Strålröta

Elisha

Trådstartare
Jag har sökt i forumet efter liknande fall men inte hittat något vettigt.

Det verkar som min häst har fått strålröta, märkte det idag. Strålen var mjuk och när jag försiktigt kratsade hovarna så kändes strålarna mjuka, kratsade av lite löst på dom för att få bort lera och då försvann mycket "vitt", om ni fattar osv.
Hon står på bädd, dock är den väldigt torr och välskött med mkt tort strö ovanpå, men hagen är en ena lervälling precis vid ingången till hagen, kan det vara boven?
Googlade lite om strålröta och det verkar som det uppkommer av just blöt mark osv?
Jag skulle ändå ringa efter hovslagaren imorrn för det börjar bli dags att skos, så då tänkte jag passa på att fråga om rötan.
Men, nu är det så att jag åker bort på tisdag natt och är borta en vecka, (en kompis passar hästen), och tanken var då att hovis skulle komma efter det eftersom hon är sjukskriven nästa vecka. Tror ni att jag kan vänta så länge att ta ut hovis pga om det är röta, eller ska jag ta ut annan hovslagare innan jag åker?
Vad kan jag själv göra? (Är ju inte ens säker på att det är röta men allt pekar på det vad jag har läst?.
Kan tillägga att hästen inte verkar ha ont osv och är normal om det är bra att veta :p
TACK!
/Elisha - som inte har någon som helst erfarenhet av röta :crazy:
 
Sv: Strålröta

Det vi brukar göra med hästar som får strålröta är att tjära hovarna med hovtjära. Det brukar hjälpa. Detta gör vi även till vardags då hästarna är friska, speciellt om det är lerigt i hagarna.

Sen är det ju viktigt att hålla hovarna rena, kratsa dem varje dag.
 
Sv: Strålröta

Jag hoppas att det löser sig och att din häst blir bra i hovarna snart.
 
Sv: Strålröta

min har fått lite strålröta tror jag.
vi har rensat lite på båda sidor om strålen med en hovkniv.
sen har jag bostat ren hoven för att sedan gnugga ned grönsåpa med tandborste.
har även gjort en behandling med kopparvitrol köpt i travshoppen.
fick hjälp då inte jag heller har någon erfarenhet av strålröta.
när jag kratsade idag så såg det bra ut. inga svarta spår längs strålen.
 
Sv: Strålröta

Vår hovslagare var till oss förra veckan och då hade kompisens häst strålröta, kan säga att det inte luktade mumma om hans fötter direkt...:crazy:

så hon rensade hovarna runt strålen och rådde min kompis att göra rent en gång om dagen med något bakteriedödande, t.ex jodopax, och gärna ta en gammal spruta, dom där utan nålar ni minns som man fick medicin i när man va liten åsså spruta in i strålfårorna så det kom in ordentligt i skrymslena men sen vet jag inte hur länge hon skulle göra det för hon slutade efter 3 dagar när hon tyckte det var "hårt" i hoven igen eller hur man ska säga, vet inte om det är kvar då hon tyvärr inte vart dit på några dagar... men de kanske nån annan har svar på?
 
Sv: Strålröta

Min hovslagare rådde mig till att ha hästen inne på natten för att hoven skulle hinne torka upp. Tvätta med borste vatten och grönsåpa. Ha på "rensa strålen" (liten blå flaska).
MVH W
 
Sv: Strålröta

Som nån skrev kan du pensla på hovtjära.
Viktigt att du gör det före varje ridtur också.
Har hästen bra hovar förövrigt och inte har drabbats av röta förut kommer han säkert bli bra snart om du bara ser efter rötan ordentligt.

Det har ju regnat mycket denna sommaren, så det är inte så konstigt att han får det. Hagarna är ju leriga och plaskvåta. :( :mad:
 
Sv: Strålröta

sen (utöver allt annat som "kommit in" i denna tråd :)) ka hovslagaren ofta sätta in en slags platta mellan hoven & skon, så att det inte kommer in smuts/lera till hoven. (tror dock man får sätta in denna när rötan "försvunnit".. kan vara bra om hagarna är väääldigt leriga. (används ibland på vintern, istället för snowgrips..)
 
Sv: Strålröta

I Norge har vi en vet. som har laget et middel som heter Optima. Förste gang jeg anvente dette var til min hund som hadde våt eksem. Optima er laget for å få ned bruken av antibiotika og er laget av naturprodukter. Det kan brukes til det aller meste og der i blandt stråleråte hos hest. Her er linken til Optima Produkter om du vil lese om dette.
http://www.optima-ph.no/
Må også skrive at de aller fleste vetrinärer i Norge selger dette og har du först brukt dette en gang så er du frelst.
 
Sv: Strålröta

Vi har haft problem med strålröta ett tag och man skall vara medveten om att det även kan smitta.

Jag började med tjära men det gick inte över. Jag använde istället Thrust Buster vilket tog bort det på några dagar.
 
Sv: Strålröta

Ja det är samma som Rensar strålen = Thrust buster.
W
 
Sv: Strålröta

Fick Socatyl salva på recept förra året. Det hade nytt namn Socatil.
/W
 

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 424
Senast: bellala
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 946
Senast: skuggi
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 230
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 172
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp