För torrt hösilage?

K

kajsan

Vi har nu skaffat ett nytt hösilage och torrsubstansen ligger nog på ca 65-75% skulle jag gissa. Har inte hunnit kolla än. Men alltså väldigt torrt. Vet att många ger hästar väldigt torrt hösilage. Men risken kan väl vara att jäsningsprocessen inte kommit igång. Hur visar sig detta?

Om balen inte är möglig så är det väl ingen fara att ge? Det luktar som en svag blandning av pyttelite aceton och öl. Och som syrligt. Fast ändå inte. Jag är rätt kass på att beskriva...
 
Sv: För torrt hösilage?

I år var vårt hösilage väldigt torrt. Från ett av styckena vi högg är det plastat hö. När man öppnar balen luktar det sommar och slaget hö :) Inget damm och Ts ligger säkert på 75+ och den går normalt åt på 5 dagar (ca:300-350kg, 8 hästar) och är lika fräsch hela tiden. Från de andra styckena har mjölksyran kommit igång och där kan man känna lite syrligare doft men Ts halten nästan lika hög och det håller sig lika bra som det torra.
Om det är bra kvalite får du mer för pengarna i en bal med större TS halt än en med lägre. Har du Ts 70% i en bal och 35% i en annan så får du ju dubbelt så mycket hö i den torra ;)
Men som sagt oavsett Ts halt ska man hålla ett öga på höet, särskilt om man inte har eget som man kan påverka hela processen fram till färdig bal.
Våra har fri tillgång om det inte framgick innan.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: För torrt hösilage?

Har märkt att för torrt hösilage håller sämre eftersom det inte blir lika bra konserverat. Så det gör inget att det inte kommit igång med mjölksyra?

Har läst på lite olika ställen att det inte är bra med för torrt silage. Men det måste väl mest vara med tanke på mögel då kanske. Chansen för Botulism är väl mindre ju torrare det är.

Jo det går ju lite mer om det är blött. Har haft ett blött silage hela vintern(40% ts) och dom måste ju äta sådana mängder. Men dom här torra balarna tror jag dock inte är så mkt bättre. Dom lär nog få knapra i sig en hel del av det här oxå för det är slaget sent och mest bara timotej. Inget vidare till tävlande travhäst och dräktigt fölsto tyvärr.

Mina hästar äter inte det här torra så bra, inte heller äter det om det är för blött. Endel blir lösa i magen. En torrsubstans runt 50- 65% tror jag är att föredra till häst faktiskt.
 

Liknande trådar

Anläggning Av de senaste 4 hösilagebalarna jag öppnat har två varit mögliga och tre innehållit jord. Jag blir så jäkla förbannad på bondens...
2
Svar
27
· Visningar
4 368
Senast: åke
·
Ekonomi & Juridik I år har jag köpt hösilage med en betydligt högre torrsubstans än jag någonsin haft tidigare. Detta är ett plastat hö, vad det verkar...
Svar
5
· Visningar
2 354
Foder & Strö Till att börja med: JAG SKA INTE FODRA MED DETTA -så ni kan alla vara lugna ;) Är bara nyfiken..... Med värmen som är har jag...
Svar
5
· Visningar
1 651
Senast: wrangler
·
Foder & Strö Hösilaget ingår i min stallhyra men jag är fundersam. Det är väldigt lite plast på "sidorna" av storbalarna. Man kan se rutnätet som...
Svar
12
· Visningar
1 544
Senast: Boe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp