Strålröta-anlag el. brist

Sv: Strålröta-anlag el. brist

Torv är även väldigt PH sänkande,, Kan från basiskt gå till surt enbart genoma att bli fuktigt.
 
Sv: Strålröta-anlag el. brist

Jag har nyligen gjort en intressant iakttagelse på min häst. Hon har alltid haft problem med både strålröta och bärrandsröta. Det har aldrig varit riktigt illa eftersom jag hållit efter det pedantnoga men har alltid funnits lite. Har inte spelat någon roll hur ofta det än hållits rent så nån dag senare är det början till röta igen. Jag har lagt ut en halv förmögenhet på olika preparat som sägs hjälpa mot röta, med väldigt blygsamma resultat.
Nu i höstas blev hon lite dålig i magen, och jag började ge ett paket bakjäst om dagen. Magen blev bra och av bara farten fortsatte jag ge bakjäst eftersom hon verkar älska det. Och, på något magiskt sätt så har strålrötan och bärrandsrötan försvunnit! Och hagarna har varit lerigare än någonsin denna höst så ingen hjälp därifrån.
Jag har trott att röta i hovarna orsakas helt och hållet av bakterier utifrån men nu börjar jag tro på att det kanske orsakas inifrån. Om hästen är bra i magen så klarar den att stå emot angrepp utifrån. Jag kommer iaf fortsätta att ge jäst så får vi se om resultatet håller i sig.
 
Sv: Strålröta-anlag el. brist

Även mugg o rasp kommer oftast inifrån- om hästarna nu inte står i bajsvälling.
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 946
Senast: skuggi
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 906
Senast: Madick
·
M
Hästvård Hej på er hästägare och andra! Vill höra lite om andras åsikter eftersom man behöver höra dem ibland också:) Har en häst med vita...
Svar
19
· Visningar
2 205
Senast: MartinaN
·
O
Foder & Strö Räknade en foderstat åt en kompis häst. Hästen varmblod 20 år, rids lätt-medel 6 dgr/veckan. Väger ca 500 kg. Han är smäcker, lagom i...
Svar
1
· Visningar
856
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp