Bukefalos 28 år!

För tidigt flyttade kattungar

gul_zebra

Trådstartare
Long story short - en till katt planeras, antingen till våren eller tidigare om det "dyker upp nåt" så att säga. Och well, nu dök det upp nåt. 2 honor som ska omplaceras pga allergi - 10 veckor gamla. Var 8 veckor när de togs från mamman :( Tyvärr vet jag inte vad det är för folk, annars vore en anmälan definitivt på sin plats (vem är det ens som bär ansvar rent juridiskt, faller det på säljaren eller även på köparen?).

Hur som helst, nu är det då rakt inte aktuellt att dra hem nån för liten unge hit, aldrig i hellskotta. Men, jag funderade så smått på att ta den ena längre fram, vid 12-13 veckor om ägaren går med på det. Båda har jag inte möjlighet att ta. Sällskap finns i form av en liten Göte på 6 månader, kastrerad förstås.
Hur stor risk är det egentligen att det isf blir problem med katten längre fram? Eller vid en flytt i lagom ålder för den delen när hon trots allt tagits från mamman så pass tidigt? Är jag helt vansinnig som ens tänker tanken? Jag blir så jäkla blödig, så även om en till katt redan är inplanerad så det inte finns hinder så sett, så känns det ändå som att jag har lite väl lätt för att dra hem en liten kisse för att det är synd om den och bli sittande med problem jag kanske inte kan lösa sen... Och ptja, det vill jag ju verkligen inte :crazy:
 
Sv: För tidigt flyttade kattungar

Risken är att katten får psykiska besvär som problem med att bajsa och kissa på rätt ställe. Att de "snuttar" på dina öron, på filtar och kuddar och allt annat de kan hitta. Att de ligger och kardar helt frenetiskt och liknande saker. Hur katten faktiskt mår innerst inne är ju ganska omöjligt att säga men de mår ofta inte särskilt bra. Det som ändå är lite positivt är att ungarna har fått flytta ihop. De har iallafall haft varandra. Det kan i bästa fall göra att de inte får så stora problem i framtiden men det är absolut ingen garanti.

Jag hade i ditt läge letat rätt på en katt som har växt upp hos en seriösare uppfödare för kan man lämna iväg kattungarna så små så är ju frågan hur de har växt upp. Har de blivit avmaskade som de ska och vad har de fått för mat? Att de blir avmaskade och vad de får för mat spelar enormt stor roll för kattens fortsatta hälsa och liv.
 
Sv: För tidigt flyttade kattungar

Hur blir det om mamman dör innan kattungarna är 12 veckor men det finns andra katter i hushållet? Kan dom få psykiska besvär då också?
 
Sv: För tidigt flyttade kattungar

När vi skaffade katt när vi flyttade till landet för längesen skulle vi köpa två katter. De kom från två olika kullar men samma ställe. Tyvärr dog den ena mamman ganska tidigt (blev påkörd) så den andra mamman fick ta hand om båda kullarna. Hon tröttnade dock rätt snart och gick ut och gömde alla ungarna i skogen. Ägarna fick lite panik. De hittade alla ungarna men vi fick hämta dem direkt typ. De var då 6 och 7 veckor. Ingen av dessa katter fick några men som jag känner till. Möjligen att de blev lite "trampigare" än många andra katter, men deg kan lika gärna vara en slump. Den ena lever än idag och lever livet helt enkelt.

Sen skulle jag ju aldrig rekommendera att ta de tidigt ifrån mamman, men de behöver inte bli konstiga på grund av det. Jag har även fött upp kattungar med flaska och de har det inte blivit något fel på heller. Gör det som känns rätt :). Katter finns det ju gott om både nu och längre fram.
 
Sv: För tidigt flyttade kattungar

Hur svårt är det att få bukt på de problem som kan dyka upp? Det är det jag tvekar mest över - hade det gällt råttor så hade jag tagit de iom att jag ändå har råttvana sen 10 år, men med katter är jag helt grön så jag är så osäker på vad jag öht klarar av liksom - och efter att ha haft en katt i barndomen som fick avlivas för att han pissade i skor är det ärligt talat skitläskigt. Jag vill ju inte stå där och behöva avliva sen för att jag inte har den kunskap som krävs för att få bukt på såna problem.

Är det illa att sära på de när de blir 12-13 veckor gamla? Jag funderar ju bara på en av de (tyvärr). Innan de är 12 veckor kommer hon inte innanför min dörr iaf, jag tänker inte delta i att stressa upp nu när de bara är 10 veckor. Å andra sidan vet jag inte hur ägaren gör, säljer hon den andra redan nu så är det kanske bäst att hämta redan innan så hon får sällskap?

Hur tidigt ska avmaskning vara gjord egentligen? De är ju fortfarande väldigt unga tänker jag. Är det så att hon flyttar in och inte är avmaskad så blir det iaf avmaskning ganska omgående, likadant med vaccinering som jag helt sonika antar inte är gjort.
Och om så är fallet - måste jag avmaska min grabb samtidigt eller hur funkar det? Han är avmaskad för 2-3 månader sen då avmaskningen uppfödaren gjort inte tog så han hade mask när han flyttade in (märkte jag när han spydde upp ett "gummiband"... Hej spolmasken som jag stod och drog i innan jag fattade vad det var :yuck: ). Numera är han maskfri.

Ja jag har länge funderat på en birma, och de funderingarna är inte helt uteslutna än, om än lite långt bort. Annars är planen att gå till katthemmet i vår om det inte skulle dyka upp nånting innan dess. Just nu letar jag alltså inte aktivt, men kan inte utesluta att det blir en omplacering eller så så att säga, som nån av de här töserna :)
 
Sv: För tidigt flyttade kattungar

Det är alltid lika ledsamt att höra om hur kattägare låtit sina katter få ungar utan att ha den minsta kunskap om hur viktig den första tiden med mamman är och hur den naturliga utvecklingen i relationen mamma/kattunge ser ut och varför den ser ut som den gör. Det är också sorgligt att dessa uppfödare inte förstår hur viktig kattungens invanda uppväxtmiljö och eventuella syskon är under dessa första 12 veckor.

Konsekvenser när kattungen inte får stanna hos kattmamman och sina syskon och i sin invanda miljö hos uppfödaren i 12 veckor är:

1. Försämrad grundtrygghet.

2. Påverkan på immunförsvarets naturliga utveckling och uppbyggnad. Separation och flytt innebär en stor påverkan på ett ännu inte fullt utvecklat immunförsvar genom den stress och nya bakterieflora det innebär.

3. Försämrad förmåga att hantera frustration och acceptera nederlag. Detta lär sig kattungen genom att succesivt nekas tillgång till diande och närhet från mamman. En katt som inte lärt sig hantera frustration reagerar lättare och oftare med ren aggression.

4. Försämrad förmåga att använda och tolka kattspråk och behärska och anpassa användandet av klor och tänder efter situation.

Har man en förtidigt tagen kattunge som verkar helt ok trots detta, kan man ändå vara säker på att den hade varit ännu mer trygg, frisk, stabil i temperamentet och socialt välfungerande ifall den hade fått stanna några veckor till. En del av dessa skador märks inte heller förrän katten uppnått könsmognad (runt 1-årsåldern) eller social mognad (vid ca 2-4 år). Alla skador är dock något katten och kattägaren får leva med resten av kattens liv eftersom de är mycket svåra att reparera.
 
Senast ändrad:
Sv: För tidigt flyttade kattungar

Hur svårt är det att få bukt på de problem som kan dyka upp? Det är det jag tvekar mest över - hade det gällt råttor så hade jag tagit de iom att jag ändå har råttvana sen 10 år, men med katter är jag helt grön så jag är så osäker på vad jag öht klarar av liksom - och efter att ha haft en katt i barndomen som fick avlivas för att han pissade i skor är det ärligt talat skitläskigt. Jag vill ju inte stå där och behöva avliva sen för att jag inte har den kunskap som krävs för att få bukt på såna problem.

Är det illa att sära på de när de blir 12-13 veckor gamla? Jag funderar ju bara på en av de (tyvärr). Innan de är 12 veckor kommer hon inte innanför min dörr iaf, jag tänker inte delta i att stressa upp nu när de bara är 10 veckor. Å andra sidan vet jag inte hur ägaren gör, säljer hon den andra redan nu så är det kanske bäst att hämta redan innan så hon får sällskap?

Hur tidigt ska avmaskning vara gjord egentligen? De är ju fortfarande väldigt unga tänker jag. Är det så att hon flyttar in och inte är avmaskad så blir det iaf avmaskning ganska omgående, likadant med vaccinering som jag helt sonika antar inte är gjort.
Och om så är fallet - måste jag avmaska min grabb samtidigt eller hur funkar det? Han är avmaskad för 2-3 månader sen då avmaskningen uppfödaren gjort inte tog så han hade mask när han flyttade in (märkte jag när han spydde upp ett "gummiband"... Hej spolmasken som jag stod och drog i innan jag fattade vad det var :yuck: ). Numera är han maskfri.

Ja jag har länge funderat på en birma, och de funderingarna är inte helt uteslutna än, om än lite långt bort. Annars är planen att gå till katthemmet i vår om det inte skulle dyka upp nånting innan dess. Just nu letar jag alltså inte aktivt, men kan inte utesluta att det blir en omplacering eller så så att säga, som nån av de här töserna :)

Vad jag har lärt mig så är det väldigt svårt att reparera ev. skador som uppstår. Det är ju just sådana saker som att kissa på fel ställe som är väldigt vanligt när ungarna tas för tidigt ifrån mamman och tyvärr så slutar det ofta med avlivning. Det man kan göra är att prova olika sorters lådor. Både i storlek, placering och med och utan huv. Man kan också prova olika sorters sand för att om möjligt få katten att tycka att lådan ändå är ett bra ställe att göra sina behov på.

När jag och min dotter hittade en övergiven kull med kattungar som då uppskattades till att var ca 2-3 veckor gamla så lät jag dem stanna tills de visade att de var trygga i sig själva. Det blev så att ingen av dem lämnade oss förren vid drygt 13 veckors ålder. De var helt enkelt inte mogna för det innan. En av dem stannade till 15 veckors ålder. I det läget så får man ju försöka göra allt för att de ska bli så trygga i sig själva som bara går. Vi nappade dem så länge som de var intresserade även när de kunde äta själva så nappade vi ändå iallafall några mål/dag. Tyvärr var ingen av våra andra katter intresserad av att vara i närheten av dem men min då 18 månader gamla hund blev deras styvpappa och de låg gärna och gosade in sig i hans päls och gnagde på ben ihop med honom :love: Jag vågade bara låta dem vara tillsammans under uppsikt men det märktes hur mycket de präglades på honom. De var ju också väldigt fästa vid oss människor och kom rusande och klättrade upp på en direkt när man kom in till dem. De har vad jag har fått veta av de nya ägarna inte fått några större men utav att skiljas så tidigt ifrån sin mamma så vi hade helt enkelt en väldig tur.

Hur illa det är att skilja syskonen åt är omöjligt för mig att säga då jag inte har sett dem men helt klart har de ju en större chans i livet om de får fortsätta leva ihop.

Om mamman har varit ute så ska de avmaskas var tredje vecka med de flesta avmaskningsmedlena sina första tre månader. Huruvida du behöver avmaska din katt igen är också svårt att säga. Det enklaste är att skicka in en analys och utgå ifrån den.

Jag förstår att ditt hjärta blöder för ungarna men tänk på att du förhoppningsvis ska leva med den katten i 15-20 år och då är det bättre att köpa en katt som har fått en bra start i livet eller som du vet inte har fått några men utav sin uppväxt. Du gör ju självklart som du vill men jag hoppas att jag själv hade valt bort de ungarna. (Det hade jag förmodligen inte utan jag hade övertalat sambon om den suveräna iden att ta båda två...)
 
Sv: För tidigt flyttade kattungar

Hur blir det om mamman dör innan kattungarna är 12 veckor men det finns andra katter i hushållet? Kan dom få psykiska besvär då också?

Ja de kan de. Allt handlar om tur i det läget och om man kan få någon av de andra katterna att ta sig an ungarna. Det är oftast lättare att få en äldre kastrerad hankatt att ta sig an ungarna än vad det är att få en honkatt att ta sig an dem. Honkatter verkar ha en inbyggd spärr emot att ta sig an andras ungar men självklart finns det alltid undantag.
Mamman är väldigt viktig för ungarna och precis som föl präglas på stoet så präglas kattungarna på sin mamma. De lär sig helt enkelt enormt mycket av mamman under sina första tolv veckor i livet.
 
Sv: För tidigt flyttade kattungar

Kan bara bidra med min egen erfarenhet, då vi har två katter som kom till oss alldeles för tidigt. Av de beteenden som TinyWiny listar så snuttar och trampar våra på filtar, kuddar och liknande. Den ena katten mer än den andra. Rumsrena har de alltid varit. Inga märkliga beteendestörningar, de är genomsnälla och tålmodiga. Dessa katter har alltid varit tillsammans - från det att de hittades i ett dike fram till nu och förhoppningsvis många år till :-)
 
Sv: För tidigt flyttade kattungar

Tack för alla svar :) Det blir nog bäst att lägga ner hela idén och avvakta med kattköp tills rätt katt dyker upp. Men nog sticker det till i hjärtat av de små liven! Förstår inte alls varför det ska vara så jäkla bråttom. Min Göte fick jag hem 2 dagar innan han blev 15 veckor, han var ju bara en bebis då, vad ska han då inte ha varit vid 8 veckor liksom :(
 
Sv: För tidigt flyttade kattungar

Jag tror att det var ett bra beslut även om jag förstår att det var ett svårt beslut. Och ja, de är verkligen pyttebebisar när de är 8 veckor. De är verkligen inte redo för världen då.
 
Sv: För tidigt flyttade kattungar

Vi har haft katter i stallet som togs från mamma för tidigt och de var precis som du skriver i inledingen. De trampade frenetiskt på sina bäddar och "suttade" på sina filtar till förbannelse. Dock var de alldeles excellenta musjägare. Vi gav dem en levande mus som trillat ner i en foderpåse när de var små, den ena katten högg den direkt och sen var stallet musfritt i alla år.

Förtydligande; det var alltså inte vi som tog mamman från dem. Om jag minns rätt skulle de ha lämnats övergivna på ett lantställe annars, och en bekant förmedlade katterna till oss istället.
 
Sv: För tidigt flyttade kattungar

Det behöver inte bli problem alls heller. jag tror innekatter och ensamma kattungar löper större risk än utekatter för att få psykiska problem (genom hela livet).
Lagen om 12 veckor är inte gammal alls, innan den var rekommendationen minst 8v.
(missförstå mig rätt, det är bra att vänta)

Mycket beror på kattungarnas mamma. En katt vi hade lärde kattungarna att gå på lådan så fort de började äta kattmat. Dom var inte mer än 4-5 veckor då.
Det viktiga är också att ungarna lärt sig tvätta sig själva och hålla god hygien.

Under den perioden vi hade katt och den fick kattungar en kul var eller vartannat år under 10-12 års tid, så tror jag aldrig någonsin vi haft en kattunge som kissat eller bajsat utanför lådan, inte ens i början. Verkligen en toppen-kattmamma!


Däremot hittade min mamma en kattunge för några år sedan som var övergiven. Tog den till vet som undersökte den och gissade på 4-5 veckor gammal.
Den åt mat och så men hade problem med hygienen och att tvätta sig själv. Men mamma skaffade omgående en några veckor äldre kattungekompis till den som den tog efter sen, himla gulligt!
 
Sv: För tidigt flyttade kattungar

*KL*

Förr var det ju kutym med 8 v, och jag har haft en som var 7 v när den flyttade (mamman försköt den, den var enda ungen). Inga konstigheter med något på någon av katterna. Vilket såklart kan varit ren och skär tur givetvis.

Så jag skulle för just den delen inte dra mig för det, MEN i TS fall är frågan om inte "stackars små" är enda anledningen - och då skulle jag välja en annan kattunge med åldern inne så att säga. Men är det den perfekta katten i allt annat skulle jag inte avstå pga att de separerats för tidigt från mamma.
 
Sv: För tidigt flyttade kattungar

Att gå på lådan är inte en sak som kattungar behöver lära sig av någon. Att kissa och bajsa där det går att gräva är en instinkt, likaså att inte förorena med kiss och bajs överallt i sitt revir.

Sedan 2008 står det inskrivet i djurskyddslagen att kattungar måste vara minst 12 veckor innan de skiljs från mamma, syskon och sin invanda miljö. Sverak (som raskattuppfödare måste rätta sig efter) har dock haft regeln betydligt längre än så. I en gammal kattbok jag har står det att huskattungar ska vara 10 veckor och raskattungar 12 veckor. Under lång tid var det alltså endast raskattungar som fick förmånen att stanna hos sin mamma i 12 veckor, men nu gäller det (tack och lov) alla kattungar.

Det katten lär sig genom detta är inte instinkter som att äta, tvätta sig och gå på lådan.

Det som påverkas är saker som inte syns utan som påverkar psyket, temperamentet, grundtryggheten och immunförsvaret hos kattungen.
 
Senast ändrad:
Sv: För tidigt flyttade kattungar

Fast otrygghet är ju en anledning för katter att börja "fela" med t ex att gå på lådan. Så att det kan hänga samman ser jag inte som något konstigt
 
Sv: För tidigt flyttade kattungar

Fast otrygghet är ju en anledning för katter att börja "fela" med t ex att gå på lådan. Så att det kan hänga samman ser jag inte som något konstigt

Ja visserligen, men ofta tycker jag att jag ser lådgåendet som ett argument för att kattungen är redo att flytta "eftersom den har lärt sig det" och det är ett missuppfattning om hur katter fungerar och vad de lär sig och vad som är instinkt.

En katt som saknar grundtrygghet har dock större benägenhet att reagera med felkissande i olika situationer som innebär oro eller stress, men oftast handlar felkissande dock om att det är något fel på själva lådsituationen, att katten är okastrerad eller har problem med urinvägarna.
 
Sv: För tidigt flyttade kattungar

Ja visserligen, men ofta tycker jag att jag ser lådgåendet som ett argument för att kattungen är redo att flytta "eftersom den har lärt sig det" och det är ett missuppfattning om hur katter fungerar och vad de lär sig och vad som är instinkt.

En katt som saknar grundtrygghet har dock större benägenhet att reagera med felkissande i olika situationer som innebär oro eller stress, men oftast handlar felkissande dock om att det är något fel på själva lådsituationen, att katten är okastrerad eller har problem med urinvägarna.

Då är jag med hur du menade, just att inte använda det som argument för redo.

Stämmer säkert det du säger om felkissande med - jag har dock aldrig haft någon felkissande katt så noll egen erfarenhet. Tvärtom har alla mina varit väldigt tåliga och stabila och kissat där de ska även vid flytt, byte av sand, ommöblering, dåligt städad låda, ny kompis etc - tack och lov!

Lite spinn off - men det här med mjölktrampande tycker jag är ganska dålig markör för om ungen tagits för mamma tidigare än den var redo för eller ej. Den värsta mjölktrampare jag har haft, han togs från mamma när han var 6 månader. Han växte upp med en hel grupp katter, inklusive mamma och mostrar och grejer. Flyttade som 6-månaders, och då tillsammans med en vuxen kompis han var uppvuxen med (och var som ler och långhalm med). Men jäklar vad han mjölktrampar =)

(Däremot, ras, slump eller uppväxt - han trivs VERKLIGEN inte som ensamkatt, det fungerar inte, han blir genuint olycklig)
 
Sv: För tidigt flyttade kattungar

Då är jag med hur du menade, just att inte använda det som argument för redo.

Stämmer säkert det du säger om felkissande med - jag har dock aldrig haft någon felkissande katt så noll egen erfarenhet. Tvärtom har alla mina varit väldigt tåliga och stabila och kissat där de ska även vid flytt, byte av sand, ommöblering, dåligt städad låda, ny kompis etc - tack och lov!

Lite spinn off - men det här med mjölktrampande tycker jag är ganska dålig markör för om ungen tagits för mamma tidigare än den var redo för eller ej. Den värsta mjölktrampare jag har haft, han togs från mamma när han var 6 månader. Han växte upp med en hel grupp katter, inklusive mamma och mostrar och grejer. Flyttade som 6-månaders, och då tillsammans med en vuxen kompis han var uppvuxen med (och var som ler och långhalm med). Men jäklar vad han mjölktrampar =)

(Däremot, ras, slump eller uppväxt - han trivs VERKLIGEN inte som ensamkatt, det fungerar inte, han blir genuint olycklig)
Ja, mjölktrampande i vuxen ålder är inte tecken på att något har gått galet under uppväxttiden eller att katten är otrygg på något sätt. Att mjölktrampa är än instinkt/reflex som hänger kvar från kattungetiden och som triggas igång när katten känner sig lika trygg och belåten som den gjorde när den diade sin mamma. Ibland kan även snuttbeteendet triggas igång i sådana situationer, men det är mer ovanligt.

Att utveckla onormala snutt-beteenden som resulterar i att katten maniskt äter upp det som den snuttar eller tugger på är dock inte normalt för en harmonisk katt.
 
Sv: För tidigt flyttade kattungar

Så jag skulle för just den delen inte dra mig för det, MEN i TS fall är frågan om inte "stackars små" är enda anledningen - och då skulle jag välja en annan kattunge med åldern inne så att säga. Men är det den perfekta katten i allt annat skulle jag inte avstå pga att de separerats för tidigt från mamma.

Typ så ja. Kompis till Göte är inplanerad och så dök de här upp och well, what can I say, jag är blödig och ska ju ändå ha en till så... Men det blev alltså ingenting, tack vare de bra svaren här, iom att jag inte är van vid katt och inte vet om jag kan hantera ev problem som dyker upp med en för ung kattunge. Så jag avvaktar i väntan på rätt katt, med åldern inne :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Hazel
·
Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 105
Senast: Bison
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 249
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 019
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp