För torra hovar efter strålröta

Lindon

Trådstartare
Trodde väl aldrig att man skulle få problem med för TORRA hovar, men....

Våren -12 hade vi besvärlig röta på hästen. I år har han klarat sig bättre, mha regelbunden tvättning samt att vi grusat upp hagen. Dock har han mjuknat upp i strålen och fått små sprickor på alla fyra. Nu efter en regnig och blöt vår kom äntligen solen. Men efter 2v av sommarbölja så har nu istället hoven blivit för torr. Det ser bra ut på ytan men då man börjar gräva lite i sprickorna inser man att det ev finns antydan till röta under. Tvättar ur varje dag, men hovarna är kruttorra så det är svårt att slippa "in" i strålen. Vattenbad är uteslutet då han sparkar sönder hinkarna då....

Nu är min plan att försöka blöta upp sulan först innan tvättning för att kunna slippa in med kratsen och få bort det som lämnar i strålen. Nån bättre ide? Använder mig av ett hovschampo och en hovolja innehållande svampdödande örter.
 
Sv: För torra hovar efter strålröta

Men - ska du in med kratsen djupt i strålfåran? Då tycker jag att det är större risk att man trycker in skit i strålen.. Jag har alltid använd trätjära eller kopparsulfat och hällt på. Innan gör jag rent med en spruta med något desinficerande, dvs aldrig gräva med något skitigt i strålfåror som är i riskzonen. Att hoven torkar upp är ju för det mesta bra..

Är du verkligen säker på att det är tendenser till röta du ser i fårorna? Hör med din hovslagare istället - där finns ju expertisen!
 
Sv: För torra hovar efter strålröta

Jag antar att din hovis renskär strålen. Då blir den inte torr, flikig, trasig....
 
Sv: För torra hovar efter strålröta

Svarar båda.

Hovis renskär nog, men jag har märkt att det tar inte länge förrän det behöver skäras igen. Vi transporterar vår häst till hovis 2h en väg så jag kan inte fara dit varje vecka.

Jag gjorde så igår att jag blötte upp hoven, skar rent för att sedan tvätta ordentligt. Det är små sprickor så jag tänkte bara att det lätt far in grus och skit in, därför vill jag rensa upp för att undvika att ngt lämnar dit. Har konstaterat att herreman är väldigt känslig för röta, behöver inte vara mycket för att det ska börja skapa problem.

Har faktiskt inte tänkt på att jag kan få in medel med en spruta, det borde ju gå fast det är små sprickor.
 
Sv: För torra hovar efter strålröta

Bra att han sparkar sönder hinkarna om du försöker ställa honom i vattenbad, för det gör bara saken sämre!

Fukta hovdelen av kronränderna med vatten och massera in vitt vaselin, smörj hovväggarna med tex olivolja. Under hoven sprayar du kopparsulfatlösning med en blomdusch eller smörjer in strålen med trätjära!

Prova det ett tag så ska du nog märka skillnad till det bättre!
 
Sv: För torra hovar efter strålröta

Det finns boots som kan användas för att blötlägga hovarna. Det är i form av vattentäta påsar, dvs inte ridboots.
Du kan göra en vinägerblandning eller prova sanogene. Det finns olika sorters pasta eller pulver, som du kan lägga i strålarna och låta vara kvar som skyddande lager mellan stråle och lera/jord.
Sedan, ta reda på om hovformen är optimal för funktion, samt se över foderstaten vad gäller socker i olika former. Ta gärna analys på hö på även spårmineraler och balansera upp så de är i rätt förhållande till varandra. När allt detta är gjort, så gäller det att motionera hästen, så tillväxt kan ske av strålen.
 
Sv: För torra hovar efter strålröta

Hovar behöver inte vattnas;) däremot behöver de skyddas från uttorkning.
det gör man genom att smörja in hovarna. fukten kommer inifrån.

Blir dina händer o naglar bättre av att blötas?
Skulle inte tro det!
 
Sv: För torra hovar efter strålröta

Hur menar du att hovarna är för torra? Jag tror inte jag förstår?
Är det sprickor i hoven eller i strålen?

Strålen kan man ganska enkelt hålla efter själv mellan verkningarna, be att hovis visar dig nästa gång.

Jag använder Hööks "Hovdesinfektion" och sprayar under hoven om de har problem med röta, funkar kanon! Men man måste såklart hålla efter så man tar bort rötigt material.

Våra hästar har just släppt en hel del sula, när sulan är gammal och död men inte har lossnat ännu så tycker jag att det är lätt att det blir rötigt. Det blir som en kant runt strålen där rötan kan få fäste. Så se till att skrapa bort dött sulhorn också, särskilt runt strålen. Be hovis visa dig så kanske du kan ta lite försiktigt med hovkniven också om det sitter hårt.
 
Sv: För torra hovar efter strålröta

Hovar behöver inte vattnas;) däremot behöver de skyddas från uttorkning.
det gör man genom att smörja in hovarna. fukten kommer inifrån.

Blir dina händer o naglar bättre av att blötas?
Skulle inte tro det!

:D Jag var lite otydlig tydligen. Menar inte blötläggning för att förhindra uttorkning, utan blötlägga med något bakteriedödande medel för att komma in i skrymslen och sprickor. Det räcker inte alltid att spraya med något, eller skrubba från utsidan.
Man kommer helt enkelt inte åt de bakterier som trívs bäst där syret inte kommer åt.
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 841
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag vet att många säger miljön men i detta fallet är det en häst som extremt lätt får strålröta, utan att andra hästar i samma hage får...
2
Svar
22
· Visningar
5 197
Senast: axel
·
Hästvård Jag har sökt i forumet efter liknande fall men inte hittat något vettigt. Det verkar som min häst har fått strålröta, märkte det...
Svar
18
· Visningar
1 865
Senast: Wilden
·
Hästvård har precis köpt en pålle på 10 år som alltid har gått barfota. Hon har dock inte blivit riden/körd sista året. Hon är öm, särskitl på...
Svar
16
· Visningar
3 631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp