Bukefalos 28 år!

För stora bilder?!

W

weeh_

Här kommer jag igen med alla mina tusen data-kamera-eller-vad-det-nu-är-för-tekniska-problem :angel:

Tur är att ni finns och kan hjälpa otekniska mig iallafall :love: :D

Håller på och försöker ladda upp lite bilder till div. annonser osv, men vissa bilder är för stora säjer datorn ( för så långt har jag nog fattat det hela rätt ;) )

Hur gör jag för att få ihop dem? Har högerklickat o gått in på Egenskaper-Avancerat-komprimera, men det gör ju varken till eller från. Typ minus 2byte, och hela skiten är kanske på 1,25MB ! :mad: :confused:

De flesta bilderna är tagna med digitalkamera och bara upplagda genom sladden till datorn, så tycker inte att de ska behöva ta SÅ stor plats. eller?

Well, what to do helt enkelt? :crazy:
 
Sv: För stora bilder?!

Minska ner bilder gör man i fotoredigeringsprogram. Även i paint går det bra att minska ner bilder.
 
Sv: För stora bilder?!

Som Gnist säger, fungerar utmärkt i paint. Tryck Ctrl+W eller klicka Bild-->ändra storlek/snedställ

Där kan du skriva i proportionerna du vill minska bilden med, du kanske vill minska den till hälften, då skriver 50% i båda fälten osv.
 
Sv: För stora bilder?!

photoshop kanske.

ett alternatv är Gimp som är gratis om man inte vill tanka Photoshop
 
Sv: För stora bilder?!

Känns kanske lite onödigt att krångla med PS om man BARA skall förminska bilderna.
 
Sv: För stora bilder?!

öppna bilden i något visningsprogram, dvs det som normalt sett kommer upp när du dubbelklickar, zooma och scrolla tills du får bilden stå stor som du vill ha den på datorskärmen..

tryck på "prt scr" = print screen

gå in i paint, klistra in och beskär mgenom att dra i de små punkterna..

spara bild..


på detta sätt minskar du inte ner originalet som man kan råka gör aom man öppnar originalfilen i paint och minskar/klipper direkt, utan du har originalt kvar i originalmappen och sparar en klippt och minskad kopia i en ny mapp..
 
Sv: För stora bilder?!

Känns kanske lite onödigt att krångla med PS om man BARA skall förminska bilderna.

Nej där är världens enklaste att beskära en bild i PS...
Paint har inte ens ett beskärningsverktyg om man skall krångla så är det i paint man får krånglet
 
Sv: För stora bilder?!

Nu frågade TS inte efter beskärningsverktyg, utan enbart förminskning av bilden. Visst, PS är lätt, särskilt för oss som kan det, men det kan lätt bli övermäktigt om man aldrig suttit framför något bildbehandlingsprogram förut, TS kanske dessutom inte ens vet var man skall börja för att ens hitta cropverktyget. Dessutom att köpa ett program för drygt 1000:- (Tänker elements nu) känns kanske lite onödigt om man enbart skall förminska bilder?

Dessutom finns t.ex. Picasa av Google gratis om man nu enbart skall ägna sig åt att t.ex. crop:a och förminska.
 
Sv: För stora bilder?!

öppna bilden i något visningsprogram, dvs det som normalt sett kommer upp när du dubbelklickar, zooma och scrolla tills du får bilden stå stor som du vill ha den på datorskärmen..

tryck på "prt scr" = print screen

gå in i paint, klistra in och beskär mgenom att dra i de små punkterna..

spara bild..


på detta sätt minskar du inte ner originalet som man kan råka gör aom man öppnar originalfilen i paint och minskar/klipper direkt, utan du har originalt kvar i originalmappen och sparar en klippt och minskad kopia i en ny mapp..


I paint och i typ alla andra bildbehandlinsprogram finns det något som heter "spara som" istället för bara "spara". Om man väljer "spara som" sparar man inte över originalet utan sparar till en kopia.
 
Sv: För stora bilder?!

på detta sätt minskar du inte ner originalet som man kan råka gör aom man öppnar originalfilen i paint och minskar/klipper direkt, utan du har originalt kvar i originalmappen och sparar en klippt och minskad kopia i en ny mapp..
Men är det inte bara enklare att göra en kopia av bilden än att göra en print screen av det???
 
Sv: För stora bilder?!

jag har tryckt fel många många gånger när jag suttit och beskurit många bilder i rad, sparat bild07 som bild06 för att jag missat att klicka på "spara som" istället för "spara".. bara drygt..
 
Sv: För stora bilder?!

för att kopian kan du inte zooma storleken i paint lika enkelt som i visningsprogrammet, visst du kan bestämma storleken i exakta procent där, men ögonmåtta fram hur många procent exakt du ska minska med för att få en hästhuvudbild från nos till öra plus 15% luft på ex 640 pixlars höjd från en bild där du har lite för mycket luft med..

dessutom slipper du högerklicka - kopiera - spara - öppna i paint - måtta - ändra storlek - måtta- ändra storlek - måtta - ändra storlek - måtta- ändra storlek - måtta - ändra storlek - måtta- ändra storlek - klippa

såsom jag gör öppnar jag bara bilden i bildvisningsprogramfönstret(dubbelklick) - zoomar till rätt size - print screen, klistra in i paint - dra upp i v hörnet - klippa - spara


jajag vill ha mina bilder EXAKT så stora som jag vill ha dem.. :D vill inte ha nått halvfabrikat med miniliten häst och massa luft runt eller tvingas publicera bilden i exakt den beskärningen som den är tagen i..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För stora bilder?!

Det kanske beror på hur man gör, jag brukar inte ha några problem med att beskura för hand, nån %beskurning har jag aldrig gjort...
 
Sv: För stora bilder?!

jag har tryckt fel många många gånger när jag suttit och beskurit många bilder i rad, sparat bild07 som bild06 för att jag missat att klicka på "spara som" istället för "spara".. bara drygt..

Skrivskydda orginalen.
 
Sv: För stora bilder?!

Nu frågade TS inte efter beskärningsverktyg, utan enbart förminskning av bilden. Visst, PS är lätt, särskilt för oss som kan det, men det kan lätt bli övermäktigt om man aldrig suttit framför något bildbehandlingsprogram förut, TS kanske dessutom inte ens vet var man skall börja för att ens hitta cropverktyget. Dessutom att köpa ett program för drygt 1000:- (Tänker elements nu) känns kanske lite onödigt om man enbart skall förminska bilder?

Dessutom finns t.ex. Picasa av Google gratis om man nu enbart skall ägna sig åt att t.ex. crop:a och förminska.


Gimp.......
 
Sv: För stora bilder?!

Alltså...det låter som att dina förenklingar är en massa krångel och omvägar.




TS:
Jag använder Paint och Microsoft Office Picture Manager, båda gratis och lätta att hantera och förstå. Båda "tillhör" Windows och kan lätt installeras på datorn, antingen via Windows eller nätet.
 
Sv: För stora bilder?!

Gimp fungerar säkert bra också.......
 
Sv: För stora bilder?!

Som Gnist säger, fungerar utmärkt i paint. Tryck Ctrl+W eller klicka Bild-->ändra storlek/snedställ

Där kan du skriva i proportionerna du vill minska bilden med, du kanske vill minska den till hälften, då skriver 50% i båda fälten osv.

Såhär gjorde jag och det funka ju alldeles utmärkt, TACK :)

Och även ett STORT TACK till er andra som svarat :bow: :)
 
Sv: För stora bilder?!

jag har tryckt fel många många gånger när jag suttit och beskurit många bilder i rad, sparat bild07 som bild06 för att jag missat att klicka på "spara som" istället för "spara".. bara drygt..

Jag gör bara en kopia av bilden om jag skall ändra, så har jag kvar orginalen...
 
Sv: För stora bilder?!

Här kommer jag igen med alla mina tusen data-kamera-eller-vad-det-nu-är-för-tekniska-problem :angel:

Tur är att ni finns och kan hjälpa otekniska mig iallafall :love: :D

Håller på och försöker ladda upp lite bilder till div. annonser osv, men vissa bilder är för stora säjer datorn ( för så långt har jag nog fattat det hela rätt ;) )

Hur gör jag för att få ihop dem? Har högerklickat o gått in på Egenskaper-Avancerat-komprimera, men det gör ju varken till eller från. Typ minus 2byte, och hela skiten är kanske på 1,25MB ! :mad: :confused:

De flesta bilderna är tagna med digitalkamera och bara upplagda genom sladden till datorn, så tycker inte att de ska behöva ta SÅ stor plats. eller?

Well, what to do helt enkelt? :crazy:



Ett gryyymt smidigt program från microsoft själva:
http://download.microsoft.com/download/whistler/Install/2/WXP/EN-US/ImageResizerPowertoySetup.exe

(nej, det är inte skadligt)

Bara installera, sedan högerklickar du på bilden du ska förminska och väljer "resize image" i rullisten och väljer storlek. Har för mig det är 1024x768, 640x480 och custom.
 

Liknande trådar

Bukefalos Nu har något ändrats i forumet igen när det gäller bilderna. Ett tag var de så stora att man tvingades scrolla för att se hela bilden...
Svar
9
· Visningar
694
Senast: Gunnar
·
IT & mobiler Tänkte se om någon här har några tips att ge mig. Har kopplat ihop datorn med tv:n så jag ska kunna sitta i soffan och se film men...
Svar
1
· Visningar
1 013
Senast: tim
·
IT & mobiler Läs detta innan du skapar en ny tråd. Läs igenom de vanliga frågorna nedan. Om du behöver diskutera vidare så använd helst någon av de...
Svar
0
· Visningar
13 703
Senast: gern
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 761
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp