För-och nackdelar med enskild firma

Fia-Lina

Trådstartare
Jag går och funderar så jag håller på att bli gråhårig över om jag ska starta egen firma eller ha hästarna som hobbyverksamhet och försöka dra av underskottet mot min inkomst.

Kör med nordsvenskar, har två stycken men en på väg in i pension kan man väl säga. Nu ett turistprojekt på gång där det kan komma att öppna sig möjligheter, och jag skulle även gärna köra i skogen, åt kommunen osv. Som det är idag ett heltidsjobb med nästan två timmars pendling per dag. Skulle gärna ha ett jobb som tar lite mindre tid, både i res- och arbetstid, för att sen kunna jobba med hästarna på resterande tid.

Är det någon här som gjort något liknande? Hur gör man om hästarna ska ingå i rörelsen? Säljer dom till sig själv, och firman får en skuld till mig som ska betalas när vinst finns? Eller hyra ut hästarna till firman? Vad mera finns att tänka på? Förutom att man ska ha jobb så man klarar sig förstås, men andra praktiska saker?

Lotta
 
Sv: För-och nackdelar med enskild firma

Inga tips och idéer?
Eller kanske suckar ni djupt o tänker på alla tidigare trådar i ämnet - kanske är jag kass på att söka, men jag har inte hittat dom! Länkar, någon?

En sak som kommer upp i annan tråd är det med värdering av saker man ska sälja in till firman. Var hittar man någon som värderar mina hästar?
Och hur lång är avskrivningstiden på en häst?

Lotta
 
Sv: För-och nackdelar med enskild firma

Tror att det bästa är om du kollar med Skattemyndigheten om vad de tycker. För det är ju trots allt som som kommer att bestämma i slut ändan om din verksamhet uppfyller kraven eller ska räknas som hobby.
Är svårt att få igenom häströrelser som företag med full rätt till avdrag hos dem. Det finns alldeles för många som försöker pressa sina egna kostnader för sin hobby genom att kalla det verksamhet.
 
Sv: För-och nackdelar med enskild firma

Tack för din synpunkt och tipset om skattemyndigheten!
Jag ska på torsdag på nyföretagarinfo på skattemyndigheten i Enköping, och då får jag väl passa på att fråga!
Min fundering är ju i första hand hur jag ska kunna köra vitt när jag kör ev bröllop, t.ex. Och nu när vi kommer att satsa på turismen i bygden är det snarare att hobbyn ska bli en verksamhet som är mitt intresse, än att dra av kostnader där inga intäkter finns för att finansiera en hobby. Hästarna är ganska billiga för mig ändå, med tanke på stallplats o foderkostnader o annat, men ska jag skatta för jobb jag gör så vill jag ju förstås också kunna göra motsvarande avdrag.

Hoppas även andra har synpunkter och egna erfarenheter att bidra med!

Lotta
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 178
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 886
Senast: ameo
·
Småbarn Vi håller på att utveckla gården med bland annat nötdjur. Vi kör det på f-skatt och har andra jobb vid sidan av. Vi har en 3åring och...
Svar
17
· Visningar
2 139
Senast: Emtherlia
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 428
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp