte var kallare än minus 10 ca,vart en hinna på den,men den hade hästen sönder. Hästarna värmer ju upp lite,samt att vi hade TJOCK bädd åt dom,så den värmde upp en hel del med. om det var ca -5 ute,så höll det sig runt 0 i boxarna,ibland även nån plus.

Det som var jobbigt också var ju att det var kallt att mocka,men det funkade bra det med,och vi hade ju permanent bädd,så det gick ju fort att mocka. Vi hade ingen stallgång,utan fick gå ner i "riktiga" stallet om vi ville använda stallgång,men det gjorde jag bara vid hovslagare och veterinär,annars så gjorde jag i ordning hästen i boxen,vilket också var lite kallt,men,men,det var UNDERBART på våren och sommaren!

Jag hade ett arabsto.
 
Sv: För- och nackdelar med utebox.

Fördelar:
-Bra luft

Nackdelar:
-Väldigt kallt på vintern.
-Slipper inte undan flugor, knott osv sommartid
-Krävs att man håller hästen klippt och täckar ordentligt. Skulle aldrig vilja ställa en svettig häst i en utebox vintertid.
 
Sv: För- och nackdelar med utebox.

Är också förespråkare av tjocckabäddar så där kan man ju "gräva ner" vattenhinken lite.
Eftersom min häst är extremt lätt mockad, tar ca 5 minuter även om de stått inne en heldag, så är det inga bekymmer med frysandet vid mockning.
I det här stallet är det också så att man får traska till stallet 30 meter bort för att komma åt gången och spolspiltan.
Hoppas så att jag och stallägaren ska gilla varanda och att stallhyran är rätt, så att jag kan flytta dit.. :bump: Utebox eller inte - känns inte som det spelar någon större roll. :)
 
Sv: För- och nackdelar med utebox.

Om det nu är som fibusen säger att det ligger runt 0 i boxarna så är det samma temp som vi har i vårat vanliga stall idag.
Så där gör det ju ingen större skillnad.
Får väl skaffa ett svettäcke med hals bara.

Angående knotten, uppehåller dom sig gärna i svala skuggiga utrymmen?
 
Sv: För- och nackdelar med utebox.

Men hur varmt eller kallt det är i boxen beror ju på hur varmt eller kallt det är ute. I ett stall kan du ju hålla värmen uppe och således ha plusgrader hela vintern, men är det -20 ute så lär det vara lika kallt i uteboxen.

Samma sak på sommar, hur svalt blir det egentligen?

Antar att det beror på hur "utestallet" ser ut. Jag har mest erfarenhet av uteboxar som är typ 3 på rad längst en yttervägg. Är det mer som ett stall med mittgång, tak över allt osv så blir det ju mer skugga och mer likt ett vanligt stall.
 
Sv: För- och nackdelar med utebox.

Jag skulle nog hellre välja lösdrift där hästen kan röra sig på ett annat sätt än utebox. Luften är väl den stora fördelen gentemot innebox men annars ser jag egentligen inte så många fördelar.
 
Sv: För- och nackdelar med utebox.

Jag har haft min häst i utebox en vinter (och aldrig mer, säger jag).

Även om det inte är varmare i ett kallstall så står jag hellre i ett sådant än i utebox.

Sjukt jobbigt att mocka på vintern då bajset var fastfruset i väggen tex. Vattnet fryser. Det är jobbigt att konka täcken, borsta, utrustning till uteboxen (vi hade inget stall att ställa hästen i utan enbart uteboxarna).

Det var jobbigt när hovslagaren skulle komma och man fick städa och ställa in hästen i ett garage för att det skulle vara bra belysning och underlag för hovis. Hästen var dock rädd för både garaget och hovslagaren och hela situationen, inget gjorde saken bättre liksom...

Jag är en sån som behöver ett stall att gå in i när jag gör ordning min häst. Men det kanske finns hos er även om din häst sedan bor ute...

Sedan har jag ingen förståelse längre för varför man vill ha sin häst i utebox och ej hellre på lösdrift då. En utebox blir ju kallare än stall och en häst mår bäst av att äta/vandra om den fryser....
 
Sv: För- och nackdelar med utebox.

Jag skulle nog hellre välja lösdrift där hästen kan röra sig på ett annat sätt än utebox. Luften är väl den stora fördelen gentemot innebox men annars ser jag egentligen inte så många fördelar.

Lösdrift finns ej som alternativ i detta stallet.
 
Sv: För- och nackdelar med utebox.

Jo, givetvis påverkar yttertempen. Tänker bara så långt näsan räcker.
Dessa boxarna är en del av uthuset. Vet ej hur isolerat och så det är men väggarna ser tjocka och rejäla ut.
Nu har jag bara sett dem som snabbast för ett bra tag sen. Men jag har för mig att det var mer som ett stall av engelskvariant.

Får förhoppningsvis kika närmare nästa vecka.

Men om jag kan välja på ute eller inne, vad skulle ni välja då och varför?
 
Sv: För- och nackdelar med utebox.

Jag har haft min häst i utebox en vinter (och aldrig mer, säger jag).

Även om det inte är varmare i ett kallstall så står jag hellre i ett sådant än i utebox.

Sjukt jobbigt att mocka på vintern då bajset var fastfruset i väggen tex. Vattnet fryser. Det är jobbigt att konka täcken, borsta, utrustning till uteboxen (vi hade inget stall att ställa hästen i utan enbart uteboxarna).

Det var jobbigt när hovslagaren skulle komma och man fick städa och ställa in hästen i ett garage för att det skulle vara bra belysning och underlag för hovis. Hästen var dock rädd för både garaget och hovslagaren och hela situationen, inget gjorde saken bättre liksom...

Jag är en sån som behöver ett stall att gå in i när jag gör ordning min häst. Men det kanske finns hos er även om din häst sedan bor ute...

Sedan har jag ingen förståelse längre för varför man vill ha sin häst i utebox och ej hellre på lösdrift då. En utebox blir ju kallare än stall och en häst mår bäst av att äta/vandra om den fryser....

Om möjligheten med samma faciliteter hade funnits som lösdrift hade jag redan stått där.. :D
Detta är ett "riktigt" stall bara att några boxar finns på utsidan.
Så inne i stallet finns det rejäl stallgång, spolspilta, sadelkammare och allt annat man kan tänkas behöva..
 
Sv: För- och nackdelar med utebox.

Hej!

Jag har haft 2 hästar i utebox och både dom och jag älskade det. Super för hon som inne ville vara inne- i utebox trivdes hon. Och super för hon som inte ville vara ute- i boxen var hon ju "inne". Bra också när man måste banta sin tjockishäst som går med fri tillgång dagtid.

Jag väljer utebox alla gånger framför innestall. Jag är van vid kyla och tycker inte det är såå jobbigt med det. Och där jag stått har vi haft stall att gå in i när det varit som kallast. Vi hade även sadelkammaren precis brevid boxarna- klart lättare att gå den vägen är den de i stallet hade. Vi hade dessutom närmare till halmen.

Fast nu bor ju häst på lösdrift och det är faktiskt det absolut bästa!

/Lavinia
 
Sv: För- och nackdelar med utebox.

Om jag skulle stalla upp mina hästar i uteboxar så skulle jag satsa på att skaffa en termobar att ha i varje box (har så nu i mitt kallstall). Då är jag i allafall säker på att de har tillgång till lagom varmt vatten att dricka! :)
 
Sv: För- och nackdelar med utebox.

Jag hade min ponny i utebox en sväng förra våren. Det är en öppen modell av stall gjort endast för bruk annat än vintertid. Vårt stall har sina Polo-hästar där då det är Polo-säsong. Vintertid går de på lösdrift.
Jag tyckte luften var trevlig. Jag trivdes väldigt bra i det stallet iom att det var rätt varmt och mysigt att vara där. Min häst vantrivdes enormt. Han ville in i sin box. Allt han gjorde var att stå och skrika och stressa. Det var för öppet för att han skulle känna sig trygg och säker i attara inlåst så. Men han var då 27 år och väldigt van vid sitt liv inomhus. Han är för gammal och för knasig(utdömd för lynnesfel för massa år sedan) för att ändra sina vanor. En av Polo-hästarna adopterade dock ponnyn och lugnade ponnyn lite.
Min unghäst hade nog tyckt det var väldigt mysigt där.

Pluset med det stallet var luften och känslan av att inte vara instängd. Det var fantastiskt med vårsolen och värmen och utsikten över vattnet.

Minuset är vad jag förstått vintertid. Vattnet går inte att ha på då iom att det fryser. Och även om de handvattnas så är ju kolikrisken större om man ställer en häst i den kylan och "stänger in den" i en box. Har man dem på lösdrift kan de iaf röra sig och hålla igång magen och de kan också röra sig om de fryser.

Jag skulle inte vilja ha en häst i utebox vintertid.
För mig finns det stall eller möjligen lösdrift. Något annat är inget alternativ för permanent uppstallning. Då det är lite varmare tycker jag dock uteboxen var mycket trevlig.
 
Sv: För- och nackdelar med utebox.

Ja,jag skulle nog faktist välja utebox endå... OM jag hade ett alternativ till hovslagar och veterinärplats (vilket du har) Det är ju liksom bara kanske nov,dec,jan,feb som är lite jobbiga,sen är det urmysigt!

Jag hade inge problem med flugor/knott inne i boxen,dom åkte in en bit,sen direkt ut och vände,dom ville nog inte vara inne i "mörkret",värme var heller inget problem,var ju skugga i boxen jämt,brukade ställa in henne mitt på dagen i bland i fall flugorna varit för dryga,i boxen fick hon vara i fred,och det var svalt och skönt. Vi hade fyra boxar på rad,men en sadelkammare på sidan,alla hästar såg varandra,och hade det så mysigt. Kändes lite hemskt att "stänga in" henne första nätterna,(flyttade dit på vintern,så översta luckan hölls stängd då) men släppte det ganska sabbt,hon trivdes kanon,och var aldrig nån stress i stallet,utan hästarna som stog där var väldigt lugna och harmoniska. På våren sa stallägaren att det var så himla mysigt att komma ut på gården,för då kikade dom fram med sina huvuden en efter en uppe i utestallet! :love:
 
Sv: För- och nackdelar med utebox.

Vi har våra tävlingsponnyer i uteboxar och har haft så i 2 år ungefär.
Vi kan välja ,för vi har ett vanligt innestall också men både vi och hästarna trivs mycket bättre så här.:laugh:

Vi har en modell som är 4 uteboxar med en liten "veranda" ett utbyggt tak och betongplatta utanför.Det skulle jag inte vilja vara utan,betongplattan gör att det är jämnt bra och rent underlag att binda upp dem på och samma när hovslagaren kommer.Vi har även gjutet golv i boxarna.

Dessutom kan de stå ute i hagen under taket när de är ute och det kanske regnar lite eftersom boxarna ligger inne i en av vinterhagarna.

En av boxarna har vi inrett till sadelkammare med garderober sadelhängare m.m.och den andra lediga boxen förvarar vi foder i.
Hästarna älskar att stå och glo ut genom sina överdörrar när de står inne;på folk som åker förbi på vägen eller på hästkompisarna i hagen bredvid.
Brukar inte stänga överdörrarna på nättrerna utom då det är svinkallt,tycker det blir dålig luft då trots ventilerna.

Utanför boxarna inne i hagen har vi termobar,men inte i boxarna.
Det enda som är negativt tycker jag är att det blir kallt om händerna då man ex ska fläta dem för tävling,men då brukar vi ta in dem i ett annat uppvärmt utrymme.......
 
Sv: För- och nackdelar med utebox.

En tanke..

Brukar man alltså stänga in boxen med överlucka när det är riktigt kallt - så att boxen blir som en låda?
Låter ju hemskt! Varför vill man ens ha utebox om man gör så?

Visst att det finns ventiler.. Men ett så litet utrymme lär få dålig luft oavsett. Då mister man ju den enda fördelen (som jag ser det) med utebox. Varför?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 422
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
561
Senast: Roheryn
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
623
Senast: Blyger
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
2 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp