För varmt akvarievatten

E

Eeiram

Hej!

Finns det någon motsvarighet till doppvärmare till akvarium? Mina fiskar mår inte bra och en har dött nu pga att vattnet blir för varmt i akvariumet när det är så varmt om dagarna. Jag försöker byta vattnet ofta men det blir lika varmt efter någon timme igen...

Tacksam för svar!

Mvh Marie
 
Sv: För varmt akvarievatten

Ring affären och fråga. Så länge kan du väl byta några dl vatten till lite kallare.
 
Sv: För varmt akvarievatten

Jag lägger kyl-klampar i mitt akvarium. Eller påsar med is. Det funkar ok, och jag har ändå nästan 500 liter. Och släck lampan!
 
Sv: För varmt akvarievatten

Jag har funderat på det där med kylklampar, så det funkar?

Att byta ut en del vatten med kallvatten funkar inte för så lång stund. Efter någon timme är det lika varmt igen.

Det perfekta vore ju en motsvarighet till doppvärmare fast jag vet inte om det finns...

/Marie
 
Sv: För varmt akvarievatten

Då fiskar är växelvarma djur så klarar de av stora temperaturskillnader utan problem. saken är denna att när temperaturen i vattnet överstiger 28 grader så sjunker syreupptagningsförmågan snabbt. Därför bör du se över syretillförseln. ev skaffa dig en oxydator som är mest effektiv.
 
Sv: För varmt akvarievatten

Mynta2 skrev:
Då fiskar är växelvarma djur så klarar de av stora temperaturskillnader utan problem. saken är denna att när temperaturen i vattnet överstiger 28 grader så sjunker syreupptagningsförmågan snabbt. Därför bör du se över syretillförseln. ev skaffa dig en oxydator som är mest effektiv.
Ok, så det är syretillgången det är fel på...

Jag vill hålla temperaturen runt 25 grader, men den kryper fort upp på över 30 grader. I morse hade jag 32 grader i vattnet, och då var det ju bara början på dagen. Jag bytte en del av vattnet mot kallvatten och fick ner temperaturen på 26 grader, men nu skulle jag tippa på att den har stigit igen.

Fiskarna jag har i akvariet nu är black molly's, fläckiga pansarmalar och malar som jag tror heter ansistrus. Tidigare hade jag även guppy's men de dog en efter en och jag förstår inte var felet ligger. Nitrithalten var bra, den kontrollerar jag ofta. I morse låg en fläckig pansarmal död.

Jag måste försöka åtgärda felen så snart som möjligt, men det är svårt att veta vad man skall göra åt det...

/Marie
 
Sv: För varmt akvarievatten

Det stämmer med syret, MEN varmt vatten kan inte hålla lika mycket syre. Så det funkar bara till en viss del. Malar lever i det fria i strömmande vatten i floder, och klarar dåligt temperaturer över 30 grader. Pansarmalar kan dessutom ta upp syre direkt ur luften. Hur stort är akvariet?
 
Sv: För varmt akvarievatten

Ok. Jag har också hört att pansarmalarna inte vil ha så höga tempertaturer, så jag måste ju få ner den på något sätt och det går inte att byta vatten varannan timme.

Akvariet är ett hemmabygge på 98 liter.

Black Mollysarna verkar inte lida så extremt av den höga tempteraturen. Jag har cirka 15 yngel (iofs några månader gamla) och det verkar inte gå någon större nöd på dem. Alla mina Guppys (hade fem vuxna från början, samt fick två kullar yngel med cirka 15 stycken i varje kull) - alla dog av någon anledning. Tre fläckiga pansarmalar har jag haft, efter i morse har jag bara två. Ansistrusarna är två samt ganska små.

Jag hade planer på att skaffa fler Guppy's men efter att alla de andra dog vet jag inte om jag vågar. Jag vet inte vad jag gjorde för fel.

Hur pass många fiskar kan man ha i ett akvarium som är cika 100 liter stort? Funderade också på det här med syretillförseln och fler fiskar - hur funkar det? Jag menar, om det är dåligt med syre nu borde de logiskt sett bli ännu sämre då...?

- Marie
 
Sv: För varmt akvarievatten

Man brukar säga max 1 cm fisk per liter vatten. Om man lägger fiskarna på rad. Så då ska du alltså kunna ha nästan en meter fisk. Men jag tycker det är i mesta laget.
Jag tror inte att dina guppys dog för att vattnat var för varmt, det är rätt så tåliga fiskar. Men skuffa i lite is för malarnas skull. Och släck lampan, den värmer mycket mer än man tror!
 
Sv: För varmt akvarievatten

Du måste fixa en bra genomluftning av vattnet för att det ska funka. Inte bara byta vatten flera ggr/dag. Vad har du för pumpar ? Har du nån termostat i gång eller ? Hur mycket växter har du ?
 
Sv: För varmt akvarievatten

Jag skall lägga i frysklampar för malarna.
Hur är det nu när jag bara har två kvar, bör jag skaffa fler då? Jag har läst att de trivs bäst i grupp tillsammans med några kompisar. Hur väl stämmer det?

Vågar jag skaffa några Guppy's och någon pansarmal till, eller skall jag vänta till hösten kommer för säkerhets skull (med tanke på vattentemperaturen)?

Marie
 
Sv: För varmt akvarievatten

2 liter per centimeter fisk är en regel som bara håller i vissa fall...för att säga nästan aldrig. Många fiskarter behöver en avsevärt större vattenmängd än så. Så egentligen undrar jag vem som kommit på denna konstiga riktlinje ?!...
 
Sv: För varmt akvarievatten

Mynta2 skrev:
Du måste fixa en bra genomluftning av vattnet för att det ska funka. Inte bara byta vatten flera ggr/dag. Vad har du för pumpar ? Har du nån termostat i gång eller ? Hur mycket växter har du ?
Jag har en rätt liten pump men ändå lagom stor för akvariumet (med ett hemmbyggt filter då vi tyckte att det tillhörande filtret var i minsta laget).

Växter har jag fyra stycken. Jag vet inte vad de heter, men det är en vanlig växt (sådana ljusgröna, ludna växter som består av några spröt med "hår" på). Haha, vilken fin förklaring. Fem poäng till den som listar ut vilken växt det är jag menar. :D
Dessa kanske själ för mycket syre så det inte blir mycket kvar till fiskarna?

Jag har en vanlig termometer som mäter vattentemperaturen, som sitter högt ganska högt upp i akvariet, så måhända att man lurar sig lite på den eftersom det troligtvis kan vara något kallare längre ner mot botten...?
 
Sv: För varmt akvarievatten

I med mera växter du...växter ger SYRE vettu ;)..och ev fixa större luftpump...
 
Sv: För varmt akvarievatten

Mynta2 skrev:
I med mera växter du...växter ger SYRE vettu ;)..och ev fixa större luftpump...
Hehe, var det så det var? Usch, nu skäms jag. Borde jag vetat. :crazy:

Har ni några bra tips på växter som gärna inte växer och blir stora som bara den? Mina ludna växter som jag har nu växer så det knakar. Jag brukar klippa ner dem med jämna mellanrum, men jag skulle gärna byta ut några/plantera andra.

Hur är det med pansarmalarna, vill de ha gömställen? På Zoopet står det att de vill ha några gömställen av rötter. Vad exakt betyder det? Kan man inte bygga grottor av stenar eller liknande till dem?

Hur är det med mina Molly's och eventuellt om jag köper någon Guppy till, är det något särskilt man skall tänka på där? För visst funkar väl fiskarterna ihop med varandra?
 
Sv: För varmt akvarievatten

Hade dom fläckar på sig dina guppys? Dom kan ju få fläcksjukan eller vad det heter. Det är så många år sedan som jag hade akvarium. Men minns att många av mina fiskar dog helt plötsligt. Jag hade matat för mycket.
 
Sv: För varmt akvarievatten

Fast Vita Pricksjukan som det heter får dom av en parasit, inte av att man matar för mycket.
 
Sv: För varmt akvarievatten

Egentligen ska alla Molly fiskar ha bräckt vatten..inte enbart sötvatten...Gömställen av rötter..det är ju bara fixa nån rot och lägga i...eller ta 3 stenar och bygg en grotta..
 
Sv: För varmt akvarievatten

Ja, just det pricksjukan kallades det.
Jo då, för 27 år sedan när jag hade akvarium så sa dom i affären att det var för att jag hade matat för mycket. Dom kanske har kommit på något annat nu. Inte vet jag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 599
Senast: Exile
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev om dethär i min andra dagboks tråd men jag in såg att jag vill göra ett tydligare inlägg om det i en egen dagboks tråd. Och...
Svar
12
· Visningar
2 055
Senast: Mauen
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 587
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp