Bukefalos 28 år!

Strålröta-anlag el. brist

Livet

Trådstartare
Jag vet att många säger miljön men i detta fallet är det en häst som extremt lätt får strålröta, utan att andra hästar i samma hage får det. Han har alltid fått röta lätt och får behandlas varje blöt period. (har bra behandling som fungerar) Hovarna i övrigt är starka och bra men strålarna försvinner i strålspetsen och sidorna (inte mitten)och blir ömma när det är blött.
Är det någon mineral som fattas denna hästen? Är det ett ärftligt anlag för dåliga strålar? Hästen har balanserad uträknad foderstat.
Torra perioder hämtar sig strålarna och ser friska och normala ut.
 
Sv: Strålröta-anlag el. brist

Precis som med allt annat måste ju saker kunna vara individuella. Jag skulle kunna tänka mig att foder och motion också kan påverka. Hur mycket rör sig hästen och på vilka underlag? Är hoven i balans så att hästen använder hoven på rätt sätt? Om hästen är öm i strålen så trampar den inte igenom på samma sätt, vilket jag kan tänka mig leder till ännu sämre cirkulation, och då även stråle.

Blöta perioder brukar jag hjälpa mina hästar genom att spraya lite av hööks hovdesinfektion under hoven medan vi står inne och borstar och gör oss i ordning.
 
Sv: Strålröta-anlag el. brist

Boven brukar vara / är nästan alltid socker! Vad äter din häst? Strålröta är ju en svampinfektion och som de flesta vet så är det just socker som svampen livnär sig på. Havre, betfor och pelleterat foder brukar stå bakom detta. För att bli av med strålrötan och få stora breda friska strålar så lär man ta bort allt socker samt se till att hästen får tillräckligt motion :) Det är ytterst sällan kraftfoder behövs, men om det skulle vara så, så finns det socker/melassfritt foder att köpa :idea:

Självklart spelar blöta leriga hagar in, men i en miljö där inte svampen trivs kan inte heller någon strålröta börja leva :)
 
Sv: Strålröta-anlag el. brist

Han står redan på lågsocker/stärkelsediet så nej, boven är inte socker heller och ja, han behandlas förebyggande.
 
Sv: Strålröta-anlag el. brist

Han står redan på lågsocker/stärkelsediet så nej,

Och vad är anledningen till detta??

Intressant tråd och jag tror vi får bena ut orsak å verkan "bit för bit"

En följdfråga. Är det något som skiljer denna häst mot övriga vad gäller hantering/vård/bruk/närmiljö/medecinering/hovvård/veterinäervård/munvård/hovform.
 
Sv: Strålröta-anlag el. brist

Hej. Jag har också en häst som mkt snabbt utvecklar fula strålar med röta om jag inte håller efter det. Har grubblat mkt på varför - alla andra i stallet verkar ju INTE ha problem. MEN efter att själv ha tittat (med ägarnas tillåtelse) på stallgrannarnas hovar - så blir jag minst sagt förskräckt, vissa ser helt förskräckliga ut undertill... och ägarna anser inte att där finns ett problem eftersom hovslagaren inte har sagt något...

Jag tror att en del av problemet beror på vårat extremt blöta klimat, svårt att göra så mkt åt. Preparera underlaget i hagen om man har möjlighet alt. stalla in hästen en del av dygnet, så den får torka upp ordentligt i hoven.
Hur är hästen skodd? Är hoven i balans för övrigt? Har strålen markkontakt så den får jobba? Andra sjukdomar?
Jag märkte en förbättring (på hela hästen) när jag mer eller mindre ofrivilligt fick sko av hästen. Han är nu utan järnskor, men MED hovboots vid behov. det är också en fördel utan järnskor eftersom det är lättare att hålla rent, jag håller också själv efter lite grann med raspen när han börjar "dra iväg" i sin lite ojämna hovtillväxt. Antar att cirkulationen blev bättre utan skor.

Förra vintern började jag tro att min häst hade magkatarr - och började då med att ge fri tillgång på grovfoder i slowfeeding nät. Samt provade lite olika "mag-kurer", bla örter som ska vara bra för magslemhinnan + bakjäst. Och som en bieffekt av detta har hovarna blivit mkt bättre. Jag kan se på hoven som växer ut när jag började med detta + att strålen har blivit mkt fastare i konsistensen.
Så med andra ord - det kan vara värt att prova att ge något för att förbättra magens miljö.
 
Sv: Strålröta-anlag el. brist

Men en magkatarr borde övervakas av en veterinär, så finns misstanke om det så det till en sådan man vänder sig. Helst då klinik eftersom här finns de bättre möjligheter, det kan bli riktigt otrevligt om den misstänkta magkatarren plötsligt visar sig vara ett magsår.:crazy:
 
Sv: Strålröta-anlag el. brist

Jadå du kan vara lugn - jag rådgjorde med vet. Anledningen var att min häst börjat krubbita på äldre dagar, tidigare endast haft tendenser till detta. Vet föreslog då att jag skulle prova Pronutrin (tillskott som finns att köpa receptfritt hos vet), men min häst vägrade att ens gå i närheten av detta, som luktar väldigt speciellt. Därav test med alternativa preparat.Krubbitningen är kvar, men hästen verkar må väldigt bra ändå...
Det var dock inte detta skulle handla om i denna tråd...:)
 
Sv: Strålröta-anlag el. brist

Jag vet att många säger miljön men i detta fallet är det en häst som extremt lätt får strålröta, utan att andra hästar i samma hage får det. Han har alltid fått röta lätt och får behandlas varje blöt period. (har bra behandling som fungerar) Hovarna i övrigt är starka och bra men strålarna försvinner i strålspetsen och sidorna (inte mitten)och blir ömma när det är blött.
Är det någon mineral som fattas denna hästen? Är det ett ärftligt anlag för dåliga strålar? Hästen har balanserad uträknad foderstat.
Torra perioder hämtar sig strålarna och ser friska och normala ut.
Säger inte det allt?
Menar du att hästen får sämre cirkulation för att det är blött?

Hästars hovar ska inte vara varma då det inte finns ngn muskulatur o nedre falangen. Kroppen schuntar ner blod i benen några gånger per dag eller vid rörelse..

Är hovarna varma konstant är det en process som pågår o hovarna växer ut mer för att skydda kötthoven.
Strålen o sulan trycks neråt vid belastning om hoven inte är trång. Rider man aldrig på hårt underlag ( som ger mottryck) o låter hästen gå i gegga kommer den rätta funktionen av hoven att utebli o resultatet som du beskriver.

Jag gör sällan rent hovarna då de går på matjord eller finare grus. Dött strålhorn ska verkas bort vid var skoning o strålfårorna ska rensas o sen måste man sko om tidigare om hoven blir för hög.
 
Senast ändrad:
Sv: Strålröta-anlag el. brist

Om denna häst får strålröta direkt men inte andra hästar i samma hage så ser jag det som konstigt.

Jag har aldrig skrivit att hans hovar är särskillt varma???

Han har extremt hårda hovar och går oskodd, bra hovkvalitet och jämn tillväxt dock tendens till veka kotor bak.

Han rids flera gånger i veckan på olika underlag.
 
Sv: Strålröta-anlag el. brist

Boven brukar vara / är nästan alltid socker! Vad äter din häst? Strålröta är ju en svampinfektion och som de flesta vet så är det just socker som svampen livnär sig på.


Strålröta orsakas inte av svampar utan av bakterier. Fusobacterium necrophorum är en anaerob bakterier som är den vanligaste orsaken. Svampar som t.ex. pseudallesheria boydii kan visserligen även hittas i strålen men de finns där på grund av att de finns i jorden och har en passiv roll (de kan betraktas som vilken förorening som helst) och orsakar inte rötan.

Det är heller inte sant att socker orsakar strålröta eller att IR-hästar skulle vara mer mottagliga. Detta är myter som det inte finns några som helst bevis för.
 
Sv: Strålröta-anlag el. brist

Om man nu vet att rötan orsakas av anaeroba bakterier så kanske man förstår att hästar som ständigt står i vatten eller lera eller har hovarna hårt packade med jord och/eller avföring har en miljö som är gynsam för dessa bakterier. Övervuxna strålar och lösa strålbitar ger också en miljö med låg syrehalt där dessa bakterier trivs. Hästar som fritt kan gå omkring på fast underlag har vanligtvis själrensande hovar. Sammanpressning av strålen och expansion av trakterna orsakar denna självrensning. På skodda hästar hämmas expansionen och om trakterna är för höga så har strålen kanske inte markkontakt vilket kan hindra en självrensning. Om strålen inte har markkontakt och får arbeta så utvecklas den heller inte utan förtvinar. Frisk vävnad har ett yttre lager av döda celler med en tät förslutning som skyddar strålen mot angrepp.

En annan vanlig riskfaktor är en obalanserad foderstat. Särskilt mikromineralerna har en viktig funktion.
 
Sv: Strålröta-anlag el. brist

Strålröta orsakas inte av svampar utan av bakterier. Fusobacterium necrophorum är en anaerob bakterier som är den vanligaste orsaken. Svampar som t.ex. pseudallesheria boydii kan visserligen även hittas i strålen men de finns där på grund av att de finns i jorden och har en passiv roll (de kan betraktas som vilken förorening som helst) och orsakar inte rötan.

Det är heller inte sant att socker orsakar strålröta eller att IR-hästar skulle vara mer mottagliga. Detta är myter som det inte finns några som helst bevis för.

Finns det några bevis som styrker att dina påståenden inte är myter??

Faktiskt anser jag detta som väldigt intressant att gå lite djupare in på att få mera kunskap om.


Jag har länge varit väldigt skeptisk till alla trådar och inlägg som lägger skulden på socker.
 
Sv: Strålröta-anlag el. brist

Om man nu vet att rötan orsakas av anaeroba bakterier så kanske man förstår att hästar som ständigt står i vatten eller lera eller har hovarna hårt packade med jord och/eller avföring har en miljö som är gynsam för dessa bakterier. Övervuxna strålar och lösa strålbitar ger också en miljö med låg syrehalt där dessa bakterier trivs. Hästar som fritt kan gå omkring på fast underlag har vanligtvis själrensande hovar. Sammanpressning av strålen och expansion av trakterna orsakar denna självrensning. På skodda hästar hämmas expansionen och om trakterna är för höga så har strålen kanske inte markkontakt vilket kan hindra en självrensning. Om strålen inte har markkontakt och får arbeta så utvecklas den heller inte utan förtvinar. Frisk vävnad har ett yttre lager av döda celler med en tät förslutning som skyddar strålen mot angrepp.

En annan vanlig riskfaktor är en obalanserad foderstat. Särskilt mikromineralerna har en viktig funktion.



Håller med dig i sak men vill bara inflika att balancerad hovvård är helt avgörande, oberoende av om det gäller fysiologisk verkning eller skoning.

En skodd hov som är fysiologiskt skodd uppvisar många ggr bättre hovmekanism än en icke fysiologiskt verkad hov.

Se det enkelt,, är hästen obekväm eller ömmar i sin hov så kommer den under inga förhållande belasta den fullt ut vilket är grundkravet för en optimal hovmekanism, skodd eller oskodd!!
 
Sv: Strålröta-anlag el. brist

Men kan inte du Coari ge din syn på frågan i tråden?

Miljö,ras,bruk, arv,hovvård,foder,hästhantering.


Jo det främsta brukar vara brister i närmiljön, daglig bristande hästvård och avsaknad av individuell hovvård. Det secundära är tyvärr "välbefinnande" man fodrar sin häst som högpresterande men använder den sparsamt,, tyvärr går det han i hand i dessa fall att foderläran inte alltid är i balance med foderanalysen.

Jag förstår om det kan kännas som ett påhopp när man känner sig träffad men inte har andra möjligheter till att erbjuda en bättre närmiljö.

Precis lika förstående är jag till alla som vill väl men inte haft hemkunskap i grundskolan och lever i dagens "fast food" med allt vad det medför.

Notera att man sedan flera år tillbaka hävdat att hästar klarar att prestera på väldigt hög nivå med enbart ett välbalancerat grovfoder.

Dagens forskning har även dom av vad man för dagen kan läsa på uppdaterade hästsidor börjar förmedla detta.. (Till alla dagens foderleverantörer av nya krafftfoders blandningars fasa)

Back to basic!!!

Är det svårt att backa bandet och ägna en tanke på att se till hästens behov och sätta sig själv secundär i stället för att envisas med att delge sitt eget ego.
 
Sv: Strålröta-anlag el. brist

Finns många såna hästar och största anledningen är det du redan skrivit - för blöta och leriga hagar . Samma hästar jag känt och känner med röt tendens har inte dessa problem i torrare hagar .
Att alla hästar inte drabbas i samma hage är inte konstigare än att vissa är mer benägna gällande andra problem vad du nu än väljer , än andra är . Många variabler spelar in , vilket tidigare nämnts i tråden , och har du flera variabler i fråga om utlösande möjliga faktorer på en och samma häst så ger det utslag .
 
Senast ändrad:
Sv: Strålröta-anlag el. brist

*kl*
Vi har en häst i stallet som verkar få röta av att stå på torv? Så fort han står på spån blir han bra, men när han står på torv kommer det direkt.
 
Sv: Strålröta-anlag el. brist

Vilket i sig inte är konstigt, torv binder fukt och får den att stanna kvar medan spån torkar ut.

I en kompost som är för torr, lägger man gärna ner lite torv för att binda kvar fukten och skulle den vara för blöt så lägger man istället ner lite spån som en jämförelse.
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 948
Senast: skuggi
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 906
Senast: Madick
·
M
Hästvård Hej på er hästägare och andra! Vill höra lite om andras åsikter eftersom man behöver höra dem ibland också:) Har en häst med vita...
Svar
19
· Visningar
2 205
Senast: MartinaN
·
O
Foder & Strö Räknade en foderstat åt en kompis häst. Hästen varmblod 20 år, rids lätt-medel 6 dgr/veckan. Väger ca 500 kg. Han är smäcker, lagom i...
Svar
1
· Visningar
858
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp