För- och nackdelar med utebox.

Sv: För- och nackdelar med utebox.

Vi planerar att bygga om ett gammalt stort förråd/öppet garade som står på vår tomt till ett utestall med två boxar så vi slipper ha hästarna inackorderade (förrådet är 4x4,7 meter). Är dock öppen på ena sidan så kommer sättas heltäckande boxdörrar där så det inte blåser in.
Att hästarna skulle få problem med stormbyar jag har mycket svårt att tro, det skulle vara om det är dörrar som är öppna med galler upptill så det blåser in.
Som mittenvägg kommer vi sätta en kraftig kreaturgrind som är 4 meter lång så att hästarna kan se varandra även när de ligger ned. Vi har fött upp nordsvenskar i 10 år och har i alla åren använt oss av den typen av grindar som mittenvägg utan att någon häst, någon gång (inte ens föl/unghästar) har fastat, gjort sig illa eller på annat sätt påverkats negativt av det. Mestadels ser jag positiva sidor med uteboxar, så länge man vidtar rätt åtgärder och inte sätter in ett helrakat fullblod där utan täcke när det är -25 och snålblåst. För övrigt ligger mest det negativa hos oss människor, kallare att mocka, fruset hästbajs om det är så pass kallt, kan vara kallt att göra iordning hästen för en ridtur om det är kallt. Men personligen så lider jag själv lite lagom från kalla mockningar, fruset hästbajs kalla ryktningar, om hästen trivs och har det bra. Jag har ju ändå ett varmt hus att gå in efteråt och ta en varm dusch. I annat fall får man klä sig efter väder och dra på sig en tjockare jacka även om man ser tjockare ut då :grin:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 422
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
561
Senast: Roheryn
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
623
Senast: Blyger
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
2 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp