För varmt akvarievatten

Sv: För varmt akvarievatten

gejsa skrev:
Hade dom fläckar på sig dina guppys? Dom kan ju få fläcksjukan eller vad det heter. Det är så många år sedan som jag hade akvarium. Men minns att många av mina fiskar dog helt plötsligt. Jag hade matat för mycket.
Nej, dom hade inga prickar på sig. Dom bara dog...en efter en. Jag förstår inte varför. Vågar man prova igen?

Kan man blanda olika sorters pansarmalar, bara för att jag har fläckiga sådana nu kan man då andra slag av pansarmalar?

/Marie
 
Sv: För varmt akvarievatten

Jag fyller pet-flaskor till två tredjedelar och lägger i frysen. Har 6 flaskor i frysen som jag varvar med. Lägger i akvariet lite då och då och klarar med hjälp av dem att hålla tempen på 27 grader då mina firrar trivs bäst. Har även släckt ner ena lysröret och kortat av tiden på det. Det är ju ljust i lägenheten så de har det ju inte mörkt i alla fall. Massor med växter har jag oxå.
Den växten du menar är nog Cabomba, den växer som ogräs ;) en annan snabbväxande är Vattenpest, oxå lättskött. Blir de för långa så nyper man av och sätter ner toppen i gruset. Bra om man vill få mycket växter fort.

Att dina guppy-yngel försvann, ja, de är nog uppätna. Både Guppy och Molly äter yngel. Skaffa mer växter så de kan gömma sig.
Har man yngel får man mata oftare, och då måste man även komma ihåg att byta vatten lite oftare oxå, ca 20-30 % av totala mängden. Med ett sånt litet akvarium skulle du kunna byta en till två gånger i veckan, en lite mindre mängd. Risken för övermatning är stor när man har yngel, då de ska äta oftare än vuxna firrar. Jag matar mina 3 gånger om dagen, jag har både Platyyngel och Mollyyngel.

Om man övermatar får man en förgiftning i vattnet, då pumpen inte klarar av att hålla vattnet rent. Det kallas för Nitrat. Då är vattenbyte första hjälpen. Sen får man se över sitt matande och sin vattenbytesrutin. Fiskarna dör av det.
Får de Vita Prick så syns det. Då blir det vitprickiga över hela kroppen.

Molly är bräcktvattenfiskar och vill ha salt i sitt vatten. Jag tycker du ska ta en tur till djuraffären och släpa med dig lite brochyrer hem, och pumpa dem på information.
 
Sv: För varmt akvarievatten

Hej!

Ja, absolut skulle jag behöva läsa mer om hur man sköter fiskarna. Jag har läst massor med brochyrer men det räcker nog inte.

Det konstiga är att mina Mollysar mår bra, dock inte Guppysarna. Jag har fått två Molly-kullar med yngel och de har klarat sig bra. De flesta överlevde faktiskt och håller på att växa till sig. Det var Guppysarna som dog en efter en - även de vuxna (de var fem stycken vuxna från början).

Jag sökte på bilder på Cabomba - och ja, det är sådana jag har i mitt akvarium. Jag brukar få klippa av dem och sätta ner topparna på växterna med jämna mellanrum då de växer fort.

Nitrat brukar jag göra vattentest för. Jag tar lite vatten och häller i några droppar "nitrat-vätska" (sådan man kan köpa på djuraffären) och där har jag fått bra värden på bästa eller näst bästa färgen på färgskalan. Betyder det att jag kanske matar för lite? Jag matar väl kanske tre gånger om dagen men endast med lite åt gången. Några vita prickar har de aldrig haft...

Om jag skall köpa fler växter som fiskarna kan gömma sig i (främst mina malar och om jag får yngel då), vad skall jag köpa för växter då? Helst skall det vara växter som inte blir fula efter någon vecka - något lättskött.

Tack för alla tips och råd! :bow:

/Marie
 
Sv: För varmt akvarievatten

Ja, absolut skulle jag behöva läsa mer om hur man sköter fiskarna. Jag har läst massor med brochyrer men det räcker nog inte.
pm:ar dig en bra sida....

Det konstiga är att mina Mollysar mår bra, dock inte Guppysarna. Jag har fått två Molly-kullar med yngel och de har klarat sig bra. De flesta överlevde faktiskt och håller på att växa till sig. Det var Guppysarna som dog en efter en - även de vuxna (de var fem stycken vuxna från början).
Hur blir guppysarna?? Får de krokig rygg? Fäller ihop fenorna? Ett vanligt fenomen på guppy-yngel är att stjärtfenan klibbar ihop och blir spetsig, ynglen kan då inte simma ordentligt, sen dör de bara. Jag hade de problemen på mina, men fick aldrig nåt svar på vad det var för nåt. Guppy är inte längre en tålig fisksort. Den är sönderavlad. Förr var det den enklaste firren man kunde köpa, men inte i dagens läge. Då ska man i så fall få tag på viltfångade, och det är inte alltid det lättaste, o billiga är de inte heller.
Jag har helt enkelt gett upp guppysarna nu.


Jag sökte på bilder på Cabomba - och ja, det är sådana jag har i mitt akvarium. Jag brukar få klippa av dem och sätta ner topparna på växterna med jämna mellanrum då de växer fort.
Det är en bra yngelväxt, de kan gömma sig om man gör en liten "djungel" av cabomba. Nackdelen med den växten är allt "skräp" i vattnet av dem, och att de efter ett tag blir sköra och går av.
Vattenpesten tycker jag bättre om av den anledningen, de ligger på samma pris, men är mer lättskött tycker jag.


Nitrat brukar jag göra vattentest för. Jag tar lite vatten och häller i några droppar "nitrat-vätska" (sådan man kan köpa på djuraffären) och där har jag fått bra värden på bästa eller näst bästa färgen på färgskalan. Betyder det att jag kanske matar för lite? Jag matar väl kanske tre gånger om dagen men endast med lite åt gången. Några vita prickar har de aldrig haft...
Låter inte som du matar för lite i alla fall, för då skulle du ha magra firrar som inte förökar sig. Firrar klarar sig på bra mycket mindre mat än man tror. De käkar ju på växter, alger och sånt oxå.
Vad ger du dem för foder? Det kan ju vara nitrat oxå, hur länge har karet varit igång??? Hur beter sig firrarna? Är de uppe vid vattenytan och flämtar??? Har du bra drag i din pump? Hur sitter den? Kortsida/långsida/högt upp/ långt ner? Har du bra ytrörelse på vattnet?

Om jag skall köpa fler växter som fiskarna kan gömma sig i (främst mina malar och om jag får yngel då), vad skall jag köpa för växter då? Helst skall det vara växter som inte blir fula efter någon vecka - något lättskött.
Vattenpest (gör en skog), Anubias (stora, hårda blad, en rot som man lättast fäster vid en sten eller liknande. Algätare och malar gillar att sitta på undersidan av bladen.) Det finns även Javaormbunke, den är lättskött, har lite hårdare blad så den är inte lika utsatt för käkande fiskar. En annan variant är Windelövjavaormbunke. Den är enligt mig finare, spretigare och där kan fiskar gömma sig jättebra.

Vad har du mer i akvariet? Några rötter? Stenar?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 601
Senast: Exile
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev om dethär i min andra dagboks tråd men jag in såg att jag vill göra ett tydligare inlägg om det i en egen dagboks tråd. Och...
Svar
12
· Visningar
2 055
Senast: Mauen
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 937
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp